• Migas

Villa vs. Bostadsrätt

Hej, 
    Sitter här och funderar kring vilka de ekonomiska för- och neckdelar det finns med en friköpt villa mot en bostadsrätt.

Anta att vi har två identiska hus på samma plats i Sverige, den ena är en friköpt villa och det andra är ett hus i en bostadsrättsförening. Anta en ränta på 3 %. 

Villan kostar 2 500 000 kronor att köpa, vilket ger 250 000 kronor som betalas direkt i insats. Här betalar man bara ränta och amortering på lånet, vilket om man bortser räntan kan sägas att man betalar till sig själv då man får tillbaka det mesta då man säljer bostaden. Räntekostnaden i detta fall blir 5 625 kronor  per månad. ((2 250 000 *0,03)/12).  

Därtill kommer kostnader på ca. 2000 kronor per år för sophämtning, kostnad för vatten och avlopp omkring 5000 kronor per år (baserat på 4 personer), kostnad för sotning (om man eldar själv) mellan 500 - 1000 kronor per år. Måla om och andra större renoveringar utvändigt görs inte så ofta så låt oss säga en genomsnittlig kostnad för detta på 2000 kronor per år (rimligt?). Detta ger oss en kostnad på 10 000 kronor per år i kostnader per år utöver ränta och amorteringar.  

Bostadsrätten kostar 2 000 000 kronor, dock så tillkommer ju en avgift på föreningen på säg omkring 4000 kr/månad, vilket ger en årskostnad på 48000 kronor Räntekostnaden i detta fall blir 4500 kronor.  Avgiften är ju pengar som du inte får tillbaka om du säljer, som skall täcka behovet av utvändiga renoveringar under året. Därutöver så kommer även ränta och amorteringar på lånet. 

Skillnaden emellan egna kostnader för villan och avgiften till föreningen för bostadsrätten blir då 38 000 kronor per år. Dock så borde räntekostnaderna för villan vara något högre då den är inköpt för en större summa pengar och givet samma amorteringar så blir läget sinsemellan oförändrat genom åren.  

500 000/ 38 000 = 13,16 år innan det villan kostade mer är uppätet av avgiften till föreningen, därefter kostar det mer att äga bostadsrätt i detta exemplet.  Något eller några år mer om man ska ta hänsyn till den större räntekostnaden för villan,  vilken första månaden ligger på 1125 kronor. 

Ni som äger en villa eller bostadsrätt hur står sig mina hypotetiska (dock uppkollade fakta men inte generellt för samma kommun) mot hur det förhåller sig i verkligheten.  Några brister? Något jag inte tänkt på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-07 18:33
    Intressant att läsa vad folk har för tankar och erfarenheter/kunskap inom området.

Om vi bortser från det ekonomiska och kollar rent allmänt på bostadsrätt vs. villa. Vad föredrar du och varför?

• Svar på tråden Villa vs. Bostadsrätt
  • Ms H

I din beräkning spelar det väl eg ingen roll om det "räknas som underhåll" eller inte (tv-antenn tex) utan det som spelar roll är om föreningen står för kostnaden eller om man måste stå för det själv även i brf:en.

När du skrev 5000-10000, syftar du då på enbart yttre underhåll?

• Ms H

Usch, nu blev jag påmind om att jag borde färdigställa min renoverings/underhållspärm med alla projekt och kostnader... Den tråkigaste delen av husägandet, efter skador/inbrott...

• Migas
    Gladskit skrev 2013-01-07 20:02:46 följande:
    Vi hade gärna bott kvar i brf om vi haft möjlighet. Dels för att jag pendlar till jobbet och vill bo centralt med nära till buss-och tågstation. Och just eftersom vi har lantstället. Det finns i familjen sedan tidigare och används för rekreation. Vi har många vänner som lagt dyra pengar på hus och som sedan är hemma hela somrarna. Det är inget alternativ för oss, det är miljöomväxlingen som är det viktiga. Vi är på landet två helger per månad samt hela somrarna så det har hög prio för oss. Därför köpte vi också ett hus som var hyfsat nytt och lätt att underhålla. Därmed inte sagt att det är billigt, vi har höga lån och det kommer behövas underhåll framöver som vi måste ha buffert för. Samtidigt har vi landet som vi absolut inte vill skiljas ifrån så om vi hamnar i en situation då vi måste välja så har vi alltid sagt att vi hellre bor i lägenhet och har kvar landet än att bo i hus.

