• Migas

Villa vs. Bostadsrätt

Hej, 
    Sitter här och funderar kring vilka de ekonomiska för- och neckdelar det finns med en friköpt villa mot en bostadsrätt.

Anta att vi har två identiska hus på samma plats i Sverige, den ena är en friköpt villa och det andra är ett hus i en bostadsrättsförening. Anta en ränta på 3 %. 

Villan kostar 2 500 000 kronor att köpa, vilket ger 250 000 kronor som betalas direkt i insats. Här betalar man bara ränta och amortering på lånet, vilket om man bortser räntan kan sägas att man betalar till sig själv då man får tillbaka det mesta då man säljer bostaden. Räntekostnaden i detta fall blir 5 625 kronor  per månad. ((2 250 000 *0,03)/12).  

Därtill kommer kostnader på ca. 2000 kronor per år för sophämtning, kostnad för vatten och avlopp omkring 5000 kronor per år (baserat på 4 personer), kostnad för sotning (om man eldar själv) mellan 500 - 1000 kronor per år. Måla om och andra större renoveringar utvändigt görs inte så ofta så låt oss säga en genomsnittlig kostnad för detta på 2000 kronor per år (rimligt?). Detta ger oss en kostnad på 10 000 kronor per år i kostnader per år utöver ränta och amorteringar.  

Bostadsrätten kostar 2 000 000 kronor, dock så tillkommer ju en avgift på föreningen på säg omkring 4000 kr/månad, vilket ger en årskostnad på 48000 kronor Räntekostnaden i detta fall blir 4500 kronor.  Avgiften är ju pengar som du inte får tillbaka om du säljer, som skall täcka behovet av utvändiga renoveringar under året. Därutöver så kommer även ränta och amorteringar på lånet. 

Skillnaden emellan egna kostnader för villan och avgiften till föreningen för bostadsrätten blir då 38 000 kronor per år. Dock så borde räntekostnaderna för villan vara något högre då den är inköpt för en större summa pengar och givet samma amorteringar så blir läget sinsemellan oförändrat genom åren.  

500 000/ 38 000 = 13,16 år innan det villan kostade mer är uppätet av avgiften till föreningen, därefter kostar det mer att äga bostadsrätt i detta exemplet.  Något eller några år mer om man ska ta hänsyn till den större räntekostnaden för villan,  vilken första månaden ligger på 1125 kronor. 

Ni som äger en villa eller bostadsrätt hur står sig mina hypotetiska (dock uppkollade fakta men inte generellt för samma kommun) mot hur det förhåller sig i verkligheten.  Några brister? Något jag inte tänkt på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-07 18:33
    Intressant att läsa vad folk har för tankar och erfarenheter/kunskap inom området.

Om vi bortser från det ekonomiska och kollar rent allmänt på bostadsrätt vs. villa. Vad föredrar du och varför?

• Svar på tråden Villa vs. Bostadsrätt
  • Dina08

Jo, en annan nackdel med villa är att villaägare verkar mer rädda för att resa på semestern, eller så har de inte tid pga reparationer.

• Ms H
    Dina08 skrev 2013-01-09 19:06:28 följande:

Ja

Då är ju det också en underhållskostnad man måste räkna med i vanlig villa när man jämför.
  • Migas
    Ms H skrev 2013-01-07 20:51:40 följande:
    Förstod inte hur du menade med skatten.

