• pontus1992

hur mycket dricksar ni?

ja hur mycket dricksar ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden hur mycket dricksar ni?
  • Free Spirit Free Love

Jag ger dricks helt beroende på service. Nu går jag inte ut och äter på restaurang speciellt ofta, men jag dricksar  alltid i bar, ifall jag har mynt på mig de vill säga!

Jag har själv slavat inom bar och restaurang, och vet att lönen man får är bestämd efter att man ska få dricks. Det är därför man har så dåliga avtal inom restaurang, för att det är meningen att man ska få dricks!

Så ni som säger att ni inte gör de i Sverige, varför inte? Det känns ju moraliskt fel att man kan göra det utomlands, men inte i sitt egna hemland när de till och med är "meningen" att du ska göra de...

• Anghammarad
    Hermioney skrev 2013-01-15 18:43:12 följande:
    nja, inte riktigt
    en servis är tallrikar med mera
    service = bra beteende från personalen
    Anghammarad skrev 2013-01-14 19:00:34 följande:
    Servisen är ett fackuttryck för dem som jobbar i matsalen.

• Betty Ballbreaker

Jag dricksar vid bordsservering, 10% om det är ordinär service (det krävs mycket dålig service för att jag skall låta bli att dricksa) och mer om det är bra service och god mat. Jag dricksar för att jag får en extra service jämfört med mcDonalds, och för att ob-tillägget är så pissigt litet (jag besöker oftast restauranger under kvällar o helger). Sen dricksar jag alltid i baren av rent egoistiska skäl: rejält med dricks brukar göra att man blir uppmärksammad på ett helt annat sätt och slipper stå o vänta när baren är full med folk. Taxi får också dricks, för jag inbillar mig att de också har dåligt ob-tillägg.

• Aniiee

Ingenting i sverige.... jag fick nämligen lära mig (som typ 10-åring) att här ingår dricksen i priset så att säga... den är redan påslagen, senare fick jag fick till och med lära mig att man absolut INTE skulle dricksa i sverige, för det hämmade löneutvecklingen.... utomlands, där servisen är mer eller mindre beroende av dricksen blir det ca 15%

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Free Spirit Free Love
    Aniiee skrev 2013-01-15 20:45:48 följande:
    Ingenting i sverige.... jag fick nämligen lära mig (som typ 10-åring) att här ingår dricksen i priset så att säga... den är redan påslagen, senare fick jag fick till och med lära mig att man absolut INTE skulle dricksa i sverige, för det hämmade löneutvecklingen.... utomlands, där servisen är mer eller mindre beroende av dricksen blir det ca 15%
    Där har du fel, ja vet inte hur gammal du är och ifall de va så när du var liten. Men idag så är dricks INTE inräknat, utan snarare räknat med att du ska få som servitris. De är därför vi har så himla dålig timlön och nästan inget ob-tillägg...  För att det är meningen att du som kund ska dricksa...
  • snuppis

går nästan aldrig på finare resturang, men äter jag för kanske 250 kr så blir de kanske 40 kr ha ha rätt snål av mig--

Nu ska jag på norra brunn och äta 3 rätters jag har fått det gratis via greatdays. vet inte hur mycket jag ska ge dricks, vad tycker ni? ger man dricks där? Ja jag är en lantis =)  

• Aniiee
    Free Spirit Free Love skrev 2013-01-15 20:52:06 följande:
    Där har du fel, ja vet inte hur gammal du är och ifall de va så när du var liten. Men idag så är dricks INTE inräknat, utan snarare räknat med att du ska få som servitris. De är därför vi har så himla dålig timlön och nästan inget ob-tillägg...  För att det är meningen att du som kund ska dricksa...
    Du tror inte att det kan vara olika beroende på var man jobbar? Min egen karriär som servitris är inte jättelång, bara mellan 2002 och 2004 (då jag var 17-19, btw). Där och då var dricksen (10% för övrig) inskivet i avtalet. Själva dricksen skulle krögaren ha, men vi var ombedda att alltid försöka lämna tillbaka dricksen. Var inte alltid så lätt. 

