• Anonym (adoptera)

    "Flytta isär" och adoptera som ensamstående?

    Min sambo är för gammal för att adoptera och vi är dessutom inte gifta..

    Själv har jag en ganska bra kötid hos AC (6 år) tror jag. Skulle det då vara möjligt att "flytta isär" och att jag adopterar som ensamstående?

    Skulle kännas konstigt förstås...men jag tänker mig detta som ett sista alternativ om vi inte lyckas bli gravida (gör ivf nu).

    Någon som har erfarenhet av att göra så här?

    Dessutom undrar jag hur köerna är just nu för ensamstående.. Är 6 år en bra kötid?           

  • Svar på tråden "Flytta isär" och adoptera som ensamstående?
  • Anonym
    fabbemam skrev 2013-02-01 21:00:04 följande:
    Ursäkta TS jag bara måste få bemöta detta inlägg trots att kritiken mot mig inte är vad tråden handlar om. Anonym, jag hade uppskattat om du inte gömt dig bakom en anonymitet, jag undrar faktiskt om du inte står för dina ord utan själv förstår vilka hemska meningar du skriver och bara vill väcka debatt... Hur vet du att de flesta som adopterar vill ha ett spädbarn utan särskilda behov, nedan nämnt SN vilket betyder Special needs? Vart har du hittat den statistiken? Skulle det kunna vara så att kön är längre för att få adoptera ett barn utan SN för att det finns betydligt färre "friska" små barn utan SN som behöver familj är barn som är äldre och/eller har SN? Att det är för att så många barn som inte adopteras inom deras födelseland för att de just blivit äldre innan de behöver ny familj eller för att de har SN som gör att det oftast går fortare att adoptera dessa barn. Att de aktivt söker föräldrar till vissa barn är just av den anledningen att de inte har fått familj i sitt födelseland. Vad menar du med raderna om fosterdiagnostik? Menar du att de biologiska mödrarna till barn med SN som nu behöver ny familj skulle ha gjort fosterdiagnostik med efterföljande abort? Eller vad menar du? Vad gäller att ta hand om ett barn som inte är friskt så hoppas jag för dina ev. barns skull att de ALDRIG blir varken sjuka eller får någon funktionsnedsättning. Om du har den synen känner jag mig inte ett dugg säker på att du vore en lämplig förälder även om du nu tycker att det skillnad om du fött det själv... Ser fram emot vidare diskussion utan anonymitet!

    Du säger emot dig själv "Att det finns så många barn.....för att de just blivit äldre innan de behöver ny familj eller barn med SN som gör att det oftast går fortare att adoptera dessa barn", samt som Emelie skriver nedan, att om ensamstående får man räkna med ett äldre barn med SN. Varför är det inte så lätt att hitta familjer till dessa barn inom landet som små friska spädbarn?
  • Anonym
    Anonym (adoptera) skrev 2013-02-01 19:31:10 följande:
    Tycker inte att Fabbemam försökte övertala mig att adoptera ett barn som inte är friskt, hon upplyste bara att det finns en möjlighet att adoptera barn med särskilda behov, eftersom jag undrade över möjligeheten att adopetera som ensamstående. Naturligtvis ska man inte adoptera ett barn med särskilda behov utan att ha tänkt igenom det ordentligt, men i övrigt finns det väl inget negativt med det? Att se det som att "ställa upp" låter ju ganska illa måste jag säga... Hur som helst..vi ska ju göra ivf nu. Men hade min sambo varit yngre hade jag gärna gått direkt på adoption. Håller med pimpinellan om att hur man får ett barn och "vilket" barn man får är ganska oväsentligt när man varit barnlös länge...

