Sidika skrev 2013-01-08 23:09:18 följande:
sedan bolånetaket infördes hösten 2010 har kontantinsatsen varit 15 % det är idag väldigt svårt att få lån utan den, det är om man har en så pass god ekonomi att man kan ta dessa 15 % på blanco/medlemslån man kan låna till mer...men dessa lån blir ju mycket dyra då de ska amorteras av snabbt!
Sen undrar jag om det verkligen är rimligt att det bara skulle skilja 500 000 mellan en villa och en bostadsrätt i liknande standard? i min stad bygger de mycket nytt både nyckelfärdiga hus/kedje/parhus och brf-radhus/kedje och det skiljer ungefär en miljon i inköpspris på dessa! För eftersom det ska vara likvärdigt antar jag att man jämför nytt med nytt och gammalt med gammalt!
Ok, då måste jag ha blandat ihop det med något annat eller helt enkelt bara minns fel, så tack för informationen
Självklart är det inget bra alternativ att köpa ett boende som man inte har råd att betala kontantinsatsen för.
Kanske är lågt generellt, men sen beror det säkert på när man kikar och vilka annonser som är ute just då, men har för mig att jag sett annonser i samma stad och samma område med lika antal kvadratmeter odyl, men sen vågar jag inte säga om standarden är exakt indentisk såtillvida att renoveringar odyl. är gjort samma år, men mer som du skriver att man kollar på nytt för sig och de som har några år på nacken för sig liksom.
Men en miljons skillnad kanske är mer rimligt att anta.
Yelinak skrev 2013-01-09 08:51:27 följande:
En villaförsäkring kostar 4000-5000kr mer per år än en hemförsäkring som man har i brf.
Sen tillkommer kommunal avgift, tidigare fastighetsskatt på nära 6000 per år.
Som några tidigare skrivit så får du nog snarare räkna med 1000-2000 i månaden för underhåll. Många byter värmesystem, dränerar, byter fönster, byter tak.
Ok, att det skiljde så pass mycket i försäkring hade jag väl inte riktigt koll på. "Fastighetsskatten" visste jag ju när du säger det men hade jag totalt fallit ur minnet när jag satt och skrev det första inlägget,
Jo, du har säkert rätt så många andra här, och har även nämnt ett annat intervall tidigare om det var på 10 000 - 20 000 (minns inte exakt nu) tidigare efter andras kommentarer, Bor du i villa och har du isf räknat på dina underhålls kostnader något?
ardath bey skrev 2013-01-09 12:15:14 följande:
Jag hittade en ganska bra fil på nätet om avskrivningar,
www.brec.se/Uppdatering1/BN_Rapport_Byggnadsa...
Avskrivning gör man av lite olika orsaker. En är att fördela utgiften för något över dess ekonomiska livslängd som en årlig kostnad. Maskiner förväntas kunna ha en livslängd (så länge de är till nytta kanske man kan säga) på t.ex. 5 år. då tar man en 5:e-del per år av vad den köptes för och drar av som kostnad. Skattereglerna sätter hinder för allt för snabb avskrivning och den förväntade livslängden sätter hinder för för långsam avskrivning (man kan inte förväntas ha nytta alltför länge av en maskin eller byggnad).
En annan orsak är att kunna finansiera en återanskaffning av samma tillgång, eller att kunna hålla den i skick.
En bostadsrättsförening till exempel har ju lånat till sin fastighet och ska ha som princip att bara göra ett sånt resultat att det räcker för att täcka de årliga kostnaderna plus avsättning till planerat framtida underhåll.
Om huset inte fick skrivas av så skulle det inte finnas en kostnad att fördela på medlemmarna. Och om medlemmarna inte betalar den kostnaden får föreningen inte in pengar för att kunna amortera sina lån. (amortering av lån är inte en kostnad, bara en utgift).
Finns det inga lån att betala av med avskrivningarna så kan istället pengarna samlas på hög för att göra framtida nödvändiga underhållsåtgärder, t.ex. takomläggningar eller stamrenoveringar.
Om man applicerar samma princip på sitt privata boende så kan man ju fingera en avskrivning på bostaden. Ser man då att man inte har in pengar så det räcker för att täcka avskrivningarna så är det en bra indikation på att man bor dyrare än man har råd med.
Väldigt bra och informativt skrivet inlägg

Jag har ju läst en del företagsekonomi på universitet, men hade för den delen inte full koll på reglerna för hur det skall appliceras och accepterad längd på avskrivningstiden för en bostad, utan mer för maskiner odyl.
Men det du skriver innebär alltså att en byggnad kan avskrivas och "minska i värde" flera gånger då det blir en ny uträkning för den nya ägaren, då byggnaden inte förlorar allt sitt värde efter typ 100 utan kanske har samma försäljningspris då som första gången? Detta då till skillnad mot t.ex datorer som har en kort beräknad ekonomisk livslängd och därmed en kort avskrivningsperiod och eftersom den sedan tappar i värde och inte går att sälja igen efter för lång tid så blir det bara en omgång den skrivs av.
Dina08 skrev 2013-01-09 19:16:00 följande:
Har bara läst ts, i princip. Enligt vad jag hört i media så är en villa en säkrare investering än en br, men en villa i centralt område kan vara en ouppnåelig dröm för de flesta. Och om man ska ut i spenaten för att ha råd med villa, får man ju ökade kostnader för bensin och kanske tom två bilar. Avgiften till föreningen är ju en riktigt tung post, men å andra sidan tror jag att din schablon för reparation av villan är alldeles för låg för genomsnittsvillan. Slutligen tror jag att en villa för en händig familj är en bra investering, men själv vill jag bo centralt och inte köra så mycket bil, så mitt val är trots allt en br.
Jo, det är väl det jag hört med att villor är lättare att sälja och att de oftare ökar i värde än vad br gör. Avgiften till föreningen känns som en "riktigt" tung post då det ändå känns som om man betalar mer i avgift än vad årliga renoveringar odyl kostar, vilket kanske inte helt stämmer i verkligheten.
Det stämmer ju självklart att det finns andra kostnader runtomkring som påverkar ekonomin indirekt av att det ena alternativet ligger mer centralt än det andra, om man jämför två alternativ som inte ligger på samma ställe. Vi prioriterar mer att bo i utkanten av en stad eller i ett mindre närliggande samhälle men ändå inte för långt ifrån jobb och matvarubutiker, än att bo helt centralt. För vår del lutar det mer åt en villa utav bland annat den anledningen, men intressant att se de ekonomiska skillnaderna mellan de två alternativen innan man bestämmer sig helt.
Får man fråga var i landet du bor och vad du gav för bostaden, och vad du har för avgift?
Dina08 skrev 2013-01-09 19:36:18 följande:
Jo, en annan nackdel med villa är att villaägare verkar mer rädda för att resa på semestern, eller så har de inte tid pga reparationer.
Om de är rädda för att åka iväg tror jag beror på var villan ligger, dvs. är det långt ute i ödemarken utan några grannar eller i en större stad där man har en granne eller släkting man litar på som kan se efter den när man är borta. Sen kanske det är en vanlig anledning att folk stannar hemma pga. renoveringar det har jag egentligen ingen uppfattning om då både mina föräldrar och min moster med man som båda bor på landsbygden varje år åker på semester med sina husvagn i tio dagar, och har ännu inte hört de tveka om de ska åka eller ej.