• Anonym (Inte rasist)

SD är inte rasistiskt

SD är inte ett rasistiskt parti.

Däremot framställs det som det av media och som vanligt sväljer de flesta kroken i ett nafs.
    Eller tror ni på allvar att ni själva har skapat den bild ni har av SD "partiet som hatar alla invandrare personligen"?

SD är emot invandringspolitiken Sverige har haft under alldeles för lång tid, det är media som vinklar och letar något de kan göra en halmgubbe av.

Det som är skrämmande är inte SD och SD´s väljare, det som är skrämmande är alla som är så skitnödiga och tror att de själva på något sätt är bättre?
    Ni som är så emot generalisering, gruppering, ni som inte dömer...

Skrattretande är vad det är.
    Det är NI som generaliserar, det är NI som grupperar, det är NI som dömer.

SD vill få slut på icke fungerande massinvandring och bygga ett väl fungerande samhälle från grunden.
    Som det är nu så svajar det precis hela tiden, Sverige hjälper folk i alla världens hörn och har pga det urholkat sin egen välfärd.

Det vi har kvar är ett skal av det som varit och nej, det är inte invandrarnas fel.
    Det är politikerna som har tillåtit allt för många invandrare att komma hit då vi tydligt inte klarar av att ta hand om dem.

Det är invandringspolitiken som SD kämpar för att förändra.

Det är inte rasistiskt att vilja ta hand om landets befolkning.
    Först när landets befolkning, oavsett ursprung, har det bra och vi kan bidra till att fler har det bra är det möjligt att faktiskt ro den visionen i hamn.

Det är inte "rädda och osäkra" människor som röstar på SD.
    Det är människor som lagt ihop ett plus ett och det duger gott att vara "lågutbildad" för det.

Verkar som ju mer folk studerar och "kan", desto mindre förstår ni.

SD är inte rasistiskt.
    Dags att sluta ha på autopiloten folk och börja ta till sig det.
    Vad än Aftonbladet skriver.

• Svar på tråden SD är inte rasistiskt
  • Nrobley

Tycker trådstartaren har helt rätt. Varför skulle SD vara rasistiska? Och isåfall förklara för mig vad är en rasist? Det begreppet är helt urvattnat. Ni som påstår att SD är rasistiskt, är ni för en helt fri invandring?? Om inte, så är ju ni också rasister.

Så vad är en rasist? 

• lizalolly
    Lilit skrev 2012-12-18 02:47:01 följande:

Okay, here we go again eftersom mitt allt för långa inlägg så klart blev helt oläsligt...

Låt mig börja med att säga att jag definierar rasism vidare än det klassiska ”göra skillnad mellan människor baserat på vilken ras de tillhör”. Att enbart begränsa rasism till det anser jag vara föråldrat  då man (de flesta) inte längre anser att människan består av olika raser. Jag definierar alltså begreppet vidare till att innbära att göra skillnad på människor baserat på etnicitet och kulturell tillhörighet. Med detta sagt så är det väl helt meningslöst att fortsätta detta inlägg eftersom det borde vara uppenbart varför jag anser SD vara ett rasistiskt parti, men ifall någon missat det så…

Det kursiverade är utdrag från SDs hemsida, jag skickar med länkarna från de sidor jag hämtat det från, noggrannare än så med källhänvisning orkar jag inte vara.

sverigedemokraterna.se/vara-asikter/vara-vikt.../

sverigedemokraterna.se/files/2011/06/Sveriged...

”Med mångkultur avser Sverigedemokraterna ett samhällssystem där främmande kulturer jämställs med, eller värderas högre än, ursprungskulturen och där staten på olika sätt uppmuntrar invandrare att behålla, eller förstärka, sina ursprungliga identiteter.”

”Inom detta område finner vi att en alltför stor invandring på ett allvarligt sätt har kommit att hota den svenska nationella identiteten och sammanhållningen i landet.”

”Det primära målet med Sverigedemokraternas politik är att återupprätta en gemensam nationell identitet och därmed också en stark inre solidaritet i det svenska samhället.”

”Sverigedemokraterna anser dock att svenskarna har en absolut rätt till att behålla och vidareutveckla sin kultur och identitet i Sverige och motsätter sig därför integration som en lösning på de problem som har uppstått som en följd av den oansvariga invandringspolitiken.”

