• 130214

Subway, 100 kr för en macka och dryck?!

Va en sväng förbi Subway idag. Fick en smärre chock av priserna. Är inte snål på mat i och äter ofta ute.
    Men 100 spänn för deras meny, dvs macka, dryck och valfritt av ett äpple/liten chips/en cookie.
    Sjukt dyrt och ovärda pengar för billigt bröd och pålägg från kantiner?!

Det värsta var nästan att ska man ha menyn så får man betala lite extra än om man köper det separat.
    Vegomacka 70 kr, mjölk 13 kr, äpple 7 kr. "Menyn" kostar 100 kr!!

Visst kan man välja en läsk för 19 kr men man måste ändå lägga till 3 spänn bara för att få "menyn"...

Har inga problem att betala en hundring för en grillad surdegsmacka med sallad och en riktig latte på café men det här var ju löjligt...

• Svar på tråden Subway, 100 kr för en macka och dryck?!
  • 130214
    Kat91 skrev 2013-01-25 05:17:35 följande:
    McD vs Subway:

Meny 1, McD:

1 Big Mac (per portion)

219 gram

505 kcal

26 g protein

42 g kolhydrater (varav 10 g sockerarter)

26 g fett (10 g mättat)

1 Mellanpommes (per portion)

114 gram

335 kcal

5 g protein

46 g kolhydrater (1 g sockerarter)

17 g fett (2 g mättat)

1 mellan CocaCola (per portion)

400gram

170 kcal

42 g kolhydrater (42 g sockerarter)

Meny 2 Subway:

1 Kalkon & skinksub (per portion)

221 gram

278 kcal

21,1 g protein

40,6 g kolhydrater (6,7 g sockerarter)

4,2 g fett (varav mättat 1,9g)

1 mellan CocaCola (per portion)

400gram

170 kcal

42 g kolhydrater (42 g sockerarter)

1 Lay's salted chips (per portion)

28 gram

160 kcal

2 g protein

16 g kolhydrater (mindre än 1 g sockerarter)

10 g fett (1 g mättat)

SUMMA McDONALDS:

= 1010 kcal

totalt 733gram:

31g protein,

130g kolhydrater varav 53 g sockerarter,

43 g fett varav 12 g mättat.

SUMMA SUBWAY:

= 608 kcal

totalt 649 gram:

23,1 g protein,

98,6 g kolhydrater varav 49 g sockerarter,

14,2 g fett varav 3 g mättat

Alltså: Subway är nyttigare.

Du kan ju inte välja den fettsnålaste och minsta mackan på Subway och jämföra med ett av de största hanburgermålen hahahaha!

Du måste ju jämföra med något likvärdigt!

Ta den grillade wrappen på mcd som också nyckelhålsmärkt mot en liten smalmacka eller så går du jämföra de stora mackorna med normal fetthalt gentemot de stora burgarna.

Din sk jämförelse är ju ett skämt!

Jag kan jämföra en happymeal med morötter och vatten mot en 30 cm BLT sandwich med kaka och cola också - vilken meny vinner?

Skärpning!
  • h8him
    130214 skrev 2013-01-25 09:17:07 följande:

Du kan ju inte välja den fettsnålaste och minsta mackan på Subway och jämföra med ett av de största hanburgermålen hahahaha!

Du måste ju jämföra med något likvärdigt!
    Ta den grillade wrappen på mcd som också nyckelhålsmärkt mot en liten smalmacka eller så går du jämföra de stora mackorna med normal fetthalt gentemot de stora burgarna.

Din sk jämförelse är ju ett skämt!
    Jag kan jämföra en happymeal med morötter och vatten mot en 30 cm BLT sandwich med kaka och cola också - vilken meny vinner?

Skärpning!
  • CallGirl

Jag väljer hellre en big mac med morötter/äpplen än en smörgås i den jämförelsen. Jag lär hålla mig mer mätt eftersom den innehåller både mer protein och mer fett. Alltså kommer jag inte bli hungrig och småäta sedan.

• Fidelis ad urnam

Jag äter ofta på subway och väljer långt från alltid dagens macka, har aldrig betalt 100 kr. Men så tar jag iof alltid 15 cm mackor och de som är 30 cm är ju dyrare. 
    Däremot känns det lite fel att betala 50-60 kr för att äta på Subway i Sverige när vi i USA betalar 5 dollar för en 30 cm sub. Men jag väljer trots allt att äta på subway. 

• swedishgirl

Men herregud, det handlar ju inte direkt om o sitta o räkna kalorier, men du är säkert ett bra exempel på en sådan som bara äter snabba kolhydrater och sen måste äta 75 ggr till under dagen.

• straw2008
    AngieT skrev 2013-01-25 03:46:36 följande:
    500 kalorier i en bigmac, 470 kalorier i en stor pommes och 175 kalorier i en mellan cola.500+470+175=1145 i en vanlig big mac & co. Jag åt en hel subway macka, alltså 30 cm, för några veckor sedan med kyckling = ca 800 kalorier. Stor skillnad.
    Evolution isn't an opinion, it's fact.

Du jämför ju äpplen o päron ? Lägg till pommes samt läsk till din macka eller dra ifrån pommes o läsk från hamburgaren... OJ nu blev mackmenyn extremt onyttig.
    I kinamockaskogen.....
  • swedishgirl

Bara det att ett mål består inte av en macka och pommes?

• swedishgirl

Har jag sagt att det inte gör det eller? Såklart, men nu är ju det endast snabba kolhydrater, och hur bra är det och hur mycket hjälper det under dagen.

• 130214

Grillad kycklingwrap McD:

Energi (kcal) 350

Protein (g) 24

Kolhydrater (g) 41

Varav socker (g) 5

Fett (g) 10

Varav mättat fett (g) 2

Fibrer (g) 3

Salt (g) 1.9

Kycklingmacka Subway:

Kalorier 310 kcal

Total fetthalt (g) 4,2 g

Mättat fett (g) 1,6 g

Kolhydrater (g) 45,1 g

Kostfiber 3,1 g

Socker (g) 9,6 g

Protein (g) 23,0 g

Natrium (g) 0,9g

Hur mycket skillnad är det nu om man jämför likvärdiga rätter?!

• h8him
    swedishgirl skrev 2013-01-25 09:59:07 följande:
    Men herregud, det handlar ju inte direkt om o sitta o räkna kalorier, men du är säkert ett bra exempel på en sådan som bara äter snabba kolhydrater och sen måste äta 75 ggr till under dagen.
    Är det mig du försöker hoppa på? Om så är fallet så kan jag berätta att du har 100 % fel!Flört Du skrev att man måste vara helt blåst i huvudet för att tycka att McD är nyttigare än Subway och det roliga är att man måste vara rätt så korkad om man inte förstår att det är helt galet att äta jämföra en stor McD meny med en liten sub av magraste sorten.
Svar på tråden Subway, 100 kr för en macka och dryck?!