• Anonym (Hjälp)

Umgänge/pengar, hjälp mig förstå!

Hej! Jag hoppas det finns någon här inne som är lite "hajj" på det här med umgänge och pengar för detta.!!

Har barnet på heltid och får barnbidraget plus barnunderhåll (får från fk) då mamman inte kan betala.

Nu har mamman börjat få umgänge på 1-2 nätter per vecka (mest 1 natt per vecka)
    det blir alltid på tors-fre eller tors-lör.

Det är så att mamman kräver pengar nu när barnet sover över för hon har dålig ekonomi (jag oxå iofs!)
    Men när hon har henne tors-lör så går ju barnet på förskola 9-16 tors-fre (hon hämtar barnet 13 dock, hennes val)
    sen betalar ju jag för dagiset och kläder och allt.

Ska man börja ge pengar till umgänges föräldern då eller drar man av på underhållet? har försökt läsa mig runt men jag blir bara förvirrad haha.
  • Svar på tråden Umgänge/pengar, hjälp mig förstå!
  • kitkat
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-01-27 23:02:24 följande:
    Nej det är sant. så hon kan itnte göra avdrag på något hon inte betalar lixom. men hur blir det för hennes del när hon nu inte kan betala. får hon en skuld hos fk då?

Om uträkningen enl ovan blir noll kr får hon ingen skuld. Om den blir X kr men att hon inte betalar denna får hon skuld. Om hon anser att hon inte kan betala X kr kan hon ansöka om uppskov, anstånd. Dvs skulden växer med X kr varje månad men ök finns hos fk att hon inte behöver betala in pengarna under en period.
  • Anonym (Hjälp)
    kitkat skrev 2013-01-27 23:06:07 följande:

Om uträkningen enl ovan blir noll kr får hon ingen skuld. Om den blir X kr men att hon inte betalar denna får hon skuld. Om hon anser att hon inte kan betala X kr kan hon ansöka om uppskov, anstånd. Dvs skulden växer med X kr varje månad men ök finns hos fk att hon inte behöver betala in pengarna under en period.
    okey! då fattar jag
  • Anonym
    kitkat skrev 2013-01-27 22:58:41 följande:

Men hon blir skyldig fk underhåll. Du får 1273kr. Hon ska betala lön för två år sen, minus 100000kr. Och 3% på det. Splittat på 12 månader. Hennes belopp är inte 1273kr. Saknar man inkomt är summan noll. Och det kan man ju inte få avdrag på.
    Har hon inte haft någon inkomst blir hon inte skyldig något. Har hon betalningsförmåga ska hon betala 14 % av överskottet till Fk, eller max 1273 kr för första barnet.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym skrev 2013-01-28 07:24:55 följande:
    Har hon inte haft någon inkomst blir hon inte skyldig något. Har hon betalningsförmåga ska hon betala 14 % av överskottet till Fk, eller max 1273 kr för första barnet.
    Ok, ja hon har nog inte mkt inkomst, ja får inte veta så mycket men hehe.. får väll från fk och soc
  • kitkat
    Anonym skrev 2013-01-28 07:24:55 följande:

Det är inte de uppgifterna jag fått av fk. Det kan bli hur mycket eller lite som helst beroende på vad du tjänar. Noll kr om du understiger formeln. Eller om du tjänar 500 000kr om året. minus 100 000kr. 400 000kr kvar. Tio procent är 40 000kr. Delat på 12. 3333kr/mån. Skrev fel när jag skrev 3%. Det ska vara 10%. Man FÅR 1273kr. Men det är inte vad man betalar till FK. Pappan till mitt barn betalar strax under 1800kr, men jag får fortfarande 1273kr.
  • vetvadjagvill
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-01-27 21:22:22 följande:
    Hej! Jag hoppas det finns någon här inne som är lite "hajj" på det här med umgänge och pengar för detta.!!

Har barnet på heltid och får barnbidraget plus barnunderhåll (får från fk) då mamman inte kan betala.

Nu har mamman börjat få umgänge på 1-2 nätter per vecka (mest 1 natt per vecka)
    det blir alltid på tors-fre eller tors-lör.

Det är så att mamman kräver pengar nu när barnet sover över för hon har dålig ekonomi (jag oxå iofs!)
    Men när hon har henne tors-lör så går ju barnet på förskola 9-16 tors-fre (hon hämtar barnet 13 dock, hennes val)
    sen betalar ju jag för dagiset och kläder och allt.

Ska man börja ge pengar till umgänges föräldern då eller drar man av på underhållet? har försökt läsa mig runt men jag blir bara förvirrad haha.
    Kanaske kan du skicka med något... kläder, någon leksak, bok etc..
    mat får hon själv betala men det du har köpt till barnet kan väl barnet få ha hos mamma också.

Förklara att  om hon villa avdrag så får hon göra det via fk efter hur mycket hon haft barnet/månad.

