Inlägg från: Christi38 |Visa alla inlägg
  • Christi38

Tråden för oss som INTE ammar...

Jmynt, Jag hade använt mig av färdig Nan i tetra. (ja eller sempers eller vilken ersättning man nu väljer). Den kan du öppna och fördela i ett par flaskor, så länge den inte värms upp kan de stå. Sen hade jag haft en termos hett vatten bredvid mig som jag gör vattenbad av vid varje matning. Detta gör att du inte behöver springa upp på nätterna och fixa allt från start.

Ute på stan hade jag också haft Nan på tetra. Bara fråga på vilket café som helst om de kan värma i 10 SEK. Skulle det krisa kan man även ge rumstempererad Nan.

.

• Christi38

Här i Sthlm får man tablett om man vill. Jag tog ingen då vi inte bestämt oss o början och den ger bäst effekt om den tas rätt så direkt. Men då jag inte stimulerade brösten och mjölkproduktionen så backades den tillbaka av sig själv efter ett par dagar. Dock hann jag få rejält sprängfyllda bröst så jag var osäker på om det skulle fungera på naturlig väg....men det gjorde det!

• Christi38

Varför vill du ta tablett innan barnet är fött? Fungerar det ens? Jag menar att brösten jan ju växa och bli svullna under graviditeten som inte har med mjölkproduktion att göra?

Jag vet inte om det är farligt, men om din BM säger att det är så, så hade jag lyssnat på det iaf :)

.

• Christi38

Jag hade inte velat ta något man inte vet hur det påverkar bebis. Men vi är alla olika.

• Christi38

Hormonplitar har väl inget med mjölk att göra enbart? Det kanske det har också, jag menar inte så, men vår stora kille hade massor under ett par veckor och till oss sa BVC och barnläkare på Astrid Lindgrens för han blev sjuk av annan anledning och blev undersökt att det berodde på immunförsvaret som ju inte är färdigutvecklat utsätts för ny främmande miljö... och att huden kan få en reaktion om talgkörtlarna är omogna.

.

• Christi38

När vår nu 16 månaders var 4.5 månad bytte vi långsamt över till Nan 2. Rekommendationen hade nyss höjts till 6 månader men i samråd med BVC så bytte vi ändå, och han blev mkt mera mätt och belåten! 1.an är så tunn och han fick aldrig en tillräcklig mättnadskänsla. Och sov sämre. Så vi kommer nog göra samma sak med vår 4 månaders nu. Han äter nu runt 200 ml var tredje timme av Nan 1.

I helgen ska vi börja med smaksensationer också! Ska bli spännande... Han är vår lille Sumo, han äter med GOD aptit, lite motsats till storebror som är mer lång och smärt :))

.

• Christi38

Jag tror på fri matning. När min nu 4 månaders var 13 veckor åt han som din runt 150 ml var 3-4.e timme så där. Nu äter han 180-200 var 4.e...

• Christi38

Kolla så att den vita gummiringen sitter som den ska i den nedre plastbottnen. Lätt man inte trycker tillbaka den ordentligt. Har oxå fått läckage där :)

• Christi38

Beror kanske på var man bor hur rent vattnet är i ledningarna. Vår yngsta är nu 5 mån och vi kokar fortfarande. Vårt BVC (bor i Stockholm) sa när storebror åt ersättning att vi bara behövde koka de första 3 månaderna för här i Nacka är vattnet så bra ändå. Men vi fortsätter upp till halvåret ändå... Och sköljer alltid allting i kallvatten efter handdisk till barnen för att det inte ska finnas några kopparämnen från varmvattnet kvar på nappar, flaskor etc.

.

• Christi38

Sigrid, vi har över lag bra vatten i Sverige så du behöver nog inte oroa dig. Har du ist kokat och steriliserat bebis flaskor och nappar har du gjort något bra ändå!! :)

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...