• Anonym

krav under barnfri tid

hur ska man hantera att sambons tonåring (som självklart är välkommen över när som!) bara vill träffas för att få saker? vi har aldrig bara gett saker, men visst har vi varit schyssta och ställt upp som skjuts vid behov och köpt kläder vid behöv när tonåringen bott med oss (vv / heltid) men nu har tonåringen valt att bo heltid hos den andre föräldern och då missar man ju som lite av vår "schysst-het" med skjuts tex... men hon är alltid välkommen!!

det hörs av om vi kan hämta henne här eller där å skjuts till den andre föräldern (hade hon velat ha skjuts hem till oss för att träffa oss en stund hade vi gärna ställt upp).
    det hörs av när det behövs kläder (visst köps det gärna som present/julklapp men annars ska den andra föräldern stå för kläder då den har både studiebidraget och underhållet).
    det tiggs om pengar till mobilen, bio mm (trots att ungdomen får månadspeng som skall täcka mobilen, fika, bio).

ungdomen har bott med oss vv samt heltid i perioder men bor nu heltid hos den andre föräldern. när vi hade ungdomen hos oss vv eller heltid så ställde man såklart upp på ett annat sätt! men att skjutsa från oss till den andre föräldern, hämta från vänner när ungdomen skulle hem till oss å sova, se till att ungdomen hade kläder mm var ju självklart när den bodde med oss. men man kan inte flytta ut men ha kvar alla privilegium när man bor med någon... det har vi sagt men det går som inte fram...
    vi är varken taxi eller bankomat utan dennes ena förälder + sambo och vi träffar denne gärna samt finns men uppskattar inte telefonsamtal "kan ni hämta mig om två timmar hos xx (kompis) och köra mig till (andre föräldern)" (det finns bra kommunikationer, spårbundna)

ville nog mest skriva av mig lite... någon som har någon tanke, tips eller snälla ord? :) dela med sig av sin erfarenhet? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-09 13:38
    jag skulle ha samma inställning till att inte skjutsa i tid och otid (speciellt när det frågan kort inpå och kommunikationerna går fint) samt ge mer pengar än månadspengen även om det var vår gemensamma tonåring!

• Svar på tråden krav under barnfri tid
  • Iam
    Anonym skrev 2013-02-07 10:47:44 följande:
    Absolut och vilken ålder det var på barnet då, samt vad pappan hade och har för överskott och mammans överskott nu och då...
    Överskott anser inte jag spela någon som helst roll faktiskt. 
    Det är inte ett ex uppgift att försörja sitt ex så att säga.
    Det handlar om vad barnet kan klara sig på. Om barnet får månadspeng och mamman får studiebidraget och underhåll så tror jag nog att det räcker för en tonåring att klara sig på. Man rättar inte pengarna efter "behoven", man rättar behoven efter pengarna. 
  • Anonym
    Iam skrev 2013-02-07 10:52:03 följande:
    Överskott anser inte jag spela någon som helst roll faktiskt. 
    Det är inte ett ex uppgift att försörja sitt ex så att säga.
    Det handlar om vad barnet kan klara sig på. Om barnet får månadspeng och mamman får studiebidraget och underhåll så tror jag nog att det räcker för en tonåring att klara sig på. Man rättar inte pengarna efter "behoven", man rättar behoven efter pengarna. 
    Inte? Nu är det så man räknar ut försörjningsförmåga. Och det är det egna överskottet, den andra förälderns överskott samt barnets kostnader som bestämmer hur mycket var och en ska betala.

95 % av basbeloppet är vad basbehovet kostar. Dvs 40 000 per år. Sen tillkommer busskort, aktiviteter som är lite dyrare, dyrare sportutrustning osv...

• Iam
    Anonym skrev 2013-02-07 10:54:07 följande:
    Inte? Nu är det så man räknar ut försörjningsförmåga. Och det är det egna överskottet, den andra förälderns överskott samt barnets kostnader som bestämmer hur mycket var och en ska betala.

95 % av basbeloppet är vad basbehovet kostar. Dvs 40 000 per år. Sen tillkommer busskort, aktiviteter som är lite dyrare, dyrare sportutrustning osv...

