Inlägg från: tvetalan |Visa alla inlägg
  • tvetalan

Halalslakt

Miss Blue : kul att det finns alternativ för alla då :)

• tvetalan
    Miss Blue skrev 2013-02-26 20:30:16 följande:
    Tycker du? Jag som konsument har RÄTT att få veta VAD jag köper. Halalslakt ska inte smygas ner bland annan mat.
    Så enligt dig så borde det finnas flera stora varningsskyltar och en speciell disk för just halalslaktad mat då eller? Ska inte allt kött kunna ligga i samma kyldisk? Det som gäller är att du som konsument ska ta reda på informationen. Ingenting "smygs" väl ner. Står ju klart och tydligt på allt kött vart det är slaktat och om det är halal så är det en märkning också. Jag tex köper inte kött från andra länder än Sverige och jag får själv läsa mig till informationen.
  • tvetalan
    Svenskflicka skrev 2013-02-26 20:24:53 följande:
    Ännu bättre, du kanske skall flytta till mellanöstern så får du allt du önskar dig. Dvs moskeer, minareter, halal, niqab etc etc. 
    Jag har inte sagt att jag önskar mig något av det du räknat upp. Jag står för fri vilja och om man vill ha huvudbonad/ täckt ansikte/keps ja, vad som helst så ska man få ha det. Det är ett fritt val. Du, som motsätter dig förändringar, som inte tycker att samhället ska anpassas efter alla människor, borde ju rimligtvis då flytta ut till skogen eller till någon bondgård där du kan bo isolerat? Så ingen stör dig.

Jag trivs bra där jag är född och där jag hör hemma. Sverige, som svensk. Önskar att alla kunde respektera varandra för deras olikheter. 
  • tvetalan
    Arima skrev 2013-02-26 20:50:22 följande:

Det var just det en moderat politiker i Botkyrka tyckte härom dagen via twitter..... gällande frågan.. Om man inte gillar böneutrop eller kyrkringningar så var det bara att flytta...

Dvs som ateist har du inte rätt till frihet från religion... utan måste anpassa sig... 

Men om kyrkklockorna inte har stört alla tusentals ateister hittills och de inte behövt/velat flytta därifrån, varför skulle då böneutrop vara värre? 

Ingen står med en yxa över ens huvud och tvingar en att välja religion idag. Det är frihet. Du kommer inte bli förföljd eller kränkt (eller jo om du är muslim blir du nog kränkt många gånger i dagens samhälle) för att du valt ett visst synsätt. DET är frihet från religion. Du blir inte påtvingad att tro på Buddha, Jesus eller något annat bara för att kyrkklockorna låter eller för att böneutrop finns. 
  • tvetalan
    Svenskflicka skrev 2013-02-26 21:04:55 följande:
    Ja, Men Sverige är väl inte ALLAS Mecka? 
    Nej. Men Sverige är ett fritt land och man har rätt att tro på vad man vill och se ut som man vill. 
  • tvetalan
    Svenskflicka skrev 2013-02-26 23:24:32 följande:
    Men varför respekterar inte de nyanlända Sverige som det är? För det gör de uppenbarligen inte, då de skall ha sin religion överallt. 
    För att de inte vet bättre? För att de är vana vid att leva och bo på ett visst sätt när de kommer hit. Där i ligger deras trygghet. 

"De ska ha sin religion överallt". Antar att du syftar på muslimer igen. Men kristna då, den religionen är överallt idag i Sverige, stör det inte dig det med? 
  • tvetalan
    chewielusen skrev 2013-02-26 23:58:18 följande:
    åh, så hemskt! det är ju så klart bättre att kött som inte är halalslaktat. det mesta kött som importeras till sverige är från djur som inte bedövats före slakt. och då menar jag inte bara nötkreatur, har ni redan glömt hästlasagnen? absurt att peka ut halalkött som särskilt oetiskt. Allt köttätande är förenat med djurplågeri.
  • tvetalan
    Miss Blue skrev 2013-02-27 00:29:47 följande:
       www.djurskyddet.se/se/press/pressmeddelanden/...

Läs så kanske du förstår!
    Nej jag tycker inte som personen som skrev pressmeddelandet. Jag tycker att du som konsument ansvarar för vad du köper. Halalslaktat kött ska ha märkning och du, om du inte vill köpa det, ska leta efter en sådan när du handlar. Vad som är vilseledande är när kött som egentligen är fläskfilé säljs som oxfilé. När hästkött säljs till ovetande konsumenter. Det om något är FEL. 
  • tvetalan

Jo men det stod att det inte är märkt. Du, i dina inledande inlägg skrev att du kände dig kränkt pga att du fick leta efter en märkning. Märkning fanns således i ditt fall så jag förstår inte varför du tar upp en källa där de pratar om att märkning av halalkött inte finns? Om det är ännu ett problem så är det bra att det uppmärksammas men av vad jag har sett så är det mesta märkt med land och ifall det är halalslaktat.

Svar på tråden Halalslakt