• Anonym

krav under barnfri tid

hur ska man hantera att sambons tonåring (som självklart är välkommen över när som!) bara vill träffas för att få saker? vi har aldrig bara gett saker, men visst har vi varit schyssta och ställt upp som skjuts vid behov och köpt kläder vid behöv när tonåringen bott med oss (vv / heltid) men nu har tonåringen valt att bo heltid hos den andre föräldern och då missar man ju som lite av vår "schysst-het" med skjuts tex... men hon är alltid välkommen!!

det hörs av om vi kan hämta henne här eller där å skjuts till den andre föräldern (hade hon velat ha skjuts hem till oss för att träffa oss en stund hade vi gärna ställt upp).
    det hörs av när det behövs kläder (visst köps det gärna som present/julklapp men annars ska den andra föräldern stå för kläder då den har både studiebidraget och underhållet).
    det tiggs om pengar till mobilen, bio mm (trots att ungdomen får månadspeng som skall täcka mobilen, fika, bio).

ungdomen har bott med oss vv samt heltid i perioder men bor nu heltid hos den andre föräldern. när vi hade ungdomen hos oss vv eller heltid så ställde man såklart upp på ett annat sätt! men att skjutsa från oss till den andre föräldern, hämta från vänner när ungdomen skulle hem till oss å sova, se till att ungdomen hade kläder mm var ju självklart när den bodde med oss. men man kan inte flytta ut men ha kvar alla privilegium när man bor med någon... det har vi sagt men det går som inte fram...
    vi är varken taxi eller bankomat utan dennes ena förälder + sambo och vi träffar denne gärna samt finns men uppskattar inte telefonsamtal "kan ni hämta mig om två timmar hos xx (kompis) och köra mig till (andre föräldern)" (det finns bra kommunikationer, spårbundna)

ville nog mest skriva av mig lite... någon som har någon tanke, tips eller snälla ord? :) dela med sig av sin erfarenhet? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-09 13:38
    jag skulle ha samma inställning till att inte skjutsa i tid och otid (speciellt när det frågan kort inpå och kommunikationerna går fint) samt ge mer pengar än månadspengen även om det var vår gemensamma tonåring!

• Svar på tråden krav under barnfri tid
  • sextiotalist
    Ess skrev 2013-02-07 19:23:22 följande:
    Jag tycker mer det är barnen som blivit tragiskt ha galna. Jag håller med att vill man inte umgås annars så behöver man inte heller följa med på det roliga.

Jag gillar att ge mina barn grejer (typ ta med någon överraskning hem ibland), men kommer det en dag dom ställer det som ett krav att dom SKA ha. Den dagen är det slut handlat. 
    Visst är det så
  • Iam
    Ess skrev 2013-02-07 19:23:22 följande:
    Jag tycker mer det är barnen som blivit tragiskt ha galna. Jag håller med att vill man inte umgås annars så behöver man inte heller följa med på det roliga.

Jag gillar att ge mina barn grejer (typ ta med någon överraskning hem ibland), men kommer det en dag dom ställer det som ett krav att dom SKA ha. Den dagen är det slut handlat. 
    Håller med, men jag pratar utifrån att vara bonusmamma. 
    Jag köper gärna grejer och kläder till mina bonusar.. men när dom har haft perioder av att vara bortskämda och otacksamma skitungar så blir det inget.. Inget alls. Däremot köper jag som sagt gärna saker till dom när dom är snälla, goa, gulliga och glada för det dom får.  
  • sextiotalist
    Bling1975 skrev 2013-02-07 18:47:38 följande:
    Under hela tonårstiden handlar ju umgänget med föräldrarna mest om att få hjälp med saker. Umgås gör de helst med vänner och det hör ju till frigörelsen som de går igenom.

Självklart kan man som förälder sätta gränser för vad man vill ställa upp på i tid och pengar. Men att det ska vara någon skillnad på just saker som skjuts bara för att man bor någon annanstans förstår jag inte. Det kan man ju som föräldrar fortfarande dela på och kanske se som en liten stund där man får tonåringen på tu man hand och kan prata lite.

Min pappa skjutsade och hämtade mig jämt genom hela tonåren. Det gav oss ensamtid för småprat och han fick även insyn i var jag var och vilka jag träffade.
    Det beror nog mycket hur man bor. Jag har aldrig blivit skjutsad sedan jag kunde ta mig med buss själv. Min sambos barn hade det som en ära att ta sig fram själv. Att be någon av föräldrarna om skjuts fanns inte i deras värld om det fanns alternativ.

