mrsStatham skrev 2013-02-07 13:24:39 följande:
Om man har ett barn med en odiagnostiserad neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, som faktiskt är ganska vanligt. Så måste barnet umgås med andra barn och inte föräldrarna.
Om man inte har många vänner själv så är det en extrem hög och brant uppförsbacke man måste ta sig upp för om man ska ha lekträffar flera gånger i veckan.
Personligen tycker jag synd om de som är hemma mer än ett halvår. I min mening ska ingen behöva umgås med en grönsak så länge. Jag skulle bli fullständigt galen om jag var "tvungen" att vara hemma i 2 hela år. Men då tycker jag att det är mer utvecklande att jobba.
Jag håller i viss mån med om detta, eller kan kanske ge ett exempel på vad detta kan innebära:
Äldre dottern (som jag skrev om i ett tidigare inlägg, nu 3 år och 3 månader, yngre dottern fyller 1) utreds just nu, eftersom vi misstänker att hon kanske har någon form av mild autism eller adhd.
"Symptomen" som vår dotter har så har kommit smygande, och skillnaderna har blivit tydligare allteftersom hon och barnen runt henne utvecklas, åt lite olika håll. Men vi har ingen diagnos än, hon är kanske helt normal...
Men eftersom vår dotter har svårt för kommunikation och socialt samspel, så är jag tacksam över att hon gått på förskola så länge hon kan minnas, och har hunnit bli trygg med det innan "allt det andra" som händer i utvecklingsväg i 2-3-årsåldern och uppåt läggs på. Och att dom andra barnen hunnit lära känna henne och växer upp tillsammans med henne och därmed förhoppningsvis har en större acceptans för att hon är som hon är.
Och det finns en sak som förskolan kan ge, som öppna förskolan, lekträffar med andra barn och så vidare, inte kan, nämligen kontinuitet. På dotterns förskola känner dom henne, och kan anpassa verksamheten till henne. Jag kan inte kräva att en sångstund på ÖF ska anpassas för att just mitt barn ska kunna träna på samlingssituationen. På förskolan, med samma barn och samma personal, så kan dom ha samma platser i ringen, och dom kan låta just vår dotter välja om hon vill sitta med dom andra och vara med eller göra något annat. Och dom andra barnen är vana vid det och börjar inte själva springa runt bara för att vår dotter gör det. Vem vet, nån dag kanske dottern förstår vad samlingen är till för, och lyckas koncentrera sig och delta som alla andra. Just det att vår förskola kan släppa på dom andra barnens regler för just vår dotter, och låta henne delta i verksamheten efter sin förmåga och på sina villkor, är jätteviktigt för hennes sociala utveckling. Och skulle vara helt omöjligt på ÖF, där det alltid är nya barn, nya situationer, olika föräldrar med olika regler o.s.v.
Jag tror inte heller att vi skulle ha upptäckt dotterns svårigheter lika tidigt och kunnat söka hjälp, om hon bara varit hemma med oss. Hon är första barnet, vi har inget att jämföra med, så visst går vi och undrar ibland om vi bara inbillar oss och hon i själva verket är helt normal. Men när förskolepersonalen berättar om hur dom anpassar hela förskolan, från möblering till arbetsscheman, bara för att vår dotter ska må bra, då fattar man ju att det nog inte bara är inbillning. Ibland är det faktiskt bra, både för oss föräldrar och för våra barn, att det inte bara är vi som känner dem, utan att det finns andra som också umgås med dem och känner dem och kan ge oss kanske lite hemmablinda föräldrar nya perspektiv.