• Anonym (Hjälp)

Umgänge/pengar, hjälp mig förstå!

Hej! Jag hoppas det finns någon här inne som är lite "hajj" på det här med umgänge och pengar för detta.!!

Har barnet på heltid och får barnbidraget plus barnunderhåll (får från fk) då mamman inte kan betala.

Nu har mamman börjat få umgänge på 1-2 nätter per vecka (mest 1 natt per vecka)
    det blir alltid på tors-fre eller tors-lör.

Det är så att mamman kräver pengar nu när barnet sover över för hon har dålig ekonomi (jag oxå iofs!)
    Men när hon har henne tors-lör så går ju barnet på förskola 9-16 tors-fre (hon hämtar barnet 13 dock, hennes val)
    sen betalar ju jag för dagiset och kläder och allt.

Ska man börja ge pengar till umgänges föräldern då eller drar man av på underhållet? har försökt läsa mig runt men jag blir bara förvirrad haha.
  • Svar på tråden Umgänge/pengar, hjälp mig förstå!
  • vetvadjagvill
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-01-30 21:15:58 följande:
    Vilken debatt det blir.

Nej jag har faktiskt ingen bra inkomst själv. Jag har inget jobb för tillfället. så i slutändan får jag ca 3000 över på månaden..men jag försöker få det att gå runt ändå.
    Sen det här med medicin så känner jag lite själv att jag har min dotter på heltid så det är lite mer min skyldighet att köpa medicinen..men skulle mamman vilja betala lite så visst för mig! skulle underlätta.

Dock har hon kontakt med soc redan och även fk men tydligen strular det på något sätt (hon berättar inte så mkt) så just nu vad ja vet får hon 2000 i månaden!
    som tur är bor hon hos en kompis som betalar hyran så hon behöver bara stå för sin mat.

men jag tyckte att hon ändå kunde  stå för maten på vår dotter när hon är där så lite, så blev irriterad när hon krävde pengar. var jag trångsynt då?
    TS jag är så glad över det du skriver.

ja när barnet är där så bör hon stå för maten.. även om jag vet en vän som ett par ggr tom köpte mat till exet när denne skulle ha barnen bara för att barnen skule ha möjlighet att vara där.. och min vän hade existensminimum från soc.

kan ni prata om att du kanske kanhälpa henne med lite..   kanske den där godispåsen på fredagskvällen, billig frkostmat som havregrynsgröt, ett paket räcker ju länge och kostar lite.  och en blodpudding eller  en falukorv...

själv har jag med minimal inkomst gett mat som jag betalat till exet som har en halv miljon omåret och vvboendet..  för jag tyckte att god vilja och samarbete gynnade barnen merän ta bråk om någon hundralapp.. då hed jag hämtat ut mat på recept och jag betalade och gav mat till exet för barnets skull, barnet gladdes åt att jag gav det till pappa eftersom barnet behövde maten jag visade barnet att jag ville ha ett samarbete viljet gynnade barnet. 

Men jag tycker inte du ska ge pengar.. ge en kasse mat istället. Blir hon sur då så ge inget mer någongång igen.

• kitkat
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 20:28:47 följande:
    de siffrona står på fks hemsida ändå

Jag hade nästan rätt. Mina erfarenheter är en med tre barn = 10%. Visste däremot inte att det var olika procentsats för olika antal barn, vilket är logiskt iofs....
  • Annamaria44
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-01-30 21:15:58 följande:
    Vilken debatt det blir.

Nej jag har faktiskt ingen bra inkomst själv. Jag har inget jobb för tillfället. så i slutändan får jag ca 3000 över på månaden..men jag försöker få det att gå runt ändå.

Sen det här med medicin så känner jag lite själv att jag har min dotter på heltid så det är lite mer min skyldighet att köpa medicinen..men skulle mamman vilja betala lite så visst för mig! skulle underlätta.

Dock har hon kontakt med soc redan och även fk men tydligen strular det på något sätt (hon berättar inte så mkt) så just nu vad ja vet får hon 2000 i månaden!

som tur är bor hon hos en kompis som betalar hyran så hon behöver bara stå för sin mat.

men jag tyckte att hon ändå kunde  stå för maten på vår dotter när hon är där så lite, så blev irriterad när hon krävde pengar. var jag trångsynt då?

