• Anonym

Min kille snyltar på mina pengar, hjälp..

Åhh är så jäkla irriterad på min fästman.
    Jag är en kvinna på snart 30. För 5 år sen så träffade jag mitt livs kärlek. Nu har vi förlovat oss och ska gifta oss i höst. 
    Jag älskar verkligen min kille men blir så himlans irriterad på hans beetende. 
    Jag är högutbildad (civilingenjör) och arbetar inom it. Jag tjänar ca 70 000 brutto/månad. Plus bonus på ca 5-6 månadslöner (alltså en gång om året får jag bonusen) 
    Min kille är också högutbildad men han har ett betydligt sämre jobb när det kommer till lön. Han jobbar bara deltid. Och han får ca 18 000 brutto/månad.
    Tycker självklart inte att lönen är dålig och han får gärna jobba som det han gör. Så ni inte missförstår mig. Vet att 18 000/brutto för deltid är väldigt bra.
    Problemet ligger att han snyltar på mina pengar. Vi har en gemensam ekonomi. Jag har inga problem med att bjuda på saker. Är ingen typiskt tjej som tycker att killen ska bjuda på allt.
    Min kille betalar inga räknningar (vi bor tillsammans). Utan han använder upp hela sin lön på sig själv och sedan får jag sitta och betala alla räkningar. Han sparar inget heller. Utan det är jag som gör det. Sen så när han får det knappert i slutet av månaden så måste jag sitta och betala hans extra utgifter. Han tog ett lån på 120 000 kr utan att jag visste det, sen visade det sig att han inte kunde betala det så då berättade han det för mig så jag fick betala av hela lånet så han inte skulle få någon anmärkning.
    Han är fruktansvärt oekonomisk. Jag önskar att han kunde i alla fall betala 50 % av räkningarna och hjälpa till att spara. Jag förstår ju att det är ju jag som måste dra det stora lasset då det är jag som har högre lön. Och det kan jag jätte gärna göra. Men önskar att han hade mer respekt för mig, för jag känner mig utnyttjad. Vet att jag kanske är för snäll.

Vad ska jag göra? Har försökt prata med min kille 1 miljon gånger men han lyssnar aldrig. Och bättre blir det ju inte heller. Vill verkligen inte bryta med honom.   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-12 05:59
    Ursäkta om mitt inlägg är lite felstavat. Skrev på iphonen och skrev rätt snabbt.

• Svar på tråden Min kille snyltar på mina pengar, hjälp..
  • Anonym

fel. din kille snyltar inte på dina pengar - du LÅTER honom göra det.

• kvinna 34
    Anonym skrev 2013-02-13 15:19:38 följande:
    kvinna 34 skrev 2013-02-13 14:40:56 följande:
    Ts är en snåljåp men det är alla över rika inga vackra personligheter oftast gråter om dom förlorar en krona . Snyft jorden går under .
    Det riktigt osar avundsjuka här och vet du, inte heller det är någon vacker personlighet. Sticker det så i ögonen på dig att du måste generalisera och tillskriva människor med en hög inkomst dåliga egenskaper? Det är en fruktansvärt tråkig attityd.

Avundsjuk? Inte det minsta, det är inte i min smak för rikt .
  • Anonym

Aldrig i livet att jag hade gift mig med någon sådan. Han verkar inte vara en bra familjefar och make :S detta kommer bara bli värre o värre

• Anonym

Jag hoppas att du sätter ned foten och kräver honom på hälften!  Vart tusan finns det jämställda i att du ska betala  allt och han leka upp sin lön?  Jag tjänar också bra, inte riktigt  lika mkt som dig,  och min sambo studerar och får ut ungefär 1/3 del av vad jag får ut. Vi delar ändå 50/50 på allt. Om han behöver låna till något speciellt så får han göra det, men då skriver jag upp det och han får betala tillbaka när han har råd. Hans mamma tycker dock att han ska betala mindre eftersom han tjänar mindre vilket jag aldrig skulle ställa upp på. 

Jag tycker att man ansvarar för sin egen ekonomi oavsett om man är sambo eller gift. Det är aldrig någon annans skyldighet att betala för att man tjänar mer. Tjänar man mer har man troligen kämpat sig igenom en utbildning och ansträngt sig i livet för att komma någonstans och detta ska ingen annan komma och snylta på. 

Hur kär du än är så kommer detta förstöra mellan er om du inte sätter ned foten nu. Sluta låta dig utnyttjas på det sätt du gör nu. Ta fram styrkan inom dig som tagit dig dit du är idag i ditt yrkesliv och se till att kräva rättvisa hemma eller kasta ut latmasken! 

