• Anonym (tjej)

Tipsa polisen eller ej?

Jag vet var alla under 18 år köper sina cigg, sprit och droger där jag bor. 
    Jag tycker det är fruktansvärt när jag ser dessa osäkra 13-14-åringar som redan håller på med sån skit. Men vad kan man göra? 

Några jag känner, som är 15, håller på med det dagligen. Jag försöker att inte umgås med dem, men då vi går i samma klass kan man ju inte göra något annat.
    Men, jag håller själv inte på med något. Jag försöker så gott det går att förklara hur dumt det är att de håller på med sånt, men givetvis så är det inget dem bryr sig om. 

Vad hade ni gjort? Tipsat polisen var man kan få tag på sakerna? Eller bara låtit det vara? Jag känner mig samtidigt dum om jag skulle "skvallra" på mina "kompisar". 
    I grund och botten är de säkert hur snälla och goa som helst. De har det bra ställt jämfört med många andra, de har haft en bra grund att stå på. 

Hur ska jag göra? 

• Svar på tråden Tipsa polisen eller ej?
  • Moonis
    iceolator skrev 2013-02-23 20:08:32 följande:
    Hhmm omkostnader skulle falla drastiskt då vi har droger som helst bär sina egna kostnader och producerar överskott, alkohol hör inte till dom.

Dagens absurda priser kommer från två håll, alkoskatten är ett försök att kontrollera drickandet i landet, synd att den inte funkar när man kan beställa pallar med sprit från tyskland, och dom övriga drogers prissätning kommer från illegalitet och risk, jag tror inte att nått som växer så fort man slänger ett frö i marken är värt 1-2 00 kronor grammet
    Med missbrukare menar du förmodligen heroinister och det är givetvis en gigantisk skillnad på att betala flera tusen om dagen och att betala en bråkdel.

det är även en gigantiskt skillnad på att få en produkt av garanterat styrka och att köpa grisen i säcken _varje gång_ man handlar, grisen som kan ta död på en om det är för starkt.
    i dagens läge så finns det inga kvalitetskontroller eller garantier, folk köper skit på gatan och dör av det som följd.
    i dagens läge tar vi död på missbrukare, nån hjälp får dom inte, dom får beväpnade skithuven efter sig som använder dom för att bättra på statistiken.
    istället för att få hjälpen staten _ska_ erbjuda, vi betalar för det så ser det mer ut som så att vi låter polisen trakasera dom till döds.
    kan tillägas att sverige har dubbel så höd dödlighet bland missbrukare än ex holland där man har en mer tolerant syn på vissa droger och missbruk betraktas som sjukdom folk bör omgående få hjälp för ... OM DOM ÖNSKAR DET!.

Om vi säger så här, i danmark har man testat att dela ut heroin till dom mest "hopplösa missbrukare" kriminalitet i området i form av rån och inbrott föll med 80%

Dessa har fått vård och då försvan kringliggande kriminalitet, givetvis bör det storsatsas  på psyk och misbrukarvård, vi SKA ha kapacitet att hjälpa folk i behov så dom slipper testa sig fram bland olika droger som finns att köpa eller beställa, dom ska få hjälp när dom ber om och inte om några veckor under förutsätning att dom uppfyller krav som är ganska omöjliga för dom som är som mest utslagna och kryper ditt på sina bara knän.
    En av mina barndomsvänner har hamnat på kyrkågården just på grund av den icke fungerande vården.
     både familjen och vänner kämpade han FICK ingen hjälp trots att det var uppenbart att personen var en fara för sig själv.
    Det slutade i en överdos.

Så du menar att en legalisering skulle ha räddat honom då?

Det är en sak att vården måste bli bättre för det håller jag helt klart med om men att sen tro att en legalisering skulle hjälpa är helt galet. Även om dom skulle få drogerna gratis så är det ruset dom är ute efter, det är det missbrukarna jagar och det är det som får dom att överdosera. 
  • Anonym (VA FAN!!!!)
    Anonym (tjej) skrev 2013-02-23 20:46:12 följande:
    Det är tjejer, därför tycker jag det är extra "synd".
    Gör det som känns bäst för dig, lyssna inte på de här inne som säger att du "golar" på dina vänner..
    Du gör ju en bra sak för dem genom att hjälpa dem, förmodligen fattar dem inte vad som kan hända..!!
    Gör det anonymt, dvs lämna tips till polisen, ha inte dåligt samvete över det, utan se det mer som att du hjälper dem....
    TRO MIG, dem kommer tacka dig senare i livet!! 
  • Ojsan
    Anonym (VA FAN!!!!) skrev 2013-02-23 22:26:27 följande:
    Gör det som känns bäst för dig, lyssna inte på de här inne som säger att du "golar" på dina vänner..
    Du gör ju en bra sak för dem genom att hjälpa dem, förmodligen fattar dem inte vad som kan hända..!!
    Gör det anonymt, dvs lämna tips till polisen, ha inte dåligt samvete över det, utan se det mer som att du hjälper dem....
    TRO MIG, dem kommer tacka dig senare i livet!! 
    Precis, det är yngre tonåringar det gäller och missbruk av både alkohol och droger så tidigt i livet kan ge omfattande skador.
  • Anonym (VA FAN!!!!)
    Anonym (.) skrev 2013-02-23 20:00:33 följande:

Grejen med att dricka i den åldern är ju för att det är "coolt" och man dricker och dricker och dricker utan att inse att det säger pang bom så minns man inge mer.. Man gör misstag som man ångrar länge, länge, läääänge!
    Hade någon hjälpt mig i den åldern och satt stopp på hur enkelt det var att fixa allting så hade man idag mått så mycket bättre.

