krav under barnfri tid
hur ska man hantera att sambons tonåring (som självklart är välkommen över när som!) bara vill träffas för att få saker? vi har aldrig bara gett saker, men visst har vi varit schyssta och ställt upp som skjuts vid behov och köpt kläder vid behöv när tonåringen bott med oss (vv / heltid) men nu har tonåringen valt att bo heltid hos den andre föräldern och då missar man ju som lite av vår "schysst-het" med skjuts tex... men hon är alltid välkommen!!
det hörs av om vi kan hämta henne här eller där å skjuts till den andre föräldern (hade hon velat ha skjuts hem till oss för att träffa oss en stund hade vi gärna ställt upp).
det hörs av när det behövs kläder (visst köps det gärna som present/julklapp men annars ska den andra föräldern stå för kläder då den har både studiebidraget och underhållet).
det tiggs om pengar till mobilen, bio mm (trots att ungdomen får månadspeng som skall täcka mobilen, fika, bio).
ungdomen har bott med oss vv samt heltid i perioder men bor nu heltid hos den andre föräldern. när vi hade ungdomen hos oss vv eller heltid så ställde man såklart upp på ett annat sätt! men att skjutsa från oss till den andre föräldern, hämta från vänner när ungdomen skulle hem till oss å sova, se till att ungdomen hade kläder mm var ju självklart när den bodde med oss. men man kan inte flytta ut men ha kvar alla privilegium när man bor med någon... det har vi sagt men det går som inte fram...
vi är varken taxi eller bankomat utan dennes ena förälder + sambo och vi träffar denne gärna samt finns men uppskattar inte telefonsamtal "kan ni hämta mig om två timmar hos xx (kompis) och köra mig till (andre föräldern)" (det finns bra kommunikationer, spårbundna)
ville nog mest skriva av mig lite... någon som har någon tanke, tips eller snälla ord? :) dela med sig av sin erfarenhet?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-09 13:38
jag skulle ha samma inställning till att inte skjutsa i tid och otid (speciellt när det frågan kort inpå och kommunikationerna går fint) samt ge mer pengar än månadspengen även om det var vår gemensamma tonåring!