• Pallas

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Rabarbapuppa

    Jag gjorde som jag själv föreslog, det blev jättebra.
    Tyvärr dock, så är ljuddämparvibrationerna kvar, om än mindre. Ger ett ganska olustigt ljud i vissa lägen på tomgång. 
    Jag tror att något släppt inne i dämparen. Det är ju en riktig jäkla basic budget-dämpare från Hansen. Fick offert från ett företag som jobbar med avgas idag, ca 6500 för ny universalkatt, ny dämpare av sportmodell, nytt slutrör och vettiga upphängningar. 

    Jag vet inte... det lutar nog att köpa universalgrejer på Biltema och bygga eget. Det är mer än hälften av kostnaden.

    /Puppa


     


     

  • Rataxes
    Rabarbapuppa skrev 2017-05-11 13:21:35 följande:

    Jag gjorde som jag själv föreslog, det blev jättebra.
    Tyvärr dock, så är ljuddämparvibrationerna kvar, om än mindre. Ger ett ganska olustigt ljud i vissa lägen på tomgång. 
    Jag tror att något släppt inne i dämparen. Det är ju en riktig jäkla basic budget-dämpare från Hansen. Fick offert från ett företag som jobbar med avgas idag, ca 6500 för ny universalkatt, ny dämpare av sportmodell, nytt slutrör och vettiga upphängningar. 

    Jag vet inte... det lutar nog att köpa universalgrejer på Biltema och bygga eget. Det är mer än hälften av kostnaden.

    /Puppa


     


     


    Har du kollat rockauto? Universalkatten kan du väl köpa på Feltema och importera resten. Det är väl slutröret som är kinkigast med passning.
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Noname00

    Nu har jag fått skruvutdragarna, de är i billigaste laget laget men vad kan man förvänta sig för 16 kr inkl frakt, man får vad man betalar för.
    Jag ska prova dem.

  • Rabarbapuppa
    Rataxes skrev 2017-05-21 13:29:00 följande:
    Har du kollat rockauto? Universalkatten kan du väl köpa på Feltema och importera resten. Det är väl slutröret som är kinkigast med passning.
    Ja, katten ska jag ta för 699:- från Feltema.
    Resten visade sig finnas på tyska eBay. Blev en ljuddämpare och resten bakåt. Verkar vara formpassat för Cherokee XJ. Säkert egentligen inte mycket bättre livslängd än Hansens grejer men ett par år iaf så jag kan börja fundera på vad jag verkligen vill ha. Och för 1283:- fraktat o klart är det svårt att säga nej.
    Noname00 skrev 2017-05-21 18:51:29 följande:

    Nu har jag fått skruvutdragarna, de är i billigaste laget laget men vad kan man förvänta sig för 16 kr inkl frakt, man får vad man betalar för.
    Jag ska prova dem.


    Coolt. Berätta hur det går sen!

    Själv har jag slipat av de ganska få men lite tråkiga fläckarna av ytrost på mina bara ett par år gamla nya trösklar på Jeepen. Grundat ordentligt och sen lagt svart tröskelfärg/rostskyddsfärg över båda. Blev jäkligt fint. Ska följa upp med en snygg rak linje med hammarlack i själva insteget i dörren också som täcker rostskyddets skarv. 

    /Puppa
  • Rataxes

    Jaha, det skrivs dåligt i tråden?

    Har inte så mycket att skryta om, Fått igång AC'n i Silveradon, det var skönt i sommar. Har inte kört med Buicken alls. Den står på logen i väntan på skattebefrielse. Bytt fönsterhissar fram i Denalin, det var otroligt enkelt och billigt. 700:- för båda inkl, frakt. En bekant hade fått ett idiotpris på över 6000:- för byte av dessa på sin Tahoe. Han bytte bil istället...


    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Efraim Barkbit

    Har för tillfället bara en ny bil så det blir inget skruvat och ingen entusiastbil heller...

  • Rabarbapuppa

    Nej det stämmer, det har varit lite dåligt med uppdatering. 


    Dock har det fortsatt varit en del att skruva för mig, med betoning på skruva, eftersom jag inte äger en svets. Men jag är precis klar med att ha bytt avgassystem på Jeepen. Tappade ljuddämparen på en storköpsparkering i sensomras så jag visste ju vad som väntade. 

    Katalysator och skarvrör tog jag från Biltema, och sen hittade jag ett 2.5'' system på eBay. Fick hjälp med ett skarvrör som behövde svetsas, och i övrigt var väl halva jobbet minst att få bort de gamla trasiga resterna av det gamla systemet. Fy vad det satt.

    Det nya systemet blev ganska bra, men lite för ljudligt. Dessutom tog bakaxeln i kröken en smula under fjädring, så det blev till att plocka ned igen från ljuddämpare och bakåt, kapa/justera, samt förlänga så att slutröret kom längre ut och inte orsakade så mycket resonans. Nu låter (och går) har bra igen.

    Kul med lite metallsljöjd emellanåt. 

    Idag ska jag få vinterdäck omlagda på ett par fälgar jag skaffat.

    /Puppa

  • Rataxes
    Rabarbapuppa skrev 2017-10-09 09:23:58 följande:

    Nej det stämmer, det har varit lite dåligt med uppdatering. 


    Dock har det fortsatt varit en del att skruva för mig, med betoning på skruva, eftersom jag inte äger en svets. Men jag är precis klar med att ha bytt avgassystem på Jeepen. Tappade ljuddämparen på en storköpsparkering i sensomras så jag visste ju vad som väntade. 

