• Pallas

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Rabarbapuppa
    Rataxes skrev 2017-04-10 08:09:11 följande:

    Bytte ställdon till värmen (igen) i GMC'n i helgen. De verkar vara förbrukningsvara. Tur att de är billiga. $30 (mot 2000:- hos Hansen Racing....)
    I vintras gjorde det inte så mycket att värmen stod på fullt, men nu var det inte lika behagligt längre Får väl se om denna håller längre än 3 år.


    Är det den som reglerar värmen eller? Vad går sönder med den?

    Själv bytte jag fläktreglaget i Jeepen, det hade smält.
    Det är urdumt kopplat original, all ström går via själva hastighetsväljaren av fläkten så den går varm och med åren smälter plasten. Så jag kopplade in 4 reläer för de fyra fläkthastigeheterna så nu går strömmen via dem och avlastar hastighetsväljaren istället. Mycket bättre. Gjorde likadant för halvljusknappen som lider av samma problem. 

    /Puppa
  • Rataxes
    Noname00 skrev 2017-04-10 09:16:12 följande:
    Har du nån bild på ställdonet?
    www.amazon.com/gp/product/B000IZ9S2S/ref=oh_aui_detailpage_o00_s00&psc=1

    Rabarbapuppa skrev 2017-04-12 13:03:16 följande:
    Är det den som reglerar värmen eller? Vad går sönder med den?

    Själv bytte jag fläktreglaget i Jeepen, det hade smält.
    Det är urdumt kopplat original, all ström går via själva hastighetsväljaren av fläkten så den går varm och med åren smälter plasten. Så jag kopplade in 4 reläer för de fyra fläkthastigeheterna så nu går strömmen via dem och avlastar hastighetsväljaren istället. Mycket bättre. Gjorde likadant för halvljusknappen som lider av samma problem. 

    /Puppa



    Den styr blandningen av varm/kalluft. Vet inte vad som går sönder i den, får väl öppna denna och se om jag kan mäta upp någon fallerad komponent.


    Det var listigt gjort med hastighetsväljaren, i GMC'n är det ju nån j*vla dator som styr allt som har med HVAC att göra.

    På Buicken bytte jag ut kabelhärvan till belysningen, allt gick via halvljusknappen... Nu är det relästyrt med grovt kablage. GMC'n är ju relästyrd, men kablarna är i klenaste laget så det blir nog ett byte. Silveradon ska också få ny kabelhärva (idiotkopplat där också)


    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Rabarbapuppa

    Ja jänkarna bygger ju lite knas när det kommer till el i många fall. 


    Du ser hur jäkla stekt det ursprungliga reglaget var. Och dess kablage. Fick dra nya kablar, nya kabelskor, och beställde ett nytt reglage via American Racing. Läste på Jeepforum om en kille som jagat detta reglage på en Cherokee-skrot, precis ALLA var stekta. 



    /Puppa

  • Rataxes
    Rabarbapuppa skrev 2017-04-13 08:55:39 följande:

    Ja jänkarna bygger ju lite knas när det kommer till el i många fall. 


    Du ser hur jäkla stekt det ursprungliga reglaget var. Och dess kablage. Fick dra nya kablar, nya kabelskor, och beställde ett nytt reglage via American Racing. Läste på Jeepforum om en kille som jagat detta reglage på en Cherokee-skrot, precis ALLA var stekta. 

    /Puppa


    Ja jävlar...
    Snyggt jobbat, Puppa!
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • 100kgpappa

    Bra tips om kablaget till belysningen, ska nog också dra om mitt på vanen jag renoverar.

  • Rabarbapuppa
    Rataxes skrev 2017-04-13 11:59:26 följande:
    Ja jävlar...
    Snyggt jobbat, Puppa!
    Tackar Rataxes,

    Jo, det blev riktigt bra. Satte reläerna på en egenhändigt tillverkad aluminiumprofil som jag hade tanke om att fästa på nån bra plats, men det fanns inget vettigt utrymme så jag pulade upp hela raden plus kablaget lite försiktigt bakom handskfackslådan. Nu hör man bara ett svagt klickande när reläerna för respektive fläkthastighet kickar in, istället för att köra all ström via det känsliga reglaget. 

    Tekniken är egentligen väldigt enkel, även om det praktiskt sett gäller att hålla tungan rätt i mun med kablarna. 
    Jag är ingen bil-el-kille direkt, men jag tog en bit kartong och en blyertspenna och ritade upp en bild på allting hur jag ville det skulle kopplas/rimligen borde kopplas. 

    /Puppa
  • Rabarbapuppa
    100kgpappa skrev 2017-04-13 18:01:53 följande:

    Bra tips om kablaget till belysningen, ska nog också dra om mitt på vanen jag renoverar.


    Ja, du kan köpa så kallad "helljussats" på Biltema för typ 149:-
    Allt nödvändigt kablage ingår. Den enkla funktionen är alltså att istället för att all ström går via ljusomkopplaren i kupén (som ju är så vanligt på lite äldre amerikanska bilar) så låter man ljusomkopplaren istället agera signal in på relät, och själva strömmen för ljusen sköter alltså relät, i krets utanför ljusomkopplaren. Kanske det bästa jag gjort var att bygga om detta.



    /Puppa
     
  • 100kgpappa
    Rabarbapuppa skrev 2017-04-18 09:30:56 följande:

    Ja, du kan köpa så kallad "helljussats" på Biltema för typ 149:-

    Allt nödvändigt kablage ingår. Den enkla funktionen är alltså att istället för att all ström går via ljusomkopplaren i kupén (som ju är så vanligt på lite äldre amerikanska bilar) så låter man ljusomkopplaren istället agera signal in på relät, och själva strömmen för ljusen sköter alltså relät, i krets utanför ljusomkopplaren. Kanske det bästa jag gjort var att bygga om detta.

    /Puppa

     


    Är helt med på hur det funkar, då jag gjort en del egna strömlösningar på motorcyklar, och då matar jag alltid via relä, men har inte tänkt på hur det är dragit i gamla jänkebilar.
  • Rabarbapuppa
    100kgpappa skrev 2017-04-19 07:56:03 följande:
    Är helt med på hur det funkar, då jag gjort en del egna strömlösningar på motorcyklar, och då matar jag alltid via relä, men har inte tänkt på hur det är dragit i gamla jänkebilar.
    Det är oftast draget helt åt h-vete.
  • Rataxes
    Rabarbapuppa skrev 2017-04-19 10:04:31 följande:
    Det är oftast draget helt åt h-vete.
    Ja det är otroligt korkat draget i de flesta fall. Lätt att åtgärda i alla fall.
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
Svar på tråden Mekarskryt!