De har fortfarande inte körkort och tar sig utan problem sig fram var den än ska. 
    Hos oss är det kollektiv som gäller, dvs om vår tonåring begär att få skjuts, då lär mor och far hämta sitt barn med kollektiva färdmedel.

Att hela tonårsbiten rör sig om att få saker från sina föräldrar håller jag inte med om. Min sambos barn kom ofta över till oss under deras tonår.... för att umgås. Vår egen tonåring tittar då och då ut ur sin lya (sitt rum) för att sitta och småprata om något.    
  • zophieed

Alltså, att skjutsa hit o dit kan ni ju se som ett sätt att umgås. Tonåringar är ju speciella- de vill umgås med vänner, inte föräldrar. Så där får ni ju chansen att se ungen.

Vad gäller pengar- kolla av med mamman om hon o dottern har någon deal? Strid i så fall inte mot den om ex dottern får studiebidraget o ska klara sig på det. Då är det ju det som gäller. Sen kan man ju alltid bidraga med nåt litet ibland...

Lycka till ts.

• sextiotalist
    zophieed skrev 2013-02-07 21:07:28 följande:
    Alltså, att skjutsa hit o dit kan ni ju se som ett sätt att umgås. Tonåringar är ju speciella- de vill umgås med vänner, inte föräldrar. Så där får ni ju chansen att se ungen.
    Vad gäller pengar- kolla av med mamman om hon o dottern har någon deal? Strid i så fall inte mot den om ex dottern får studiebidraget o ska klara sig på det. Då är det ju det som gäller. Sen kan man ju alltid bidraga med nåt litet ibland...
    Lycka till ts.
    Jag tycker det är ganska skrämmande att man som förälder inte försöker få sina ungdomar att tänka på miljön, dvs använda bilen så lite som möjligt (ibland behövs bilen, absolut).
    Men det finns faktiskt en av flera orsaker till att vi inte skjutsar vår tonåring hit och dit, det är miljöbiten.  
  • Filipis

Njae,jag vet inte..man är väl förälder hela tiden..vem de än bor hos? Så har man möjlighet,kan man väl skjutsa osv? Hjälpa till när de ska flytta till eget?(eller ska bara boendeföräldern göra det?) Dela på kostnader för körkort etc etc.

Nä,jag tycker man ska ställa upp på sina barn (vem de än bor hos) Visa att man bryr sig,snacka med de. Bor de mest hos en förälder,så får man ju inte så mycket tid ihop? Och då kan det väl vara bra att finnas där? 

• Filipis

Tonåring? 13? Jag skulle inte vilja ha barnen åkandes på kvällarna iaf,själv. Men alla är olika :)

• Iam
    Filipis skrev 2013-02-07 23:13:04 följande:
    Tonåring? 13? Jag skulle inte vilja ha barnen åkandes på kvällarna iaf,själv. Men alla är olika :)
    17 år är tonåringen... 
  • Anonym
    Ess skrev 2013-02-07 15:18:23 följande:
    HaHa, vad löjligt. Stackare som förlorar dottern bara för att han och ts tröttnat på att agera gratis taxi.
    Förlorar han dottern för det så må det va hänt, för då är hon inte mycket att ha ändå. 
    tack! så sant!
  • Anonym
    BioBonus skrev 2013-02-07 15:20:37 följande:
    Ja, eller så blir det så tydligt när man om och om igen bjuder hem till middag att det bara är roliga aktiviteter som gäller, inte själva umgänget. Och även pappor får sätta ner foten när deras givmildhet utnyttjas, men sällskapet inte duger. Man kan tolka inlägg på så olika sätt. Det finns så många olika bakgrunder. Pappor är inte per automatik tragiska figurer för att de sätter ner foten mot att bli utrnyttjade som penningpung... 

Du förutsätter att alla barn är små väna mjuka gulleprinsar i femårsåldern, och glömmer att det kan handla om egotrippade, oupfostrade, manipulerande nästan vuxna....
    umgänge hemma har fungerat fint hela tiden. ungdomen kommer över för en pratstund, att se en film ihop eller käka middag :) det är trevlig och roligt!

till skillnad från (senaste händelsen): vi ska precis gå över till några vänner på middag och då ringer ungdomen och undrar om vi kan skjutsa från kompisen x till mamman (bra kommunikationer) om två timmar. vi säger att vi inte kan tyvärr och det blir sura miner. vi är bestämda och samtalet avslutas med att hon får åka hem kollektivt.
    vi går på middag och är borta i 4 timmar.... dvs vi var uppbokade och ungdomen tigger skjuts med väldigt kort varsel... 
Svar på tråden krav under barnfri tid