Angående dörren så är det väl likadant i brf-lgh, fönstren tillhör föreningens ansvar men inte dörren. Dörrkarmen däremot är föreningens.
    Ok, jo jag har förstått att det är så, men förstår inte riktigt varför, så det är samma sak med fönstren då, att man äger själva fönstret men inte fönsterkarmen? 
    Gladskit skrev 2013-01-07 21:03:40 följande:
    Vad jag vet så har lånet inget alls att göra med reavinsten utan den beräknas på det man säljer huset för vs. köpeskillingen (med avdrag för vissa förbättringar samt mäklarkostnader).
    Jo, jag vet vad reavinst är men som jag skrev i ett tidigare inlägg så var det enda jag kom att tänka på att det kanske kunde vara någon kvittning mot denna som sambons arbetskamrat hade syftat på. 
    Ms H skrev 2013-01-07 21:06:57 följande:
    Hur är det med värmeanläggning i brfboende, står föreningen för underhåll/byte av dessa?
    Jag har ingen aning, men borde det inte vara föreningens, på samma sätt som avlopps- och vattenrör utanför den egna lägenheten är det? 
    ardath bey skrev 2013-01-08 11:07:09 följande:
    När vi hade förmögenhetsskatt var det så att en bostadsrätt hade ett väldigt lågt förmögenhetsvärde men man drog för det mesta av hela lånet när man deklarerade sin förmögenhet.
    Så hade man en förmögenhet på 5 mkr, köpte en bostadsrätt för 2 mkr och lånade allt detta så kunde det bli så man nu deklarerade en förmögenhet på bara 3,1 mkr (bostadsrättens förmögenhetsvärde 100 tkr) fast man egentligen inte blivit fattigare.
    Det kanske är en sån skattevinkel som var tänkt på?
    Eller att man kunde köpt aktier som inte heller hade 100% förmögenhetsvärde istället för att betala av lånet.
    Allt detta är historia nu...
    Det låter troligt att det kan ha varit något sådant han syftade på, var dock inte med själv och hörde det utan har bara fått det återberättat av sambon som inte hade någon koll alls på vad exakt det var han syftat på. 

Så det finns inga poänger med att inte betala av bolånet fullt ut idag?
  • Migas
    ardath bey skrev 2013-01-08 12:32:05 följande:

Om du ska göra en relevant jämförelse (a la "leka bostadsrättrsförening") kan du ju titta i bostadsrättsföreningens årsredovisning (du hade väl hittat ett objekt att jämföra med?) och se deras avskrivningstid på bostadsrättshuset. Jag räknade med en avskrivningstid på lite över 60 år för din villa.
    Som sagt finns det tillåtna avskrivningstider enligt praxis, 0,5 till 2% förekommer.
    Ok,  det förstår jag att man kan hitta där men var mer intresserad utav argument kring hur man kommer fram till vilket som är bäst lämpat och inte vad som gjorts i andra fall. 
  • Migas
    Sidika skrev 2013-01-08 23:09:18 följande:
    sedan bolånetaket infördes hösten 2010 har kontantinsatsen varit 15 % det är idag väldigt svårt att få lån utan den, det är om man har en så pass god ekonomi att man kan ta dessa 15 % på blanco/medlemslån man kan låna till mer...men dessa lån blir ju mycket dyra då de ska amorteras av snabbt!

Sen undrar jag om det verkligen är rimligt att det bara skulle skilja 500 000  mellan en villa och en bostadsrätt i liknande standard? i min stad bygger de mycket nytt både nyckelfärdiga hus/kedje/parhus och brf-radhus/kedje och det skiljer ungefär en miljon i inköpspris på dessa! För eftersom det ska vara likvärdigt antar jag att man jämför nytt med nytt och gammalt med gammalt! 
    Ok, då måste jag ha blandat ihop det med något annat eller helt enkelt bara minns fel, så tack för informationen  
    Självklart är det inget bra alternativ att köpa ett boende som man inte har råd att betala kontantinsatsen för. 

Kanske är lågt generellt, men sen beror det säkert på när man kikar och vilka annonser som är ute just då, men har för mig att jag sett annonser i samma stad och samma område med lika antal kvadratmeter odyl, men sen vågar jag inte säga om standarden är exakt indentisk såtillvida att renoveringar odyl. är gjort samma år, men mer som du skriver att man kollar på nytt för sig och de som har några år på nacken för sig liksom. 

