• Jest

Sovmorgon

Vi turas om att få sovmorgon hemma hos oss men är inte överrens om hur lång en sovmorgon är. Om bebisen vaknar kl 6 och en förälder går upp så börjar ju hen bli lite sällskapssjuk vid 9.30. Är det då ok att kräva att den som sover får lov att stiga upp?

• Svar på tråden Sovmorgon
  • SuzR

Ja vi har det så, vi vill gärna äta frukost tillsammans så om jag går upp vid 6 med vår dotter så väcker jag nog sambon runt 8.30 och han gör samma med mig, kanske väcker han mig vid 9. Tycker det är ok.

• Tess75

Nej jag tycker inte ni ska kräva saker av varandra på det sättet, tror inte det är bra för förhållandet. Bättre att komma fram till saker tillsammans. Tycker att ni ska tillsammans ta ett beslut hur lång sovmorgonen ska vara för båda och rätta er efter det istället med undantag för om ni ska bort eller om någon är sjuk tex. 

• Jest

Ja men om vi tar ett gemensamt beslut, då skulle jag argumentera för att tre timmar sovmorgon efter att den första föräldern stigit upp räcker bra. Han skulle säkert argumentera för att får man inte sova till elva är det ingen vits med en sovmorgon.

• Vinterankan

Jag skulle nog tycka att en sovmorgon är till ett visst klockslag, inte ett visst antal timmar efter det att första vaknat. Då jag är morgonpigg så har min sambo alltid sovmorgon på helgerna och då får han sova så länge han vill. Väcker honom om det är något speciellt som ska göras. Om dottern frågar efter honom så är det 11.30 som hon får väcka honom. Om barnen vaknat ovanligt tidiga eller varit jobbiga så kanske jag går och lägger mig och kollar på film eller läser någon timme när han vaknar.

• Jest

När min kille vaknar lägger han sig i soffan och fibblar med mobilen eller glor på tv, men först tar han en kopp kaffe och en cigg ute såklart. Han sätter bebisen på golvet med en leksak och tycker det räcker. När han varit vaken ca två tre timmar är det dags för att sova middag och jag blir ensam med bebisen igen i några timmar. Det är svårt att unna honom det när jag aldrig får tillbaka. Igår på min sovmorgon stannar han först kvar med bebisen i sovrummet en stund så jag blir väckt kl 6. Sen kommer han in igen kl 8 och väcker mig igen för att lägga bebisen i spjälsängen för att sova, bebisen vill inte sova och jag vaknar och blir klarvaken.

• Tess75
    Jest skrev 2013-02-17 10:20:33 följande:
    När min kille vaknar lägger han sig i soffan och fibblar med mobilen eller glor på tv, men först tar han en kopp kaffe och en cigg ute såklart. Han sätter bebisen på golvet med en leksak och tycker det räcker. När han varit vaken ca två tre timmar är det dags för att sova middag och jag blir ensam med bebisen igen i några timmar. Det är svårt att unna honom det när jag aldrig får tillbaka. Igår på min sovmorgon stannar han först kvar med bebisen i sovrummet en stund så jag blir väckt kl 6. Sen kommer han in igen kl 8 och väcker mig igen för att lägga bebisen i spjälsängen för att sova, bebisen vill inte sova och jag vaknar och blir klarvaken.
    Det är inte ok. Turas ni om att ha sovmorgon ska det också vara på lika villkor inte på ett sätt för dig och på ett sätt för honom. Bestämmer ni att sovmorgonen är till ett visst klockslag ska det gälla båda två.
  • SilverEmma

När vi har sovmorgon så sover vi så länge vi vill, vilket brukar bli mellan 9-11. Ungarna vaknar runt 7.

• Tess75
    SilverEmma skrev 2013-02-17 11:11:59 följande:
    När vi har sovmorgon så sover vi så länge vi vill, vilket brukar bli mellan 9-11. Ungarna vaknar runt 7.

Så har vi med men 11 som längst om det inte är något särskilt.
  • mamma 10
    SilverEmma skrev 2013-02-17 11:11:59 följande:
    Oj, så olika det kan vara! Sovmorgon hos oss kan vara allt mellan 7.00-8.30. Dottern vaknar mellan 5-6.30. Jag tror inte ens att jag skulle kunna sova till 11 ens om jag "fick". Möjligtvis ligga kvar och läsa/surfa/se på tv. Men inte sov!:)
  • hannis

Vi brukar sova så länge vi vill men ibland ber vi den andre om väckning vid 9-9.30. Sonen vaknar 06.00 så det blir senare än det ändå. Den som går upp tar direkt sonen och går ner på nedervåningen så att den som skall sova får vara ostörd och slipper vakna till. Vi ger varandra varannan sovmorgon på helgerna och under semestern.

• phillipha

Vi är båda väldigt morgontrötta av oss och sonen är väldigt morgonpigg.... vaknar mellan 5-6 så på helgen har vi gjort så att en av oss går upp med sonen, är uppe ca 1,5-2 timmar sen byter vi så den som gick upp får vila en timme ungefär.... Det funkar för oss men det är ju för att vi är överrens i grunden!

• Vinterankan

Ja man måste ju hitta något som fungerar för båda. Jag har som sagt aldrig sovmorgon. Ser inte meningen med det då jag är som allra piggast från ca 6 på morgonen fram tills lunch. Men istället så går jag och lägger mig tidigt och inte nödvändigtvis för att sova utan jag ligger och läser eller kollar på tv direkt när äldsta somnat. Då har pappan hand om yngsta om han är vaken. Om han sover så har han babywatchen på och kommer in och tar hand om honom om han vaknar. Så jag behöver inte bry mig även fast jag ligger precis bredvid och kanske inte ens sover.

• Mamma till Philip Nova Elliot

Här sovs det så länge vi vill på våra sovmorgnar. Det yngsta barnet vaknar ibland kl 6 och då tas han snabbt ut så den som ska sova inte väcks. Var 3:e helg (denna helgen) blir det ingen sovmorgon för mig (vi har en dag var på helgen annars för det mesta) eftersom maken jobbar 18-02 fred och lörd. Då passar jag på att antingen lägga mig tidigt, typ kl 20 (haha jag vet) eller hålla minsta uppe till 21 som igår och då vaknade jag innan honom kl 7 :) det händer aldrig annars. Jag jobbar månd-fred annars och upp 5.45/6 varje dag fast jobbar bara ca 80% men det innebär ju då att jag både lämnar och hämtar på dagis och skola.

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • Alexi

Vi har sovmorgon varsin dag på helgen och sover så länge vi vill, vilket brukar bli runt 9.30-10-tiden typ. Barnen vaknar ofta runt 07.

• I969

Förstår inte alls, om varje förälder ska ha var sin dag i sängen till 11-12 på dagen, då hinner man ju knappt ut att göra nånting tillsammans innan det blir mörkt... Jag tycker inte det handlar vare sig om att "få lov" eller "göra som man vill", utan om att inför helgen ha någon hyfsad idé om vad man vill göra för kul tillsammans

• TomMon

Vi turas också om. Den som nattar på kvällen med tandborstning,bok och sång tar också natten och frukosten. Den andra kan ligga kvar och dra sig men det brukar inte bli till mer än 9. Barnen vaknar vid 7 men leker själva till ca 8.

Svar på tråden Sovmorgon