• Anonym (förbannad)

samduschning

jag skulle aldrig visa mig naken inför mina kollegor. men skolan kräver att barnen ska helt naturligt duscha med sina klasskamrater, helt sjukt egentligen. så snackas det så mycket om integretet och respekt. jag har själv en son som inte alls är road över detta. ni som tycker att det är narturligt och ngt man ska lära sig att hantera...skit på er!!!
    det man inte kan täna sig själv ska man inte begära av barnen...
    fler som tycker så?

• Svar på tråden samduschning
  • La Lola
    Anonym skrev 2013-01-10 08:07:08 följande:
    Tycker du det är många som vill ta bort gymnastiken här?

Själv tycker jag mest det verkar sitta människor här som berättar ur egen erfarenhet.

Stor skillnad på att ta av sig med en av motsatt kön och att stå naken med folk och duscha. Underlig jämförelse.
    Möjligen så fungerar jämförelsen om man miste oskulden under gruppsex...
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym

Undrar varför "Duschande" känner ett behov av att racka ned på FL som ett "pellejönsforum" samtidigt som människan uppenbarligen har något ut från att uppehålla sig här.

Man känner andra som man känner sig själv:)

Nej, inför avskilda bås.

• Anonym (Avskildhet)

Jag håller med det flertalet redan skrivit, att duscha i skolan var inte precis något man såg fram emot.. 

Jag avskyr att duscha offentligt! Jag är inte bekväm i min kropp (inte ens som barn), avskyr att känna mig uttittad och känner mig bara liten och utsatt, tills jag åtminstone fått på mig underkläder. Badhus går jag till, eftersom jag har en liten tjej som älskar att bada, annars så skulle jag förmodligen inte gå dit särskilt ofta heller.

Undviker även situationer som innebär bad med bekanta också.

Mitt jättedåliga självförtroende och kroppsvåndan kommer från att ha blivit sexuellt utnyttjad som barn samt att ha blivit mobbad under låg- och mellanstadiet. 

Varken barn eller vuxna borde tvingas att visa sig nakna inför någon. Absolut så borde elever duscha efter gymnastiken, men hur svårt är det att få upp bås (väggar mellan duscharna) eller använda budgetvarianten draperier? Att behöva vara naken offentligt innebär en stor ångest hos många och jag tycker att det är både ignorant och förolämpande att inte ta dessa personers oro på allvar, utan vifta bort det som "påhitt" eller "överdrivet". 

• giftfri
    Wittra skrev 2013-01-09 21:41:45 följande:
    och allt detta för att några tycker att vi kan ha lite draperier och skiljeväggar i duscharna på skolgympan!! Förvånad

Ja det är precis så som de flesta tänker, det kostar ju nästan inget, men bara det här skulle utan minsta tveken dra iväg med flera miljoner.
    Om du inte tror mig, så ta reda på vad en enda installartion av ett permanent skydd till enbefintlig dusch i en skola eller offentlig badinrättning skulle kosta, hittar du nån som vill å kan göra jobbet för under 1000-lappen är detett mirakel..
    Det folk inte inser är att vi pratar om offentliga inrättningar, å att det då finns en massa regler som måte uppfyllas + att arbetare som kostar minst 500 sek/tim ska anlitas..

Så ska vi få tillbaka, en fungerande skola, omsorg, vård å ha råd att rusta upp infrastrukturen så måste vi ordna fram pengar från nåt håll.
    Idag vågar ingen ta från nån minoritet, så vi ALLA, inkl minoriteterna föå dras med en urholkad samhälls-ryggrad.

Så vad vill du ha? 
    Fler skitsaker för minoriteterna eller en fungerande vård,skola å infrastruktur som fanns förr.., valet är ditt., båda kan du ALDRIG att få.., iaf inte med skattepengar..
    Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • giftfri
    Anonym (Draperi tack!) skrev 2013-01-09 21:48:29 följande:
    Giftfri kanske anser att det är duschdraperiernas fel att vi har sjukdomar, svält och krig i världen.

Om du visste hur rätt du har, för sanningen är att de pengar/rikedomar si finns i vrlden idag, med råge skulle räcka till bra sjukvård, mat å utbildning för alla, å¨ändå skulle det bli massor med pengar över till annat..

Men då du med fler inte förstår nåt så enkelt att pengar inte är nåt oändligt som räcker till precis allt, lär vi inte ens kunna få tillbaka den välfärd Sverige hade tidigar, inte så länge skitsaker går före det gemensamt viktiga..