Nu kanske detta är väldigt ovanligt.... 

För övrigt (vid jämförelse) tycker jag inte att varken timlön eller ob är katastrofal..... ob- skulle väl kunna dubblas iofs....
  • Thaleya1
    Aniiee skrev 2013-01-15 20:45:48 följande:
    har också lärt mig det där.
    Alla jobb jag har haft, även nä jag var servitris så fick vi inte ta emot dricks, någon gång hände de att de lämnade ändå och då lade jag dem bara i kassan.
  • pontus1992
    snuppis skrev 2013-01-15 20:57:41 följande:
    går nästan aldrig på finare resturang, men äter jag för kanske 250 kr så blir de kanske 40 kr ha ha rätt snål av mig--

Nu ska jag på norra brunn och äta 3 rätters jag har fått det gratis via greatdays. vet inte hur mycket jag ska ge dricks, vad tycker ni? ger man dricks där? Ja jag är en lantis =)  
    Du får ju inte maten gratis.. någon har ju betalt den och det är väl självklart att man dricksar tex 200 låter väl rätt ok om det är 3 rätters vid normal serviCE..
  • pontus1992
    Thaleya1 skrev 2013-01-15 21:46:42 följande:
    har också lärt mig det där.
    Alla jobb jag har haft, även nä jag var servitris så fick vi inte ta emot dricks, någon gång hände de att de lämnade ändå och då lade jag dem bara i kassan.
    Då gjorde du något olagligt. det är olagligt att lägga andra pengar i kassan förutom sådant som är inslaget. Dricks läggs aldrig ner i kassaapparaten hur förklarar du det om skattemyndigheten kommer och vill göra ett kassaavslut.
  • pontus1992

Om i är på ett hotell och köpt ett paket där maten ingår, och brukar betala dricks efter procent hur gör ni då? Räknar ni ut dricksen endast på notan alltså DRYCKEN eller räknar ni ut dricksen på hur mycket måltiden kostat?

• Tom Araya
    Selfish Geene skrev 2013-01-14 08:53:54 följande:

Jag avstår från att dricksa för att drickssystemet är ett människoovärdigt sätt att arbeta på. jag jobbar för en i förväg bestämt ersättning, jag tycker att alla ska få det!

Ingen ska behöva få sin inkomst villkorad av dagsformen hos den som betalar!

Dricks gynnar orättvisa löneutveckling och ogynsamma löneavtal (ja, inte för arbetsgivaren förståss, men för den anställde)

Varför väljer du att dricksa??(tänk igenom ditt svar noga, sen kan du kalla mig självisk igen, gärna med en motivering den här gången)

Generellt tänker jag som du Selfish, jag tycker du har rätt i princip, dock följer jag inte detta eftersom jag själv ofta betalar dricks.

Varför jag gör det är för att jag faktiskt vill göra skillnad i ersättning eller uppskattning om du så vill, i förhållande till kvalitén på det jag får.
    Att jag inte gör det i alla andra sammanhang är därför att det i så många andra sammanhang är fastställt vad jag ska få för pengarna.

Om jag får utomordentligt väl tillagad mat som serveras av en mycket trevlig servitris/servitör som dessutom är lyhörd och tillmötesgående för mina önskemål så vill jag visa min uppskattning för det.

En taxi som kör mig från punkt A till B och har tagit betalt efter taxametern för den sträckan har ju bara levererat en tjänst av självklara mått,då anser jag det inte vara lika självklart att betala dricks.

Jag brukar nog betala runt 10% i dricks.
  • deecember

I princip aldrig en enda procent. De får lön för sitt arbete och utför vad som är ålagda dem i deras yrke.

Dåligt OB och timlön enligt dem som valt hotell/restaurang fackets yrke, beror på dåliga förhandlingar och mycket svartjobb i branschen. (Fö ligger de de inte långt från tex vård och omsorg i lön/OB heller)
    (I Sverige)

Med undantag om service/mat etc varit exceptionell, då dricksar vi beroende på notans storlek och antal betalande.

