Inlägg från: MissKaos |Visa alla inlägg
  • MissKaos

Gravid i Göteborg 2013

SusannneL skrev 2013-07-03 07:19:58 följande:
    Vi flyttar till kviberg till våren! :D

Välkommna!
    Var?
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    TeddyGirl82 skrev 2013-07-03 09:51:47 följande:

Då jag inte gått igenom nån så e jag rätt rädd nu när d e så nära. Jag e rädd att jag inte ska palla med det för jag är sån kontroll människa. Och att jag ska ha så ont att man ger upp. Vet inte helt hundra om jag vill ha epidural som jag skrivit i mina önskemål. Det är en läskig situation känner jag nu. Men samtidigt vill jag bara att d ska hända.

Jag hade n eBRA förlossning. MED EDA! Min son föddes med apgar 10-10-10 ändå! HAde lustgas och fick typ tandläkarbedövning i f***n. Suveränt! Fick några stygn men det gjorde inte ont och det var inte ngt stort problem efteråt heller. 
    Jag ser fram emot att få föda igen!
    Kontrollförlust -jag var ju kung ju! ALLA gjorde ju som jag sa. Dom tom matad mig med glass *s* Jo jag bad BM göra det och hon matade snällt även om det tydligen inte är så vanlgit att folk ska äta under förlossningen. Men jag har hållt på mkt med idrott så jag vet ju att det hjälper med energi både mot smärta och att man 2tar slut".
    Man orkar MYCKET mer än man tror. Kroppen kan föda. Du har kontroll för du är kroppen, det är bara en annan kontroll.
    Det gör ont. JA! Och upplevelsen av smärta är väldigt olika för olika individer. Be BM om hjälp att hantera den. Och bra att du vågar vara rädd. MAn kan inte jobba med sin rädsla om man inte erkänner den. Försök nagla ner exkat vad du är rädd för, då gör du rädslan mindre. Att tappa kontrollen över vad? Bajs? Skrik? Annat?
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    SusannneL skrev 2013-07-03 16:49:55 följande:
    Där dom bygger dom nya lägenheterna :)

ÅH! Supernära mig Bor på övre kviberg. I husen bakom fotbollsplanerna från dig sett. Då kan man kanske få promenadsällskap såmåningom!
    TeddyGirl82 skrev 2013-07-03 11:04:36 följande:
    Jag är väl rädd för att man ska ha massa ont, att bebisen ska bli stressad och att allt måste gå snabbt och sen vilken smärtlindring man ska ha. Men som ni säger, BM är ju där för att stötta en genom allt och då får man försöka ta till sig det. Det är ju inte första förlossningen bm är med om förhoppningsvis.

Okej.
    Då kan du ju ta orosmomenten ett och ett:
    Stressad bebis: Vad händer då?  Jo barnet plockas ut via kejsarsnipan. MAn har övervakning på både dig och barnet. Så ser man att barnet blir för stressat så agerar personalen.

Smärta: Inget KUL. Men man får smärtlindring. Finns det något du kan göra för att lindra smärtan? Tex andas? PAss på nu att öva på andningen kanske? Andra saker? När ska din man be om extra smärtilndring etc?
    BM: ÄR det Bm första förlossning så har du tur! För då har du ju även en extra erfaren BM där som handleder.

(Gissar av ditt kontrollbehov att dessa tankeövnignar kan vara bra)

Jag födde på Ös sist. Kunnig personal. Grymma var dom! Råkade hiva ut uskan en gång. Nackdel: när vi kom in stod jag i fönstret och tittade på PK huset (psykiatrin) och såg ngn kollega. Tänka på jobb vid förlossningen. Sådär. Glömde det sedan.  KOmmer åka dit igen. Det gock snabbt och åka bil med värkar är inte min ide om kul..
  • MissKaos
    TeddyGirl82 skrev 2013-07-03 18:10:47 följande:
    Ja det var bra tips. Vill både det ska komma igång och inte liksom. För man e lite rädd för allt nytt men samtidigt ser man fram emot d.
    Skräckblandad förtjusning... Ja efter det där läskiga så har man en bebis! Märklig känsla att det där lilla saken är ens ansvar när den ligger där helt försvarslös och pliarar. Eller sover. MInns vilken beskyddarinstrinkt som vaknade!
    Hoppas det drar igång inatt nu så du slipper tänka på det. JAg jagade upp mig det sista vet jag. Fick för mkt tid att tänka. Var kolugn sen sa min smarta BM att Det där är en STOR bebis osv.
    Bebisen är ofta lite lugnare precis innan förlossningen drar igång, visst skrev du ngt om det?

