• SanLi

    någon som fått barn i v33-34

    Hej! Jag och sambon ligger på neo med en liten Milton som idag blir en vecka, 34+6 idag. Så han är född 33+6 precis som eran tös. Han vägde då 2329g och var 48cm. Nu är han nere på 2215g, men idag ökas mat mängden ytterligare så vi hoppas han ska öka lite mer i vikt. Sen 34+5 har han bott med oss på familjerum, har varmvatten bädd och sond, annars fri från sladdar och apparater. Idag ska nytt bilrubin tas, men de tror inte det ska vara några konstigheter. Sen 34+2 får han bara min mjölk, men är inte intresserad av bröstet, det är mest obehagligt tycker han. Men nappen är bästa vännen när han är lite bökig.

    Känner mig rätt vilsen när det gäller amningen, är första barnet så har ingen erfarenhet av amning heller. Är rätt att det ska bli ett stressmoment...:( Hur tänker du tvåbarnsmor89? Trivdes du med flaska till sonen? Funderar på om det är lättare eftersom han tar nappen?

    Hoppas ni snart får ha tösen hos er!

  • SanLi

    Jo känns som amningen kan ta tid att lära in, nappen tar han direkt han är lite bökig. Känns som ett närmare steg mellan napp och flaska. Vilken vecka tog sonen flaskan i? Du har inte testat flaska på Molly ännu?

    Hur länge var ni på neo med sonen?

  • SanLi

    Jo jag pumpar också så givetvis får han min mjölk så länge det går. Vi har försökt lite med amningen men känns som vi blir stressade båda två av kravet att det borde gå. Vet inte om jag tycker det är värt det.

    Han äter på bra i sonden och idag ska vi upp på 45ml åtta gånger om dagen. De väntar på att han ska öka på sig i vikt innan de tar bort varmvatten madrassen. Men vi sköter allt själva förutom de prover som tas. Just nu längtar jag bara hem så mycket, vill att någon bara ska nämna ordet hem i en mening med inom en framtid.

    Då tar de förhoppningsvis bort övervaket nästa vecka då om ni får rum tillsammans då?!:) Hade ni sond och flaska till sonen när ni åkte hem då sist?

  • SanLi

    Milton har vänt i vikt men inte passerat sin födelsevikt, vi har ca 100g dit. Skönt att få sköta allt själv, sen vart det ännu mysigare när vi fick eget rum, göra lite mer som vi vill!;) Så vi har bott här sen 13e december, först tre nätter på BB och sen i söndags på neo, både jag och sambon!:) Så jag hoppas ni snart får eget rum! Bor ni där nu på eget rum eller åker ni emellan? Måste vara lite tuffare när ni har syskon hemma också, Milton är ju vår första.

    Då ska jag verkligen tänka på att inte kämpa ihjäl mig, känns som mitt psyke kommer vara på bott om jag ska kämpa massor.

    Tuffen: Fick ni vara på neo under hela den månaden ni kämpade med amningen? Började ni med flaska parallellt eller var det bara sond?

    Längtar så till han slipper sonden!

  • SanLi

    Tvåbarnsmor89: Har ni fått familjerum nu? Hur går det med amningen? Växer Molly som hon ska?

    Milton har passerat sin födelsevikt idag och nu hoppas de kunna ta ner honom en halv grad om dagen på varmvattenbädden, i så fall är den borta på fredag, vi hoppas det så vi kommer lite närmare hemgång! Han suger jätte bra på nappen nu och har börjar suga lite på brösten, men han orkar bara två-tre rejäla tag sen måste han ta en liten paus för att orka igen. När vi kämpar ca 20min och vi börjar sonda är han så trött så han somnar. Så det går lite trögt! Är amningsnapp en bra grej att testa med?

  • SanLi

    Skönt med eget rum!:) Har hon både sond och flaska nu? Får hon i sig mycket på flaska?

    Usch stackare, du får köra med personalen lite ibland så du får sova över ett mål ibland. Vi har hittills hoppat amningsträningen på nätterna, behöver sömn känner jag, så då är det i alla fall bara 45min vakentid vid matningarna, jag tycker det är drygt! 11/2 timme är mycket det!

  • SanLi

    Tvåbarnsmor89: Härligt då får du njuta av lite sömn!:)

    Lille skrutt: Då är det bara att kämpa på antar jag!:) Vår lillkille tränar vi amning med nästan varje gång innan det är sond dags, men ibland är både jag och han för trötta. Speciellt nattetid, men nu har vi fått lite mer tips och knep av personalen här så det känns lite bättre. Hade ni sonden med hem och tränade hemma?

  • SanLi

    Lille skutt: Önskar det var lika tänk här, tyvärr är det inte det. Igår pratade de permission med oss och nu på morgonen tyckte den nya sköterskan inte alls det. De vill att han ammar bra innan vi får åka hem, så nu känns det som allt hänger på hur bra jag ammar, det känns lite väl pressat...

    Så just nu vet jag nog inte hur jag vill göra med allt, blir så stressad av att bara sitta här och hoppas att han ska vilja amma..:(

  • SanLi

    Här kämpar vi med amningen till nästan varje mål, även nätterna. Visar han intresse mellan målen försöker vi då också. Ibland är han så trött och då känns det dumt att försöka väcka honom. För det mesta orkar han ligga mellan 15-30 min och suga bra i intervaller, vissa stunder ligger han bara med bröstet i munnen.

    Han är 35+6 idag, blev två veckor i natt. Hur gjorde ni andra som ammningstränade? Försökte ni väcka bebisarna inför varje mål? Sov de i egen säng? Använde ni några hjälpmedel?

    Jag misstänker att det mest bara är att kämpa och vänta. Men det kanske tar hur många veckor som helst och vi börjar verkligen längta hem nu! Vi sköter allt själv, de ser bara till att vi har allt vi behöver och tar prover i princip, så mest bara tränar vi amning och väntar på att det ska komna igång, borde man inte kunna göra det hemma?

  • SanLi

    Ja får höra vad de säger här sen, känns som att skulle trivas bäst att vara hemma och träna.

    Hoppas vi snart får komma hem med våra små!:)

Svar på tråden någon som fått barn i v33-34