    Så du menar att man tänker annorlunda om man varit barnlös länge än dem som haft lätt att få barn? Vet en person som resonerade att när de hade försökt så många år ville de inte göra fosterdiagnostik. Hade man tänkt så om man hade varit ung, haft många år på sig och lätt att å barn?
  • Anonym
    Emeli skrev 2013-02-01 21:07:58 följande:
    Lycka till! Hoppas ni får ert efterlängtade barn hur det än kommer till er. Sex år är en förhållandevis lång kötid. Den lär antagligen bli ännu längre innan du är färdigutredd för adoption. Vilka möjligheter du har att adoptera som singel beror lite på vilken organisation du köar hos eftersom de samarbetar med olika länder och dessa har olika regler när det gäller singeladoptioner. Du verkar ha en sund och positiv inställning till barn med särskilda behov. Som singeladoptant måste du vara införstådd med att det sannolikt kommer att bli ett barn som på ett eller annat sätt har ett eller flera särskilda behov. Det är numera sällsynt att fullt friska spädbarn över huvud taget lämnas till adoption utomlands. Än mer sällsynt är det att singlar utses som föräldrar till dessa barn. Mesta sannolikt kommer det att bli ett barn som har hunnit fylla ett eller flera år och som har någon "skavank" av något slag. Vissa SN är korrigerbara med hjälp av operationer eller medicinering, andra kanske inte kan åtgärdas helt men ändå lindras med hjälp av insatser från sjukvård, skola, habilitering och framför allt kärleksfulla och omtänksamma föräldrar. Om du ska adoptera som singel måste du ensam klara av medgivandeutredningen. Med ditt upplägg får du räkna med att den kommer att bli en pärs. Den innebär att du måste föra utredaren bakom ljuset. Klarar du det, och tycker du att det är rätt? Du måste helt förneka att din sambo är en del av ditt liv. Du måste ha tänkt igenom exakt vad du ska säga. Du måste lita på att ingen i ditt nätverk försäger sig om ert förhållande. Men visst, det kan gå vägen. Eller tänker du bryta med din sambo helt och hållet? jag fick inte det intrycket. Jag känner till åtminstone ett liknande fall. I det paret var det han som varken ville gifta sig eller adoptera och hon som inte kunde tänka sig att leva utan barn. Hon adopterade så småningom en liten flicka från Vietnam. Hon flyttade hem till sin mamma under tiden hon genomförde adoptionen. Senare har hon flyttat ihop med sin sambo igen, men barnet är hennes, bara hennes. Just Vietnam var ett av de länder som lät singlar adoptera på samma villkor som par. Tyvärr är adoptionerna därifrån stoppade sedan några år tillbaka. Vilka länder som kan bli aktuella för dig kan din organisation bäst svara på. Det finns fortfarande några länder som accepterar singeladoptioner.

    "Det är numera sällsynt att fullt friska spädbarn över huvudtaget lämnas till adoption utomlands". Om ingen bryr sig om åldern och om barnet är friskt - varför är det så då? Om alla föredrog äldre barn med SN skulle det finnas fler fult friska spädbarn till adoption utomlands. Tycker ofta jag läser på adoptionssidorna så sent som häromdagen, samt en infogad/länkad artikel från DN att de flesta vill ha ett så litet barn som möjligt som är helt friskt.
  • Emeli
    Anonym skrev 2013-02-01 22:55:12 följande:

    "Det är numera sällsynt att fullt friska spädbarn över huvudtaget lämnas till adoption utomlands". Om ingen bryr sig om åldern och om barnet är friskt - varför är det så då? Om alla föredrog äldre barn med SN skulle det finnas fler fult friska spädbarn till adoption utomlands. Tycker ofta jag läser på adoptionssidorna så sent som häromdagen, samt en infogad/länkad artikel från DN att de flesta vill ha ett så litet barn som möjligt som är helt friskt.
    De flesta vill ha så små barn som möjligt, absolut. Det finns många skäl till det som vi kanske inte behöver fördjupa oss i här. De flesta vill ha så friska barn som möjligt - absolut. Jag har aldrig påstått något annat. Det gäller även i barnens födelseländer och om det går att hitta en inhemsk familj så placeras barnet där så klart.

