• jalwi

Pseudotvillingar och dagis

Hej! Har en dotter som kommer att vara 14 månader när hennes syskon kommer i juni. Min plan var att äldsta barnet skulle börja dagis i aug då hon är c:a 1,5 år. Givetvis kommer hon att dra hem alla möjliga baciller och frågan är hur det påverkar den lilla som då kommer vara c:a 3 mån. Samtidigt tycker jag det är synd om hon inte ska få gå på dagis några timmar i veckan då jag tror att hon kommer gilla det, hon har en ganska hög aktivitetsnivå och kommer inte vara nöjd med att "bara vara hemma dagarna i ända" Men jag vill inte att den lilla ska utsättas för massa onödiga baciller och virus. Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Pseudotvillingar och dagis
  • mrsStatham
    älskarlivet81 skrev 2013-02-07 12:24:36 följande:
    Man kan väl träffa barn även om man inte har barnet på förskola?

Ts: Jag hade väntat med att skola in, skjutit på det ett halvår eller något sådant.
    Citerar inlägg #5
    Bara två saker är oändliga
  • Mumin80

TS: mina barn har lite mer åldersskillnad, drygt 2 år. Den äldre började dagis vid ca. 14 månader, och det gick faktiskt jättebra (trivselmässigt ) och det är väldigt sällan som hon inte velat gå till dagis eller inte trivs på dagis. Som andra säger, olika barn, olika familjer, olika behov, olika alternativ och olika val. Inget som behöver vara mer rätt eller fel än nåt annat. Finns ju dom i andra länder som får sätta sina barn på dagis vid 3 månader, dom verkar ju överleva dom med... 

Det enda "problemet" när första barnet började dagis var att hon drog på sig varje smitta känd i universum. 25-30 vab-dagar hade vi på 3 månader... Men då började hon också i januari-februari, som ju är den värsta tiden för sånt. 

Men med den erfarenheten så har vi faktiskt varit lite "glada" att lillan inte har varit helt kärnfrisk under sitt första år, vilket stortjejen var fram tills hon började dagis. Vår förhoppning är väl att när lillan väl börjar dagis i höst (när hon är 1,5år), så blir det inte riktigt samma chock för systemet som det var för första barnet.  Och så börjar ju lillan i augusti, som ditt barn, inte mitt i "vabruari"...

Stora tjejen har fått gå på dagis 15 timmar hela tiden. Lillan är född i februari, så det var ju värsta smittoperioden. Och nån förkylning eller två hade vi nog både veckan innan förlossningen och veckan efter att vi kom hem. Men lillan klarade sig bra ändå, hon fick lite hosta men inget värre än det. Men vi lät inte stora tjejen "kladda" för mycket på lillan i början heller, utan det var mera "se men inte röra" (eftersom hon inte kunde förstå hur ömtålig en nyfödd är). 

• cloudberry79
    Gaytjej skrev 2013-02-07 12:23:35 följande:
    Och jag tillhör de som inte skäms över att även låta mitt behov som förälder och människa styra. Det som passade mig bra var att låta storebor (2 år när lillasyster kom) gå sina 15 timmar på förskolan. Jag hade resonerat annorlunda dock om storebror inte hade trivts med det upplägget, men han  formligen älskar sitt dagis :) Storebror tar rätt mycket plats, och vi upplever att lillasyster uppskattar sin egentid.

Lillasyster hade en rejäl förkylning när hon var en månad gammal, men har sedan varit helt frisk (är 11 månader nu). Storebror har också varit frisk. När det gick magsjuka på dagis så höll vi honom hemma ett par dagar.

Jag tycker mkt väl att man kan ta input från andra i ett forum så här, men viktigast är att utgå från sin familjs situation. Förskolor och familjer är inte lika. Och sen tycker *jag* som sagt att man inte ska glömma bort eller skämmas över att man kanske har ett eget behov.
    Hade jag gått efter eget behov hade jag hållt femåringen hemma, men för HANS skull får han gå två dagar i veckan. Man kan inte bara tänka på sig själv när man har med barnen att göra. Helst hade jag haft bara hemmadagar, vilket vi hade haft om stora var 1-2 år bara, men nu är han stor och ska börja sexårs till hösten, så för hans skull går jag iväg till förskolan varje morgon och eftermiddag, mitt i lillas sovtider, bajsblöjor, matningar etc...
    (M)amma till V -07 och E -12
  • LiteniAugusti

Vi kommer att ha 21 månader mellan barnen och jag är jätteglad över möjligheten att kunna skjuta på förskola för stora, tills jag känner att hon får ut något av det. Jag hade nog inte alls skaffat barn (relativt )tätt om jag kände att jag skulle behöva avlastning under veckorna.
    För dom flesta av mina vänner som har lika tätt eller tätare så verkar det nästan självklart att sätta "stora" 15 timmar på dagis, gärna mer om dom hade fått, och det har förvånat mig lite. 

Kanske är det så att många tror att barnen har behov av mera stimulans än dom faktiskt har..?

• nozpa

Vi kommer ha 20 månader emellan barnen nu när lillasyster föds i feb/mars. Storasyster skulle ha börjat i januari egentligen. Men hon kommer vara hemma till augusti nu.
    Ingen aning om hur det kommer att gå. Men både jag och pappan kommer vara hemma så vi kommer kunna se till att hon aktiveras så som hon behöver.
    Men i augusti börjar alla hennes kompisar så då får hon börja ca 10 timmar/veckan.  

• älskarlivet81

Ett så litet barn har inget behov av organiserad pedagogisk verksamhet.

mrsStatham skrev 2013-02-07 12:40:55 följande:
    Citerar inlägg #5

• Mabaja

Jag har knappt 17 mån mellan mina flickor. Min äldsta var hemma första halvåret och går sen sep på dagis 15 tim/v.

Nu väntar vi nr 3 (bf juni) och blir tätt ännu en gång. Blir 2 år och 8 mån mellan nr 1 och nr 3...

Jag vill ha min lilla tjej hemma ett halvår med bebisen (som jag gjorde förra ggn) men min man vill att vår lilltjej ska börja dagis i aug...

• mrsStatham
    älskarlivet81 skrev 2013-02-07 13:06:17 följande:
    Ett så litet barn har inget behov av organiserad pedagogisk verksamhet.
    För att?
    Säger vem?
    Bara för att ditt barn inte haft det behovet betyder inte det att vissa andra behöver det. 
    Bara två saker är oändliga
  • älskarlivet81

Jag har ett väldigt socialt barn.. Vi träffade andra barn flera gånger/vecka när vi var hemma med henne. Hon skolades in när hon var 2 år och 2 månader. Det är vi föräldrar som tror att vi inte kan sysselsätta våra barn.. Det har varit många som tyckt synd om vår dotter för att hon var hemma så länge.. Hur det nu kan vara synd om barn som får möjligheten att umgås med sina barn så länge på heltid..

mrsStatham skrev 2013-02-07 13:08:23 följande:
    För att?

Säger vem?

Bara för att ditt barn inte haft det behovet betyder inte det att vissa andra behöver det. 

Svar på tråden Pseudotvillingar och dagis