• Anonym (förbannad)

samduschning

jag skulle aldrig visa mig naken inför mina kollegor. men skolan kräver att barnen ska helt naturligt duscha med sina klasskamrater, helt sjukt egentligen. så snackas det så mycket om integretet och respekt. jag har själv en son som inte alls är road över detta. ni som tycker att det är narturligt och ngt man ska lära sig att hantera...skit på er!!!
    det man inte kan täna sig själv ska man inte begära av barnen...
    fler som tycker så?

• Svar på tråden samduschning
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-10 11:44:44 följande:
    Det finns ju även många lagidrotter där man håller till i idrottshallar som inte har möjlighet till avskilda duschar. Ska man lära barnen att det är ok att gå hem svettig?
    ja varför skulle man inte kunna gå hem svettig??? jag tränar 5 dagar i veckan på gymmet och jag duchar alltid hemma, orka släpa med sig alla saker dit.
  • Tom Araya
    sextiotalist skrev 2013-01-10 11:28:19 följande:

Jag har aldrig gillat att vara naken med andra, har inte ett dugg med mitt själförtroende att göra, jag tycker personligen att jag har en snygg kropp. Har inga problem med att gå med bikini, men avskydde att sola toppless (trots snygga och fasta bröst). Under 80-talet var jag nog den enda unga kvinnan som antinge hade bikiniöverdel eller t-shirt på stranden.
    Kroppslig integritet kallas det för.
    På stranden vistas båda kön vilket det inte gör i könssegregerade dusch- och omklädningsrum.
    Sola är ej heller så elementärt behov som hygien är.

Jag anser inte att det är kroppslig integritet om man ser problem i att sköta sin hygien tillsammans med andra av samma kön.
  • Wittra
    Det finns ju även många lagidrotter där man håller till i idrottshallar som inte har möjlighet till avskilda duschar. Ska man lära barnen att det är ok att gå hem svettig?

men hur trög går det att bli? det finns vuxna människor som hellre duschar hemma än i gymmets dusch, de är inte efterblivna för det. jaaaa guuud om man "lär" barn att gå hem o duscha...terapi nästa
  • Tom Araya
    Elin 885 skrev 2013-01-10 11:42:46 följande:
    jag går inte dit pga allt äckel-päckel i bassängerna, vill inte bada i någon annans kiss.
    ...eller all smuts som blir av att folk inte duschar innan de tar på sig badkläderna och hoppar i.
  • Anonym
    Elin 885 skrev 2013-01-10 11:45:45 följande:
    ja varför skulle man inte kunna gå hem svettig??? jag tränar 5 dagar i veckan på gymmet och jag duchar alltid hemma, orka släpa med sig alla saker dit.
    Jag tycker det är sjukt jävla ofräscht!

Jag fick lära mig som barn att när man tränat, så duschar man och byter om till rena kläder inkl. rena underkläder där man är. Så gjorde alla tjejer i fotboll och handbollslaget. Ingen tyckte att det var konstigt. Vi hänger fortfarande i hop och tränar på gym, alla duschar där... Jag skulle aldrig t  ex. sätta mig i bilen i svettiga träningskläder, BLÄ!
  • sextiotalist
    Det ser jag inga problem med, man kan visst gå hem svettig och duscha hemma, Min tonåring går hem efter idrotten och duschar hemma när han har haft den som sista lektion.

För övrigt så brukar jag alltid vänta minst en halvtimme efter det jag har tränat innan jag duschar, pga eftersvettningarna.

Jag vet många som inte duschar efter träningen, förstår inte varför man skall duscha gemensamt efter en fotbollsträning, men det är ingen som tänker i de tankarna efter ett rejält dressyrpass (ni som rider vet att man efter ett rejält dressyrpass kan vara sjöblöt av svett, liksom hästen). Man cyklade/gick hem och duschade hemma.

• Sweet life
    sextiotalist skrev 2013-01-10 11:49:35 följande:
    Det ser jag inga problem med, man kan visst gå hem svettig och duscha hemma, Min tonåring går hem efter idrotten och duschar hemma när han har haft den som sista lektion.

För övrigt så brukar jag alltid vänta minst en halvtimme efter det jag har tränat innan jag duschar, pga eftersvettningarna.

Jag vet många som inte duschar efter träningen, förstår inte varför man skall duscha gemensamt efter en fotbollsträning, men det är ingen som tänker i de tankarna efter ett rejält dressyrpass (ni som rider vet att man efter ett rejält dressyrpass kan vara sjöblöt av svett, liksom hästen). Man cyklade/gick hem och duschade hemma.

Det är väl skillnad på en idrottsanläggning där det finns möjlighet att duscha och en stall/ridklubb som inte erbjuder den möjligheten?
  • Wittra
    Anonym skrev 2013-01-10 11:48:08 följande:
    Jag tycker det är sjukt jävla ofräscht! Jag fick lära mig som barn att när man tränat, så duschar man och byter om till rena kläder inkl. rena underkläder där man är. Så gjorde alla tjejer i fotboll och handbollslaget. Ingen tyckte att det var konstigt. Vi hänger fortfarande i hop och tränar på gym, alla duschar där... Jag skulle aldrig t  ex. sätta mig i bilen i svettiga träningskläder, BLÄ!

Nej men ingen tvingar dig att åka klädd så heller..men du bestämmer faktiskt inte vad andra ska få lov att göra. en vän till mig har 15 min hem från gymmet....hon går, svettig o allt. inte värre än om hon joggat...
  • La Lola
    Sweet life skrev 2013-01-10 11:34:06 följande:
    Hur gör ni när ni går till badhuset då?
    Nu är jag närmare 40 år o har inga större problem med att visa min kropp även om jag inte direkt jublar över att stå där för allmän beskådan.
    Men som 10-åring tex gick jag inte till badhuset och som tonåring hände det nog inte heller vad jag kan minnas.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    Vad gör det egentligen? Om man duschar när man kommer hem ser jag inte problemet.
    Om jag tränade på tex ett gym skulle jag gå hem o duscha.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden samduschning