Kanske det är annorlunda nu för tiden. På 1980-talet så fick umgängesföräldern extra pengar de helger de hade sina barn. Alltså om föräldern levde på soc. Du får väl fråga henne.
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 21:53:31 följande:

ja när barnet är där så bör hon stå för maten.. även om jag vet en vän som ett par ggr tom köpte mat till exet när denne skulle ha barnen bara för att barnen skule ha möjlighet att vara där.. och min vän hade existensminimum från soc.

kan ni prata om att du kanske kanhälpa henne med lite..   kanske den där godispåsen på fredagskvällen, billig frkostmat som havregrynsgröt, ett paket räcker ju länge och kostar lite.  och en blodpudding eller  en falukorv...

själv har jag med minimal inkomst gett mat som jag betalat till exet som har en halv miljon omåret och vvboendet..  för jag tyckte att god vilja och samarbete gynnade barnen merän ta bråk om någon hundralapp.. då hed jag hämtat ut mat på recept och jag betalade och gav mat till exet för barnets skull, barnet gladdes åt att jag gav det till pappa eftersom barnet behövde maten jag visade barnet att jag ville ha ett samarbete viljet gynnade barnet. 

Men jag tycker inte du ska ge pengar.. ge en kasse mat istället. Blir hon sur då så ge inget mer någongång igen.

Bägge föräldrar får väl mat om man har recept av doktor ?

Men bra att topsa om att inte bråka.

• Anonym (Hjälp)

vetvadjagvill skrev 2013-01-30 21:53:31 följande:

mat på recept? nu hängde ja inte med :P

ja jag försöker så gott det går.  Tycker precis som dig! måste visa att man vill det bästa.,.

men sen har jag inte berättat allt heller. finns massor av saker.
    Exet har ju kommit dit hon kommit för sina egna val. (soc, förlorat vårdnaden m.m)
    sen har det varit upp och ner hela tiden och jag kan väll säga att jag försöker, men oftast slutar det med bråk om saker mellan oss, har alltid varit så.

Hon vill ha mycket men ger inget tillbaka. jag har ny flickvän sen 3 år tillbaka och det tar musten ur förhållandet när hon t.ex vill ha skjuts överallt. Hon verkar inte förstå att det finns en gräns..så skulle ja börja köpa mat till henne kommer hon lita fullständigt på att jag kommer fortsätta göra det.

hon beställde kläder på mitt namn när det var slut och jag hade även min nya tjej då. Det måste jag betala av (hon har betalat till mig,men nu kan hon inte det längre) jag ville vara snäll när detta hände så jag anmälde henne inte som jag kunde ha gjort, utan tänkte att hon hade det jobbigt som hon hade.

Sen kan hon aldrig berätta något för mig, hon ville inte säga vart hon bodde först?! och då skulle hon få träffa vår dotter.. hon verkar inte vara så på att hitta jobb eller fixa lägenhet..eller vad vet jag...hon säger inget när man frågar. bara korta svar..sen blir hon irriterad när jag vill veta mer.

så hon försvårar ju situationen ^^

Men men, skulle hon fråga om ja kunde köpa frukost eller liknande så javisst! men kanske inte varje vecka, det borde hon kunna fixa.

haha vad mkt jag skrev
  • vetvadjagvill
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-01-30 23:01:39 följande:

mat på recept? nu hängde ja inte med :P

ja jag försöker så gott det går.  Tycker precis som dig! måste visa att man vill det bästa.,.

men sen har jag inte berättat allt heller. finns massor av saker.
    Exet har ju kommit dit hon kommit för sina egna val. (soc, förlorat vårdnaden m.m)
    sen har det varit upp och ner hela tiden och jag kan väll säga att jag försöker, men oftast slutar det med bråk om saker mellan oss, har alltid varit så.

Hon vill ha mycket men ger inget tillbaka. jag har ny flickvän sen 3 år tillbaka och det tar musten ur förhållandet när hon t.ex vill ha skjuts överallt. Hon verkar inte förstå att det finns en gräns..så skulle ja börja köpa mat till henne kommer hon lita fullständigt på att jag kommer fortsätta göra det.

hon beställde kläder på mitt namn när det var slut och jag hade även min nya tjej då. Det måste jag betala av (hon har betalat till mig,men nu kan hon inte det längre) jag ville vara snäll när detta hände så jag anmälde henne inte som jag kunde ha gjort, utan tänkte att hon hade det jobbigt som hon hade.

