• Jenny 285

Återhämtning efter operation

Hej! 

Jag har gjort en titthålsoperation den 27 dec där man tog bort ett utomkveds från höger äggledare. Tre operationssår i buken: ett vid varje ljumske, och ett i naveln.

De gör fortfarande ont, och hela buken känns öm, men jag hoppas att det ska börja bli bättre snart.

Nu undrar jag om du har någon erfarenhet av/tips på hur länge man ska vänta innan man kan börja träna igen? Löpning, styrketräning och kanske yoga är det jag tänker på. 

Just nu känner jag ju att det inte skulle gå, men kan man börja träna så fort det inte gör ont i såren, eller bör man vara försiktigare än så.

Jenny 

• Svar på tråden Återhämtning efter operation
  • Träningsexpert Elmina

Jag gissar på att du inte fick några råd från sjukvården?

Jag är ingen expert på träning efter operationer (förutom kejsarsnitt men det är ju lite mer avancerat än den operationen du var med om)

Enligt 1177 kan du efter en "lättare operation"

Ungefär en vecka efter operationen bör du kunna börja med lättare konditionsträning i din egen takt. Den enda begränsningen är egentligen att kroppen blir trött efter sjukdom, narkos och operation. Smärta i såret kan också vara en begränsning. Så ta det lite varsamt i början och öka på träningen något dag för dag.

Lättare belastning av magmusklerna, det vill säga att bära lite tyngre kassar, lyfta vikter och så vidare, kan du börja med efter två veckor. Efter ungefär fyra veckor kan du börja med lätt magmuskelträning i form av situps och liknande. Ungefär sex veckor efter operationen bör magmuskulaturen tåla full belastning.

Allt ovanstående gäller förstås endast om det inte blir någon komplikation i form av en sårinfektion eller liknade.

Hoppas att det var lite hjälp, jag tycker alltid att det är bra att fråga läkarna som hade hand om dig under operationen om du är osäker. 

• Jenny 285

Tack för svar. Jag har sett det där på 1177, men känner mig ändå osäker, efter jag tänker att när det känns bra borde man börja kunna träna. Men jag kan ju faktiskt också vänta så att jag känner mig säker istället.

Jag fick inga råd, och de missade att ha utskrivningssamtal. Har haft ett telefonsamtal med läkaren istället efter operationen, men det känns som om belastningen på gynekologiska avdelningen är alldeles för hög. Jag ringde för att ställa några frågor om återhämtningen, men fick bara veta att om jag var orolig för något skulle jag vända mig till akuten, annars bara avvakta tills allt var bra.

Det är ju lite svårt att tolka vad de menar med "lättare belastning av magmusklerna...lyfta vikter" till exempel ovan. Men jag tar till lite säkerhetsmarginal helt enkelt.

Eller förresten - "skumpandet" som kommer med löpning  - är det värre än full belastning av musklerna, eller lindrigare?

Tack för hjälpen
    /Jenny 

• Träningsexpert Elmina

vad tråkigt att du inte fått tillräckligt bra hjälp, jag kan tänka mig att de har att göra.

Som du skriver är det bättre att ta det lugnt då det är svårt att tolka vad som menas med lättare belastning av magmusklerna

. Däremot tror jag inte att skumpandet vid löpning är värre än magträning.

Svar på tråden Återhämtning efter operation