För mig är det skitsamma, jag har personligen inget emot att klassskillnaderna ökar så att jag kan betala mig före i sjukvårds å bostadsköer, att jag kan köpa ungarna bra utbildning å att underklassen håller sig för sig själva så dom inte blandas med oss som hör till eliten är såklart en fördel, vem fan vill ha gapiga mindre bemedlade idioter som grannar..
    Så för mig å andra välbeställda ser framtiden väldigt ljus..
    Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • Tom Araya
    Anonym skrev 2013-01-10 07:57:50 följande:
    Men nu handlar det inte om rädslor hos vuxna utan de rädslor många tydligen hade som barn. Här finns också en oro att våra barn upplever samma sak och det är något man kan diskutera.
    Absolut men jag tror mer på att angripa själva grundproblemet snarare än ödsla resurser på symtomen.
    Så fort man pratar om obehag så begränsar sig inte det till enbart nakenhet inför andra, som vissa enbart fokuserar på.
  • Tom Araya
    Anonym (Avskildhet) skrev 2013-01-10 08:22:29 följande:
    Varken barn eller vuxna borde tvingas att visa sig nakna inför någon. Absolut så borde elever duscha efter gymnastiken, men hur svårt är det att få upp bås (väggar mellan duscharna) eller använda budgetvarianten draperier? Att behöva vara naken offentligt innebär en stor ångest hos många och jag tycker att det är både ignorant och förolämpande att inte ta dessa personers oro på allvar, utan vifta bort det som "påhitt" eller "överdrivet". 
    Det där med lösningar i form av väggar, draperier o.s.v. har diskuterats ett flertal gånger i tråden och där finns ett flertal problem som jag inte sett några förslag som lösningar på.

Jag tror inte det är ett påhittat problem, möjligtvis något överdrivet i vissa fall. Grundproblemet är egentligen inte hur duscharna ser ut utan vad folk känner för det. Om vi ska lösa alla människors obehag inför allt genom anpassning får vi hålla på i oändlighet och det kostar oerhört mycket resurser. Mer effektivt är jobba på känslan istället.
  • Tom Araya
    Anonym skrev 2013-01-09 16:51:22 följande:
    Jag håller fullständigt med TS! Borde införskaffas separata duschbås i skolan och badhus!
    Ser absolut ingen anledning till varför man inte skulle ha det.
    Det finns förklarat i tråden varför man inte har det.
  • Tom Araya
    Nordsaga skrev 2013-01-09 17:29:28 följande:
    Vi är helt inkörda på vårt system med gemensamma duschutrymmen och begränsad kroppslig integritet. Själv har jag aldrig reflekterat över att det KUNDE vara på något annat sätt., och sanningen är nog att varken gymnastiksalar eller omklädningsrum på våra skolor är anpassade för annat än denna öppna nakenhet.

Det skulle kosta ENORMA summor att omorganisera omklädning för skolbarn/ungdomar, men kanske kunde det åtminstone finnas alternativ till de gemensamma duscharna. Antingen genom en avskild dusch (som man säkert skulle få köa till) eller genom att kunna befrias från skolduschandet helt och hållet (och på egen risk lukta skunk).

En annan sak som man kanske ska fundera över är hur vi vill se på nakenhet i vår kultur. Stigmatiserat, problematiserat och kopplat till skam såsom britter och tyskar? Naturligt, öppet och utan skam/skuldbeläggande som de nordiska länderna erbjuder genom denna sorts nakenfostran i offentliga omklädningsrum/duschar/bastuar?

Jag tror personligen att det finns fördelar med att låta nakenhet vara en naturlig del av mänskliga relationer. I strikt påklädda kulturer ses nakenhet ofta något fult, osmakligt och skamligt. Vill vi ha det så?
    Mycket kloka tankar.
    Dock undrar jag över det där med skam över nakenhet hos tyskar, det är inget de mig veterligen gjort sig kända över, snarare tvärt om.
  • giftfri
    Tom Araya skrev 2013-01-10 10:01:22 följande:
    Absolut men jag tror mer på att angripa själva grundproblemet snarare än ödsla resurser på symtomen.
    Så fort man pratar om obehag så begränsar sig inte det till enbart nakenhet inför andra, som vissa enbart fokuserar på.

Men så är det snart sagt med allt.., folk å makthavare inbillar sig att en quick fix löser problemet, när det enbart är att sopa det under mattan.., skräckexemplen är att sätta en "diagnos" å sen  acceptera att dom människorna ostraffat kan bete sig som idioter å förstöra föra alla andra..

För mig ä det helt obegripligt att Sverige kunnat raseras så otroligt fort, 2-3 årtionden var allt som behövdes för att Sveriges ungar skulle bli bland dom "dummaste" i hela världen, jmf med de som påstås ha likartad utbildning.., nån som tror på det?
    Nä tänkte väl det, alltså har vi hamnat jävligt snett å uppenbart prioriterat helt fel, så det är hög tid att vakna upp å ställa allt till rätta igen, även om det betyder att vissa inte kan få sitt högprioriterade duschdraperi.

Men jag är övertygad att även dom går att få att fatta, att vi måste ha en perfekt ryggrad för att kunna orka bära upp altt annat i det svenska samhället, å att minoritetsfrågor måste få stå tillbaka för att vi alla, inkl minoriteterna, ska få alla basbehov tillfredställda, å det till allra högsta kvalité..   
Svar på tråden samduschning