Sen kan hon aldrig berätta något för mig, hon ville inte säga vart hon bodde först?! och då skulle hon få träffa vår dotter.. hon verkar inte vara så på att hitta jobb eller fixa lägenhet..eller vad vet jag...hon säger inget när man frågar. bara korta svar..sen blir hon irriterad när jag vill veta mer.

så hon försvårar ju situationen ^^

Men men, skulle hon fråga om ja kunde köpa frukost eller liknande så javisst! men kanske inte varje vecka, det borde hon kunna fixa.

haha vad mkt jag skrev
    ja mitt barn är glutenitoelrant och då får man glutefri amt på recept.. man kan inte hämta ut hälften och låta den anra hämta ut andra hälften så funkar det inte utan jag hmtade ut allt och gav massor (kanske hälften) til exet och jag betalade och krävd eite honok på pengar.

jag tycker att du ska göra det som är för barnet.

dvs kör inte runt henne..  lägg de bensinpengarna på en kasse mat istället.
    Hon har egna ben att gå med. jag har ingen bil men mina grannar och min familj erbjuder mig hjälp om jag behöver ooch jag kan GÅ till affären.

Försök att sära på det du gör för henne  och  det kan du sluta göra..
    och lägg energi på att göra saker som gynnar  barnet och hennes umgänge.

Det borde ju jämna ut varnadra eller ??

Fråga henne inte om personlig saker..  låt det vara..svara inte heller på personliga saker.
    Håll konverstionen om barnet och enbart om barnet och barnets behov.

så länge hon sköter om barnet så strunta i hennes personliva liv och situation.

fokus barnet allts.
    Lägg bort all personligt snack.

Vad som hänt och hur det blev som det blev är irrelivant..  se framåt och gör det bästa av där vi är NU.

Gör klart för henne att du inte kommer ge pengar alls.. men att du kan se dig villig att ge lite mat.. det som barnet ska behöva .. er hon hon får betala sin mat själv. 

mat och hennes tid är det enda barnet behövs för att ha umgänge.

• Anonym (Hjälp)
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 23:13:14 följande:
    ja mitt barn är glutenitoelrant och då får man glutefri amt på recept.. man kan inte hämta ut hälften och låta den anra hämta ut andra hälften så funkar det inte utan jag hmtade ut allt och gav massor (kanske hälften) til exet och jag betalade och krävd eite honok på pengar.

jag tycker att du ska göra det som är för barnet.

dvs kör inte runt henne..  lägg de bensinpengarna på en kasse mat istället.
    Hon har egna ben att gå med. jag har ingen bil men mina grannar och min familj erbjuder mig hjälp om jag behöver ooch jag kan GÅ till affären.

Försök att sära på det du gör för henne  och  det kan du sluta göra..
    och lägg energi på att göra saker som gynnar  barnet och hennes umgänge.

Det borde ju jämna ut varnadra eller ??

Fråga henne inte om personlig saker..  låt det vara..svara inte heller på personliga saker.
    Håll konverstionen om barnet och enbart om barnet och barnets behov.

så länge hon sköter om barnet så strunta i hennes personliva liv och situation.

fokus barnet allts.
    Lägg bort all personligt snack.

Vad som hänt och hur det blev som det blev är irrelivant..  se framåt och gör det bästa av där vi är NU.

Gör klart för henne att du inte kommer ge pengar alls.. men att du kan se dig villig att ge lite mat.. det som barnet ska behöva .. er hon hon får betala sin mat själv. 

mat och hennes tid är det enda barnet behövs för att ha umgänge.

jaha okey då är jag med. Hon har ingen allergi iaf :)

ja precis jag måste sikta in mig mer på om det gynnar dottern eller om det bara är exet som vill saker.

men hon är lite som ett barn ibland så kan ja inte skjutsa henne för hon vill handla mjölk till sig sj så blir hon sur. (hon har nära till allt och busskort)

men när det är hennes tur att ha dottern så brukar ja skjutsa dit och hem och även hem..men ska dom göra saker tsm så brukar ja säga att dom får ta bussen för nu har hon sin tid me henne och ja kan inte passa upp.

hehe ska försöka inte prata personliga saker..men jag kan erkänna att jag har svårt för det för jag är orolig vad hon gör då hon ljugit/ljuger om så mkt.
    ja måste ju lixom veta vart hon bor så ja vet vart min dotter är om det skulle hända något.

jo det är klart man ska blicka frammåt. lite tröttsamt bara när inte hon verkar göra så mycket åt saken.

