• Anonym (Hjälp)

Umgänge/pengar, hjälp mig förstå!

Hej! Jag hoppas det finns någon här inne som är lite "hajj" på det här med umgänge och pengar för detta.!!

Har barnet på heltid och får barnbidraget plus barnunderhåll (får från fk) då mamman inte kan betala.

Nu har mamman börjat få umgänge på 1-2 nätter per vecka (mest 1 natt per vecka)
    det blir alltid på tors-fre eller tors-lör.

Det är så att mamman kräver pengar nu när barnet sover över för hon har dålig ekonomi (jag oxå iofs!)
    Men när hon har henne tors-lör så går ju barnet på förskola 9-16 tors-fre (hon hämtar barnet 13 dock, hennes val)
    sen betalar ju jag för dagiset och kläder och allt.

Ska man börja ge pengar till umgänges föräldern då eller drar man av på underhållet? har försökt läsa mig runt men jag blir bara förvirrad haha.
  • Svar på tråden Umgänge/pengar, hjälp mig förstå!
  • Anonym (Hjälp)

dock kommer väll det ta hus i helvetet då.

Hon är van att få som hon vill
    när hon blir sur lägger hon på i örat på en och är man face to face slutar hon prata bara.

Hon ska ha skjuts överallt också. (vi bor nära varandra)
    kan tillägga att ja har en flickvän som inte gillar det  haha (konstigt va)

• Anonym

Har hon barnet fem dygn i streck eller sex dygn på en månad kan hon söka avdrag. Hon får papper från försäkringskassan som du sen ska skriva under. Hon får 1/40 del av den summan hon betalar. Betalar hon hela underhållet själv, 1273 kr utan hjälp av försäkringskassan blir det ca 33 kr/dygn tror jag. Du får då lite mindre underhåll månaden efteråt. Hon kan söka tre månader bakåt max.

• fjonkelina

Är du en sådan där snäll kille som inte kan säga ifrån? Självklart ska hon stå på egna ben och inte på dina. Du har väl fullt upp att klara dig själv med ett barn om du inte har det så fett.

Om hon vill ha skjuts så kan väl det vara okej....om hon betalar för sig. Det kostar att äga en bil och att köra den. Man får inget gratis i livet om man inte ger något tillbaka. Det kanske är bättre om ni har så lite kontakt som möjligt,bara sådant som rör barnet? Du kan inte hjälpa henne,hon måste hjälpa sig själv.

Låter mer som att hon strular till det för sig i livet och ngn måste hon ta konsekvenserna för det. Hur gammal är hon egentligen? 

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.....................................
  • kitkat

Man kan söka avdrag på underhållet man ska ge. Blanketter finns hos fk. Minns inte exakta regler... 5 dygn i månaden eller hur var det nu? kolla upp det där.... Men du ska inte ge henne nåt.... I sånt fall gör fk avdraget...

• Anonym (Hjälp)
    Anonym skrev 2013-01-27 22:40:54 följande:
    Har hon barnet fem dygn i streck eller sex dygn på en månad kan hon söka avdrag. Hon får papper från försäkringskassan som du sen ska skriva under. Hon får 1/40 del av den summan hon betalar. Betalar hon hela underhållet själv, 1273 kr utan hjälp av försäkringskassan blir det ca 33 kr/dygn tror jag. Du får då lite mindre underhåll månaden efteråt. Hon kan söka tre månader bakåt max.
    tack för en mer utförlig beskrivning! nu har jag ännu mer koll :)
    fjonkelina skrev 2013-01-27 22:41:35 följande:
    Är du en sådan där snäll kille som inte kan säga ifrån? Självklart ska hon stå på egna ben och inte på dina. Du har väl fullt upp att klara dig själv med ett barn om du inte har det så fett.

Om hon vill ha skjuts så kan väl det vara okej....om hon betalar för sig. Det kostar att äga en bil och att köra den. Man får inget gratis i livet om man inte ger något tillbaka. Det kanske är bättre om ni har så lite kontakt som möjligt,bara sådant som rör barnet? Du kan inte hjälpa henne,hon måste hjälpa sig själv.

Låter mer som att hon strular till det för sig i livet och ngn måste hon ta konsekvenserna för det. Hur gammal är hon egentligen? 
    Jag är väll det. Fasst många ggr har ja sagt nej också.
    Hon har inte bara mig i hela sin "krets" som har bil. men alltid mig hon ringer till

flickvännen blir väll mer irriterad på att hon ringer så ofta om skjuts och ibland för att hon tkr det är kallt för att gå eller är lat (hon har nära till allt och har busskort) har sagt åt henne och det blev bra en vecka sen började det igen.
    dock betalar hon bensin ibland.

ja jag ringer henne sällan utan det är hon som ringer varje kväll och säger godnatt till barnet..men sen ringer hon om skjuts eller saker som har med barnet att göra.

Hon är 24 men har alltid varit bortskämd och gjorde knappt nått när vi va tsm och sen när det tog slut blev hon antagligen deprimerad men hade barnet varannan vecka i 1 år tills jag upptäckte att hon tog droger.
    så soc hoppade in och på den vägen har det gått.

• Anonym (Hjälp)
    kitkat skrev 2013-01-27 22:44:45 följande:
    Man kan söka avdrag på underhållet man ska ge. Blanketter finns hos fk. Minns inte exakta regler... 5 dygn i månaden eller hur var det nu? kolla upp det där.... Men du ska inte ge henne nåt.... I sånt fall gör fk avdraget...
    Ne nu har jag förstått att jag INTE ska ge henne några pengar utan det blir avdrag på underhållet isf...och hon betalar inte underhållet utan fk gör det.

tack! :)
  • fjonkelina

Är hon drogfri idag?

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.....................................
  • kitkat
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-01-27 22:53:42 följande:
    Ne nu har jag förstått att jag INTE ska ge henne några pengar utan det blir avdrag på underhållet isf...och hon betalar inte underhållet utan fk gör det. tack! :)

Men hon blir skyldig fk underhåll. Du får 1273kr. Hon ska betala lön för två år sen, minus 100000kr. Och 3% på det. Splittat på 12 månader. Hennes belopp är inte 1273kr. Saknar man inkomt är summan noll. Och det kan man ju inte få avdrag på.
  • Anonym (Hjälp)
    fjonkelina skrev 2013-01-27 22:56:44 följande:
    Är hon drogfri idag?
    Ja annars skulle hon inte få träffa barnet..hon går behandling och gör pissprov varje dag.

har dock blivit att hon börjat igen när och har gått i en svacka och då har man fått reda på det och slutat med umgänge..så hoppas nu att det inte händer mer gånger
  • Anonym (Hjälp)
    kitkat skrev 2013-01-27 22:58:41 följande:

Men hon blir skyldig fk underhåll. Du får 1273kr. Hon ska betala lön för två år sen, minus 100000kr. Och 3% på det. Splittat på 12 månader. Hennes belopp är inte 1273kr. Saknar man inkomt är summan noll. Och det kan man ju inte få avdrag på.
    Nej det är sant. så hon kan itnte göra avdrag på något hon inte betalar lixom.
    men hur blir det för hennes del när hon nu inte kan betala. får hon en skuld hos fk då?
Svar på tråden Umgänge/pengar, hjälp mig förstå!