• Anonym

krav under barnfri tid

hur ska man hantera att sambons tonåring (som självklart är välkommen över när som!) bara vill träffas för att få saker? vi har aldrig bara gett saker, men visst har vi varit schyssta och ställt upp som skjuts vid behov och köpt kläder vid behöv när tonåringen bott med oss (vv / heltid) men nu har tonåringen valt att bo heltid hos den andre föräldern och då missar man ju som lite av vår "schysst-het" med skjuts tex... men hon är alltid välkommen!!

det hörs av om vi kan hämta henne här eller där å skjuts till den andre föräldern (hade hon velat ha skjuts hem till oss för att träffa oss en stund hade vi gärna ställt upp).
    det hörs av när det behövs kläder (visst köps det gärna som present/julklapp men annars ska den andra föräldern stå för kläder då den har både studiebidraget och underhållet).
    det tiggs om pengar till mobilen, bio mm (trots att ungdomen får månadspeng som skall täcka mobilen, fika, bio).

ungdomen har bott med oss vv samt heltid i perioder men bor nu heltid hos den andre föräldern. när vi hade ungdomen hos oss vv eller heltid så ställde man såklart upp på ett annat sätt! men att skjutsa från oss till den andre föräldern, hämta från vänner när ungdomen skulle hem till oss å sova, se till att ungdomen hade kläder mm var ju självklart när den bodde med oss. men man kan inte flytta ut men ha kvar alla privilegium när man bor med någon... det har vi sagt men det går som inte fram...
    vi är varken taxi eller bankomat utan dennes ena förälder + sambo och vi träffar denne gärna samt finns men uppskattar inte telefonsamtal "kan ni hämta mig om två timmar hos xx (kompis) och köra mig till (andre föräldern)" (det finns bra kommunikationer, spårbundna)

ville nog mest skriva av mig lite... någon som har någon tanke, tips eller snälla ord? :) dela med sig av sin erfarenhet? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-09 13:38
    jag skulle ha samma inställning till att inte skjutsa i tid och otid (speciellt när det frågan kort inpå och kommunikationerna går fint) samt ge mer pengar än månadspengen även om det var vår gemensamma tonåring!

• Svar på tråden krav under barnfri tid
  • Anonym
    Raggarmunk skrev 2013-02-07 13:50:17 följande:
    Jag tycker det är komiskt att alla anser att TS betalar för lite till mamman...

Men nu är de så att det INTE är mamman som klagar utan tonåringen själv!

eftersom mamman själv inte har klagat på för lite inkomst så skulle de nog ställa
    till mer problem för biomamman om nu ts skulle börja ge ungen mer pengar.
    Mamman och barnet kanske har en  deal om hur mycket barnet ska kunna klara sig på,
    därav månadspeng. Skulle nu ts börja ge mer pengar så hjälper dom ju bara till att
    förstöra dealen för mamma och unge.

Stå på dig ts och säg att den kan åka komunalt och vill den ha kläder så får ungen börja spara,
    möjligtvis att när den sparat ihop nästan hela summan så kan ni kanske hjälpa till med resten...          
    Det är barnets underhåll och barnet har rätt att stämma om barnet tycker sej få för lite underhåll.
  • Ess
    Anonym skrev 2013-02-07 14:52:55 följande:
    och då bara funderat på saken.hmm,nej Ts du verkar faktiskt vara som den klassiska styvmodern i sagorna.
    lite generositet och omtänksamhet tar nog inte bonusbarnet skada av.
    Stackars pappan.jag tror att han är på väg att förlora sin dotter  
    HaHa, vad löjligt. Stackare som förlorar dottern bara för att han och ts tröttnat på att agera gratis taxi.
    Förlorar han dottern för det så må det va hänt, för då är hon inte mycket att ha ändå. 
  • BioBonus
    nymedlem skrev 2013-02-07 15:08:29 följande:
    Jadu....en pappasom hellre bryter helt med sina barn hellre än att göra roliga saker med dem är inget att ha! 
    Vilken tragisk figur 

Ja, eller så blir det så tydligt när man om och om igen bjuder hem till middag att det bara är roliga aktiviteter som gäller, inte själva umgänget. Och även pappor får sätta ner foten när deras givmildhet utnyttjas, men sällskapet inte duger. Man kan tolka inlägg på så olika sätt. Det finns så många olika bakgrunder. Pappor är inte per automatik tragiska figurer för att de sätter ner foten mot att bli utrnyttjade som penningpung... 