Men en miljons skillnad kanske är mer rimligt att anta. 
    Yelinak skrev 2013-01-09 08:51:27 följande:
    En villaförsäkring kostar 4000-5000kr mer per år än en hemförsäkring som man har i brf.
    Sen tillkommer kommunal avgift, tidigare fastighetsskatt på nära 6000 per år.
    Som några tidigare skrivit så får du nog snarare räkna med 1000-2000 i månaden för underhåll. Många byter värmesystem, dränerar, byter fönster, byter tak.
    Ok, att det skiljde så pass mycket i försäkring hade jag väl inte riktigt koll på. "Fastighetsskatten" visste jag ju när du säger det men hade jag totalt fallit ur minnet när jag satt och skrev det första inlägget, 

Jo, du har säkert rätt så många andra här, och har även nämnt ett annat intervall tidigare om det var på 10 000 - 20 000 (minns inte exakt nu) tidigare efter andras kommentarer, Bor du i villa och har du isf räknat på dina underhålls kostnader något?
    ardath bey skrev 2013-01-09 12:15:14 följande:

Jag hittade en ganska bra fil på nätet om avskrivningar, www.brec.se/Uppdatering1/BN_Rapport_Byggnadsa...

Avskrivning gör man av lite olika orsaker. En är att fördela utgiften för något över dess ekonomiska livslängd som en årlig kostnad. Maskiner förväntas kunna ha en livslängd (så länge de är till nytta kanske man kan säga) på t.ex. 5 år. då tar man en 5:e-del per år av vad den köptes för och drar av som kostnad. Skattereglerna sätter hinder för allt för snabb avskrivning och den förväntade livslängden sätter hinder för för långsam avskrivning (man kan inte förväntas ha nytta alltför länge av en maskin eller byggnad).

En annan orsak är att kunna finansiera en återanskaffning av samma tillgång, eller att kunna hålla den i skick.
    En bostadsrättsförening till exempel har ju lånat till sin fastighet och ska ha som princip att bara göra ett sånt resultat att det räcker för att täcka de årliga kostnaderna plus avsättning till planerat framtida underhåll.
    Om huset inte fick skrivas av så skulle det inte finnas en kostnad att fördela på medlemmarna. Och om medlemmarna inte betalar den kostnaden får föreningen inte in pengar för att kunna amortera sina lån. (amortering av lån är inte en kostnad, bara en utgift).

Finns det inga lån att betala av med avskrivningarna så kan istället pengarna samlas på hög för att göra framtida nödvändiga underhållsåtgärder, t.ex. takomläggningar eller stamrenoveringar.

Om man applicerar samma princip på sitt privata boende så kan man ju fingera en avskrivning på bostaden. Ser man då att man inte har in pengar så det räcker för att täcka avskrivningarna så är det en bra indikation på att man bor dyrare än man har råd med.
    Väldigt bra och informativt skrivet inlägg Jag har ju läst en del företagsekonomi på universitet, men hade för den delen inte full koll på reglerna för hur det skall appliceras och accepterad längd på avskrivningstiden för en bostad, utan mer för maskiner odyl. 

Men det du skriver innebär alltså att en byggnad kan avskrivas och "minska i värde" flera gånger då det blir en ny uträkning för den nya ägaren, då byggnaden inte förlorar allt sitt värde efter typ 100 utan kanske har samma försäljningspris då som första gången? Detta då till skillnad mot t.ex datorer som har en kort beräknad ekonomisk livslängd och därmed en kort avskrivningsperiod och eftersom den sedan tappar i värde och inte går att sälja igen efter för lång tid så blir det bara en omgång den skrivs av.   
    Dina08 skrev 2013-01-09 19:16:00 följande:
    Har bara läst ts, i princip. Enligt vad jag hört i media så är en villa en säkrare investering än en br, men en villa i centralt område kan vara en ouppnåelig dröm för de flesta. Och om man ska ut i spenaten för att ha råd med villa, får man ju ökade kostnader för bensin och kanske tom två bilar. Avgiften till föreningen är ju en riktigt tung post, men å andra sidan tror jag att din schablon för reparation av villan är alldeles för låg för genomsnittsvillan. Slutligen tror jag att en villa för en händig familj är en bra investering, men själv vill jag bo centralt och inte köra så mycket bil, så mitt val är trots allt en br.
    Jo, det är väl det jag hört med att villor är lättare att sälja och att de oftare ökar i värde än vad br gör. Avgiften till föreningen känns som en "riktigt" tung post då det ändå känns som om man betalar mer i avgift än vad årliga renoveringar odyl kostar, vilket kanske inte helt stämmer i verkligheten. 