• kvinna 34
    Anonym skrev 2013-02-13 15:59:06 följande:
    Aldrig i livet att jag hade gift mig med någon sådan. Han verkar inte vara en bra familjefar och make :S detta kommer bara bli värre o värre

Måste väl kunna slappna av och njuta lite av livet om man har så gott om det eller ska ni begravas med era pengar och minnas att ni ständigt bråkar om pengar trots nästan 90 000 i månaden (-: komiskt faktiskt
  • Anonym
    kvinna 34 skrev 2013-02-13 16:13:38 följande:

Måste väl kunna slappna av och njuta lite av livet om man har så gott om det eller ska ni begravas med era pengar och minnas att ni ständigt bråkar om pengar trots nästan 90 000 i månaden (-: komiskt faktiskt
    men nu börjar det bli lite tradigt det här. HAN njuter av livet och är som ett barn som inte tar nåt ansvar medan hon jobbar och har mindre fritid.

har du varit i ts´s sits någon gång? har du varit i ts´s sambos sits någon gång och levt på någon annan utan att betala en krona?
  • annaba

Tja - för att göra det väldigt förenklat för trollet.

Problematiken handlar inte om den totala mängden pengar som finns i förhållandet.

Problematiken handlar om att en part (egalt egentligen om det är kvinnan eller mannen) bär det totala ansvaret för hushållets räkningar och dagliga leverne medan den andra parten obehindrat kan lägga hela sin inkomst på helt personliga nöjen och "lyx".

Det är ett problem oavsett om den total inkomsten i förhållandet uppgår till 15.000 eller 150.000 och oavsett vilken part i förhållandet som inte tar sitt ekonomiska ansvar för det gemensamma hushåll man har.

Sen är det till syvende och sist upp till varje enskilt förhållande att avgöra hur mycket man anser att varje part kan/vill/bör arbeta och dra in till den gemensamma ekonomin beroende på vilken nivå man är beredd att lägga sitt leverne. För vissa är det heltidsarbete för båda, för vissa att en är hemmafru/hemmaman, för vissa att båda arbetar deltid, för vissa att en arbetar heltid och den andra deltid.

För de flesta är det också relativt självklart att den part som förvärvsarbetar mindre också lägger en större del av den tillgängliga tid han/hon har på att bidra till hushållet på annat sätt - t ex genom de sysslor som alla hushåll behöver ta hand om som städ/tvätt/matlagning/barnpassning/etc.

• Anonym (Inte svårt)
    Lisa med barn skrev 2013-02-13 15:13:34 följande:
    Du påstår dig vara högutbildad och har klättrrat i karriären men ovanstående motsäger allt.

Dessutom skulle du inte använda ord som "kvinnan"  

Jag väntar bara på en förklaring att det egentligen är tvärtom. Du är man och din sambo "snyltar" på dig men du vill bevisa att folk accepterar om det är en kvinlig snyltare, inte en manlig. Seså, korten på bordet!

PS! Har jag sagt att jag har ett sjätte sinne?     

Håller med om det sista. Det var första tanken som slog mig när jag läste ts första gången. Hur många trådar finns inte om kvinnor som valt att vara hemmafruar eller deltidsarbetande och låter den höginkomsttagande maken stå för kostnaderna. Sen att det då finns en och annan familjeförsörjare som inte tycker "kvinnan" gör det hon ska i hemmet skrivs det ju också om.

Jag tycker det är lika illa oavsett om rollerna är omvända. Såtillvida inte båda parter är överense och nöjda med arrangemanget OCH resultatet. Den som går hemma är dock förloraren i slutändan. Tar förhållandet slut så står man där med dålig pension efter alla år man gått hemma utan inkomst (eller halv inkomst). 
  • Anonym (..)

Nu tänkte jag bara ge dig min syn på gemensam ekonomi. Jag tycker att båda skall betala procentuellt lika mycket. Alltså precis så som vårt skattesystem är upplagt. Jag tycker inte man som en familj skall betala hälften var för det blir inte så rättvist när man har så olika lön. Däremot tycker jag inte han skall betala procentuellt utefter sin deltid utan som om han arbetade heltid. Det är ju hans val att inte arbeta heltid och då får han också stå kastet. 

tex 30% av inkomsten till den gemensamma ekonomin. För dig blir det 30& av 70000kr och för honom 30% av 18000*2. 

• Anonym
    Anonym (..) skrev 2013-02-13 16:33:24 följande:
    Nu tänkte jag bara ge dig min syn på gemensam ekonomi. Jag tycker att båda skall betala procentuellt lika mycket. Alltså precis så som vårt skattesystem är upplagt. Jag tycker inte man som en familj skall betala hälften var för det blir inte så rättvist när man har så olika lön. Däremot tycker jag inte han skall betala procentuellt utefter sin deltid utan som om han arbetade heltid. Det är ju hans val att inte arbeta heltid och då får han också stå kastet. 

tex 30% av inkomsten till den gemensamma ekonomin. För dig blir det 30& av 70000kr och för honom 30% av 18000*2. 
    Fast varför ska man betala mer om man tjänar mer? Det är ju inte rättvist. Har man högre lön så har man ju gjort sig förtjänt av det på nått sätt genom studier och hårt arbete,  varför ska man då förväntas dela med sig av sina pengar då? 

Hennes kille tjänar tillräckligt bra för att betala hälften, om han sen väljer att jobba halvtid är det hans problem och inte hennes. (precis som du skriver får han stå sitt kast.) 
Svar på tråden Min kille snyltar på mina pengar, hjälp..