• Anonym (förbannad)

samduschning

jag skulle aldrig visa mig naken inför mina kollegor. men skolan kräver att barnen ska helt naturligt duscha med sina klasskamrater, helt sjukt egentligen. så snackas det så mycket om integretet och respekt. jag har själv en son som inte alls är road över detta. ni som tycker att det är narturligt och ngt man ska lära sig att hantera...skit på er!!!
    det man inte kan täna sig själv ska man inte begära av barnen...
    fler som tycker så?

• Svar på tråden samduschning
  • Anonym

När jag gick i skolan och hade idrott eller fotbollsträning så skulle man duscha tillsammans efteråt. Detta var alltid jobbigt för mig eftersom jag alltid blivit retad för min vikt, jag var inte tjock men jag var kraftigare än de andra, men också mycket starkare och snabbare ute på planen. Men jag blev ändå retad och detta gjorde duschningen väldigt jobbig för mig, och det var alltid en massa spring och stimmande vid duschningen, och det var jättejobbigt för mig. Dessutom kom alltid vår manliga gympalärare in när vi duschade för att det var så mycket liv, så inte nog med att man var tvungen att visa sig naken för klasskompisarna, utan också för sin 45 åriga gympalärare. Dessutom var det väldigt halt i duscharna och golvet hade någon form av piggar eller nåt, så ofta var det någon som halkade och skrapade upp hela sidan av kroppen. Det var värre än att trilla på grus och man blödde väldigt mycket, det gjorde väldigt ont. Dessutom brukade killarna (från vår klass och äldre från andra klasser) stå och titta in genom fönstret eller springa in i omklädningsrummet/duschen. Jag kom in i puberteten rätt tidigt och det var också väldigt jobbigt för man blev retad för sånt också. Min son duschar med andra på skolan nu och han har varit rädd för att duscha, så pass att han börjat gråta. Inte för att behöva visa sig naken, utan för att alla håller på att springa runt och tramsa och han tycker inte om det. Han har trillat flera gånger i duschen oc hslagit huvudet hårt, bara för att det är trams i duschen. De gör översvämningar så det blir halt och de knuffas och retas, det är inte okej att vissa förstör för andra på detta vis!

• Tom Araya
    Wittra skrev 2013-01-10 11:20:07 följande:

Ja så måste det vara, alla som inte vill duscha inför andra människor lider av dåligt självförtroende. Någon annan orsak är ju helt otänkbar
    Berätta gärna vad det mer kan handla om.
  • giftfri
    Tom Araya skrev 2013-01-10 11:15:45 följande:
    Ja, vi är ju elaka nog att "tvinga" barnen att gå till skolan och delta på lektioner i idrott mm, vi kanske ska upphöra med alt detta "tvång" som vissa känner obehag för!?

Det är där vi kommer att landa, eller rättare sagt att vi i framtiden kommer att få flera olika varianter på grundskola, där dom med gott om pengar får bra utbildning, å dom mindre bemedlade får hålla tillgodo med snygga duschdraperier..

Vi ser ju här i tråden att duschdraperier kan försvaras in absurdum, kosta vad det kosta vill, att det betyder nedragningar på alla andra områden å det för ALLA, betyder visst inte ett skit.. 
    Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • Anonym

Nej, det ska vara som det är. Barn behöver inte curlas ytterligare.

• Wittra
    Tom Araya skrev 2013-01-10 10:22:45 följande:
    Som sagt, du får nog göra lite studiebesök då för jag kan tala om att det inte ser ut så på många arbetsplatser där många duschar. Förövrigt så finns både skolor och simhallar som har någon form av mellanvägg mellan varje dusch, dock inget draperi.

I behöver inte göra studiebesök för att se hur fel du har. Totalt har jag säkert arbetat på 20 arbetsplatser eller mer och ingenstans var någon tvungen att duscha ihop med annan person. du framlägger det här gemensamma duschandet som om det vore livsavgörande...löjligt.
  • sextiotalist
    Tom Araya skrev 2013-01-10 11:22:08 följande:

Jag har aldrig gillat att vara naken med andra, har inte ett dugg med mitt själförtroende att göra, jag tycker personligen att jag har en snygg kropp. Har inga problem med att gå med bikini, men avskydde att sola toppless (trots snygga och fasta bröst). Under 80-talet var jag nog den enda unga kvinnan som antinge hade bikiniöverdel eller t-shirt på stranden.
    Kroppslig integritet kallas det för.

Nu hade vi sådan tur att vi hade bås i duscharna (70-talet) när jag gick i grundskolan, gymnastik hade vi i en riktig fin sporthall när jag gick på gymnasiet, där var det fina omklädningsrum och fina duschar, så jag har aldrig behövt möta det problemet.

När jag lämnade den obligatoriska idrotten (eller gympa som det hette på min tid), så har jag så ofta det går undvikit att duscha offentligt. Om jag tränat på något gym, har jag duschat hemma. Simhallen så väljer jag den duschen som är mest diskret, basta gillar jag inte alls, 
    Jag gillar inte heller att bli pådyvlad andras nakna kroppar.    
  • Wittra
    Tom Araya skrev 2013-01-10 11:22:08 följande:

min nakna kropp vill jag inte visa upp för vem som helst, jag har inga komplex över den men finner det obekvämt att stå helnaken framför människor jag inte känner. Det behöver inte vara mer komplicerat än så.
  • Tom Araya
    Anonym skrev 2013-01-10 10:31:37 följande:
    Men då så, vad klagar du över?

Pengar finns, det är en fråga om prioritering. En del gillar att vara nakna med andra och uppskattar kultur. Andra sätter personlig integritet framför.
    Ge gärna exempel på vad du kan prioritera bort för detta, bra skolundervisning kanske?
  • sextiotalist
    Wittra skrev 2013-01-10 11:29:37 följande:

min nakna kropp vill jag inte visa upp för vem som helst, jag har inga komplex över den men finner det obekvämt att stå helnaken framför människor jag inte känner. Det behöver inte vara mer komplicerat än så.
    Det kan inte alla förstå, det är det som är problemet. Jag är precis som du, har ingen kropp att skämmas för, men den är min privata, inget som jag visar upp
  • Tom Araya
    Wittra skrev 2013-01-10 11:29:37 följande:

För det första har jag mycket svårt att tro att man inte känner sina klasskamrater för det andra kan du försöka inbilla mig att det inte finns något bakom det obehag du känner, du vill inte bara se det.
Svar på tråden samduschning