Gladskit skrev 2013-01-07 20:02:46 följande:
Vi hade gärna bott kvar i brf om vi haft möjlighet. Dels för att jag pendlar till jobbet och vill bo centralt med nära till buss-och tågstation. Och just eftersom vi har lantstället. Det finns i familjen sedan tidigare och används för rekreation. Vi har många vänner som lagt dyra pengar på hus och som sedan är hemma hela somrarna. Det är inget alternativ för oss, det är miljöomväxlingen som är det viktiga. Vi är på landet två helger per månad samt hela somrarna så det har hög prio för oss. Därför köpte vi också ett hus som var hyfsat nytt och lätt att underhålla. Därmed inte sagt att det är billigt, vi har höga lån och det kommer behövas underhåll framöver som vi måste ha buffert för. Samtidigt har vi landet som vi absolut inte vill skiljas ifrån så om vi hamnar i en situation då vi måste välja så har vi alltid sagt att vi hellre bor i lägenhet och har kvar landet än att bo i hus.
I mångas ögon är nog hus det bästa, då har man lyckats och nått sitt mål liksom. Men så får man inte se det, det är absolut inte alla som ens vill bo i hus utan som trivs ypperligt med lägenhet, hyres eller brf. Jag har också vänner som inte vet riktigt om de vill bo kvar på orten. Inte sjutton köper de hus för flera miljoner, nej då har de hellre hyresrätt och frihet att säga upp sitt avtal och flytta den dagen de känner för det.
En sista sak jag kom på med brf är att man kan drabbas av förnyelse och renovering som man inte alls är sugen på. Det hände i ett av våra tidigare boenden. Det skulle renoveras och det var föreningen som fattade beslut i och med att det handlade om ytor och funktioner i lägenheterna som stod under brf'ens ansvar. I de lägena har man inte så mycket att säga till om och om inte brf'en är jättegammal och har väldigt stabil ekonomi så innebär den typen av renoveringar i princip alltid avgiftshöjningar. Och att även i en brf kan man ju behöva lägga pengar på underhåll. Man vill måla om, byta ut något i köket utöver ursprungsstandarden eller renovera upp badrummet. Brf'en kanske tycker att det räcker att göra detta om 10 år men du vill göra det nu typ.
Då förstår jag att ni tar det som passar er bäst utifrån Era andra önskemål om att bo centralt och med viss grönyta än att ta fasta på en viss boendeform för den mer permanenta bostaden när ni har ett lantställe som väger tyngre. Själv prioriterar vi nog mer att ha en bostad i mer lantlig miljö, vill ej bo centralt, och sen skaffa husvagn eller på annat sätt semestra inom Sverige och inte känna sig låst att åka till samma plats varje år. Förstår dock att ni som vill bo mer centralt annars prioriterar att ha en fast punkt som man kan besöka oftare än man kanske gör med husvagn odyl. Det är väl aldrig billigt att äga ett hus åtminstone inte i början, men som jag ser det är det en investering som man får tillbaka stor del av när man säljer.
Jag ser väl kanske det inte riktigt på det sättet utan det är mer att jag trivs mer i en villa där man kan påverka boendet själv än i en hyresrätt där man är mer bunden efter vad bostadsbolaget anser man får eller inte får göra. Det är mer det att jag inte kan se mig själv i en hyresrätt i framtiden med barn odyl och längtan efter mer frihet som gör att jag längtar efter villa och inte för att uppnå någon status eller för att anse att jag lyckats i livet.
Förutom det rent ekonomiska med att ha en villa med bara en inkomst är en annan orsak till att vi i dagsläget avvaktar med köp är att vi först vill se var vi kommer att jobba, då jag just när är arbetssökande och min sambo i framtiden vill byta yrke och då vet man inte var man får jobb så därför väntar vi hellre och ser än binder upp oss till en specifik plats i jobbsökandet.
Det kanske är vanligt förekommande att man får höjd avgift för att föreningen renoverar sina fastigheter, men samtidigt är det en kostnad som är svår att räkna med då man varken vet om eller när detta kommer att ske isf. Det känns som att denna kostnad är "värre" än många andra kostnader just på grund att den är påtvingad och man själv kanske inte märker så stor skillnad.
Självkart tillkommer renoveringar och uppgraderingar inomhus i brf också men det gör det ju även för en villa så därför känns det inte lika intressant att jämföra då det känns som om det är ganska lika förutsättningar där, om man bortser från de begränsningar som kan råda i brf. gällande vad man får eller inte får göra.
Ms H skrev 2013-01-07 20:04:17 följande:
Skatt för att man betalar av bolånen? Låter väldigt konstigt...
Hur är det förresten i bfr-villa.. I brf-lgh hör stammarna till föreningen, en vattenläcka som inte sker _i_ badrummet/köket, är därför föreningens. Är det lika i villa?
Jo, det tycker jag med och har faktiskt inte hört talas om det innan. Det enda jag kan tänka mig att denna person indirekt kan syfta på är att det kanske går att kvitta ev. reavinst mot det du har kvar på lånet och slipper skatta på den. Kanske inte ens är möjligt?
Jag har ingen aning faktiskt om det är samma regler som gäller för samtliga boendetyper inom brf eller om det kan skilja sig åt. Hörde däremot av en bekant som bor i brf då de förra sommaren fick utsidan av fönstren ommålade att deras ytterdörr gick inte som utvändig renovering utan den fick de bekosta själva. Konstigt tycker jag då den är lika mycket utsida som fönster eller? Eller beror det på att de har liten oinglasad farstu framför ytterdörren?