• Anonym

krav under barnfri tid

hur ska man hantera att sambons tonåring (som självklart är välkommen över när som!) bara vill träffas för att få saker? vi har aldrig bara gett saker, men visst har vi varit schyssta och ställt upp som skjuts vid behov och köpt kläder vid behöv när tonåringen bott med oss (vv / heltid) men nu har tonåringen valt att bo heltid hos den andre föräldern och då missar man ju som lite av vår "schysst-het" med skjuts tex... men hon är alltid välkommen!!

det hörs av om vi kan hämta henne här eller där å skjuts till den andre föräldern (hade hon velat ha skjuts hem till oss för att träffa oss en stund hade vi gärna ställt upp).
    det hörs av när det behövs kläder (visst köps det gärna som present/julklapp men annars ska den andra föräldern stå för kläder då den har både studiebidraget och underhållet).
    det tiggs om pengar till mobilen, bio mm (trots att ungdomen får månadspeng som skall täcka mobilen, fika, bio).

ungdomen har bott med oss vv samt heltid i perioder men bor nu heltid hos den andre föräldern. när vi hade ungdomen hos oss vv eller heltid så ställde man såklart upp på ett annat sätt! men att skjutsa från oss till den andre föräldern, hämta från vänner när ungdomen skulle hem till oss å sova, se till att ungdomen hade kläder mm var ju självklart när den bodde med oss. men man kan inte flytta ut men ha kvar alla privilegium när man bor med någon... det har vi sagt men det går som inte fram...
    vi är varken taxi eller bankomat utan dennes ena förälder + sambo och vi träffar denne gärna samt finns men uppskattar inte telefonsamtal "kan ni hämta mig om två timmar hos xx (kompis) och köra mig till (andre föräldern)" (det finns bra kommunikationer, spårbundna)

ville nog mest skriva av mig lite... någon som har någon tanke, tips eller snälla ord? :) dela med sig av sin erfarenhet? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-09 13:38
    jag skulle ha samma inställning till att inte skjutsa i tid och otid (speciellt när det frågan kort inpå och kommunikationerna går fint) samt ge mer pengar än månadspengen även om det var vår gemensamma tonåring!

• Svar på tråden krav under barnfri tid
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-07 13:36:11 följande:
    Och nu kan ni inte hämta henne en sen kväll..

varför ska vi släppa allt och det vi har bokat för att hon tigger skjuts 1-2 timmar innan hon vill bli hämtad?!

hade hon frågat i god tid hade jag kunnat fundera på saken...
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2013-02-07 11:11:36 följande:
    vad tråden tog en vändning.
    det handlar ju om hur man skall hantera rena tiggerier om skjuts och extra pengar....
    vi vill som inte att ungdomen kommer hit för att hon tror hon ska få pengar eller ha umgänge medan vi kör henne någonstans :S 

Hur man hanterar det? Man säger nej Om ungdomen inte är megatrög så kommer denne att förstå att det inte är någon idé att tigga hos pappa.

Man kan också tala med ungdomen om pengar, vad pengarna ska räcka till, hjälpa till med en budget osv om man inte redan har det, har man det så hänvisar man till att ungdomen redan fått sina pengar och är pengarna slut så är de. Man gör dem absolut inte en tjänst genom att curla.

Om ungdomen tigger skjuts, fårga; (eller säg) men det går ju bussar då, varför kan du inte åka buss?    
  • BioBonus
    Anonym skrev 2013-02-07 13:22:58 följande:
    Det har med sakfrågan att göra för du tycker att ni betalar tillräckligt och ändå betalar pappan bara minsta möjliga, vilket täcker halva kostnaden för ett barn upp till 12 år! Du vill inte att det ska betalas en krona till, du anser inte att bilen ska användas och skjutsa barnet. Du skriver att ni kan ge barnet kläder när barnet är hos er men det är hon ju aldrig.

Hon har rätt att få det hon har rätt att få. Hon kan stämma pappan retroaktivt, 3 år, för att få högre underhåll. Och då är det inte du som bestämmer om pappan har ett överskott eller inte.
    Det här handlar ju inte om den ekonomiska uppgörelsen med mamman (det faktum att HON inte betalade ett öre när tonåringen bodde hos pappan, verkar du snyggt välja att "läsa bort"), utan om huruvida en tonåring, nästa vuxen, ska/kan förvänta sig att bli hämtadlämnad/skjutsad överallt.

Egentligen så spelar det ingen roll var tonåringen bor, för jag tycker det är en lika väsentlig fråga när det gäller en tonåring som bor i en kärnfamilj. Varför ska man ställa upp som taxi i tid och otid när det finns alternativa färdmedel?

En tonåring i den övre tonåren vill vara vuxen i mångt och mycket, men då tillkommer också såna saker som att själv hantera vissa saker på ett "vuxet" sätt - tex transportera sig själv... Som att lära sig hantera månadspengen, studiebidraget och att lägga smutsig tvätt i maskinen alt. i alla fall i tvättkorgen.

Hur diskussionen har kommit att handla om huruvida pappan betalar tillräckligt, eller att de är småsinta som inte vill hjälpa dottern bara för att hon bor hos sin mamma, är ju bara för att tråden vinklas in absurdum till återigen ett bonusfamiljsproblem.