Det stämmer ju självklart att det finns andra kostnader runtomkring som påverkar ekonomin indirekt av att det ena alternativet ligger mer centralt än det andra, om man jämför två alternativ som inte ligger på samma ställe. Vi prioriterar mer att bo i utkanten av en stad eller i ett mindre närliggande samhälle men ändå inte för långt ifrån jobb och matvarubutiker, än att bo helt centralt. För vår del lutar det mer åt en villa utav bland annat den anledningen, men intressant att se de ekonomiska skillnaderna mellan de två alternativen innan man bestämmer sig helt.

Får man fråga var i landet du bor och vad du gav för bostaden, och vad du har för avgift?  
    Dina08 skrev 2013-01-09 19:36:18 följande:
    Jo, en annan nackdel med villa är att villaägare verkar mer rädda för att resa på semestern, eller så har de inte tid pga reparationer.
    Om de är rädda för att åka iväg tror jag beror på var villan ligger, dvs. är det långt ute i ödemarken utan några grannar eller i en större stad där man har en granne eller släkting man litar på som kan se efter den när man är borta. Sen kanske det är en vanlig anledning att folk stannar hemma pga. renoveringar det har jag egentligen ingen uppfattning om då både mina föräldrar och min moster med man som båda bor på landsbygden varje år åker på semester med sina husvagn i tio dagar, och har ännu inte hört de tveka om de ska åka eller ej. 

• Ms H
    Migas skrev 2013-01-09 23:29:57 följande:
    Jag har ingen aning, men borde det inte vara föreningens, på samma sätt som avlopps- och vattenrör utanför den egna lägenheten är det? 

Vet ej, en värmeväxlare finns ju oftast _i_ huset och inte utanför...
  • Migas
    Ms H skrev 2013-01-09 22:47:34 följande:

Då är ju det också en underhållskostnad man måste räkna med i vanlig villa när man jämför.
    Jo, det är det ju men samtidigt som det är en stor kostnad i sig att byta panna eller vad det kan vara så är det betydligt mer sällan man gör det än annat underhåll/byte. Därför blir det en kostnad över fler år och kanske inte en enorm kostnad per år pga det. 
  • Yelinak

Svar på Migas fråga "Bor du i villa och har du isf räknat på dina underhålls kostnader något?":

Ja, vi flyttade från bostadsrätt till villa för 2 år sedan. Vi lade lite extra pengar och valde bort renoveringsobjekt. Det gör man nog klokt i som småbarnsförälder om man nu inte är väldigt händig och tycker det är kul med renoveringar för övrigt.
    Vi försöker hålla en buffert så att vi klarar även en större renovering när det är dags för en sådan. Har förhoppningsvis inga dyrare renoveringar än på länge. Mest handlar det väl om lyxrenoveringar - dvs. göra om fungerande ytor till mer moderna och snyggare ytor.
    Taket behöver inte bytas än på länge, däremot kämpar jag med mossan på taket.
    Vi har mestadels mexitegel så större delen av fasaden har jag bara lagat lite sprickor i, vilket var gratis med lite murbruk från grannen som jobbar med byggen.
    Har ingen källare så behöver inte dränera. Bor högst upp på en kulle så det rinner inte vatten mot huset.
    Har lite målning att fixa, lasyr, men det är inte så dyrt.
    Behöver väl byta värmefläkt inom några år. Kanske går på 20000.
    Har flera elektriker i släkten så sånt som har med el att göra kostar oss inget. Annars kan det vara dyrt att byta central, eluttag och byta kablar överallt.
    Har ett duschrum från 1975, men det är inga problem med rummet och vi använder det knappt eftersom  vi har ett andra duschrum från 1995. Det kanske vi skulle renovera inom de närmsta åren. Kanske går på 100.000.
    Köket är inte jättenytt, men fungerar bra. Tänker inte byta det så länge barnen härjar omkring åtminstone.