• Free Spirit Free Love
    Aniiee skrev 2013-01-15 21:32:07 följande:
    Du tror inte att det kan vara olika beroende på var man jobbar? Min egen karriär som servitris är inte jättelång, bara mellan 2002 och 2004 (då jag var 17-19, btw). Där och då var dricksen (10% för övrig) inskivet i avtalet. Själva dricksen skulle krögaren ha, men vi var ombedda att alltid försöka lämna tillbaka dricksen. Var inte alltid så lätt. 

Nu kanske detta är väldigt ovanligt.... 

För övrigt (vid jämförelse) tycker jag inte att varken timlön eller ob är katastrofal..... ob- skulle väl kunna dubblas iofs....
    Oj, det om något är olagligt... Att krögaren ska ha dricksen alltså! Ägaren till en restaurang får aldrig ens röra dricksen eftersom det endast är till för serverings personalen, däremot brukar man dela med sig till diskaren och kocken.
    Man kan däremot ha som regel att dricksen går till personalfest kassan, vilket är vanligt på caféer och liknande där dricksning inte är så vanligt, men ändå förekommande... Men att krögaren tar dricks eller att det läggs i kassan är rent straffbart enligt lag.
  • Apopan

Brukar ge dricks så det blir jämna pengar (på 100), om det inte är fantastiskt otrevligt vill säga, men det har sällan hänt mig.
    Jag vet att en inte behöver, men eftersom jag känner folk som har jobbat inom restaurang så vet jag hur uppskattat det är och att det kan vara ett välbehövligt tillskott i kassan och ett plåster på såren för alla långa jobbiga dagar.

Utomlands så kör jag lite samma. Om jag inte äter väldigt billigt och maten och servicen god så kan jag dricksa nästan hur mycket som helst iofs. I Indien har jag betalat det dubbla för måltider t.ex för att det varit så gott och trevlig personal.

• Thaleya1
    pontus1992 skrev 2013-01-16 02:37:34 följande:
    Då gjorde du något olagligt. det är olagligt att lägga andra pengar i kassan förutom sådant som är inslaget. Dricks läggs aldrig ner i kassaapparaten hur förklarar du det om skattemyndigheten kommer och vill göra ett kassaavslut.
    Vi lade dem i ett enskillt fack i kassan, de blandades inte med de andra pengarna. Vet inte jag jobbade där i 3 år och det kom aldrig någon skattemyndighet dit. Saker som gick sönder skrevs ju heller inte alltid upp, så jag antog att det blev ungefär + - o i slutändan.
  • Aniiee
    Free Spirit Free Love skrev 2013-01-16 11:21:49 följande:
    Oj, det om något är olagligt... Att krögaren ska ha dricksen alltså! Ägaren till en restaurang får aldrig ens röra dricksen eftersom det endast är till för serverings personalen, däremot brukar man dela med sig till diskaren och kocken.
    Man kan däremot ha som regel att dricksen går till personalfest kassan, vilket är vanligt på caféer och liknande där dricksning inte är så vanligt, men ändå förekommande... Men att krögaren tar dricks eller att det läggs i kassan är rent straffbart enligt lag.
    Ja, alltså "skulle krögaren ha" menar jag ju inte att han stoppade dem i fickan, utan han tog hand om eventuell dricks som sen gick till oss på något sätt... som du själv sa, personalfest, utflykt av något slag osv.... uttryckte mig klumpigt, sry. På de två åren jag jobbade hade vi 8 "utflykter", så han snålade då inte på oss =)

Ibland när jag skriver på svenska gör jag sånna här tabbar...... sry..... 
  • BinaBurner

5-15% beroende på var jag är och hur jag upplevt servicen. Handlar det om att personalen bara burit ut maten och inte desto mer kanske jag avrundar uppåt till jämn summa, men om det är fråga om ett krogbesök på flera timmar med samma servitris så blir det alltid mer.

Svar på tråden hur mycket dricksar ni?