    Som utländsk sökande är man aldrig ett förstahandsalternativ för barnet.  Om ett barn ska placeras i en adoptivfamilj önskar barnets företrädare i första hand en familj inom landet, i andra han en familj utomlands och först när ingen sådan finns att tillgå kan de ibland tänka sig en ensamstående (kvinna). Det är inte realistiskt idag att tro att man kan få adoptera ett friskt barn under sex månader, även om det antagligen fortfarande förekommer i enstaka fall.

    Det är viktigt att man förstår att när man söker adoptivbarn kan man inte välja och vraka. Det är barnens företrädare som gör det. Om man blir utvald som förälder till ett barn har man gjort det i konkurrens med många andra sökande från hela västvärlden. Om man väljer att adoptera måste man acceptera detta och trots all osäkerhet våga kasta sig ut i detta okända. Lite kan man påverka, genom att ange vilken maxålder man kan tänka sig. Ibland kan man ange att man kan tänka sig ett barn med SN och i så fall vilka. Man kan självklart tacka nej till ett förslaget barn om man känner att man absolut inte klarar av det. Om man hoppas på att bli föreslagen ett annat barn bör man kunna motivera detta nej.
  • Anonym
    Emeli skrev 2013-02-01 23:36:41 följande:
    De flesta vill ha så små barn som möjligt, absolut. Det finns många skäl till det som vi kanske inte behöver fördjupa oss i här. De flesta vill ha så friska barn som möjligt - absolut. Jag har aldrig påstått något annat. Det gäller även i barnens födelseländer och om det går att hitta en inhemsk familj så placeras barnet där så klart. Som utländsk sökande är man aldrig ett förstahandsalternativ för barnet.  Om ett barn ska placeras i en adoptivfamilj önskar barnets företrädare i första hand en familj inom landet, i andra han en familj utomlands och först när ingen sådan finns att tillgå kan de ibland tänka sig en ensamstående (kvinna). Det är inte realistiskt idag att tro att man kan få adoptera ett friskt barn under sex månader, även om det antagligen fortfarande förekommer i enstaka fall. Det är viktigt att man förstår att när man söker adoptivbarn kan man inte välja och vraka. Det är barnens företrädare som gör det. Om man blir utvald som förälder till ett barn har man gjort det i konkurrens med många andra sökande från hela västvärlden. Om man väljer att adoptera måste man acceptera detta och trots all osäkerhet våga kasta sig ut i detta okända. Lite kan man påverka, genom att ange vilken maxålder man kan tänka sig. Ibland kan man ange att man kan tänka sig ett barn med SN och i så fall vilka. Man kan självklart tacka nej till ett förslaget barn om man känner att man absolut inte klarar av det. Om man hoppas på att bli föreslagen ett annat barn bör man kunna motivera detta nej.

    Måste säga att du har väldigt kloka tankar och verkar dessutom vara sympatisk. Du går inte heller in i " försvarsställning". En sak måste man dock vara medveten om. Ett adoptivbarn är sällan föräldrarnas förstahandsval heller. Få har inte först försökt få barn naturligt - utredning - IVF och när inte det heller funkar adoption.
  • Anonym
    Emeli skrev 2013-02-01 23:36:41 följande:
    De flesta vill ha så små barn som möjligt, absolut. Det finns många skäl till det som vi kanske inte behöver fördjupa oss i här. De flesta vill ha så friska barn som möjligt - absolut. Jag har aldrig påstått något annat. Det gäller även i barnens födelseländer och om det går att hitta en inhemsk familj så placeras barnet där så klart. Som utländsk sökande är man aldrig ett förstahandsalternativ för barnet.  Om ett barn ska placeras i en adoptivfamilj önskar barnets företrädare i första hand en familj inom landet, i andra han en familj utomlands och först när ingen sådan finns att tillgå kan de ibland tänka sig en ensamstående (kvinna). Det är inte realistiskt idag att tro att man kan få adoptera ett friskt barn under sex månader, även om det antagligen fortfarande förekommer i enstaka fall. Det är viktigt att man förstår att när man söker adoptivbarn kan man inte välja och vraka. Det är barnens företrädare som gör det. Om man blir utvald som förälder till ett barn har man gjort det i konkurrens med många andra sökande från hela västvärlden. Om man väljer att adoptera måste man acceptera detta och trots all osäkerhet våga kasta sig ut i detta okända. Lite kan man påverka, genom att ange vilken maxålder man kan tänka sig. Ibland kan man ange att man kan tänka sig ett barn med SN och i så fall vilka. Man kan självklart tacka nej till ett förslaget barn om man känner att man absolut inte klarar av det. Om man hoppas på att bli föreslagen ett annat barn bör man kunna motivera detta nej.