Jag har ju skitlångt kvar! NU börjar jag längta..

HAr så dåligt samvete: har ont i halsen. Ont i skallen och det kliar i öronen. Har inte feber (tur) känner mig mer en mindre utslagen ändå. Kommer intepalla jobba imorgon. Duktig Flicka Syndromet slår till = dåligt samvete.. Sjuk utan feber, bah lixom! Graviditeten gör väl sitt till man orkar mindre.

• MissKaos
    TeddyGirl82 skrev 2013-07-03 19:46:45 följande:

Ja den jar varit mycket lugnarr idag. Men sen var d full rulle och så ett tag. Och nu sover den tror jag. Vill d händrr inatt så får min bror rätt när fomk tror den tittar ut e så nyfiken på vad d e för nåt där inne

*tänker*
    Jag tippar på en bebis...  Spännande att se vem det är därinne.

Jag har kickboxningshow i min mage. Och det kurrar, låter som om bebisen morrar därinne? En tigerunge?
  • MissKaos
    TeddyGirl82 skrev 2013-07-03 20:04:44 följande:

Ja d e spännande och om d e en tjej eller kille. Förbannad halsbränna och bara gnäll. Suck. Nu blur d snart vräkning så man kan bli trevlig igen ;)

Skriv en vräkningsorder och tugga i dig? Och hoppas ungen kan läsa?

Lys med ficklampa nerifrån och ropa "gå mot ljuset" ?

*försöker muntra upp Teddy*
  • MissKaos
    SusannneL skrev 2013-07-04 14:42:42 följande:
    Jag tänkte börja köpa saker till bebis nu.
    Täcke & kudde tex, vart har ni köpt det?
    Såg att dom på Ikea "rekommenderas" från 12 månader =/
    Och på föräldrautb så visade dom en kudde som var ganska så stor och ganska så tjock också.
    (Man skulle lägga typ halva bebisen på den..)
    Minns inte vart dom sa att den där kudden såldes men de va väl nån bebis affär..

Tips på nödvändigaste sakerna mottages =)
    Vi bor trångt så jag vill bara köpa det nödvändigaste!
    Ni som har barn sen tidigare har säkert bra råd till mig =,)

Babyproffsen  köpte jag kudde på till stora killen.  Täcke: JAg köpte ett på Ullared. Det var sådär tyckte jag så jag klippte sönder ett gammalt och sydde ett. Påslakan, Ullared..  Nödvändigt är väl det nog olika vad man tycker. Babyskydd till bilen -även vid taxiresa hem från BB behövs ju det. Något att ta på barnet och någon pyjamas. Sängplats hemma, spjälsäng.. Vagn. Blöjjor och tvättlappar. Jag köper "torra" tvättlappar och använder olja från köket typ solros eller raps. Det fungerar bra till rengöring och lämnar bebisens hud mjuk och go. Kanske vill du ha babywatcher? JAg använde hårdliften till vagnen som sovplats inne. Antingen sov kotten i vagnen i tvättstugan -ligger inteill kökte här -bäst sov han när torktumlaren gick.. Eller så kunde jag bära den med mig. Vi har enbabysitter som kan göras som en liten gunga den användes frekvent med från ngn vecka tror jag. Iom att man kunde fälla ner den så den blev som en vagga så var det bra (la då kudden från barnvagnen i) Några filtar i olika tjocklek. AmningsBH och inlägg till Bhn så det inte blir så blött. Kanske en amningströjja? En filt att täcka soffan men hade jag. Det var bra! För jag läckte mjölk och det gjorde ju bebisen med. ibland. Plastad frotte (ullared, finns hemma med men dyrare) till vagn och säng.
    Badbalja och termometer.
    Babygym? -behövs eg inte när man kommer hem från BB men åker man till Ullared som vi gjorde är det ju billigare.
    Amningskudde!
  • MissKaos
    SusannneL skrev 2013-07-04 15:21:18 följande:
    Förresten!!  I kläd storlek, bör man köpa 50 eller 56 ?
    Känns som 50 kommer passa så kort tid men de e ju inge kul att ha alldeles för stora kläder heller? =/ 

