• Pallas

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Rataxes
    Rabarbapuppa skrev 2015-11-30 09:55:23 följande:
    Då var bilen ihopsatt igen.
    Gjort:

    * Vevhusventilation inkl separator
    * Tätning oljesticksrör
    * Ny vevaxelgivare
    * Nya O-ringar till bränslespridare
    * Nya insugspackningar
    * Ny ventilkåpspackning
    * Renoverad vacuumpump till ABS/broms

    Det var jobbigt.
    Och bilen drar fortfarande olja. Fa..........!!!

    Nu blir det komptest och se vad som är stekt på den, kolvringar eller ventiler.

    BMW - en slags placebopremium

    /Puppa
    Det där lät ju inget vidare Hur gick det med komptestet?
    Nej, jag är liberal ingen jävla SD-are.
  • Noname00

    Jahopp här köpte man en bil av en man känner har följer servicen till punkt och pricka.
    Jag behövde byta däck samt hade ett skrapande ljud från bromsen fram samt behövde justera handbromsen bak.
    Åkte till min verkstad där jag alltid lämnar in bilen de mekar allt bilar maskiner traktorer m.m fick frågan om jag hade belägg och kikade yes bytta runtom för 2k mil sen så det behövdes inte.
    Han får bort ljudet fram när vi lyfter av hjulen bak så säger han direkt "beläggen är tunnare bak än fram, dom här är inte bytta"
    Man har bytt fram men inte bak.
    Verkstaden har på en originalservicen vid 5k mil angivit att de bytt belägg fram och bak och tagit 750 +1250 kr per axel! det är 2 k för någon man inte ens utfört.
    Inte undra på att handbromsen inte tog det har ju aldrig justerats på servicen eftersom man troligtvis ej ens haft av hjulen bak.

    Så mycket var en originalservice med stämpel och kvitto värd.

    tur att belägg är billigt så dom kommer jag byta när givaren säger till.

  • Rabarbapuppa
    Rataxes skrev 2015-12-11 22:31:42 följande:
    Det där lät ju inget vidare Hur gick det med komptestet?
    72 mil kom jag mellan påfyllning 1 liter olja och gul oljevarningslampa, tills samma lampa tändes igen.

    Det lustiga var ju att komptestet var bra! Jag utförde det nogrannt och dessutom två gånger för att få belägg för siffrorna.

    Bilen har jämnt och bra komp över varje cylinder, avvikelse mellan två cylindrar är blott en bar och det är definitivt godkänt.
    Finns inget läckage av olja under bilen men det kvarstår att avgaserna luktar lite olja, och såklart behovet av påfyllning som indikation på att det verkar brännas bort.

    Om vi då via komptestet drar slutsatsen att ventiltätningarna är hela, så kvarstår frågan om oljeskrapringarna på kolvarna är igenkoksade. Man kan faktiskt få bra komp även om dessa har tappat sin funktion. Möjligen har de tappat spänsten och klarar inte att med sig oljan tillbaka i tråget, och att oljeresterna så att säga blir kvar uppe och tillåts in i förbränningsrummen.

    Dags för WD40-metoden på den motorn.

    /Puppa 
  • 100kgpappa
    Noname00 skrev 2015-12-12 01:57:30 följande:

    Jahopp här köpte man en bil av en man känner har följer servicen till punkt och pricka.

    Jag behövde byta däck samt hade ett skrapande ljud från bromsen fram samt behövde justera handbromsen bak.

    Åkte till min verkstad där jag alltid lämnar in bilen de mekar allt bilar maskiner traktorer m.m fick frågan om jag hade belägg och kikade yes bytta runtom för 2k mil sen så det behövdes inte.

    Han får bort ljudet fram när vi lyfter av hjulen bak så säger han direkt "beläggen är tunnare bak än fram, dom här är inte bytta"

    Man har bytt fram men inte bak.

    Verkstaden har på en originalservicen vid 5k mil angivit att de bytt belägg fram och bak och tagit 750 +1250 kr per axel! det är 2 k för någon man inte ens utfört.

