• 130214

Subway, 100 kr för en macka och dryck?!

Va en sväng förbi Subway idag. Fick en smärre chock av priserna. Är inte snål på mat i och äter ofta ute.
    Men 100 spänn för deras meny, dvs macka, dryck och valfritt av ett äpple/liten chips/en cookie.
    Sjukt dyrt och ovärda pengar för billigt bröd och pålägg från kantiner?!

Det värsta var nästan att ska man ha menyn så får man betala lite extra än om man köper det separat.
    Vegomacka 70 kr, mjölk 13 kr, äpple 7 kr. "Menyn" kostar 100 kr!!

Visst kan man välja en läsk för 19 kr men man måste ändå lägga till 3 spänn bara för att få "menyn"...

Har inga problem att betala en hundring för en grillad surdegsmacka med sallad och en riktig latte på café men det här var ju löjligt...

• Svar på tråden Subway, 100 kr för en macka och dryck?!
  • Elin 885
    h8him skrev 2013-01-25 11:40:02 följande:
    Du måste vara väldigt kort om du vill tro att ditt totala energibehov per dag ligger på 1500 kcal trots att du tränar 4 tunga styrkepass och 2 spinningpass per vecka...
    ja jag är bara 158cm lång.
    som jag skrev (du kanske missade det?) så äter jag mer de dagar jag tränar vilket är 4ggr i veckan.
  • h8him
    Elin 885 skrev 2013-01-25 11:39:47 följande:
    ok men jag vill inte svara på det. kan säga att jag enligt mitt bmi är överviktig vilket stämmer med verkligheten, jag tränar dock mycket styrketräning vilket gör att jag har väldigt mkt muskler på min kropp så bmi är aningen missvisande i mitt fall. mina ben är bara muskler, mina armar likaså.
    Aha, så du bantar? Klart man äter mindre kalorier då. Men då går det inte att jämföra det du äter med vad man generellt sett borde äta till lunch.
  • Aint Your Fairytale
    Elin 885 skrev 2013-01-25 11:37:32 följande:
    200kcal är alldels för mkt för mig, jag är för kort för det. 2000 kcal är det normala för en normalbyggd man. en normalbyggd kvinna ska äta 1800kcal efter vad jag har läst.

Näe, 2000 kcal är normalt för en kvinna och lite mer för en man. Sen blir ju det såklart lite annat om man har fysiskt krävandr jobb, tränar, o.s.v. 
    ~ Alice 5/2-2011 ~
  • Elin 885
    130214 skrev 2013-01-25 11:40:30 följande:
    En NORMALBYGGD kvinna ska äta 2000 kcal förutsatt att hon rör på sig normalt och är frisk i övrigt!

Din bantardiet är inget du ska använda som referensmall.

Herregud!
    bantardiet?
    jag äter mackor och yoghurt till frukost, proteindrink (proteinpulver med mjölk) och frukt till mellanmål, lunch 1/3 del av tallriken är sallad, resten är vanlig mat, mellis samma som på förmiddagen, middagen samma upplägg som lunchen. jag ökar i muskelmassa och går ned i omfång vilket är mitt mål...frågor på det?
  • h8him
    Elin 885 skrev 2013-01-25 11:41:16 följande:
    ja jag är bara 158cm lång.
    som jag skrev (du kanske missade det?) så äter jag mer de dagar jag tränar vilket är 4ggr i veckan.
    Fast inte ens när man är 158 cm ska man äta 1500 kcal/dag om man lever ett normalt liv.
  • Dominant

Elin 885 skrev 2013-01-25 11:36:19 följande:
    det blir ungefär 1500 kcal, vilket är normalt för någon som är så kort som jag. sen tränar jag bort ca 300kcal
    Det är dock inte vad en normal person äter. Så varför blir du så chockerad när någon faktiskt äter normalt?

Hungern skulle inte ens försvinna om jag åt en halv smörgås, varför har du så svårt att se att inte alla följer din extremdiet?
  • 130214
    Elin 885 skrev 2013-01-25 11:43:09 följande:
    bantardiet?

jag äter mackor och yoghurt till frukost, proteindrink (proteinpulver med mjölk) och frukt till mellanmål, lunch 1/3 del av tallriken är sallad, resten är vanlig mat, mellis samma som på förmiddagen, middagen samma upplägg som lunchen. jag ökar i muskelmassa och går ned i omfång vilket är mitt mål...frågor på det?

Inga frågor förutom ett konstaterande över att det INTE är en normaldiet. Du kan inte referera till dina egna påhittade referensmallar som saknar grund och säga att det är normalt.

Vad är det du inte fattar?
  • Elin 885
    h8him skrev 2013-01-25 11:45:06 följande:
    Fast inte ens när man är 158 cm ska man äta 1500 kcal/dag om man lever ett normalt liv.
    ok jag lever ett stillasittande liv.
    jag studerar heltid på distans så.
    jag äter mig mätt vid varje måltid, tänker inte överäta.
  • Elin 885

ok fol i denna tråd verkar ha väldigt mkt förutfattade meningar om mig, mitt kostupplägg osv. hur som haver så är jag frisk (förutom mina kroniska sjukdomar) ökar i muskelmassa och minskar i omfång varje vecka nästan. jag har tränar i många år och är väldigt van vid att träna, jag gick dock upp massor i fett efter en olycka både psykisk och fysiskt som jag tar bort nu.
    inte ens min storätande man kan äta en sub på 30 cm och han äter som en häst, dubbelt så mkt som jag gör.
    hur som haver, så har jag tröttnat på att ödsla min tid här inne när jag endast får personliga påhopp hela tiden. fortsätter detta så får jag tyvärr anmäla det till moderator vilket jag verkligen inte har tid med. nåväl, livet är kort och min tid är alldels för dyrbar för detta.

• 130214

Och exakt. Vet du hur liiite det skiljer med ett par centimeter i energibehov??!! Inte är det 500 kcal om dagen! Då menar du att du är en fjärdedel kortare än normalt.

Medellängden för kvinnor i Sverige är 165 cm.

Hade du varit runt 120 cm kanske du kan hävda att du vill kapa intaget med 500 kcal och kalla det anpassat efter din kroppsstorlek.

Nu bevisar du bara din okunnighet!

Svar på tråden Subway, 100 kr för en macka och dryck?!