Köp bådadera. MIn son hade knappt 50 alls. Dessutom vil man nog inte dra ut en liten baby i affärer när strl 50 är förlitet.
    Jag tycker man kan vika upp ärmsluten på bodys och nerekanten på byxorna i värsta fall.
    Kanske 4 set i varje strl + ett antal pyjamaser + hjälmmössa.
    Villervalla rear just nu. På hagagatan. Är personligen väldigt kär i deras kläder..  Lindex är bra med men smått i strl. Deras nya linje Lilttlephant får mig att bli alldeles sjuks sugen på shopping..
    Fler blöjjor! HAr du hämtat ut gratispaketet från Libero? Anmäl dig och gör det annas. Tror det finns rabattkuponger på blöjjor.
    Ingen panik, allt går att lösa! I värsta fall får du skicka ut gubben men en inköpslista när du är på BB. Dock, man vill ju tvätta sängkläder et.

Mått på täcke: Vet ej. Det är standard tror jag. Jag och Loppan har samma täcke tror jag och mitt har passat i alla påslakan.
  • MissKaos

¨

Mina fynd från igår på Villervalla. JAg ska ju ha i december så en overall i 50/56 på 70% rea kändes ju bra.. Den och pyjamasen (70%)och mössan (50%)och fleecetröjjan(50%) kommer från outleten nere vid järntorget. Resterande är 30% rean på stora butiken.

• MissKaos
    Vilgot o Lillpyret skrev 2013-07-03 23:15:22 följande:
    Hej alla!

Hur går det? Känner du något än, TeddyGirl82? Nu borde det ploppa ut fler bebisar här snart!

Min lille kille är nu 10 dagar gammal och allt fungerar jättebra. Hade lite problem med amningen i några dagar (spricka vid bröstvårtan) men nu fungerar det. Han sover, äter och bajsar. Kan ligga själv en hel del om dagarna men är väldigt tuttig om nätterna. Då har han svårt för att somna. Han äter varannan timme men konstigt nog känner jag mig inte låst. Jag tror att det beror på att jag denna gång inte har ont vid amningen (längre). Då min äldste son var liten och jag ammade honom så grät jag för att det gjorde så ont. Det gjorde ont i hela mig då jag såg att han ville ha mat igen. Skönt att slippa det nu!

Med kroppen går det bra nu, den börjar återhämta sig. Har haft väldigt ont i underlivet (sprack och sydde både i vagina och i ena blygdläppen), särskilt då jag kissat... Jag rekommenderar er att köpa Zylocain-salva! Det är en bedövningssalva som är helt fantastisk! Utan den vet jag inte hur jag hade klarat mig. Men nu har det i alla fall blivit mycket bättre, så skönt! Har däremot kvar en mystisk, tryckande tyngdkänsla som sitter över klitoris. Den kommer helt plötsligt och det känns som att allt ska ramla ner. Det är inte skönt! Jag har kollat runt lite och det är tydligen vanligt att känna så, och det är väl inte konstigt efter att man pressat ut en bebis. Trodde först att det kunde vara urinvägsinfektion men nu vet jag att det inte är det.

Utöver det onda så är det fantastiskt att ha en liten bebis igen. Det är så mysigt! Tänk att ni alla snart kommer få era små att snusa på. Bebisdoft är ju det godaste som finns!

Här kommer lite bilder på mitt underverk:

Ivar på BB.

Jag bara tittar på bilden och *åhhhhh* LÄNGTAR herrejösses så fin han är Vill MED ha NU!
Svar på tråden Gravid i Göteborg 2013