Inlägg från: tvetalan |Visa alla inlägg
  • tvetalan

Halalslakt

LindaEfraim skrev 2013-02-26 00:40:01 följande:
    Fast OLilly det blir ju löjligt att du försöker rättfärdiga en dålig sak genom att visa andra dåliga saker. Istället för att säga jag är muslim och jag ställer inte upp på dessa slakt metoder som är inhumana. Gärna halal men djuret får inte lida.
    Är det svårt att ha det kravet eller yttra sig om det.

Du beter dig precis som ett barn. Men han gjorde ju så och han va värre därför gjorde jag så.
    Ja men om du motsätter dig en sak borde du ju rimligtvis motsätta dig det andra också? Du skriver liksom ingenting om det. Det är också en slaktmetod (som är godkänd i Sverige dessutom) och om jag frågar dig gång på gång att jämföra (för det är vad man gör när man analyserar någonting) så är det meningen att du ska ta två olika slaktmetoder och jämföra dem. Ifall du tycker att LAGLIG halal-slakt är så himla hemsk och ska förbjudas helt så borde du ju rimligtvis sluta äta kött också. Rätt ska vara rätt.
  • tvetalan
    LindaEfraim skrev 2013-02-26 00:52:54 följande:
    Jag har redan skrivit vad jag anser. Bedövning med en slakt pistol i huvudet. Tar den rätt ska djuret inte plågas.
    Jag tycker du är en "hater" utan riktig grund. "Tar den rätt ska djuret inte plågas", nä precis. Djuret plågas inte heller när det blir bedövat och slaktat enligt halal........................ Förstår inte ens vad vi ska debattera om.
  • tvetalan
    LindaEfraim skrev 2013-02-26 00:47:21 följande:
    För endel människor använder Guds/Allahs namn för att göra brutala saker med det som Gud/Allah har skapat.
    Men det behöver inte betyda att det är rätt. Troende muslimer står inte bakom självmordsbombare och allt skit som visas på tv.
  • tvetalan
    Svenskflicka skrev 2013-02-26 07:31:26 följande:
    Glutenfri diet= Inget val. Det är ngt man måste gå efter.
    Vegan/vegetarisk= Ingen plågsam djurslakt inräknad.

Varför skall muslimer komma hit och kräva någonting som står i deras koran. Jag anser att man anpassar sig. Andra religioner har gjort det, så varför inte islam? Varför skall vi i Sverige tvingas till att äta halalslaktat? Man kan ju inte med säkerhet köpa något idag, inte heller vat man vad som serveras på skolorna, pga av att muslimerna har sina behov. Sluta forma samhället efter dem. Det finna även ICKE muslimer här i Sverige. Detta är inte Mecka.
    Halalslakt innebär ingen plågsam djurslakt i Sverige. Vad hände med att respektera människors val och livsstil? Det är så mycket vi-dom-känsla i dina inlägg. "Det finns även ICKE muslimer här i Sverige", ja och jag hoppas INNERLIGT att alla dom inte är lika trångsynta som du är.
  • tvetalan
    Svenskflicka skrev 2013-02-26 07:41:34 följande:
    Ja och det finns JUDAR, HINDUER, BUDDISTER!! Men vad är skillnaden? JO de tar inte lika mycket plats. Visst finns det judar som envisas med att äta kosher, med de jag mött lever relativt sekulariserat. 
    Hur tar muslimer, enligt dig, plats i samhället? 
  • tvetalan
    LindaEfraim skrev 2013-02-26 10:38:24 följande:
    tvetalan

