• Anonym

krav under barnfri tid

hur ska man hantera att sambons tonåring (som självklart är välkommen över när som!) bara vill träffas för att få saker? vi har aldrig bara gett saker, men visst har vi varit schyssta och ställt upp som skjuts vid behov och köpt kläder vid behöv när tonåringen bott med oss (vv / heltid) men nu har tonåringen valt att bo heltid hos den andre föräldern och då missar man ju som lite av vår "schysst-het" med skjuts tex... men hon är alltid välkommen!!

det hörs av om vi kan hämta henne här eller där å skjuts till den andre föräldern (hade hon velat ha skjuts hem till oss för att träffa oss en stund hade vi gärna ställt upp).
    det hörs av när det behövs kläder (visst köps det gärna som present/julklapp men annars ska den andra föräldern stå för kläder då den har både studiebidraget och underhållet).
    det tiggs om pengar till mobilen, bio mm (trots att ungdomen får månadspeng som skall täcka mobilen, fika, bio).

ungdomen har bott med oss vv samt heltid i perioder men bor nu heltid hos den andre föräldern. när vi hade ungdomen hos oss vv eller heltid så ställde man såklart upp på ett annat sätt! men att skjutsa från oss till den andre föräldern, hämta från vänner när ungdomen skulle hem till oss å sova, se till att ungdomen hade kläder mm var ju självklart när den bodde med oss. men man kan inte flytta ut men ha kvar alla privilegium när man bor med någon... det har vi sagt men det går som inte fram...
    vi är varken taxi eller bankomat utan dennes ena förälder + sambo och vi träffar denne gärna samt finns men uppskattar inte telefonsamtal "kan ni hämta mig om två timmar hos xx (kompis) och köra mig till (andre föräldern)" (det finns bra kommunikationer, spårbundna)

ville nog mest skriva av mig lite... någon som har någon tanke, tips eller snälla ord? :) dela med sig av sin erfarenhet? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-09 13:38
    jag skulle ha samma inställning till att inte skjutsa i tid och otid (speciellt när det frågan kort inpå och kommunikationerna går fint) samt ge mer pengar än månadspengen även om det var vår gemensamma tonåring!

• Svar på tråden krav under barnfri tid
  • Anonym

Jag undrar hur mycket föräldern betalar i underhåll för tonåringen då ni tycker att underhållet ska räcka till den andra förälderns alla kostnader för att ha denne boende hos sej, inkl. fickpengar. Varför kan inte du/ni hjälpa den andra föräldern med skjuts osv emellanåt så det inte blir så jäkla tufft för boendeföräldern, både praktiskt och ekonomiskt?

• sextiotalist
    Anonym skrev 2013-02-07 10:15:41 följande:
    Jag undrar hur mycket föräldern betalar i underhåll för tonåringen då ni tycker att underhållet ska räcka till den andra förälderns alla kostnader för att ha denne boende hos sej, inkl. fickpengar. Varför kan inte du/ni hjälpa den andra föräldern med skjuts osv emellanåt så det inte blir så jäkla tufft för boendeföräldern, både praktiskt och ekonomiskt?
    Äh, det är ren lathet från tonåringen. Det stod ju tydligt i Ts att det fanns bra kommunikationer och för övrigt så går det nog ingen nöd på tonåringen.

Har själv en tonåring som skulle nog vilja bli skjutsad lite här och där, men eftersom det finns kollektivtrafik som används av föräldrarna, så är det bara för den unge mannen att använda det också.

Ts, erbjud att komma och möta upp tonåringen och åka kollektivt med henne, så har jag gjort med min tonåring. Men bil, icke   
  • Anonym

Vad anser den andre föräldern? Det är ju en viktig sak i frågan. Kanske tycker boendeföräldern som ni - att det går alldeles utmärkt att ta sig hem med allmänna kommunikationer, att pengarna som är tilldelade ska hushållas med så att de räcker till mobil, kläder och nöjen etc. Och då skulle ju ert "stöd" till tonåringen vara direkt kontraproduktivt, för vad boendeföräldern kanske försöker få barnet i fråga att lära sig... Så ta ett snack med den föräldern, kanske kan båda föräldrarna sätta sig med barnet och lägga upp en budget, som barnet sedan får förhålla sig till. Även i samma snack komma överens om vad som gäller för skjuts o.s.v.

• Anonym
    sextiotalist skrev 2013-02-07 10:22:14 följande:
    Äh, det är ren lathet från tonåringen. Det stod ju tydligt i Ts att det fanns bra kommunikationer och för övrigt så går det nog ingen nöd på tonåringen.

Har själv en tonåring som skulle nog vilja bli skjutsad lite här och där, men eftersom det finns kollektivtrafik som används av föräldrarna, så är det bara för den unge mannen att använda det också.

Ts, erbjud att komma och möta upp tonåringen och åka kollektivt med henne, så har jag gjort med min tonåring. Men bil, icke   
    TACK!

visst kan jag sällskapa kollektivt med ungdomen från vänner mm till den andre föräldern men jag tror inte det är det som önskas ;) hihi
    men det är ett bra knep mot att säga blankt nej till att skjuts! 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-07 10:15:41 följande:
    vi står självklart för kostnader när vi har umgänge! när tonåringen är här! då kan vi ställa upp med skjuts!
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-07 10:27:28 följande:
    Vad anser den andre föräldern? Det är ju en viktig sak i frågan. Kanske tycker boendeföräldern som ni - att det går alldeles utmärkt att ta sig hem med allmänna kommunikationer, att pengarna som är tilldelade ska hushållas med så att de räcker till mobil, kläder och nöjen etc. Och då skulle ju ert "stöd" till tonåringen vara direkt kontraproduktivt, för vad boendeföräldern kanske försöker få barnet i fråga att lära sig... Så ta ett snack med den föräldern, kanske kan båda föräldrarna sätta sig med barnet och lägga upp en budget, som barnet sedan får förhålla sig till. Även i samma snack komma överens om vad som gäller för skjuts o.s.v.
    att tonåringen kan åka kollektivt samt att fickpengar ska täcka kläder, mobil, fika och bio mm.
    pengarna skulle lugnt räcka om tonåringen inte slösade bort allt på en vecka å sen gnäller att de e slut...  
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2013-02-07 10:42:20 följande:
    TACK!

visst kan jag sällskapa kollektivt med ungdomen från vänner mm till den andre föräldern men jag tror inte det är det som önskas ;) hihi
    men det är ett bra knep mot att säga blankt nej till att skjuts! 

Exakt, man erbjuder snällt att vara sällskap, jag lovar, det frågas inte så mycket efter lathetskjutsningar efter detta
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-07 10:43:26 följande:
    vi står självklart för kostnader när vi har umgänge! när tonåringen är här! då kan vi ställa upp med skjuts!
    Jag undrar hur mycket underhåll föräldern betalar för ungdomen. Hur ofta är det umgänge?
  • Iam
    Anonym skrev 2013-02-07 10:45:15 följande:
    Jag undrar hur mycket underhåll föräldern betalar för ungdomen. Hur ofta är det umgänge?
    Och då vill vi även veta hur mycket mamman betalade i underhåll när ungdomen bodde heltid hos TS antar jag?? Eller hur? 
  • Anonym
    Iam skrev 2013-02-07 10:46:25 följande:
    Och då vill vi även veta hur mycket mamman betalade i underhåll när ungdomen bodde heltid hos TS antar jag?? Eller hur? 
    Absolut och vilken ålder det var på barnet då, samt vad pappan hade och har för överskott och mammans överskott nu och då...
Svar på tråden krav under barnfri tid