• ardath bey
    Migas skrev 2013-01-10 00:09:25 följande:
    Väldigt bra och informativt skrivet inlägg Jag har ju läst en del företagsekonomi på universitet, men hade för den delen inte full koll på reglerna för hur det skall appliceras och accepterad längd på avskrivningstiden för en bostad, utan mer för maskiner odyl. 

Men det du skriver innebär alltså att en byggnad kan avskrivas och "minska i värde" flera gånger då det blir en ny uträkning för den nya ägaren, då byggnaden inte förlorar allt sitt värde efter typ 100 utan kanske har samma försäljningspris då som första gången? Detta då till skillnad mot t.ex datorer som har en kort beräknad ekonomisk livslängd och därmed en kort avskrivningsperiod och eftersom den sedan tappar i värde och inte går att sälja igen efter för lång tid så blir det bara en omgång den skrivs av.   

Ja det stämmer att samma byggnad kan avskrivas flera gånger - säljs den så har den ju det värde den säljs för som sen ska avskrivas. Det är samma med t.ex. en dator. Kan du sälja en begagnad dator för mer än noll kronor får köparen ett värde som ska skrivas av.
  • Excentriskan

Ang försäkringar: En stor del av försäkringen gäller ju hur mycket man värderar sitt lösöre till. Då jag bodde i Hyreslägenhet låg min hemförsäkring på 1600 kr, nu i villa ligger det på 4 000 kr (efter rabattavdrag).

Sen avsätter olika bostadsrättsföreningar olika mycket i renoveringsavg. Vissa med låga månadsavgifter har nästan ingen renoveringsbuffert heller. Ska man fixa sin bostadsrätt får man göra det med egna pengar.

Är man ohändig och ringer ex vaktmästaren så fort det går en propp eller det blir stopp i avloppet kanske det är en god ide att inte skaffa eget hus.

Att ha eget hus handlar även om hobby och intresse (i mitt tycke).

Man behöver inte lägga ofantliga mängder pengar på renoveringar. Det mesta folk idag gör är att kasta ut pengar för att få det att se ut som i inredningstidningarna. Golv, väggar, kök o badrum bara Måste vara av senaste snitt Hela tiden. Då blir det dyrt.

Men renoverar man varsamt och vid behov så behöver det inte kosta skjortan, sålänge som man kollat upp huset noga innan så att det inte finns många gamla fel eller risk konstruktioner.

Det är sällan jag hör om sånt som drabbar folk oväntat och inte täcks till största delen av försäkringar. Sen så är det ju självklart att man ändå ska ha en viss buffert (oavsett man bor i hus eller br).

Valfrihet är något jag skulle beteckna eget hus. Det finns betydligt större variation på läge och utförande på villor än br. En annan stor del är just ägande. I en Br så har man betalat för Rätten att bo där, men man Äger det inte. Sen kan ju vissa invända mot att banken äger de flesta villorna som inte är br. Men jag ser det ändå inte som samma sak.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • KoLa

Det är väl bara företag som gör avskrivningar? Som privatperson finns det inga former för att skriva av sin villa. Men har du ett företag som äger huset du bor i blir det ju aktuellt.