Du förutsätter att alla barn är små väna mjuka gulleprinsar i femårsåldern, och glömmer att det kan handla om egotrippade, oupfostrade, manipulerande nästan vuxna....
  • Ess
    Anonym skrev 2013-02-07 15:16:32 följande:
    Det är barnets underhåll och barnet har rätt att stämma om barnet tycker sej få för lite underhåll.
    Visst det kanske lönar sig om pappan heter Bill Gates och inte har fler barn att försörja.
  • Iam
    BioBonus skrev 2013-02-07 15:20:37 följande:
    Ja, eller så blir det så tydligt när man om och om igen bjuder hem till middag att det bara är roliga aktiviteter som gäller, inte själva umgänget. Och även pappor får sätta ner foten när deras givmildhet utnyttjas, men sällskapet inte duger. Man kan tolka inlägg på så olika sätt. Det finns så många olika bakgrunder. Pappor är inte per automatik tragiska figurer för att de sätter ner foten mot att bli utrnyttjade som penningpung... 

Du förutsätter att alla barn är små väna mjuka gulleprinsar i femårsåldern, och glömmer att det kan handla om egotrippade, oupfostrade, manipulerande nästan vuxna....
    Det är dessutom en förälders uppgift att barn inte blir egoister, ouppfostrade och manipulerande.. och ett sätt är att säga Nej ibland och låta barnet förstå varför. 
  • Bling1975

Under hela tonårstiden handlar ju umgänget med föräldrarna mest om att få hjälp med saker. Umgås gör de helst med vänner och det hör ju till frigörelsen som de går igenom.

Självklart kan man som förälder sätta gränser för vad man vill ställa upp på i tid och pengar. Men att det ska vara någon skillnad på just saker som skjuts bara för att man bor någon annanstans förstår jag inte. Det kan man ju som föräldrar fortfarande dela på och kanske se som en liten stund där man får tonåringen på tu man hand och kan prata lite.

Min pappa skjutsade och hämtade mig jämt genom hela tonåren. Det gav oss ensamtid för småprat och han fick även insyn i var jag var och vilka jag träffade.

• Cadencee

Jag tog hand om mitt barnbidrag/studiebidrag sen jag var 13 år. Då fick jag betala allt själv (inte tvål och schampo) alltså deo, smink, hårprodukter, kläder (ibland tillskott till tex vinterjacka, kängor o dyl) mobil och alla nöjen. Busskort behövde jag inte betala under högstadiet men sen fick jag betala det själv. Skjuts fick jag enbart om bussarna gick väldigt dåligt (typ 1 gång i timmen och det gick inte att passa) eller om bussen åkt från hållplatsen tidigare än den skulle.
    Jag har då inga problem med detta, jag kommer själv göra likadant med mitt/mina barn. Varför ska mina föräldrar stå för sådant som är nöjen, inte absolut nödvändigt mm?

• Raggarmunk
    Anonym skrev 2013-02-07 15:16:32 följande:

Anser barnet att de ett för litet underhåll så får den ta det med fk som satt summan. inte föräldern.   

och det spelar ingen roll om underhållet är barnets. för nej den kan inte bestämma ngt då den inte är myndig.
    mamman kan kanske stämma, men de e faktiskt inte mamman som klagar... detta handlar mer om ett barn som tror den kan spela út sina föräldrar mot varandra.
  • Annamaria44

Det är väl bara så tonåringar är. Alltid behov av pengar. När min dotter började högstadiet fick hon sköta barnbidraget själv. Trodde väl att de skulle räcka, men fick nästan alltid ge extra. Flickan tar bara chansen till extrapengar, det är ju helt normalt. Bara bra om pappan och ts kan stå emot tjatet.

• Ess
    nymedlem skrev 2013-02-07 15:08:29 följande:
    Jadu....en pappasom hellre bryter helt med sina barn hellre än att göra roliga saker med dem är inget att ha! 
    Vilken tragisk figur 

Jag tycker mer det är barnen som blivit tragiskt ha galna. Jag håller med att vill man inte umgås annars så behöver man inte heller följa med på det roliga.

Jag gillar att ge mina barn grejer (typ ta med någon överraskning hem ibland), men kommer det en dag dom ställer det som ett krav att dom SKA ha. Den dagen är det slut handlat. 
Svar på tråden krav under barnfri tid