Lilit skrev 2012-12-18 02:47:01 följande:
Okay, here we go again eftersom mitt allt för långa inlägg så klart blev helt oläsligt...
Låt mig börja med att säga att jag definierar rasism vidare än det klassiska ”göra skillnad mellan människor baserat på vilken ras de tillhör”. Att enbart begränsa rasism till det anser jag vara föråldrat då man (de flesta) inte längre anser att människan består av olika raser. Jag definierar alltså begreppet vidare till att innbära att göra skillnad på människor baserat på etnicitet och kulturell tillhörighet. Med detta sagt så är det väl helt meningslöst att fortsätta detta inlägg eftersom det borde vara uppenbart varför jag anser SD vara ett rasistiskt parti, men ifall någon missat det så…
Det kursiverade är utdrag från SDs hemsida, jag skickar med länkarna från de sidor jag hämtat det från, noggrannare än så med källhänvisning orkar jag inte vara.
sverigedemokraterna.se/vara-asikter/vara-vikt.../
sverigedemokraterna.se/files/2011/06/Sveriged...
”Med mångkultur avser Sverigedemokraterna ett samhällssystem där främmande kulturer jämställs med, eller värderas högre än, ursprungskulturen och där staten på olika sätt uppmuntrar invandrare att behålla, eller förstärka, sina ursprungliga identiteter.”
”Inom detta område finner vi att en alltför stor invandring på ett allvarligt sätt har kommit att hota den svenska nationella identiteten och sammanhållningen i landet.”
”Det primära målet med Sverigedemokraternas politik är att återupprätta en gemensam nationell identitet och därmed också en stark inre solidaritet i det svenska samhället.”
”Sverigedemokraterna anser dock att svenskarna har en absolut rätt till att behålla och vidareutveckla sin kultur och identitet i Sverige och motsätter sig därför integration som en lösning på de problem som har uppstått som en följd av den oansvariga invandringspolitiken.”
”Sverigedemokraterna vill avskaffa det totalhavererade mångkulturalistiska samhällsexperimentet. […] Svenska traditioner, värderingar, regler och lagar skall vara normgivande i hela det svenska samhället. […] Den svenska historien och kulturarvet skall lyftas fram och levandegöras i offentliga sammanhang på ett tydligare sätt än idag. Det offentliga stödet till invandrarföreningar och alla andra verksamheter som syftar till att befrämja främmande kulturer och identiteter i Sverige skall dras in. […] Den skattefinansierade modersmålsundervisningen skall avskaffas.”
”Svenska Kyrkan och dess aktiviteter är en omistlig del av den svenska traditionen. Svenska Kyrkan ska därför ges möjlighet att verka i samarbete med skolorna, på det sätt den alltid har gjort i vårt land. Övriga religiösa samfund hänvisas till att bedriva sin verksamhet utanför det svenska skolsystemets ramar. Då det finns en överhängande risk för att religiösa friskolor, med en religiös inriktning utan koppling till den svenska historien och kulturen, ökar segregationen och motverkar assimilering, skall statligt och kommunalt stöd endast utgå till religiösa friskolor som vilar på judeo-kristen grund och som följer angivna regler. Inga religiösa byggnader, med en för svensk byggnadstradition, främmande arkitektur, skall få byggas.”
” I Sverige finns sedan urminnes tid en samisk och en tornedalsfinsk minoritet med hemortsrätt i de områden där de traditionellt varit bosatta. Dessa grupper skall inte omfattas av assimileringspolitiken utan istället erbjudas statligt stöd för att kunna bevara sitt språk och sina traditioner.”
För mig är det här uppenbar rasism. Vissa grupper av människor ska ha rätt till sin kultur medan andra grupper inte ska ha det. Då ens kulturella identitet i många fall är knuten till ens etnicitet skulle jag vilka påstå att SD gör skillnad mellan etniska grupper och ja det är rätt rasistiskt.
”Den asylsökande skall uppvisa handlingar som styrker identitet och nationalitet. Asylsökande som inte följer dessa anvisningar skall inte få sitt ärende prövat utan avvisas genast till det land han/hon senast kom ifrån.”
”Den som vistas illegalt i landet ska inte kunna få sin sak prövad, utan skall avvisas omgående.”
” Asylsökande skall inte kunna få tillstånd för reguljärt arbete innan frågan om uppehållstillstånd har behandlats. Däremot skall man vara skyldig att utföra enklare sysslor inom eller vid förläggningen, i syfte att sänka kostnaderna för asylhanteringen.”
”I syfte att motverka asylmissbruk ska Sverige i mellanstatliga sammanhang och, så länge Sverige tillhör unionen, även inom EU, verka för inrättandet av så kallade "safe havens". Detta innebär att personer som vill ansöka om asyl i något av de samverkande europeiska länderna i fortsättningen skall bege sig till en upprättad säker zon, utanför ländernas område, där deras ärende behandlas.”
”I syfte att säkerställa en persons identitet vid exempelvis anhöriginvandring, samt för att underlätta polisens arbete, skall det vara obligatoriskt för den som söker asyl eller uppehållstillstånd att lämna fingeravtryck och DNA-test. I syfte att förhindra att man använder sig av flera olika identiteter skall dessa uppgifter föras in i ett personregister. För att undvika att epidemiska farsoter som HIV och tuberkulos sprids i vårt land skall även obligatoriska tester för dessa sjukdomar lämnas av den som söker asyl eller uppehållstillstånd.”.
”Massinvandringen till Sverige, och frånvaron av en assimileringsprocess, har skapat stora motsättningar och en mängd andra problem i det svenska samhället. För att motverka denna problematik skall invandringen av personer från kulturellt avlägsna länder begränsas till ett minimum. Om dagens massinvandring får fortsätta kan det dock bli nödvändig med ett tillfälligt totalstopp för icke- västlig invandring, till dess att situationen i landet har blivit så stabil att en restriktiv sverigedemokratisk invandringspolitik kan börja implementeras.”
Alltså att det finns människor som har läst det de lägger ut på sin hemsida och ändå röstar på partiet skrämmer mig. Vad är det för människosyn man har då egentligen?