”Sverigedemokraterna vill avskaffa det totalhavererade mångkulturalistiska samhällsexperimentet. […] Svenska traditioner, värderingar, regler och lagar skall vara normgivande i hela det svenska samhället. […] Den svenska historien och kulturarvet skall lyftas fram och levandegöras i offentliga sammanhang på ett tydligare sätt än idag. Det offentliga stödet till invandrarföreningar och alla andra verksamheter som syftar till att befrämja främmande kulturer och identiteter i Sverige skall dras in. […] Den skattefinansierade modersmålsundervisningen skall avskaffas.”

”Svenska Kyrkan och dess aktiviteter är en omistlig del av den svenska traditionen. Svenska Kyrkan ska därför ges möjlighet att verka i samarbete med skolorna, på det sätt den alltid har gjort i vårt land. Övriga religiösa samfund hänvisas till att bedriva sin verksamhet utanför det svenska skolsystemets ramar. Då det finns en överhängande risk för att religiösa friskolor, med en religiös inriktning utan koppling till den svenska historien och kulturen, ökar segregationen och motverkar assimilering, skall statligt och kommunalt stöd endast utgå till religiösa friskolor som vilar på judeo-kristen grund och som följer angivna regler. Inga religiösa byggnader, med en för svensk byggnadstradition, främmande arkitektur, skall få byggas.”

” I Sverige finns sedan urminnes tid en samisk och en tornedalsfinsk minoritet med hemortsrätt i de områden där de traditionellt varit bosatta. Dessa grupper skall inte omfattas av assimileringspolitiken utan istället erbjudas statligt stöd för att kunna bevara sitt språk och sina traditioner.”

För mig är det här uppenbar rasism. Vissa grupper av människor ska ha rätt till sin kultur medan andra grupper inte ska ha det. Då ens kulturella identitet i många fall är knuten till ens etnicitet skulle jag vilka påstå att SD gör skillnad mellan etniska grupper och ja det är rätt rasistiskt.

”Den asylsökande skall uppvisa handlingar som styrker identitet och nationalitet. Asylsökande som inte följer dessa anvisningar skall inte få sitt ärende prövat utan avvisas genast till det land han/hon senast kom ifrån.”

”Den som vistas illegalt i landet ska inte kunna få sin sak prövad, utan skall avvisas omgående.”

” Asylsökande skall inte kunna få tillstånd för reguljärt arbete innan frågan om uppehållstillstånd har behandlats. Däremot skall man vara skyldig att utföra enklare sysslor inom eller vid förläggningen, i syfte att sänka kostnaderna för asylhanteringen.”

”I syfte att motverka asylmissbruk ska Sverige i mellanstatliga sammanhang och, så länge Sverige tillhör unionen, även inom EU, verka för inrättandet av så kallade "safe havens". Detta innebär att personer som vill ansöka om asyl i något av de samverkande europeiska länderna i fortsättningen skall bege sig till en upprättad säker zon, utanför ländernas område, där deras ärende behandlas.”

”I syfte att säkerställa en persons identitet vid exempelvis anhöriginvandring, samt för att underlätta polisens arbete, skall det vara obligatoriskt för den som söker asyl eller uppehållstillstånd att lämna fingeravtryck och DNA-test. I syfte att förhindra att man använder sig av flera olika identiteter skall dessa uppgifter föras in i ett personregister. För att undvika att epidemiska farsoter som HIV och tuberkulos sprids i vårt land skall även obligatoriska tester för dessa sjukdomar lämnas av den som söker asyl eller uppehållstillstånd.”.

”Massinvandringen till Sverige, och frånvaron av en assimileringsprocess, har skapat stora motsättningar och en mängd andra problem i det svenska samhället. För att motverka denna problematik skall invandringen av personer från kulturellt avlägsna länder begränsas till ett minimum. Om dagens massinvandring får fortsätta kan det dock bli nödvändig med ett tillfälligt totalstopp för icke- västlig invandring, till dess att situationen i landet har blivit så stabil att en restriktiv sverigedemokratisk invandringspolitik kan börja implementeras.”

Alltså att det finns människor som har läst det de lägger ut på sin hemsida och ändå röstar på partiet skrämmer mig. Vad är det för människosyn man har då egentligen?

Tycker att lilit gjorde en bra sammanfattning.
  • PumpkinQueen

Även om man tog bort allt som har med invandringspolitik att göra, så skulle jag ändå inte rösta på SD, eftersom det är ett konservativt parti. Det enda jag avskyr mer än kommunism är konservatism.