    Inte undra på att handbromsen inte tog det har ju aldrig justerats på servicen eftersom man troligtvis ej ens haft av hjulen bak.

    Så mycket var en originalservice med stämpel och kvitto värd.

    tur att belägg är billigt så dom kommer jag byta när givaren säger till.


    Det är just av den anledningen jag inte lämnar in bilar på verkstäder, och definitivt inte på märkesverkstäder.

    Det finns ju dock en eventuell möjlighet att bakgrunden legat på och på så vis slitet ner belägen, men troligast är att de struntat i att byta dem.
  • Noname00
    100kgpappa skrev 2015-12-31 19:11:03 följande:
    Det är just av den anledningen jag inte lämnar in bilar på verkstäder, och definitivt inte på märkesverkstäder.

    Det finns ju dock en eventuell möjlighet att bakgrunden legat på och på så vis slitet ner belägen, men troligast är att de struntat i att byta dem.
    Nä det finns inte en möjlighet att de har slitits ned, handbromsen var tog knappt heller hade de bytt belägg så hade handbromsen åtminstone varit justerad.
    Och framförallt det hade legat på när vi lyfte av hjulen det är en omöjlighet att det har reparerat sig själv.

    Garantierna har gått ut när jag köpte den så bilen kommer lämnas in på samma Verkstad i fortsättningen.

    Bilen har nu gått 7500 så jag funderar på att tappa ur oljan i automaten och fylla på för att sedan upprepa proceduren efter 1000 mil igen.
  • jfkdjd
    Noname00 skrev 2015-12-31 21:46:28 följande:

    Nä det finns inte en möjlighet att de har slitits ned, handbromsen var tog knappt heller hade de bytt belägg så hade handbromsen åtminstone varit justerad.

    Och framförallt det hade legat på när vi lyfte av hjulen det är en omöjlighet att det har reparerat sig själv.

    Garantierna har gått ut när jag köpte den så bilen kommer lämnas in på samma Verkstad i fortsättningen.

    Bilen har nu gått 7500 så jag funderar på att tappa ur oljan i automaten och fylla på för att sedan upprepa proceduren efter 1000 mil igen.


    Är det den intervallen på det då eller 1500?
  • 100kgpappa

    Ja, håller med dig, de har fuskat.

    Bara olja i lådan är nog inte dumt, gjorde det i min nyss, gick mycket smidigare i växlingar efter det.

    Hade de tagit 2000 per axel för att byta beläggen??? Och efter 5000 mil redan? Mina bilar har gått 8000 och har långt kvar till byte fortfarande. .. Förutom bak där ett belägg hade kärvat i oket och sen tryckts snett mot skivan och slitets ut i förtid.

  • Rataxes
    jfkdjd skrev 2015-12-31 21:54:08 följande:

    Är det den intervallen på det då eller 1500?


    Oljan i automatlådan byts inte så ofta. 6000-10000 mil brukar intervallen vara. Jag byter vartannat år iallafall. Även filtret ska bytas.
    själv lever du på nån annan - Rövtorkarens ord om anställda.
  • Noname00
    Rataxes skrev 2015-12-31 22:01:31 följande:
    Oljan i automatlådan byts inte så ofta. 6000-10000 mil brukar intervallen vara. Jag byter vartannat år iallafall. Även filtret ska bytas.
    10k mil är för mycket.
    Helt sjukt på vissa bilar tex hyndai santa fe så måste man ta ned lådan för att kunna byta filtret, vilket resulterar i att ingen gör det.
  • jfkdjd
    Noname00 skrev 2015-12-31 22:05:31 följande:

    10k mil är för mycket.

    Helt sjukt på vissa bilar tex hyndai santa fe så måste man ta ned lådan för att kunna byta filtret, vilket resulterar i att ingen gör det.


    Tänkte det med 10måste väl vara mycket??
Svar på tråden Mekarskryt!