• pontus1992

hur mycket dricksar ni?

ja hur mycket dricksar ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden hur mycket dricksar ni?
  • Selfish Geene
    dessan59 skrev 2013-01-14 09:01:24 följande:
    selfish Gene

att du orkar ifrågasätta allting, provocerar i dom flesta trådar,pust har du inget bättre för dig?
    jag ifrågasätter korkade beteenden och ogenomtänkta argument, nej jag har inget bättre för mig!

Har du inget bättre för dig än att ifrågasätta mitt ifrågasättande? 
  • Selfish Geene
    hymafr skrev 2013-01-14 09:06:34 följande:
    Är det bara jag som varit med om BRA personal samt DÅLIG (=sur, otrevlig, svår att få kontakt med, långsam, serverar allt annat än det man beställt, etc)?

Om man inte längre ska dricksa så finns det ju ingen anledning att vara annat än hyfsat trevlig, dvs ingen anledning att direkt anstränga sig. Detta kommer då att sprida sig och de enda restaurangerna med trevlig serveringspersonal kommer att vara de extremt dyra restaurangerna (som ju lägger dricksen dold i matpriserna).

Mellan 5 och 10 % lägger jag vanligtvis - brukar jämna ut det till lämplig summa.      
    De flesta yrkesgrupper får inte dricks, de lyckas på något sätt motivera sig själva att göra ett bra jobb ändå...
  • pontus1992
    Selfish Geene skrev 2013-01-14 09:20:01 följande:
    Det har inget med snålhet att göra (precis som ditt dricksande inte har med generositet att göra)

Varför dricksar du inte överallt där du får service? 

jag dricksar där det är "vanligt" att ge dricks vissa serviceyrken ingår inte i den kategorin.
  • Selfish Geene
    pontus1992 skrev 2013-01-14 09:26:57 följande:

jag dricksar där det är "vanligt" att ge dricks vissa serviceyrken ingår inte i den kategorin.
    Varför gör du det?

• Pleco

Selfish Geene, varför är du emot att folk ger/tar emot dricks?

• Selfish Geene
    Pleco skrev 2013-01-14 09:31:44 följande:
    Selfish Geene, varför är du emot att folk ger/tar emot dricks?
    Dricks orsakar ogynsam lönesättning och hämmar löneutvecklingen, dessutom är den inte pension- eller sjukpenninggrundande den som får en del av sin lön i dricks kommer förlora stort om hen blir sjuk eller behöver vabba.

Dessutom gör drickssystemet att den anställdes lön varierar med menstruationscykeln hos den som betalar och kan innebära att den som inte låter sig nypas i rumpan (bildligt eller bokstavligt) får lägre lön än den som ger avkall på den personliga integriteten.

Det finns inget som är rättvist med drickssystemet 
  • pontus1992
    Selfish Geene skrev 2013-01-14 09:30:11 följande:
    Varför gör du det?

för att jag vill visa min uppskattning på mer sätt än bara ett tack och det var gott.
  • Selfish Geene
    pontus1992 skrev 2013-01-14 09:37:59 följande:

för att jag vill visa min uppskattning på mer sätt än bara ett tack och det var gott.
    Varför dricksar du då inte överallt? På dagis, bensinmacken, hos tandläkaren etc etc,
  • pontus1992
    Selfish Geene skrev 2013-01-14 09:37:45 följande:
    Dricks orsakar ogynsam lönesättning och hämmar löneutvecklingen, dessutom är den inte pension- eller sjukpenninggrundande den som får en del av sin lön i dricks kommer förlora stort om hen blir sjuk eller behöver vabba.

Dessutom gör drickssystemet att den anställdes lön varierar med menstruationscykeln hos den som betalar och kan innebära att den som inte låter sig nypas i rumpan (bildligt eller bokstavligt) får lägre lön än den som ger avkall på den personliga integriteten.

Det finns inget som är rättvist med drickssystemet 

de flesta ställen har inte personlig dricks utan delas bland samtlig personal som jobbar eller läggs i en pott för att gå ut eller liknande.
  • Selfish Geene
    pontus1992 skrev 2013-01-14 09:40:55 följande:

de flesta ställen har inte personlig dricks utan delas bland samtlig personal som jobbar eller läggs i en pott för att gå ut eller liknande.
    och?
Svar på tråden hur mycket dricksar ni?