• Missermajser
    PumpkinQueen skrev 2012-12-28 10:55:17 följande:

Även om man tog bort allt som har med invandringspolitik att göra, så skulle jag ändå inte rösta på SD, eftersom det är ett konservativt parti. Det enda jag avskyr mer än kommunism är konservatism.

Vad i konservatism är det du reagerar mest emot?

Är det tanken att universell etik existerar oberoende av människans vilja eller är det fler saker? 
  • Lilit
    Missermajser skrev 2012-12-28 17:11:23 följande:

Är det tanken att universell etik existerar oberoende av människans vilja eller är det fler saker? 
    Nu var det inte mig du frågade, men eftersom jag i mångt och mycket inte heller är ett fan av konservatism så tar jag mig friheten att besvara frågan ändå.

Ja, jag har svårt att köpa tanken om en universell etik av det slaget du beskriver ovan. Vart skulle den komma ifrån? Varför skulle den finnas? Och vad utgår den ifrån gällande vad som är rätt och fel? Och sist men inte minst, även om den universella etiken existerar hur vet vi med säkerhet vad den innebär och att vi tolkat den rätt?

Dessutom köper jag inte, rakt av tanken på att samhällelig förändring bara ska ske långsamt. I alla fall inte inte till den grad som det tar uttryck hos många konservativa, dvs att man i princip jobbar mot de flesta typer av samhällelig förändring. 

• Missermajser
    Lilit skrev 2012-12-28 18:36:02 följande:
    Nu var det inte mig du frågade, men eftersom jag i mångt och mycket inte heller är ett fan av konservatism så tar jag mig friheten att besvara frågan ändå.

Ja, jag har svårt att köpa tanken om en universell etik av det slaget du beskriver ovan. Vart skulle den komma ifrån? Varför skulle den finnas? Och vad utgår den ifrån gällande vad som är rätt och fel? Och sist men inte minst, även om den universella etiken existerar hur vet vi med säkerhet vad den innebär och att vi tolkat den rätt?

Dessutom köper jag inte, rakt av tanken på att samhällelig förändring bara ska ske långsamt. I alla fall inte inte till den grad som det tar uttryck hos många konservativa, dvs att man i princip jobbar mot de flesta typer av samhällelig förändring. 

Jag tror inte heller på konservatismen men jag är definitivt inte liberal heller. Ang. etik så är jag av den uppfattningen att det som gynnar klass-samhälle eller vinning som sker på bekostnad av människans gemensamma välfärd är omoraliskt.

SD har både konservativa och liberaler i sitt parti. 
  • PumpkinQueen
    Missermajser skrev 2012-12-28 17:11:23 följande:

Det som jag avskyr med både kommunism och konservativism är att de tar ifrån människan sin frihet och individualitet. Det är inte svårare än så.
    Ja, det är jag på bilden
  • Nothx

klart dom inte är ett rasistiskt parti .sd förespråkar inte ras hierarki i sitt program,vilket rasism är,men nu har vi många dumma outbildade vänster fascister som tror att rasist är alla som kritiserar eller inte stödjer den extrema massinvandringen som förstör Sverige

• themia
    Anonym (Inte rasist) skrev 2012-12-16 11:38:33 följande:
    SD är inte ett rasistiskt parti.

Jo!
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • Gung Ho

Jag skulle säga Nej, men däremot är nog fler rasister medlemmar/röstare än andra riksdagspartier

• Förkrossad45
    Gung Ho skrev 2013-01-05 00:11:44 följande:
    Jag skulle säga Nej, men däremot är nog fler rasister medlemmar/röstare än andra riksdagspartier
    Min åsikt också. Till skillnad mot kulturelativistens långa utlägg som utmynnade i att kritik mot invandringspolitiken är rasism.
    Problemen för SD är (när det gäller invandringsfrågan)  två.
    1.Den oavbrutna historien sedan 1988 med ständiga utrensningar av rasister men det är fortfarande samma parti.
    2. Eftersom SD är det enda partiet som tar upp frågan och dessutom har en chans att påverka så kommer nästan alla rasister att rösta på SD.

• Quintus Zebra
    Anonym (Inte rasist) skrev 2012-12-16 11:38:33 följande:

Det är inte rasistiskt att vilja ta hand om landets befolkning.

Självklart inte. Och det är det självklart ingen som tycker.

