• Pallas

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Rataxes

    Länge sedan någon skrev nu...

    Får väl skryta om mitt dubbla avgassysten då, nu mullrar den som den ska. Beställde ett dubbelt via hansen Racing, det blev enklast så. Kat:ar via Ebay, det blev billigare än jag trodde. Ena cylinderbanken styr datorn, det funkar fint. Det går dessutom att växla så den andra sida också får funktionstestas. Var lite orolig för resonans i bilen, men det är inga problem. Plockade ner växellådsbalken, gjorde en jigg med den som utgångspunkt, svetsade sedan ihop en ny med uttag för förarsidans avgasrör. SBP sa ingenting om det. Däremot har jag fått ett stenskott i rutan, förmodligen tack vare vägverkets jävla "gör-det-själv" lagningar. Även GMC'n har drabbats av sprickor i rutan, tack för det, vägverket. 1500 x 2 i självrisk...


    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • Rabarbapuppa

    Kul att du plockar upp tråden igen Rataxes, och bra jobbat med avgassystem!

    Ja, det var ett tag sedan vi rapporterade våra garage-bedrifter här i tråden, men de har ju hunnit bli en del sen dess. Få se nu här, vad har gjorts sen sist:

    * Blev stående i en korsning med familjens BMW. Kolen tvärslut i generatorn. Nya kol och ny laddregulator - lyckades byta utan att plocka ur generatorn, olikt BMW.

    * Någon hade dragit bottenpluggen i tråget på samma BMW för hårt, så när jag tömt den på olja och försiktigt ska skruva i pluggen igen så brister materialet redan innan rekommenderat åtdragningsmoment - skallen ramlar bort, och tar med sig aluminiumgods ur tråget. Ridå. Lyckas få ur resterna med en grispitt och köper ny fin plugg och lyckas få det tätt o fint. Fick bogsera den hem från GDS-hallen.

    * Bytt vevhusventilation, spridargummipackningar, insugspackningar och vevaxelgivare, samt ventilkåpspackning på lilla BMW'n. 

    * Renoverat läckande vaccuumpump lilla BMW'n.

    * Bytt styrservoolja stora BMW'n. 

    * Sålt lilla BMW'n.

    * Köpt amerikanskt: En Jeep Cherokee XJ 95'a.

    /Puppa

  • Rataxes

    Det skrivs dåligt. Eller ägnar vi oss mer åt mekande än skrivande   ?

    Fick hem ett par bilar i somras, en skattebefriad Silverado från 80-talet med en massa rost och en Chevy van med ännu mera rost. Den sistnämnda har dock redan förpassats till skroten efter att rensats från motor/låda som var i bra skick, samt övrigt som passar på pickisen. Den har fått en massa ny plåt, allt går att få tag på som ekonomiplåt till bra pris, även nu med vår usla dollarkurs. Rensat elsystemet efter alla tidigare ägares experiment. Det är tänkt att förgasarmotorn i pickisen ska ersättas av insprutningsmotorn från vanen, tillsammans med lock-up-lådan. Eftersom den dessutom är flyttgodsimporterad (F97B) slipper jag bry mig om avgasrening. Endast sluten vevhusventilation samt under 3,5 i CO. En stor anledning till att jag köpte den trots all rost. Kan nog bli kul att köra med när den är klar. Stort bruksvärde i en pickis.


    Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
  • 100kgpappa

    Jag hållet på med en chevy van nu, som har köpte i våras för att transportera hojar i. Var inget större fel på den och relativt lite rost (är ju en van), men det spårade givetvis ur, så jag rensade ut hela inredningen, har lagat all rost, lackat om hela karossen, och håller nu på med att fixa dörrarna och installera stereon.

    Kul och enkel bil att jobba med, och lite annorlunda än hojarna jag brukar jobba med.

    I övrigt så har det inte varit så mycket, fixat lite bromsar och annat smått o gott.

  • Rataxes
    100kgpappa skrev 2016-10-22 21:11:02 följande:

    Jag hållet på med en chevy van nu, som har köpte i våras för att transportera hojar i. Var inget större fel på den och relativt lite rost (är ju en van), men det spårade givetvis ur, så jag rensade ut hela inredningen, har lagat all rost, lackat om hela karossen, och håller nu på med att fixa dörrarna och installera stereon.

    Kul och enkel bil att jobba med, och lite annorlunda än hojarna jag brukar jobba med.

    I övrigt så har det inte varit så mycket, fixat lite bromsar och annat smått o gott.


    Kul att du engagerade dig i något som ofta bara plundras på drivlina. Du hade nog ett bättre utgångsmaterial än liket jag tog hem
    Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
  • 100kgpappa

    Förre ägaren hade just den planen, då lådan var nyrenoverad, men det projektet blev aldrig av, så de sålde den vidare.

    Gav mindre än vad växellådan kostat att renovera.

  • Rabarbapuppa

    Jaså, det rör sig i Mekarskryttråden?
    Härligt att se.

    Jag har precis tvättat av mig bromsdammet efter att ha bytt skivor o belägg fram på BMW'n, och det lär väl bli mer här framöver då jag gått o köpt mig amerikanskt.

    /Puppa

  • Noname00
    Rabarbapuppa skrev 2016-10-26 09:21:04 följande:

    Jaså, det rör sig i Mekarskryttråden?
    Härligt att se.

    Jag har precis tvättat av mig bromsdammet efter att ha bytt skivor o belägg fram på BMW'n, och det lär väl bli mer här framöver då jag gått o köpt mig amerikanskt.

    /Puppa


    Vad vart det för nåt?
  • Noname00

    Själv ska jag byta bromsar bak på bilen nu när det är dags att byta däck, de byttes enligt kvitto vid 5k bil, men handbromsen tog högt upp så jag åkte till min vanliga allmek när det var dags för vinterdäcksbyte förra året.

    De var helt slut bak, de har troligtvis aldrig rört något inte undra på att handbromsen tog dåligt.
    5k tog de betalt för skivor och belägg.
    Nu är det hög tid att byta, bilen har precis slagit över 8k mil.

  • 100kgpappa
    Noname00 skrev 2016-10-26 11:30:50 följande:

    Själv ska jag byta bromsar bak på bilen nu när det är dags att byta däck, de byttes enligt kvitto vid 5k bil, men handbromsen tog högt upp så jag åkte till min vanliga allmek när det var dags för vinterdäcksbyte förra året.

    De var helt slut bak, de har troligtvis aldrig rört något inte undra på att handbromsen tog dåligt.

    5k tog de betalt för skivor och belägg.

    Nu är det hög tid att byta, bilen har precis slagit över 8k mil.


    5000 för skivor och belägg, der var rätt saftigt.

    Vad är det för bil?
Svar på tråden Mekarskryt!