    Fast man har alltid rätt att tacka nej till ett barn med SN eller ange på formuläret att inga av de saker som räknas upp är acceptabla. Sedan kan mn inte gardera sig, sjukdomar kan visa sig senare precis som man inte är garderad att få ett friskt barn (okoktas fosterdiagnostik). Bekanta adopterade nyligen från Sydkorea. 9 månader när de hämtade och ett helt friskt barn vilket var vad de kunde tänka sig. Så visst går det. Till viss del kan man styra. Ingen kan tvinga på en ett barn man inte vill ha.
  • Emeli
    Anonym skrev 2013-02-02 08:21:26 följande:

    Måste säga att du har väldigt kloka tankar och verkar dessutom vara sympatisk. Du går inte heller in i " försvarsställning". En sak måste man dock vara medveten om. Ett adoptivbarn är sällan föräldrarnas förstahandsval heller. Få har inte först försökt få barn naturligt - utredning - IVF och när inte det heller funkar adoption.
    Ja och nej, det beror på. Många gånger har föräldrarna försökt få biologiska barn innan de beslutar sig för adoption. Det är ju enklast, billigast och vanligast. Det spelar ingen roll så länge man av hela sitt hjärta känner att man verkligen vill adoptera när man ansöker om det. Man kan ju ändra sig längs vägen angående vad man vill mest av allt. Det är så pass ansträngande och dyrt att ta sig igenom en adoptionsprocedur att jag har svårt att tänka mig att man orkar om man inte är starkt motiverad.

    Alla försöker inte få biologiska barn först. Det kan finnas många motiv till det, t.ex. att man bär på anlag till en svår sjukdom som man inte vill riskera att föra vidare. Många av de ensamstående som vill bilda familj med barn tycker att adoption är det bästa och mest etiskt försvarbara alternativet framför t.ex. spermiedonation. Var och en har sitt starka motiv till att vilja adoptera. Just  motivet till adoption är en av de punkter som socialtjänsten utreder mest av allt och som barnets företrädare frågar mest över. Med all rätt, tycker jag. Det är ett enormt förtroende man blir visad när man får äran att bli förälder till ett barn som redan finns.
    Anonym skrev 2013-02-02 08:26:05 följande:

    Fast man har alltid rätt att tacka nej till ett barn med SN eller ange på formuläret att inga av de saker som räknas upp är acceptabla. Sedan kan mn inte gardera sig, sjukdomar kan visa sig senare precis som man inte är garderad att få ett friskt barn (okoktas fosterdiagnostik). Bekanta adopterade nyligen från Sydkorea. 9 månader när de hämtade och ett helt friskt barn vilket var vad de kunde tänka sig. Så visst går det. Till viss del kan man styra. Ingen kan tvinga på en ett barn man inte vill ha.
    Som jag skrev tidigare, man kan alltid tacka nej till ett föreslaget barn. Ingen vinner på att man tar sig vatten över huvudet. Man bör då motivera sitt nej, om inte annat för att den som matchar barn med föräldrar inte ska göra samma misstag igen. Om det finns sakliga skäl till detta nej behöver det inte innebära några problem, MEN det finns inga garantier för att det kommer ett annat barnbesked från kontakten längre fram. Man tar alltså en risk om man tackar nej. Kontakten kanske inte har några tillräckligt friska eller tillräckligt små barn som behöver utländska föräldrar, eller så väljer de några andra (yngre, rikare, friskare, smalare, mer välutbildade, med större hus, bekännande kristna osv ) som de tycker är ett bättre alternativ till barnet. Du vet, barnens företrädare kan ställa vilka krav och villkor de vill och har inga skyldigheter att vara tillmötesgående mot oss.