Om man går via Fk ja. 
    Men om man inte gör det kommer man helt enkelt överens om en summa som ska räcka, precis som man gör i en kärnfamilj. Eller hur? Och det tycker JAG är den rätta vägen. Barn kan inte kosta hur mycket som helst, och det är inte EN förälders uppgift att avgöra vad ett barn får kosta. 
  • Anonym

sammanfattar här:

ungdomen är 17 år och när den bodde här vv / heltid fick vi inte en krona i underhåll. pga att den andre har enskild vårdad.  

den andre föräldern får fullt underhåll.

ungdomen får sl-kort vid gymnasiet då den utgiften har inte den andre föräldern. 

umgänget är ju efter ungdomens önskan, då den är så pass gammal, varierar från nån gång/mån till mer sällan.. ibland över dagen å ibland sover kvar...

• Anonym
    sextiotalist skrev 2013-02-07 10:45:01 följande:

Exakt, man erbjuder snällt att vara sällskap, jag lovar, det frågas inte så mycket efter lathetskjutsningar efter detta
    haha! ska köra på det nästa gång!
  • Anonym
    Iam skrev 2013-02-07 10:56:54 följande:
    Om man går via Fk ja. 
    Men om man inte gör det kommer man helt enkelt överens om en summa som ska räcka, precis som man gör i en kärnfamilj. Eller hur? Och det tycker JAG är den rätta vägen. Barn kan inte kosta hur mycket som helst, och det är inte EN förälders uppgift att avgöra vad ett barn får kosta. 
    Nej, om man går efter vad en tonåring kostar. Av Fk får man bara 1273 i stöd till underhållet.

Till och med det lägsta man kan få i Samhället, i försörjningsstöd för en 15-åring är 3250 plus del i hushållskostnaderna, för två pers är det 1040 kronor... plus busskort och ev. mediciner, glasögon osv.

Så även där hamnar man på ca 4000 kronor per månad. Märkligt va?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-07 11:01:17 följande:
    Nej, om man går efter vad en tonåring kostar. Av Fk får man bara 1273 i stöd till underhållet.

Till och med det lägsta man kan få i Samhället, i försörjningsstöd för en 15-åring är 3250 plus del i hushållskostnaderna, för två pers är det 1040 kronor... plus busskort och ev. mediciner, glasögon osv.

den andre föräldern får: studiebodraget 1050:- underhåll 1273kr samt föräldern själv skall ju bidra med lika som den som betalar udnerhåll: 1273kr. så då finns det  3596 kr... inte skall man se att bara underhållet å studiebidraget skall täcka en tonårings utgifter - bo-föräldern ska ju även den bidra!
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-07 10:58:57 följande:
    sammanfattar här: ungdomen är 17 år och när den bodde här vv / heltid fick vi inte en krona i underhåll. pga att den andre har enskild vårdad.   den andre föräldern får fullt underhåll. ungdomen får sl-kort vid gymnasiet då den utgiften har inte den andre föräldern.  umgänget är ju efter ungdomens önskan, då den är så pass gammal, varierar från nån gång/mån till mer sällan.. ibland över dagen å ibland sover kvar...

Då tycker jag verkligen att ni ska ställa upp med inköp av kläder m.m. Den andra föräldern betalar ju hutlöst mkt mer för ungdomen än ni gör!!
  • Iam
    Anonym skrev 2013-02-07 11:01:17 följande:

Vad en tonåring kostar?
    Du är medveten om att det inte är en statisk summa va? Det är upp till varje enskild familj att avgöra vad en tonåring får kosta utöver dom basala behoven av mat i magen och kläder på kroppen.

Studiebidrag 1050 kr
    Underhåll 1273 kr
    Boförälderns del  1273 kr 
    summa   3596 kr 
    Busskortet får ungdomen enligt TS... så då räcker det ju tom enligt dina uträkningar.

Såvida vi inte ska dra av för all tid som Ungdomen bott hos TS och TS och hennes sambo inte fått något underhåll..... Då ligger mamman rejält back.  

TS:
    Förklara för ungdomen att pengar inte är något som växer på träd. Passa även på att förklara att man inte behandlar sina föräldrar som taxi och bankomat då det är brist på respekt.  
  • Anonym

vad tråden tog en vändning.
    det handlar ju om hur man skall hantera rena tiggerier om skjuts och extra pengar....
    vi vill som inte att ungdomen kommer hit för att hon tror hon ska få pengar eller ha umgänge medan vi kör henne någonstans :S 

Svar på tråden krav under barnfri tid