I mångas ögon är nog hus det bästa, då har man lyckats och nått sitt mål liksom. Men så får man inte se det, det är absolut inte alla som ens vill bo i hus utan som trivs ypperligt med lägenhet, hyres eller brf. Jag har också vänner som inte vet riktigt om de vill bo kvar på orten. Inte sjutton köper de hus för flera miljoner, nej då har de hellre hyresrätt och frihet att säga upp sitt avtal och flytta den dagen de känner för det.

En sista sak jag kom på med brf är att man kan drabbas av förnyelse och renovering som man inte alls är sugen på. Det hände i ett av våra tidigare boenden. Det skulle renoveras och det var föreningen som fattade beslut i och med att det handlade om ytor och funktioner i lägenheterna som stod under brf'ens ansvar. I de lägena har man inte så mycket att säga till om och om inte brf'en är jättegammal och har väldigt stabil ekonomi så innebär den typen av renoveringar i princip alltid avgiftshöjningar. Och att även i en brf kan man ju behöva lägga pengar på underhåll. Man vill måla om, byta ut något i köket utöver ursprungsstandarden eller renovera upp badrummet. Brf'en kanske tycker att det räcker att göra detta om 10 år men du vill göra det nu typ.
    Då förstår jag att ni tar det som passar er bäst utifrån Era andra önskemål om att bo centralt och med viss grönyta än att ta fasta på en viss boendeform för den mer permanenta bostaden när ni har ett lantställe som väger tyngre.  Själv prioriterar vi nog mer att ha en bostad i mer lantlig miljö, vill ej bo centralt, och sen skaffa husvagn eller på annat sätt semestra inom Sverige och inte känna sig låst att åka till samma plats varje år. Förstår dock att ni som vill bo mer centralt annars prioriterar att ha en fast punkt som man kan besöka oftare än man kanske gör med husvagn odyl.  Det är väl aldrig billigt att äga ett hus åtminstone inte i början, men som jag ser det är det en investering som man får tillbaka stor del av när man säljer. 

Jag ser väl kanske det inte riktigt på det sättet utan det är mer att jag trivs mer i en villa där man kan påverka boendet själv än i en hyresrätt där man är mer bunden efter vad bostadsbolaget anser man får eller inte får göra. Det är mer det att jag inte kan se mig själv i en hyresrätt i framtiden med barn odyl och längtan efter mer frihet som gör att jag längtar efter villa och inte för att uppnå någon status eller för att anse att jag lyckats i livet.

Förutom det rent ekonomiska med att ha en villa med bara en inkomst är en annan orsak till att vi i dagsläget avvaktar med köp är att vi först vill se var vi kommer att jobba, då jag just när är arbetssökande och min sambo i framtiden vill byta yrke och då vet man inte var man får jobb så därför väntar vi hellre och ser än binder upp oss till en specifik plats i jobbsökandet. 

Det kanske är vanligt förekommande att man får höjd avgift för att föreningen renoverar sina fastigheter, men samtidigt är det en kostnad som är svår att räkna med då man varken vet om eller när detta kommer att ske isf. Det känns som att denna kostnad är "värre" än många andra kostnader just på grund att den är påtvingad och man själv kanske inte märker så stor skillnad. 

Självkart tillkommer renoveringar och uppgraderingar inomhus i brf också men det gör det ju även för en villa så därför känns det inte lika intressant att jämföra då det känns som om det är ganska lika förutsättningar där, om man bortser från de begränsningar som kan råda i brf. gällande vad man får eller inte får göra. 
    Ms H skrev 2013-01-07 20:04:17 följande:
    Skatt för att man betalar av bolånen? Låter väldigt konstigt...

Hur är det förresten i bfr-villa.. I brf-lgh hör stammarna till föreningen, en vattenläcka som inte sker _i_ badrummet/köket, är därför föreningens. Är det lika i villa?
    Jo, det tycker jag med och har faktiskt inte hört talas om det innan. Det enda jag kan tänka mig att denna person indirekt kan syfta på är att det kanske går att kvitta ev. reavinst mot det du har kvar på lånet och slipper skatta på den. Kanske inte ens är möjligt? 

Jag har ingen aning faktiskt om det är samma regler som gäller för samtliga boendetyper inom brf eller om det kan skilja sig åt. Hörde däremot av en bekant som bor i brf då de förra sommaren fick utsidan av fönstren ommålade att deras ytterdörr gick inte som utvändig renovering utan den fick de bekosta själva. Konstigt tycker jag då den är lika mycket utsida som fönster eller? Eller beror det på att de har liten oinglasad farstu framför ytterdörren? 

• Migas
    Ms H skrev 2013-01-07 20:20:00 följande:
    I din beräkning spelar det väl eg ingen roll om det "räknas som underhåll" eller inte (tv-antenn tex) utan det som spelar roll är om föreningen står för kostnaden eller om man måste stå för det själv även i brf:en.