Ofta i debatter som denna så påstås det att betydelsen i ordet har förändrats över tid. Och det är också sant.

Ordet rasist är i dag mer laddat än det någonsin har varit i detta land. För det är u inte alltid det har sets som något dåligt att vara rasist. Fram till för lite mer än trettio år sedan publicerades fortfarande rent rasistiska rasbiologiska artiklar i våra mest ansedda vetenskapliga tidskrifter. Ren rasism spreds fortfarande i dagstidningar och på TV och i radio. Rasistiska föreställningar om att människan kunde delas upp i raser och att vissa raser var "bättre" än andra lärdes ut i många skolor.

Många av mina äldre släktingar skämdes inte över sina rasistiska åsikter. Dessa sikter var självklara för dem. Hela mitt vuxna liv har jag umgåtts med Sverigedemokrater. Och på det 80-talet och det tidiga 90-talet skämdes många av dem inte det minsta över att kallas rasister. För dem var det en självklarhet att döma folk efter hudfärg.

Men tiderna ändras. Och rasismen anses inte längre rumsren. Och åsikter som doftar rasism och fördomsfullhet blir allt oftare kritiserade. Vilket enigt mig självklart är positivt.

Sen tycker jag inte att det är ok att kasta öknamn omkring sig. Jag ser inget syfte med att hålla på och kalla folk rasister eller PK eller religiösa fanatiker. En mer tolerant debatt hade varit underbar. Men då behövs ansträngningar på alla sidor.
    Se min profilbild: Oavsett olikheter hjälper vi varandra hela tiden! Mångkultur är vackert!
  • Gung Ho

Tänkte på signaturen här ovan.
    Vissa kritiserar mångkultur, men jag tror att man måste specificera begreppet. 'Mångkultur' menar ju många kulturer i en enda 'lycklig' blandning. Detta är ju ett positivt begrepp.
    Man bör nog akta sig för att tro att det inträffar av sig själv bara många kulturer delar på samma yta. Det blir lätt 'kulturkrock' och konflikt istället... Knappa resurser och uppdelade samhällen ställer lätt 'vi' mot 'dem'.. Att integrera kulturer i 'lagom takt' utan att tappa kontroll är modeller.

Problemet är 'bara' att definiera vad 'lagom takt' är...

• Lilit
    Förkrossad45 skrev 2013-01-07 03:14:34 följande:
    Min åsikt också. Till skillnad mot kulturelativistens långa utlägg som utmynnade i att kritik mot invandringspolitiken är rasism.
    Problemen för SD är (när det gäller invandringsfrågan)  två.
    1.Den oavbrutna historien sedan 1988 med ständiga utrensningar av rasister men det är fortfarande samma parti.
    2. Eftersom SD är det enda partiet som tar upp frågan och dessutom har en chans att påverka så kommer nästan alla rasister att rösta på SD.

Nej mitt långa inlägg utmynnar inte alls i att kritik mot invandringspolitik nödvändigtvis är rasism. Självklart kan den vara det på samma sätt som den inte behöver vara det.

Det första ganska uppenbara exemplet är att man faktiskt kan tycka att Sverige tar emot för få invandrare. Man är alltså kritisk mot gällande invandringspolitik men kommer sannolikt inte att ses som rasist av någon.

Majoriteten av de citat jag valt att belysa i mitt inlägg visar på att det inte är invandring i sig som SD verkar ha problem med utan att det är invandring av människor från kulturer långt i från "den svenska". Det vill säga att SD verkar ha betydligt större problem med exempelvis en invandrad indie än en amerikan och detta enbart på grund av deras olika kulturella tillhörigheter.

Att säga att Sverige borde ta emot mindre invandrare av samhällsekonomiska orsaker är inte nödvändigtvis rasistiskt. Men då bör man inte heller göra någon skillnad på vilken kulturell tillhörighet invandrarna har och man bör inte heller ha något behov av att begränsa de invandrare som faktiskt befinner sig här i sitt uttryckande av sin kultur (så länge det är förenligt med lag).

• Gung Ho

Är det av ekonomiska skäl (vilket jag själv tycker är klena i sig själva), kan man ju skilja på de som har försörjning tryggad (till rimlig nivå) och de som inte har det. Kan verka 'orättvist' men alla som kommer hit och kan försörja sig kommer ju att bidra till möjligheten att hjälpa fler som inte kan försörja sig.

Svar på tråden SD är inte rasistiskt