• Anonym

Min kille snyltar på mina pengar, hjälp..

Åhh är så jäkla irriterad på min fästman.
    Jag är en kvinna på snart 30. För 5 år sen så träffade jag mitt livs kärlek. Nu har vi förlovat oss och ska gifta oss i höst. 
    Jag älskar verkligen min kille men blir så himlans irriterad på hans beetende. 
    Jag är högutbildad (civilingenjör) och arbetar inom it. Jag tjänar ca 70 000 brutto/månad. Plus bonus på ca 5-6 månadslöner (alltså en gång om året får jag bonusen) 
    Min kille är också högutbildad men han har ett betydligt sämre jobb när det kommer till lön. Han jobbar bara deltid. Och han får ca 18 000 brutto/månad.
    Tycker självklart inte att lönen är dålig och han får gärna jobba som det han gör. Så ni inte missförstår mig. Vet att 18 000/brutto för deltid är väldigt bra.
    Problemet ligger att han snyltar på mina pengar. Vi har en gemensam ekonomi. Jag har inga problem med att bjuda på saker. Är ingen typiskt tjej som tycker att killen ska bjuda på allt.
    Min kille betalar inga räknningar (vi bor tillsammans). Utan han använder upp hela sin lön på sig själv och sedan får jag sitta och betala alla räkningar. Han sparar inget heller. Utan det är jag som gör det. Sen så när han får det knappert i slutet av månaden så måste jag sitta och betala hans extra utgifter. Han tog ett lån på 120 000 kr utan att jag visste det, sen visade det sig att han inte kunde betala det så då berättade han det för mig så jag fick betala av hela lånet så han inte skulle få någon anmärkning.
    Han är fruktansvärt oekonomisk. Jag önskar att han kunde i alla fall betala 50 % av räkningarna och hjälpa till att spara. Jag förstår ju att det är ju jag som måste dra det stora lasset då det är jag som har högre lön. Och det kan jag jätte gärna göra. Men önskar att han hade mer respekt för mig, för jag känner mig utnyttjad. Vet att jag kanske är för snäll.

Vad ska jag göra? Har försökt prata med min kille 1 miljon gånger men han lyssnar aldrig. Och bättre blir det ju inte heller. Vill verkligen inte bryta med honom.   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-12 05:59
    Ursäkta om mitt inlägg är lite felstavat. Skrev på iphonen och skrev rätt snabbt.

• Svar på tråden Min kille snyltar på mina pengar, hjälp..
  • Lisa med barn
    Anonym skrev 2013-02-13 02:09:00 följande:

Du jag kommer inte ens svara på din förolämpning.
    När det kommer till vettigt hyfs så verkar du vara 17 år. Du borde akta att vara otrevlig. Ingen gillar sånt.

Och om du har betalt räkningar så borde du veta att man kan ändra avsändare.

Nej, berätta för mig! VAR och VARFÖR ändrar man avsändare? Alla vi andra skriver nämligen bara fakturanr eller OCR-nr. Och som någon annan skrev, ingen bryr sig om vem som betalar. Tro mig. Det hade du vetat, OM du hade betalt nån räkning.

Nån kommer på dig och då förolämpar du denne. Tro inte att det tar bort fokus från dig.  

• Anonym (lustigt)

Det är lustigt hur vissa (t.ex Kvinna 34) bara klarar att läsa orden "tjänar mycket pengar". Inte att mannen trots halvtid knappt lyfte ett finger hemma OCH att han tar lån utan att säga till sin partner eller kunna betala av det själv trots alla pengar han har över varje månad. Vem gör sånt i ett förhållande? Ingen i min närhet i alla fall? Jag tror de flesta förutsätter att om en partner jobbar mindre än heltid antingen tar hand om hemmet och/eller barnen den tid som är över (förutsatt att partnern inte är deltidssjukskriven). Då är det säkert rätt ok att stå för försörjningen av familjen.

• annaba

Läser jag trollets kommentarer rätt så skulle TS reaktion vara OK om hon tjänade betydligt mindre och inte tillhörde kategorin höginkomsttagare - men eftersom hon råkar tillhöra en grupp som genom utbildning och att satsa på sitt yrke lyckats skaffa sig en mycket bra inkomst har hon förverkat sin rätt att ha åsikter om fästmannens något själviska beteende. Flört

• Lisa med barn
    Anonym skrev 2013-02-13 02:14:55 följande:

Dig hjälper jag gärna :) som den andra kvinnan skrev är bara omoget och sådan vill jag inte ens svara på.

Jag har Skandiabanken och när jag betalar mina räkningar så finns det en liten ruta där mitt namn och adress står. Då ändrar man bara till någon annans namn. Alltså till namnet som står på räkningen. Jag har ingen anning om företagen ser vem som betalt. Fast tror nog dom gör det. Låter lite konstigt annars.
    Dock vet inte jag hur andra banker fungerar då jag bara har Skandiabanken. Man kanske egentligen inte behöver byta namn men gör det för säkerheten så det inte blir fel :)
    Du påstår dig vara högutbildad och har klättrrat i karriären men ovanstående motsäger allt.

Dessutom skulle du inte använda ord som "kvinnan"  

Jag väntar bara på en förklaring att det egentligen är tvärtom. Du är man och din sambo "snyltar" på dig men du vill bevisa att folk accepterar om det är en kvinlig snyltare, inte en manlig. Seså, korten på bordet!