Ja jag ska göra det! ska lägga fram att jag gärna ger mat eller dylikt men hon inte rätt att kräva pengar från mig, utan att jag gör detta för barnets skull.
  • vetvadjagvill
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-01-30 23:27:45 följande:
    jaha okey då är jag med. Hon har ingen allergi iaf :)

ja precis jag måste sikta in mig mer på om det gynnar dottern eller om det bara är exet som vill saker.

men hon är lite som ett barn ibland så kan ja inte skjutsa henne för hon vill handla mjölk till sig sj så blir hon sur. (hon har nära till allt och busskort)

men när det är hennes tur att ha dottern så brukar ja skjutsa dit och hem och även hem..men ska dom göra saker tsm så brukar ja säga att dom får ta bussen för nu har hon sin tid me henne och ja kan inte passa upp.

hehe ska försöka inte prata personliga saker..men jag kan erkänna att jag har svårt för det för jag är orolig vad hon gör då hon ljugit/ljuger om så mkt.
    ja måste ju lixom veta vart hon bor så ja vet vart min dotter är om det skulle hända något.

jo det är klart man ska blicka frammåt. lite tröttsamt bara när inte hon verkar göra så mycket åt saken.

Ja jag ska göra det! ska lägga fram att jag gärna ger mat eller dylikt men hon inte rätt att kräva pengar från mig, utan att jag gör detta för barnets skull.
    Åh vad glad jag blir ts när du , trots din knapra ekonomi själv, vill göra det för barnet och verkligen sätter barnet i fokus här och inte principsaker.

Ja sluta skjutsa och sluta fråga om saker och berätta om dina saker.
    Säg att du inte kan kort och gott.. har annat för dig, ska riva köket, mål om ett rum, gå på fest vad som helst.

Så länge barnet komme hem glad och berättar vad skoj de har haft så kan du lägga oron åt sidan.
    Så länge barnet VILL dit så ha ingen oro.

uppdatera gärna hur det går :)

{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Hjälp)
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 23:33:25 följande:
    Åh vad glad jag blir ts när du , trots din knapra ekonomi själv, vill göra det för barnet och verkligen sätter barnet i fokus här och inte principsaker.

Ja sluta skjutsa och sluta fråga om saker och berätta om dina saker.
    Säg att du inte kan kort och gott.. har annat för dig, ska riva köket, mål om ett rum, gå på fest vad som helst.

Så länge barnet komme hem glad och berättar vad skoj de har haft så kan du lägga oron åt sidan.
    Så länge barnet VILL dit så ha ingen oro.

uppdatera gärna hur det går :)

{#emotions_dlg.flower}
    Tack! blir glad av din respons :)
    klart man blir irriterad ibland och skulle egentligen bara vilja säga nej nej nej låt mig vara... det kan ja erkänna haha.. inte lätt vissa dagar.
    Men som sagt då skulle det bli kaos och dottern skulle lida. man får bita ihop!

ska sluta skjutsa! men har faktiskt bett henne sluta ringa så mkt om skjuts när det inte handlar om barnet..det gick bra en vecka sen börja det igen..men jag får vara mer bestämd denna gång haha.
    säger jag nej bara så blir det massa tjat..varför? sen när man lägger på kan hon smsa 1 min senare..men snälla?? men ska vara bestämd!

jo precis hon älskar ju att åka till sin mamma och vet att hon har det bra..för det märker man.

Dock måste jag nog kontakta soc och kolla om dottern kanske kan få gå till någon och prata..hon fick utbrott på dagis..aldrig hänt i sådan kraft..dock blir hon lite så när hon vart hos mamman. tror hon håller mycket inne och vet mer än vad man tror. (fick samtal från dagis, dom vet situationen)

fasst mamman blev bara sur när jag sa det..hon kanske tog det som att det var hennes fel.

absolut kommer uppdatera :) Tack!
Svar på tråden Umgänge/pengar, hjälp mig förstå!