• Pallas

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Rataxes
    Noname00 skrev 2015-12-31 22:05:31 följande:
    10k mil är för mycket.
    Helt sjukt på vissa bilar tex hyndai santa fe så måste man ta ned lådan för att kunna byta filtret, vilket resulterar i att ingen gör det.
    jfkdjd skrev 2015-12-31 22:24:47 följande:
    Tänkte det med 10måste väl vara mycket??
    Visst är det för mycket, citerar bara vad som stått i mina instruktionsböcker.
    "Oljan behöver normalt inte bytas" har det också stått.

    Otroligt, behöva ta ner lådan för att byta filter. Sjukt enkelt på mina Buick/GMC. bara man har ett oljetråg med plugg. Söligt annars. Buicken hade ett oljetråg utan plugg, det första jag gjorde var att beställa ett djupare tråg med oljeplugg.

    Man får tänka på att man normalt bara får ut ca 1/3 av oljan i lådan, en del har en plugg på momentomvandlaren också, så man får ut lite till.

    själv lever du på nån annan - Rövtorkarens ord om anställda.
  • Noname00

    Man får aldrig ut allt genom att tappa ur man måste skölja lådan men om man byter genom att tappa ur vid 5k mil så blir det en vesäntlig skillnad mota att göra första sköljningen vid 20k mil.

  • 100kgpappa

    På Fords powershiftlåda sitter det två pluggar, en för diffen och en för växellådan. Tömmer man båda får man ut ca 5 liter, så då får man bytt det mesta. De delar på samma olja.

  • 100kgpappa

    Yep, och filtret sitter smidigt på sidan av lådan. Börjar gilla S-maxen allt mer. Även om det är trångt i motorutrymmet, så känns det rätt genomtänkt, mycket snabbfästen och saker som är i vägen går lätt att flytta på.

    Verkar som jänkarna har ett annat tänkt än vissa andra märken där man kan behöva lyfta ur hela motorn för att byta generator/startmotor tex.

  • 100kgpappa
    Noname00 skrev 2016-01-01 18:47:08 följande:

    Vad sitter det för låda in en tillverkare?


    Hängde inte riktigt med på den frågeställningen...
  • Noname00
    100kgpappa skrev 2016-01-02 01:29:29 följande:
    Hängde inte riktigt med på den frågeställningen...
    Står det tex ZF på lådan eller något annat.
  • 100kgpappa
    Noname00 skrev 2016-01-02 12:26:32 följande:

    Står det tex ZF på lådan eller något annat.


    Ingen aning..
  • Rabarbapuppa

    Det är Getrag som gör PowerShift-lådorna.

    Sitter i en helsikes massa av deras modeller, C-max, S-max, Galaxy, Fiesta, Mondeo, Focus, Kuga...

    /Puppa

Svar på tråden Mekarskryt!