När du skrev 5000-10000, syftar du då på enbart yttre underhåll?
    Nej, det är sant det, det är ju det väsentliga i sammanhanget men frågan kvarstår ju om de står för det eller inte,  Vart nog den formuleringen och funderingen med tanke på din fråga innan och hur den var formulerad

Jo, jag syftar på yttre underhåller eller om man så säger det underhåll som bekostas genom avgiften i brf.
    Ms H skrev 2013-01-07 20:30:14 följande:
    Usch, nu blev jag påmind om att jag borde färdigställa min renoverings/underhållspärm med alla projekt och kostnader... Den tråkigaste delen av husägandet, efter skador/inbrott...
    Det låter inget roligt att göra men förmodligen bra att ha och kanske även roligt att kunna gå tillbaka och kolla vad som gjort och när längre fram i tiden. 

• Ms H

Förstod inte hur du menade med skatten.

Angående dörren så är det väl likadant i brf-lgh, fönstren tillhör föreningens ansvar men inte dörren. Dörrkarmen däremot är föreningens.

• Gladskit
    Migas skrev 2013-01-07 20:40:13 följande:
    Jo, det tycker jag med och har faktiskt inte hört talas om det innan. Det enda jag kan tänka mig att denna person indirekt kan syfta på är att det kanske går att kvitta ev. reavinst mot det du har kvar på lånet och slipper skatta på den. Kanske inte ens är möjligt? 
    Vad jag vet så har lånet inget alls att göra med reavinsten utan den beräknas på det man säljer huset för vs. köpeskillingen (med avdrag för vissa förbättringar samt mäklarkostnader).
  • Ms H

Hur är det med värmeanläggning i brfboende, står föreningen för underhåll/byte av dessa?

• ardath bey
    Ms H skrev 2013-01-07 20:51:40 följande:
    Förstod inte hur du menade med skatten.

Angående dörren så är det väl likadant i brf-lgh, fönstren tillhör föreningens ansvar men inte dörren. Dörrkarmen däremot är föreningens.

När vi hade förmögenhetsskatt var det så att en bostadsrätt hade ett väldigt lågt förmögenhetsvärde men man drog för det mesta av hela lånet när man deklarerade sin förmögenhet.
    Så hade man en förmögenhet på 5 mkr, köpte en bostadsrätt för 2 mkr och lånade allt detta så kunde det bli så man nu deklarerade en förmögenhet på bara 3,1 mkr (bostadsrättens förmögenhetsvärde 100 tkr) fast man egentligen inte blivit fattigare.
    Det kanske är en sån skattevinkel som var tänkt på?
    Eller att man kunde köpt aktier som inte heller hade 100% förmögenhetsvärde istället för att betala av lånet.
    Allt detta är historia nu...
  • ardath bey
    Migas skrev 2013-01-07 20:05:29 följande:
    Du skrev tidigare att avskrivningsperioden kunde variera kraftigt, finns det några råd eller riktlinjer kring hur man väljer hur många år som är lämplig avskrivningsperiod? Du nämnde även 40 000 kr i samma inlägg hur kom du fram till den siffran, utifrån egen kunskap eller från mer allmänna beräkningar? 

Bra sammanställning du har gjort över dina kostnader för underhåll, så att anta ett årligt underhåll på 5 000 - 10 000 kr per år måste då kunna anses som en ganska rimlig kostnad för underhåll? 

Jag har dålig koll på vad som räknas som underhåll men är tveksam till om byte av Tv-antenn borde räknas in då det inte tillhöra byggnaden, såsom väggar, tak, fönster och dörrar utan mer är ett extra tillbehör om än nödvändigt, men det kanske räknas med just av den anledningen?  

Om du ska göra en relevant jämförelse (a la "leka bostadsrättrsförening") kan du ju titta i bostadsrättsföreningens årsredovisning (du hade väl hittat ett objekt att jämföra med?) och se deras avskrivningstid på bostadsrättshuset. Jag räknade med en avskrivningstid på lite över 60 år för din villa.
    Som sagt finns det tillåtna avskrivningstider enligt praxis, 0,5 till 2% förekommer.
  • ardath bey
    Ms H skrev 2013-01-07 20:09:22 följande:

Hmm, jag förstår inte riktigt hur du menar. Säg att man köper ett hus för 2 500 000 kr. Hur bör man räkna med avskrivning då? Är det olika beroende på lånegrad? Hur skiljer det sig om man lånar 100%, 50% respektive 0% i så fall?

Avskrivning gör man på anskaffningsvärdet av objektet, så belåningsgraden spelar ingen roll.
Svar på tråden Villa vs. Bostadsrätt