    Katalysator och skarvrör tog jag från Biltema, och sen hittade jag ett 2.5'' system på eBay. Fick hjälp med ett skarvrör som behövde svetsas, och i övrigt var väl halva jobbet minst att få bort de gamla trasiga resterna av det gamla systemet. Fy vad det satt.

    Det nya systemet blev ganska bra, men lite för ljudligt. Dessutom tog bakaxeln i kröken en smula under fjädring, så det blev till att plocka ned igen från ljuddämpare och bakåt, kapa/justera, samt förlänga så att slutröret kom längre ut och inte orsakade så mycket resonans. Nu låter (och går) har bra igen. smile1.gif

    Kul med lite metallsljöjd emellanåt. 

    Idag ska jag få vinterdäck omlagda på ett par fälgar jag skaffat.

    /Puppa


    Det där med avgassystem är en förbannelse. Känner igen det där med att behöva plocka ner, kapa, provmontera igen osv.


    Jag byggde ihop ett dubbelt system till pickisen, med bara en liten dämpare bak på var sida. Det mullrar gôtt men inte så farligt med resonans inne i bilen. Eftersom jag hade 2 katalysatorer liggande så tog jag faktiskt och kapade ner och svetsade in dessa trots att det inte behövs. Lite miljövän kan man ju vara när det är gratis, och det gjorde ingenting varken på effekt eller förbrukning. Däremot fick jag beröm på bilprovningen för perfekta avgasvärden på en gammal bil.


    Nu står jag ju med en extra motor/växellåda och ska väl försöka hitta något lämpligt objekt, personbil eller Pickup att stoppa ner dessa i. Helst en '68 eller äldre så man kan åka besiktningsfritt också. Folk ska ha alldeles för mycket betalt för rena sophögar bara. Ska man ha något vettigt så kostar det ju uppemot 100 000... Pilsnerskick är inget för mig.


    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Rabarbapuppa
    Rataxes skrev 2017-10-10 16:02:57 följande:

    Det där med avgassystem är en förbannelse. Känner igen det där med att behöva plocka ner, kapa, provmontera igen osv.


    Jag byggde ihop ett dubbelt system till pickisen, med bara en liten dämpare bak på var sida. Det mullrar gôtt men inte så farligt med resonans inne i bilen. Eftersom jag hade 2 katalysatorer liggande så tog jag faktiskt och kapade ner och svetsade in dessa trots att det inte behövs. Lite miljövän kan man ju vara när det är gratis, och det gjorde ingenting varken på effekt eller förbrukning. Däremot fick jag beröm på bilprovningen för perfekta avgasvärden på en gammal bil.


    Nu står jag ju med en extra motor/växellåda och ska väl försöka hitta något lämpligt objekt, personbil eller Pickup att stoppa ner dessa i. Helst en '68 eller äldre så man kan åka besiktningsfritt också. Folk ska ha alldeles för mycket betalt för rena sophögar bara. Ska man ha något vettigt så kostar det ju uppemot 100 000... Pilsnerskick är inget för mig.


    Ja du har helt rätt, och jag blev varse att när jag bygger nåt, bygger jag ordentligt. För att få ner det nya system jag monterat för att justera/kapa, det var även det ett bekymmer. Låååångt instick i ljuddämparen, närmast sugpassning och lite avgaspasta - det satt! 

    Nästa steg är centrallåset. Förardörren förblir låst när centrallåset öppnas. Det är låsknappen som bara orkar halvvägs och jag tvingas sträcka in armen från bakdörren och trycka till den manuellt. Okej med mig, men frugan som är kort sträckte sig under den manövern igår och är nu sur och menar att det måste åtgärdas. Håhåjaja, blir väl att ta ner dörrpanel och gå loss med WD40.

    Kul med en motor till "övers" i alla fall! Kan du inte hitta någon skön El Camino 70'a eller nåt? Antagligen svårt som du säger, till rimligt pris och skick...
    En annan USA-bil jag fått upp ögonen för är GMS Jimmy. Skulle verkligen kunna tänka mig en sån, cirka 70-tal. 

    /Puppa 
  • Rataxes
    Rabarbapuppa skrev 2017-10-11 09:47:22 följande:
    Ja du har helt rätt, och jag blev varse att när jag bygger nåt, bygger jag ordentligt. För att få ner det nya system jag monterat för att justera/kapa, det var även det ett bekymmer. Låååångt instick i ljuddämparen, närmast sugpassning och lite avgaspasta - det satt! 

    Nästa steg är centrallåset. Förardörren förblir låst när centrallåset öppnas. Det är låsknappen som bara orkar halvvägs och jag tvingas sträcka in armen från bakdörren och trycka till den manuellt. Okej med mig, men frugan som är kort sträckte sig under den manövern igår och är nu sur och menar att det måste åtgärdas. Håhåjaja, blir väl att ta ner dörrpanel och gå loss med WD40.

    Kul med en motor till "övers" i alla fall! Kan du inte hitta någon skön El Camino 70'a eller nåt? Antagligen svårt som du säger, till rimligt pris och skick...
    En annan USA-bil jag fått upp ögonen för är GMS Jimmy. Skulle verkligen kunna tänka mig en sån, cirka 70-tal. 

    /Puppa 
    Ja en 4WD Jimmy eller Blazer från 70-talet är inte dumt alls! Lite billigare än en El Camino/Sprint/Caballero också. Men i en så hög och tung bil skulle jag vilja ha en insprutningsmotor med Lock-Uplåda, åtminstone om jag skulle kört mer än ett par hundra mil/år.
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
Svar på tråden Mekarskryt!