• ardath bey
    KoLa skrev 2013-01-10 08:59:52 följande:
    Det är väl bara företag som gör avskrivningar? Som privatperson finns det inga former för att skriva av sin villa. Men har du ett företag som äger huset du bor i blir det ju aktuellt.

Jag har föreslagit fingerade avskrivningar för att kunna göra en relevant jämförelse med ett hus ägt av en bostadsrättsförening - eftersom avskrivningen ingår som en kostnad i månadsavgiften till föreningen.
  • Ms H

Nu kanske jag är väldigt oinsatt, men hur kan en spolning av avloppen påverka trycket i vattenledningarna? (Ursäkta OT)

• Migas
    Ms H skrev 2013-01-10 00:10:03 följande:

Vet ej, en värmeväxlare finns ju oftast _i_ huset och inte utanför...
    Sant, och det borde väl kanske även bero på huruvida det är flera hushåll som berörs av uppvärmningen eller om det är separat för varje enskilt hushåll? Men där har jag ingen koll utan skrev vad jag trodde. 
    Yelinak skrev 2013-01-10 08:14:28 följande:
    Svar på Migas fråga "Bor du i villa och har du isf räknat på dina underhålls kostnader något?":

Ja, vi flyttade från bostadsrätt till villa för 2 år sedan. Vi lade lite extra pengar och valde bort renoveringsobjekt. Det gör man nog klokt i som småbarnsförälder om man nu inte är väldigt händig och tycker det är kul med renoveringar för övrigt.
    Vi försöker hålla en buffert så att vi klarar även en större renovering när det är dags för en sådan. Har förhoppningsvis inga dyrare renoveringar än på länge. Mest handlar det väl om lyxrenoveringar - dvs. göra om fungerande ytor till mer moderna och snyggare ytor.
    Taket behöver inte bytas än på länge, däremot kämpar jag med mossan på taket.
    Vi har mestadels mexitegel så större delen av fasaden har jag bara lagat lite sprickor i, vilket var gratis med lite murbruk från grannen som jobbar med byggen.
    Har ingen källare så behöver inte dränera. Bor högst upp på en kulle så det rinner inte vatten mot huset.
    Har lite målning att fixa, lasyr, men det är inte så dyrt.
    Behöver väl byta värmefläkt inom några år. Kanske går på 20000.
    Har flera elektriker i släkten så sånt som har med el att göra kostar oss inget. Annars kan det vara dyrt att byta central, eluttag och byta kablar överallt.
    Har ett duschrum från 1975, men det är inga problem med rummet och vi använder det knappt eftersom  vi har ett andra duschrum från 1995. Det kanske vi skulle renovera inom de närmsta åren. Kanske går på 100.000.
    Köket är inte jättenytt, men fungerar bra. Tänker inte byta det så länge barnen härjar omkring åtminstone.
    Ok, lät ju som om du har hittat ett bra hus som de närmsta åren inte har så stora renoveringsbehov utan att det är mer "skönhetsfel" som ev, behöver åtgärdas.  
    ardath bey skrev 2013-01-10 08:22:22 följande:

Ja det stämmer att samma byggnad kan avskrivas flera gånger - säljs den så har den ju det värde den säljs för som sen ska avskrivas. Det är samma med t.ex. en dator. Kan du sälja en begagnad dator för mer än noll kronor får köparen ett värde som ska skrivas av.
    Ah, det borde jag ju kunnat lista ut själv, men tack för infon.  
    Miss Behave skrev 2013-01-10 08:43:38 följande:
    Ang försäkringar: En stor del av försäkringen gäller ju hur mycket man värderar sitt lösöre till. Då jag bodde i Hyreslägenhet låg min hemförsäkring på 1600 kr, nu i villa ligger det på 4 000 kr (efter rabattavdrag).

Sen avsätter olika bostadsrättsföreningar olika mycket i renoveringsavg. Vissa med låga månadsavgifter har nästan ingen renoveringsbuffert heller. Ska man fixa sin bostadsrätt får man göra det med egna pengar.