    Jag skrev tidigare att det idag är ovanligt att man kan få adoptera friska spädbarn under sex månader. Att barnen är mellan sex månader och ett år förekommer fortfarande på en del håll, men även det börjar bli sällsynt. När det gäller Sydkorea har det länge varit vanligt att barnen har varit små, mycket små, men nu har Korea infört en ny lag som innebär att hela proceduren tar längre tid. Familjer som fick barnbesked i somras har ännu inte fått hämta sina barn pga trög domstolsprocess. Sydkorea är i alla händelser inget alternativ för TS eftersom de inte accepterar ensamstående sökande och dessutom kräver bl.a. minst tre års äktenskap och max 7 års åldersskillnad mellan makarna.

    Så här ser det ut i adoptionsvärlden. Det som gällde igår gäller inte idag och det är inte vi som dikterar villkoren. När vi adopterade första gången fick vi ett barn som hann bli hela tio månader innan vi kom hem till Sverige. Många tyckte vi fick ett stort barn eftersom de flesta på den tiden fick barn som snarare endast var 10 veckor gamla. Perspektiven ändras. Idag börjar det bli ovanligt att barnen är under året.

  • Anonym (Vietnam)

    Vietnam förväntas ju att snart öppna för adoptioner till Sverige igen och om de fortsätter att acceptera ensamstående sökande på samma villkor som par (vilket de gjorde innan de stängde) så borde 6 års kötid räcka för att TS ska kunna adoptera som ensamstående därifrån och få ett friskt och relativt litet barn.

  • Lillstoran

    Angående fosterdiagnostik. Jag lyckades på mitt första IVF försök på Karolinska Sjukhuset, 40 år fyllda. Jag fick en liten flicka den 15 januari fortfarande 40 år. Vi gick på Mama Mia på Östermalm. Det är idag vanligt med kvinnor som väntar barn ända upp till 42 år, alltså att man får barn upp till 43 år. De hade många IVF graviditeter särskilt på kvinnor över 40 år. Om förutsättningarna är oda kan man alltsåmyckt äl lyckats med IVF vid 40 år. Mama Mia rekommenderade faktiskt KUB/ NUP testerna, just bara för att jag är lite äldre. Jag tillhör inte den vanliga kategorin förstföderskor. Vi ville också göra fosterdiagnostik just för att riskerna är högre ju äldre man är. Hade valt att avbryta graviditeten om barnet hade haft downs syndrom oaktat hur efterlängtad graviditeten var. Så de allra flesta gör nog detta om man får det och vill nog göra det. det kostar inte pengar och gör inte ont - så vad är problemet? Jag förstår inte varför man inte skulle göra fosterdiagnostik. Angående adoption så var det inte luftförsvar länge sedn en artikel i DN om 2 ensamstående kvinnor som adopterat vid 40 år. Det går via KTB att få fram gamla artiklar. Carola Häggkvist adopterade en flicka som var äldre. Om han var ett SN barn eller hade någon skavank vet jag inte. Men det kommer nog tidningar att skriva om isåfall. Lycka till TS!

  • Lillstoran

    Såg vilket dåligt språk på Ipaden. Alltför och hon skull det vara ovan.

