-
-
Svensk flicka: sluta spela dum. Det är inte ALLS vad du har sagt hela tiden. All din argumentation bottnade ju i att du var rädd för att "islam breddar ut sig" som du fint skrev när vi förklarade bilden av halal-slakt i Sverige. Är du orolig för djuren här så tycker jag att du ska sluta äta kött. All slakt är brutal.
-
Tack för den!Svenskflicka skrev 2013-02-27 19:28:48 följande:tvetalan: Sluta spela så J###a korrekt. Jag har aldrig sagt eller antytt att jag är rädd för islam. Däremot har jag uttryckt ett missnöje och kritiskt förhållningsätt till religionen
Jag spelar inte korrekt. Allt jag gjort sen trådstarten har varit att försöka förklara att halal-slakt i Sverige egentligen är precis som all annan slakt här, i enighet med det jag vet om halal-slakt, det jag läst och jordbruksverket. Jag skrev bland annat att Tyras blogginlägg inte borde vara en källa för din uppfattning utan att du borde söka information någon annanstans. Sedan har du bland annat skrivit en massa andra saker som jag också bemött kritiskt eftersom jag tyckt, personligen, att du haft fel. - Det betyder inte att jag har spelat korrekt.Du har specifikt kritiserat halal-slakt för att du tyckt att det är djurplågeri, då har folk (jag och en del andra) jämfört halal-slakt med vanlig slakt som också utförs i detta långa land för att se om skillnaderna nu är så stora. Det visade sig att det knappt fanns några skillnader varför folk därför skrev att om du är kritisk mot halal-slakt så torde du också vara kritisk mot vanlig slakt också.Svenskflicka skrev 2013-02-27 19:29:51 följande:Sedan har jag inte heller menat att annan slakt är mer human än någon annan.
Nu orkar jag inte sitta och slösa tid på denna diskussion längre eftersom den inte leder någonvart. Du verkar glömma vad du skrivit och tyckt bara några inlägg innan för att sedan börja på en helt annan bana. Allt bottnar i en och samma sak vilket du också skrev ovan. Därför är detta slöseri med tid. Återkom när du är redo att öpnna ögonen för att alla i samhället ska ha samma rättigheter.
-
Jag upplever dina problem skrattretande. Finns så mycket skit i världen. Om detta är ditt enda problem i livet kan du skratta dig lycklig.Arima skrev 2013-02-27 21:04:38 följande:Nej, men jag kommer att bli hungrig. Jag kommer inte att få ta med eget alternativ, då vi ska vara förebilder och äta maten som serveras. Vi som personal förutsätta äta halal om man inte är allergisk eller vegetarian.
Och jag är inte vegetarian så jag får inte äta vegetariskt mat då det serveras halal. Vissa rätter som t ex soppa kan vara helt halal. Så det blir ett dilemma.. Jag ska vara förebild.. men jag tänker inte tala om anledningen för barnen varför jag inte äter halal... Frågan kommer att tas upp om ett par veckor.. får se hur det hela slutar.. Betald bantningskur...
Hoppas även att köket gör extra mat till dig i framtiden, "ohalal" så att du inte dör av förgiftning eller något........ -
Du blir inte påtvingad att gå och läsa bibeln bara för att du hör kyrkklockor eller?Arima skrev 2013-02-27 21:53:37 följande:Återkom när du är redo att öpnna ögonen för att alla i samhället ska ha samma rättigheter.
Där sa du något extremt viktigt!!! Det är just det alla i samhället ska ha samma rättigheter. Var är då mina rättigheter som ateist!! Jag ska acceptera religiöst slaktat kött. Höra på klockringningar eller böneutrop..
Blir påtvingad religiös påverkan. Hur ska då mina rättigheter kunna tas tillvara??? Göra som en moderat politiker tyckte i Botkyrka. Typ.. gilla läget eller flytta.... Vilket härligt samhälle vi har....
Du blir inte påtvingad någonting utan ska kunna leva bredvid religiösa personer som vill ha ringande klockor och böneutrop. Det är frihet. Att ha samma rättigheter betyder att du ska ha ett fritt val att tro på vad du vill tro på, att klä dig som du vill och äta vad du vill. Dina rättigheter tas tillvara på genom att ingen står med ett gevär mot din tinnig och tvingar dig tro på någonting du inte vil tro på. Du har ett fritt val i Sverige. Bara för att du hör kyrkklockor innebär det inte per definition att du direkt måste gå in i kyrkan och be en bön?
Du ska acceptera att det finns folk som vill äta halalslaktat kött och att det därför ska finnas att köpa och i skolmatsalar. Att förbjuda det vore att inskränka i människors rätt. Samtidigt så hoppas jag att det löser sig för dig och din ohållbara situation och jag hoppas att du får äta kött som är slaktat vanligt.
-
Vad händer med vegetarianerna då?Fagerlund skrev 2013-02-28 14:17:06 följande:
Enligt samma princip kan man servera fläsk i svenska skolor också. -
Till er som är som har en sådan kritisk inställning mot islam borde läsa boken "Islamofobi" skriven av Mattias Gardell. Orkar ni inte läsa den så finns det säkert en sammanfattning eller en recension på youtube.
Jag säger inte att ni är islamofobiska men jag har märkt att er åsikt om halalslakt har gått från djurens rätt till kritik mot att islam breddar sig till halalmat i skolor det är liksom spretigt och jag tror att det beror på okunskap för något ni inte vet något om, något som känns läskigt för er.
Trevlig läsning, hoppas någon lyder mitt råd -
Nej. Det är rädslan och hatet för okända saker, för annorlunda saker som skapar konflikter. Makt och pengar skapar konflikter. Jag säger att du inte vet någonting om historien och inte heller om islam och därför tycker jag du borde läsa först- tala sen.Svenskflicka skrev 2013-02-28 18:27:11 följande:Ja, vi är ju sååååå rädda. Jag är inte rädd för Islam, men religion i allmänhet skapar bara konflikter och krig.
För övrigt så vill jag inte diskutera med dig i fortsättningen Svenskflicka, för jag tycker du är nedlåtande och trycker ner folk hejvilt. -
ummabdilleh : Genom historien har det alltid funnits en folkgrupp som har fått vara syndabock, ett tag brände man häxor på bål här i Sverige och för att inte nämna judehatet för inte så länge sedan. Genom historien har det varit häxor, kättare, kalvinister, katoliker, tattare, romer och judar. Idag är det Islam och muslimer. Tyvärr. Såhär låter det från politiker idag : "det muslimska hotet mot vårt samhälle mer allvarligt än klimatproblemen" (vice statsminister Espersen).ummabdilleh skrev 2013-02-28 18:38:51 följande:jag marker att det ar ingen ide att snacka med dig, eftersom du inte verkar ha alla hastarna hemma!!!!
Allvarligt talat så finns det inget vi kan säga i just denna debatt som kommer få någon av bakåtsträvarna att ändra sin åsikt.
Tyvärr ser samhället ut såhär idag och folk som uttalar sig om något utan att vara läsa på blir bara fler och fler... -
Vem bryr sig om du har en gryta på spisen med skinkstek? Vad tillför det i den här debatten?Miss Blue skrev 2013-02-28 18:43:13 följande:Jag mår alldeles utmärkt, har en gryta puttrande på spisen med skinkstek.
Men då får ni äta vegetariskt då. Simple as that!