Är man ohändig och ringer ex vaktmästaren så fort det går en propp eller det blir stopp i avloppet kanske det är en god ide att inte skaffa eget hus.

Att ha eget hus handlar även om hobby och intresse (i mitt tycke).

Man behöver inte lägga ofantliga mängder pengar på renoveringar. Det mesta folk idag gör är att kasta ut pengar för att få det att se ut som i inredningstidningarna. Golv, väggar, kök o badrum bara Måste vara av senaste snitt Hela tiden. Då blir det dyrt.

Men renoverar man varsamt och vid behov så behöver det inte kosta skjortan, sålänge som man kollat upp huset noga innan så att det inte finns många gamla fel eller risk konstruktioner.

Det är sällan jag hör om sånt som drabbar folk oväntat och inte täcks till största delen av försäkringar. Sen så är det ju självklart att man ändå ska ha en viss buffert (oavsett man bor i hus eller br).

Valfrihet är något jag skulle beteckna eget hus. Det finns betydligt större variation på läge och utförande på villor än br. En annan stor del är just ägande. I en Br så har man betalat för Rätten att bo där, men man Äger det inte. Sen kan ju vissa invända mot att banken äger de flesta villorna som inte är br. Men jag ser det ändå inte som samma sak.
    Mycket klokt inlägg  Jag anser det i många fall vara bättre att ha tapeter i någon ganska neutral färg eller valfri färg som man gillar och sen piffa upp rummet med annan typ av inredning som inte behöver kosta så mycket, än att köpa en fin tapet i någon "häftigt" mönster som man kanske tröttnar på inom en snar framtid. 

Sen är vi väl inte heller ute efter något renoveringsobjekt utan att det klarar sig några år utan några större renoveringar och att det som behöver göras kan göras efterhand istället för att det behöver göras nästan direkt eller tom innan man flyttar in.  Dock så skulle jag inte gnälla om inte köket är helt nyrenoverat, så länge det finns stommar som passar moderna luckor, då jag anser köket var huset "centrum" och att jag gärna skulle vilja inreda luckor och det själv. 
  • Mr AA

Intressant forum. Jag kom på en sak. Om man köper bostadsrättsradhus och har bott där ett par år och kommer väl överens med resten av föreningen. Då finns det möjlighet genom styrelsen friköpa bostadsrätten. Då kan tjäna bra pengar. Det händer ofta att bostadsrättsradhus blir senare friköpta.

• Sade

Som jag ser det är nackdelen med att bo i brf att man inte har full kontroll över sitt boende. Det är ju styrelsen som beslutar om olika åtgärder ska genomföras eller inte samt om avgiftshöjningar. Sen kan det ju vara vilka nötter som helst som sitter i styrelsen. Visserligen ska omfattande åtgärder även godtas av stämman men det är svårare om man tycker att styrelsen prioriterar fel och inte ser till att saker som behöver göras blir gjorda.

Jag har själv suttit i styrelse i sex år och det var samma kamp varje år att få ihop en styrelse. Visst fick vi ihop en styrelse varje år men med resultatet att det alltid satt med några nissar som inte var intresserade av att göra mer än att sitta av tiden på mötena. Nu när jag inte längre är med i styrelsen känns det lite jobbigt att inte längre ha full insyn i vad som händer i föreningen men samtidigt så tröttnade jag på styrelsearbetet och kände att jag hade gjort mitt.

Köper man en brf ska man vara medveten om att det inte alltid finns "någon annan" som sköter allt och att det därför kan finnas ett behov av att aktivt delta i förvaltningen av föreningen. Kanske inte en aktuell fråga i stora föreningar men en desto mer aktuell fråga i mindre föreningar. Känns som att folk inte tänker så mycket på den biten.

Svar på tråden Villa vs. Bostadsrätt