  • Emeli
    Lillstoran skrev 2013-02-03 09:05:37 följande:
    Angående fosterdiagnostik. Jag lyckades på mitt första IVF försök på Karolinska Sjukhuset, 40 år fyllda. Jag fick en liten flicka den 15 januari fortfarande 40 år. Vi gick på Mama Mia på Östermalm. Det är idag vanligt med kvinnor som väntar barn ända upp till 42 år, alltså att man får barn upp till 43 år. De hade många IVF graviditeter särskilt på kvinnor över 40 år. Om förutsättningarna är oda kan man alltsåmyckt äl lyckats med IVF vid 40 år. Mama Mia rekommenderade faktiskt KUB/ NUP testerna, just bara för att jag är lite äldre. Jag tillhör inte den vanliga kategorin förstföderskor. Vi ville också göra fosterdiagnostik just för att riskerna är högre ju äldre man är. Hade valt att avbryta graviditeten om barnet hade haft downs syndrom oaktat hur efterlängtad graviditeten var. Så de allra flesta gör nog detta om man får det och vill nog göra det. det kostar inte pengar och gör inte ont - så vad är problemet? Jag förstår inte varför man inte skulle göra fosterdiagnostik. Angående adoption så var det inte luftförsvar länge sedn en artikel i DN om 2 ensamstående kvinnor som adopterat vid 40 år. Det går via KTB att få fram gamla artiklar. Carola Häggkvist adopterade en flicka som var äldre. Om han var ett SN barn eller hade någon skavank vet jag inte. Men det kommer nog tidningar att skriva om isåfall. Lycka till TS!
    Vi befann oss i en liknande situation och tackade nej till det fostervattensprov vi blev erbjudna. Anledningen var att vi absolut inte ville ta den risk som finns för missfall. Allt gick bra, kan tilläggas, och vi fick ett friskt barn.

    Carola adopterade från Sydafrika. Det är ett land som kräver aktivt troende kristna. Det kriteriet har ju Carola inga svårigheter att uppfylla.
  • Lillstoran
    Emeli skrev 2013-02-03 17:06:51 följande:
    Vi befann oss i en liknande situation och tackade nej till det fostervattensprov vi blev erbjudna. Anledningen var att vi absolut inte ville ta den risk som finns för missfall. Allt gick bra, kan tilläggas, och vi fick ett friskt barn.

    Carola adopterade från Sydafrika. Det är ett land som kräver aktivt troende kristna. Det kriteriet har ju Carola inga svårigheter att uppfylla.

    Jag gjorde bara KUB / NUP i vecka 13. Vi behövde dock inte genomgå forstervattensprov eller moderkaksprov som nästa steg. KUB / NUP i sig ökar inte risken för missfall.

    Har också hört att fostervattensprov ökar risken för missfall, så jag är väldigt glad att jag slapp. Den informationen jag fick på Mama Mia var att man alltid börjar med KUB / NUP. Om dessa är bra så erbjuds man inte att gå vidare med de övriga två som sker på sjukhus. Svårigheten kan vara om dessa inte är bra, att ta ställning till om man vill gå vidare.

    Det gick bra i mitt fall också. Fick ett helt friskt barn. Allt gick väl på RUL också. Fick dock göra TUL i v. 32 p g a IVF barn ibland växer lite saktare (enligt barnmorskan).

    Har inte läst så mycket mer om Carola, men det stod inte i tidningen att barnet hade någon skavank. Tidningar håller ju koll på allt som Aftonbladet.
  • Anonym (för riskfullt)

    1% missfallsrisk med fostervattensprov. 1 på 100. om en unge i klass a b eller c (33 ungar/klass) skulle dö i cancer skulle det anses som mycket... fostervattensprov utsätter vi våra barn för. Ett prov som inte på något sätt är till för barnet utan för oss. KUB NUP räcker. Ta risken sen själv utsätt inte ditt barn!

    Det om fostervattenprov...

Svar på tråden "Flytta isär" och adoptera som ensamstående?