Gaytjej skrev 2013-02-07 12:23:35 följande:
Och jag tillhör de som inte skäms över att även låta mitt behov som förälder och människa styra. Det som passade mig bra var att låta storebor (2 år när lillasyster kom) gå sina 15 timmar på förskolan. Jag hade resonerat annorlunda dock om storebror inte hade trivts med det upplägget, men han formligen älskar sitt dagis :) Storebror tar rätt mycket plats, och vi upplever att lillasyster uppskattar sin egentid.
Lillasyster hade en rejäl förkylning när hon var en månad gammal, men har sedan varit helt frisk (är 11 månader nu). Storebror har också varit frisk. När det gick magsjuka på dagis så höll vi honom hemma ett par dagar.
Jag tycker mkt väl att man kan ta input från andra i ett forum så här, men viktigast är att utgå från sin familjs situation. Förskolor och familjer är inte lika. Och sen tycker *jag* som sagt att man inte ska glömma bort eller skämmas över att man kanske har ett eget behov.
Hade jag gått efter eget behov hade jag hållt femåringen hemma, men för HANS skull får han gå två dagar i veckan. Man kan inte bara tänka på sig själv när man har med barnen att göra. Helst hade jag haft bara hemmadagar, vilket vi hade haft om stora var 1-2 år bara, men nu är han stor och ska börja sexårs till hösten, så för hans skull går jag iväg till förskolan varje morgon och eftermiddag, mitt i lillas sovtider, bajsblöjor, matningar etc...