PS! Har jag sagt att jag har ett sjätte sinne?     
  • Froststar
    kvinna 34 skrev 2013-02-13 14:32:33 följande:

Dom har alla världens möjligheter att kompromissa 18000 det är väl mycket pengar men åter sagt baserar man förhållandet på pengar och söka fel så förstår jag att det blir problem .
    Är du enbart ute efter att provocera? För ingen människa vid sina sinnes fulla bruk som älskar en annan människa kan mena att det är ok att bränna alla pengar man tjänar på ett halvtidsjobb och den man älskar ska behöva jobba häcken av sig med heltid och pendling och allt för att kunna betala de gemensamma kostnaderna och den andras slöseri.

Det är faktiskt bara parasiter som anser det vara rätt samt personer som har antingen en narcissistisk störning eller psykopattendenser. Det är nämligen sådana som av en eller annan orsak inte kan relatera till någon annan, älska någon annan eller känna empati och vilja att underlätta. Parasiterna är nog helt normala men har lärt sig att det är helt OK att strunta i sitt eget ansvar, någon annan betalar ändå.

Inget av ovanstående är någon som jag hade velat ha därhemma.
  • Froststar
    Anonym (Ekonomi) skrev 2013-02-13 14:46:13 följande:
    När ekonomin kommer före kärleken då är det något som inte stämmer i förhållandet.

Jag kan förstå att man har delad ekonomi om man precis har träffats eller flyttat ihop precis.

Detta par (TS) ska gifta sig och troligtvis skaffa barn. Hur gör TS då när hon får barn? De flesta som tjänar 65K och uppåt samt har två bonuslöner om året har oftast inte en normal arbetstid. De ska ställa upp. Behövs det jobbas över så ska man jobba över etc. De kan inte vabba när som helst. De kan inte gå hem när somhelst etc. Det blir väl utmärkt om mannen har ett jobb där man kan vabba/gå hem tidigare etc. Vilket man oftast kan när man har lågt betalda arbeten.

Det är väldigt sällan ett par där båda gör karriär kan göra det efter att de fått barn. En måste gå ned i tid. Om det inte finns barnflickor eller släkt som kan hjälpa till mycket. Därför att arbetet tar mer tid i anspråk än där en person tjänar typ 25-30K.

Hur TS gör när hon får barn? Tja, är hon smart så gör hon som så att hon skaffar sig en annan kille som inte är en parasit.
  • Froststar
    annaba skrev 2013-02-13 15:09:36 följande:
    Läser jag trollets kommentarer rätt så skulle TS reaktion vara OK om hon tjänade betydligt mindre och inte tillhörde kategorin höginkomsttagare - men eftersom hon råkar tillhöra en grupp som genom utbildning och att satsa på sitt yrke lyckats skaffa sig en mycket bra inkomst har hon förverkat sin rätt att ha åsikter om fästmannens något själviska beteende. Flört

Hahaha, vilken superbra formulering.
  • Anonym
    kvinna 34 skrev 2013-02-13 13:07:24 följande:
    Handlar ert förhållande om pengar det är typiskt rika som bara vill ha mer ni har väl alla möjligheter i världen att en kan utan komplikationer jobba mindre men Värdesätter man pengar mer än tid tills trots att ni redan har mycket så är det klart att förståelse och gemenskap försvinner.(-:
    kvinna 34 skrev 2013-02-13 14:40:56 följande:
    Ts är en snåljåp men det är alla över rika inga vackra personligheter oftast gråter om dom förlorar en krona . Snyft jorden går under .

kvinna 34 skrev 2013-02-13 14:59:15 följande:

Vet jag inte men hon bölar över pengar och söker fel men rika har svårt med uppoffringar märkligt nog.
    Det riktigt osar avundsjuka här och vet du, inte heller det är någon vacker personlighet. Sticker det så i ögonen på dig att du måste generalisera och tillskriva människor med en hög inkomst dåliga egenskaper? Det är en fruktansvärt tråkig attityd.

• Anonym
    Froststar skrev 2013-02-13 15:13:53 följande:
    Är du enbart ute efter att provocera? För ingen människa vid sina sinnes fulla bruk som älskar en annan människa kan mena att det är ok att bränna alla pengar man tjänar på ett halvtidsjobb och den man älskar ska behöva jobba häcken av sig med heltid och pendling och allt för att kunna betala de gemensamma kostnaderna och den andras slöseri.

Det är faktiskt bara parasiter som anser det vara rätt samt personer som har antingen en narcissistisk störning eller psykopattendenser. Det är nämligen sådana som av en eller annan orsak inte kan relatera till någon annan, älska någon annan eller känna empati och vilja att underlätta. Parasiterna är nog helt normala men har lärt sig att det är helt OK att strunta i sitt eget ansvar, någon annan betalar ändå.

Inget av ovanstående är någon som jag hade velat ha därhemma.
  • Anonym
    Lisa med barn skrev 2013-02-13 15:13:34 följande:
    Du påstår dig vara högutbildad och har klättrrat i karriären men ovanstående motsäger allt.

Dessutom skulle du inte använda ord som "kvinnan"  

Jag väntar bara på en förklaring att det egentligen är tvärtom. Du är man och din sambo "snyltar" på dig men du vill bevisa att folk accepterar om det är en kvinlig snyltare, inte en manlig. Seså, korten på bordet!

PS! Har jag sagt att jag har ett sjätte sinne?     
    ja det förstås, är man en högutbildad kvinna använder man inte ord som "kvinnan".

men om man är en högutbildad man så gör man mest troligt det.

det här var ett av de visaste inläggen någonsin. och nej, du har inte sagt att du har ett sjätte sinne och det är nog tur för det är jag helt säker på att du inte heller har.
Svar på tråden Min kille snyltar på mina pengar, hjälp..