Hon kan också om ni skriver avtal på hur umgänget ska se ut avnände det som underlag och då kan hon göra avdrag även för 2 -4 nätter i månaden. et heter nettoavdag, läsmer om detta på fk.

Försök att ha en hjälpande inställning, det blir i längden bättre för barnets eftersom ni ska ha en fungeraden föräldrarelation.

vad är det hon vill du ska skicka pengar för.. vad ska hon betala med dem?
    Har du frågat henne?
    om barnet är sjukt och behöver medicin kanske du kanerbjuda dig att betala det även om det blir så på hennes tid.. du har ju barnbidraget och underhållet och hon har inte så mycket över. Då underlättar du för henne att ha barnet dessutom dvs du hjälper barnet att ha kontakt med sin mamma vilket betyder mycket för barnet.   

• Anonym
    kitkat skrev 2013-01-27 22:58:41 följande:

Men hon blir skyldig fk underhåll. Du får 1273kr. Hon ska betala lön för två år sen, minus 100000kr. Och 3% på det. Splittat på 12 månader. Hennes belopp är inte 1273kr. Saknar man inkomt är summan noll. Och det kan man ju inte få avdrag på.
    3%? Det är 14 % för första barnet, efter att grundavdraget är avdraget.Glad
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 12:27:20 följande:
    Kanaske kan du skicka med något... kläder, någon leksak, bok etc..
    mat får hon själv betala men det du har köpt till barnet kan väl barnet få ha hos mamma också.

Förklara att  om hon villa avdrag så får hon göra det via fk efter hur mycket hon haft barnet/månad.

Hon kan också om ni skriver avtal på hur umgänget ska se ut avnände det som underlag och då kan hon göra avdrag även för 2 -4 nätter i månaden. et heter nettoavdag, läsmer om detta på fk.

Försök att ha en hjälpande inställning, det blir i längden bättre för barnets eftersom ni ska ha en fungeraden föräldrarelation.

vad är det hon vill du ska skicka pengar för.. vad ska hon betala med dem?
    Har du frågat henne?
    om barnet är sjukt och behöver medicin kanske du kanerbjuda dig att betala det även om det blir så på hennes tid.. du har ju barnbidraget och underhållet och hon har inte så mycket över. Då underlättar du för henne att ha barnet dessutom dvs du hjälper barnet att ha kontakt med sin mamma vilket betyder mycket för barnet.   

Förskassan skriver att man får inte göra avdrag för 2-4 nätter per månad.

Varför ska ts skicka med medicin mm när mamman kan få pengar från soc för det och ts inte har fett med pengar när han betalar allt för barnet. Barnbidrag och underhåll kommer man inte långt med.
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-30 12:35:20 följande:
    Förskassan skriver att man får inte göra avdrag för 2-4 nätter per månad.

Varför ska ts skicka med medicin mm när mamman kan få pengar från soc för det och ts inte har fett med pengar när han betalar allt för barnet. Barnbidrag och underhåll kommer man inte långt med.
    Läs på om nettoavdrag som jag hänvisade till.
    Då räcker det med 12 nätter om året för att göra avdrag.

varför skulle ts inte skicka medicin till sitt barn?  
    menar du att barnbidraget och underhållet ts får inte räcker om barnet behöver medicin??

EN buffert för sjukdommar måste ts ändå ha..  det kan ju lika gärnahända på ts tid. Om barnet ska ha penicilin tex och ta det i 10 dagar är det itne mer än rätt då att ts är med och betalar detta ??
    Följden blir annars att barnet har 2 olämliga föräldrar som ingen kan ge barnet medicin.

Är det inte bättre att ts tar ansvaret och reder ut situationen om den skulle uppstå.   

• Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 12:40:32 följande:
    Läs på om nettoavdrag som jag hänvisade till.
    Då räcker det med 12 nätter om året för att göra avdrag.

varför skulle ts inte skicka medicin till sitt barn?  
    menar du att barnbidraget och underhållet ts får inte räcker om barnet behöver medicin??

EN buffert för sjukdommar måste ts ändå ha..  det kan ju lika gärnahända på ts tid. Om barnet ska ha penicilin tex och ta det i 10 dagar är det itne mer än rätt då att ts är med och betalar detta ??
    Följden blir annars att barnet har 2 olämliga föräldrar som ingen kan ge barnet medicin.

Är det inte bättre att ts tar ansvaret och reder ut situationen om den skulle uppstå.   

För att du ska ha rätt till nettoberäkning måste det finnas en dom eller ett avtal som innebär att barnet ska bo tillfälligt hos dig minst 30 dygn per år.

Så skriver försäkringskassan. Ts betalar själv för barnet med och kanske hans pengar är dom som betalar medicin. Mamman behöver ha buffert för sjukdomar, annars kan hon få av soc. Mamma har eget ansvar när hon har barnet. Ts ska inte curla henne.
Svar på tråden Umgänge/pengar, hjälp mig förstå!