Så du tror inte att självmordsbombaren ser sig som troende muslim? Det tror jag och det är därför de gör det.
    Ja men du kan ju inte sitta och dra alla över samma kam??? På samma sätt som det finns extrema muslimer som tror att allt dem gör är rätt (fastän tvärtom står i koranen- det är inte tillåtet att döda sig SJÄLV eller NÅGON ANNAN MÄNNISKA) så finns det kristna, judar och andra extremister också! Bara för att media väljer att visa er en bild av verkligheten så tror du att det är den enda sanna bilden.
  • tvetalan
    LindaEfraim skrev 2013-02-26 11:03:08 följande:
    Sedan kan man se det så att när halalslakt blev populärt när Koranen nedpräntades fanns ingen bedövning. Det känns som om man håller kvar i gamla traditioner fast utvecklingen går framåt och att man inte vill ta sig till att utvecklingen går framåt.
    Västvärlden som till majoriteten är kristen kan iaf ta sig till ny teknik och vara humana mot allt liv även om en del inte kallar sig kristna men om man ser det som att västvärlden var det iaf förr innan sekulariseringen blev poppis. Det beror nog på att man ska älska det Gud har skapat och ha en vördnad för det. Kan man då ta till sig ny teknik så djur inte lider under sin avrättning så visar man vördnad.
    Men de som håller tillbaka utvecklingen och inte vill använda den pga att de tror att det måste göra som man gjorde för 900 år sedan pga att då fanns inte denna teknik borde inte heller sitta med annan teknik heller utan leva som deras bok säger.
    Så logga ut från FL och släng datorn,
    Du kanske borde framföra din kritik mot kosher-slakt istället då istället? Eftersom deras religion inte tillåter någon bedövning av djuret. Lärda muslimer har uttalat sig om att djuret kan vara bedövat och sedan slaktas enligt sed- det följer den nya tekniken och är anpassat till dagens samhälle. 

Vem talar du till när du uppmanar personen att logga ut från FL och stänga av datorn?  
  • tvetalan
    MikNis skrev 2013-02-26 11:08:52 följande:
    Frågan är väl hur det såg ut innan slaktlagarna ang halal och koscher kom.

Förmodligen så som det ser ut på ganska många "svenska" slakterier utan halalslakt idag ;) Behind closed doors so to speak....
  • tvetalan
    MikNis skrev 2013-02-26 11:18:53 följande:
    Menar du att det förekommer saker på "svenska" slakterier som skulle uppröra folk om det kom till deras kännedom ?
    Jag tror att alla folk försöker kasta skit utan att egentligen veta hur saker och ting ser ut i verkligheten. Det är lättare att se en kort snutt av något som folk tror är verkligheten och basera hela sin uppfattning om det istället för att läsa på. Jag tror att slakterier i Sverige fokuserar mer på massproduktion än för att värna om djurets bästa och därför tror jag att mycket kan gå fel på vägen.

Tycker förövrigt att all form av slakt är avskyvärd eftersom man dödar bara för folks girighet (kött på tallriken).
  • tvetalan
    LindaEfraim skrev 2013-02-26 11:28:39 följande:
    Jag är emot det också. Men nu när du skriver det så verkar du hela tiden försöka flytta fokus och det gör bara de som förnekar att de som de står upp bakom kan ha brister istället för att ta till sig bristerna och försöka få en förändring så djuret blir ordentligt bedövat.
    Jag flyttar inte fokus. Jag försöker förklara för dig hur det ser ut i Sverige idag och frågar dig varför du är en sådan grov motståndare om det inte är någon skillnad på halalslakt och vanlig slakt i Sverige idag? Vem har sagt att djuren inte blir bedövade här i Sverige då? Du skriver ju att folk ska ta åt sig bristerna och försöka få förändring. Då tycker jag att du ska vända dig till någon statlig myndighet och framföra argumenten. Är det så att slakt (i vilken form som helst) görs utan bedövning så är det upp till myndigheterna att reda ut det. Ett djur ska vara bedövat enligt svensk lag vid halal-slakt och vanlig slakt, bryter någon mot lagen så är det ju myndigheterna som ska se till att förbättring sker, alternativt lägga ett förbud. 

För att svara på ditt tidigare inlägg "logga ut från FL och stäng ner datorn", vilket jag antar var riktat till mig så tycker jag att du nog borde argumentera lite bättre.
Svar på tråden Halalslakt