Det enda som har med den saken att göra är att tonåringen gjort ett medvetet val att för en tid bo hos sin mamma. Det valet innebär att hon inte åtnjuter alla de fördelar i vardagen som kanske fanns hos pappan och hans sambo, som tex skjutsande eller extra pengar till bio ibland. Ett medvetet val som hon/han får ta konsekvenserna av. Man kan inte alltid både ha kaka kvar och äta den.
  • Raggarmunk

Jag tycker det är komiskt att alla anser att TS betalar för lite till mamman...

Men nu är de så att det INTE är mamman som klagar utan tonåringen själv!

eftersom mamman själv inte har klagat på för lite inkomst så skulle de nog ställa
    till mer problem för biomamman om nu ts skulle börja ge ungen mer pengar.
    Mamman och barnet kanske har en  deal om hur mycket barnet ska kunna klara sig på,
    därav månadspeng. Skulle nu ts börja ge mer pengar så hjälper dom ju bara till att
    förstöra dealen för mamma och unge.

Stå på dig ts och säg att den kan åka komunalt och vill den ha kläder så får ungen börja spara,
    möjligtvis att när den sparat ihop nästan hela summan så kan ni kanske hjälpa till med resten...          

• Bobelin

ja detta fenomen känns igen. Mina bonusar får i och för sig skjuts nästan hela tiden av sin mamma (dit det inte går bussar). Här är det VÄSKORNA som ska hämtas och lämnas i tid och otid. Och inte håller de sina veckor heller. De kan dyka upp vilken dag/ vecka som helst ( med bussen) (vilket de gärna får, alla våra barn är alltid välkomna här, speciellt som det inte går nåra bussar till vare sig mitt eller mannens ex) och sen kräva att min man ska åka och hämta väskan hemma hos mamman. Om han inte gör det brukar hon komma med den (fyra mil mellan). Och sen kan det ringas redan nästa dag om att de åker till mamman istället och vill ha väskan. Vansinnigt mycket skjutsande sv väskor för att de inte kan planera lite bättre.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-07 13:39:42 följande:
    varför ska vi släppa allt och det vi har bokat för att hon tigger skjuts 1-2 timmar innan hon vill bli hämtad?!

hade hon frågat i god tid hade jag kunnat fundera på saken...
    och då bara funderat på saken.hmm,nej Ts du verkar faktiskt vara som den klassiska styvmodern i sagorna.
    lite generositet och omtänksamhet tar nog inte bonusbarnet skada av.
    Stackars pappan.jag tror att han är på väg att förlora sin dotter  
  • Anonym

Har man flyttat så har man.Jag skulle aldrig ställa upp på att skjutsa eller köpa en massa extra saker. Som någon skrev man kan inte både ha kakan och äta den. Och om mamman får underhåll från pappan så borde det finnas pengar till ungdomen. Studiestöd/barnbidrag och underhåll vilket borde bli i runda slängar ca 2500 kr. de pengarna ska ju inte enbart gå till barnets nöjen utan även kläder/skor och mat.

Min sambos barn flyttade till sin mamma för ca 1½ år sedan och de har ingen kontakt alls men de ville träffa honom enbart för att gå på restaurang,spela bowling,gå på bio och sådana roliga saker. Det var det enda umgänge de ville ha med honom.Han sa givetvis nej och då var de inte intresserade av att träffas överhuvudtaget. Men underhåll slipper han ju inte ifrån.Så han betalar ca 2500 till två barn han inte ens kan prata med.

• Iam
    Anonym skrev 2013-02-07 14:52:55 följande:
    och då bara funderat på saken.hmm,nej Ts du verkar faktiskt vara som den klassiska styvmodern i sagorna.

Och var gick kopplingen fel i ditt fall?
  • BioBonus
    Anonym skrev 2013-02-07 14:52:55 följande:
    Förlorar man sina barn för att man försöker lära dem att stå på egna ben, försöker lära dem att lösa sina egna situationer?

I såna fall har jag förlorat båda mina barn för länge sen.

Eller - kan det vara så att de ber om hjälp/skjuts/pengar bara när de har försökt lösa problemen själva först? Så där som man gör när man är kapabel att ta hand om sig själv utifrån sin ålder? Japp, så kan det också vara.... 
  • nymedlem
    Anonym skrev 2013-02-07 14:52:56 följande:
    Har man flyttat så har man.Jag skulle aldrig ställa upp på att skjutsa eller köpa en massa extra saker. Som någon skrev man kan inte både ha kakan och äta den. Och om mamman får underhåll från pappan så borde det finnas pengar till ungdomen. Studiestöd/barnbidrag och underhåll vilket borde bli i runda slängar ca 2500 kr. de pengarna ska ju inte enbart gå till barnets nöjen utan även kläder/skor och mat.

Min sambos barn flyttade till sin mamma för ca 1½ år sedan och de har ingen kontakt alls men de ville träffa honom enbart för att gå på restaurang,spela bowling,gå på bio och sådana roliga saker. Det var det enda umgänge de ville ha med honom.Han sa givetvis nej och då var de inte intresserade av att träffas överhuvudtaget. Men underhåll slipper han ju inte ifrån.Så han betalar ca 2500 till två barn han inte ens kan prata med.
    Jadu....en pappasom hellre bryter helt med sina barn hellre än att göra roliga saker med dem är inget att ha! 
    Vilken tragisk figur 

Svar på tråden krav under barnfri tid