Idag är jag 22 år och har inte druckit på 2,5 år, hade en liten festkväll en gång och före det hade jag inte druckit på ett år. Och varför? Jag är livrädd för vad alkoholen gör med en och de kommer även andra göra och därför tycker jag ts ska anmäla, hon hjälper människor från att ha ärr för resten av livet, även om hon bara hjälper en av hundra så har hon iallafall gjort någonting.
    Ja men precis, det e ju så..
    Dem ser ju inte riktigt hur de beteer sig o vad som händer..
    GRATTIS till dig, starkt av dig!!!!
    Önskar oxå mga ggr att de vuxna hade tagit sitt ansvar när man var liten o riktade äns näsa åt rätt håll..
    Lite svårt för en ung tonåring att se åt rätt håll om man redan e påväg åt fel..
    Som sagt, bara synd att inte alla kan se det o faktiskt hjälpa till i tid!!!! 
  • Anonym (VA FAN!!!!)
    Ojsan skrev 2013-02-23 22:30:10 följande:
    Precis, det är yngre tonåringar det gäller och missbruk av både alkohol och droger så tidigt i livet kan ge omfattande skador.
  • camcam1

Jag har jobbat med gamla missbrukare och det finns en sak gemensamt alla har sagt: Jag önskar att någon gjort någor som visar att att de brydde sig innan det fick för långt! Visst, alla kommer på något sätt försöka då tag på öl/sprit eller vad dom vill testa men på något sätt måsta man försöka få bort problemet. Om jag visste att någon köpte droger och av vem och denna person råkade illa it eller i värsta fall dog, skulle jag ha problem med att inte klandra mig själv med att jag kunde göra något. Det kan även vara så att dessa "kompisar" söker hjälp utan att säga det rakt ut. Har lite sbårt att se tjejer i den åldern söka kontakt med med någon som inte har samma "intressen".

• Anonym (VA FAN!!!!)
    camcam1 skrev 2013-02-23 22:46:21 följande:
    Jag har jobbat med gamla missbrukare och det finns en sak gemensamt alla har sagt: Jag önskar att någon gjort någor som visar att att de brydde sig innan det fick för långt! Visst, alla kommer på något sätt försöka då tag på öl/sprit eller vad dom vill testa men på något sätt måsta man försöka få bort problemet. Om jag visste att någon köpte droger och av vem och denna person råkade illa it eller i värsta fall dog, skulle jag ha problem med att inte klandra mig själv med att jag kunde göra något. Det kan även vara så att dessa "kompisar" söker hjälp utan att säga det rakt ut. Har lite sbårt att se tjejer i den åldern söka kontakt med med någon som inte har samma "intressen".
    där sa du ngt, de kan söka hjälp utan att BE om hjälp..
    Jag var oxå så, gjorde saker för att få uppmärksamhet(för att jag ville ha hjälp) utan att be om hjälp rakt ut!!!!
    Väldigt vanligt bland ungdomar som inte mår bra av olika anledningar 
  • alexDeLarge

Ni lyssnar verkligen inte. Ingen påstår här att man ska låta missbruk flöda bland våra barn och ungdomar. Det vi menar är att ni riktar vapnet HELT ÅT HELVETE FEL. Ni gör det som är bekvämast och enklast, ringer ett snabbt samtal till polisen så får de göra något och ni kan klappa er själva på axeln, dock har ni inte hjälpt någon, tvärt om. Vill ni hjälpa så hjälp ungdomarna direkt istället. Försök inte strypa roten till problemet då den aldrig kommer dö. PRATA MED UNGDOMARNA.

Alltid anarkist. Kunnig inom juridik och medicin.
  • Meh01

Skicka anonymt tips från ett internetcafé eller ngt. Sjukt skabbigt med ungdomar som röker på.

• Thaleya1

Eftersom det endast är ungdomar så tror jag att det går lätt att strypa all tillgänglighet och på så sätt få dem att sluta innan de är fast. Langaren gör betydligt mer fel än dessa ungdomar. Så ring till polisen, sen hade jag alltid försökt att ge lite bättre influens till dessa tonåringar eftersom de svansar efter dig i skolan. Skulle typ säga att den som håller på med droger är sorglig och patetisk osv om ämnet kommer up, sakta men säkert kan dina åsikter rubba av sig om de ser upp till dig.

Svar på tråden Tipsa polisen eller ej?