• stickkontakt

Balkongodlare

Finns någon mer som har planer på balkongodling? Jag började lite lätt med örter förra året och i år tänkte jag utöka. Vi har en ganska stor balkong med sol från kl 11-12 fram till solnedgången, så det är som gjort att odla på. 

Tänkte fortsätta med örter, basilika, persilja, oregano och timjan. Så tänkte jag plantera tomater och kanske chili. Kan man ha vitlök i en stor kruka? Det blir ju inte så många lökar men bladen är ju också goda som krydda under sommaren.

Funderade också på en "jordgubbskasse". Någon som testat det, blir det bra? På samma sida hittade jag ett terassväxthus som jag tänkte köpa. som lite extra skydd för ömtåliga plantor.

Vad odlar ni på era balkonger?  

• Svar på tråden Balkongodlare
  • Trillerilla

Vi odlar litegrann på balkongen, just nu är det huvudsallat, ruccola, "kattgräs" till katten, persilja, basilika, orgeano, rosmarin, lite ringblommor och citronmeliss. Tanken är att köpa någon fin klätterväxt typ klematis och hänga tomatplantor i ampel, men så långt har vi inte kommit ännu. Jag är även rätt sugen på ett mindre träd i kruka, kanske oliv eller citron...

• stickkontakt

Ja, ett oliv- eller citronträd vore underbart. Har du inglasad balkong? Vad jag förstår behöver de stå svalt men frostfritt över vintern och något sådant utrymme har jag inte. Jag fantiserar om att köpa ett litet hus så jag kan bygga ett fint uterum att fylla med exotiska växter

• Loth

Ska läsa igenom tråden lite, roligt att se vad alla andra odlar :) själv har jag jordgubbar som det börjat utvecklas bär på, ärter av olika slag och en uppstammad liguster i min inglasade balkong.

Det var mycket som inte ville ta sig iår plus att vi skaffat kolonilott så planteringen där har tagit merparten av tiden.

• Trillerilla
    stickkontakt skrev 2013-05-19 14:00:51 följande:
    Ja, ett oliv- eller citronträd vore underbart. Har du inglasad balkong? Vad jag förstår behöver de stå svalt men frostfritt över vintern och något sådant utrymme har jag inte. Jag fantiserar om att köpa ett litet hus så jag kan bygga ett fint uterum att fylla med exotiska växter
    Nej, vi har ju inte det... Däremot har vi ett källarförråd med ett litet fönster, så möjligen kan man vinterförvara där. Eller så får det stå inomhus. 

Drömmen är ju som du säger, en trädgård med plats för ett litet orangeri Solig 
  • santana01

Hej hej, hur går det för er? Det är första gången jag satsar på balkongodling men de flesta fröer har klarat sig bra och spirar, förutom jordgubbarna - jag vet inte vad jag gjorde för fel men där hände ingenting.

Annars har jag morötter, små gurkor (cornichons), tomater och smultron på gång. Gurkorna går det bäst för och plantorna växer som sjutton, hoppas det snart kommer några små gurkor!

Mitt största problem är platsbrist, vet inte var jag ska ställa allt! 

• stickkontakt

Ja, platsbrist är ett stort problem. Min balkong är fylld till bristningsgränsen, och då står mycket fortfarande i för små krukor. Jag måste hitta någon som vill "adoptera" några plantor för jag klarar inte att slänga fina plantor som jag pysslat om i snart 3 månader.

Det går dock riktigt bra. Tomaterna blommar fint och det har börjat komma några små små tomater. Två av mina paprikasorter är på god väg också, den största paprikan är redan 5 cm lång. Jag har rädisor och rucola på väg och örterna plockar jag av nästan varje dag nu.

Jordgubbar köpte jag färdiga plantor, och de har nu börjat blomma.  

• Tummelisa01

Tänkte också plantera på min balkong för första gången i år :) Har tänkt mig gurka, tomat, paprika, olika kryddor och även jordgubbar i en stor kruka.

Är även lite sugen på chili men har inte förodlat det än, så det känns lite sent?

Har köpt några gamla fönster som jag tänkte bygga ihop till ett litet växthus på balkongen. 

• stickkontakt
    Tummelisa01 skrev 2013-05-21 13:10:44 följande:
    Tänkte också plantera på min balkong för första gången i år :) Har tänkt mig gurka, tomat, paprika, olika kryddor och även jordgubbar i en stor kruka.

Är även lite sugen på chili men har inte förodlat det än, så det känns lite sent?

Har köpt några gamla fönster som jag tänkte bygga ihop till ett litet växthus på balkongen. 
    Du kan ju alltid köpa en färdig planta på plantskolan, då är det inte alls sent! Har du förodlat de andra sakerna?

Jag hade ett litet växthus på balkongen, men mina plantor har redan växt ur det tyvärr. När jag köpte det såg det så himla stort ut, jag var lite hemmablind av mina små krukor med nyss grodda plantor. Men bygger du själv borde du kunna få nog med plats för de känsligaste plantorna i alla fall. 
  • Tummelisa01

Jag har förodlat allt förrutom chili. Så ska kolla runt lite och se om jag hittar någon färdig planta som jag kan köpa. Är så roligt att fixa med alla plantor så snart har jag nog för mycket.

Har aldrig haft jordgubbar i kruka förrut, något speciellt man ska tänka på?

• stickkontakt
    Tummelisa01 skrev 2013-05-21 14:45:58 följande:
    Jag har förodlat allt förrutom chili. Så ska kolla runt lite och se om jag hittar någon färdig planta som jag kan köpa. Är så roligt att fixa med alla plantor så snart har jag nog för mycket.

Har aldrig haft jordgubbar i kruka förrut, något speciellt man ska tänka på?
    Ja, det är verkligen jättekul!

Jag har heller aldrig haft jordgubbar i kruka förr så har inga tips att komma med. Mina står soligt och får ganska mycket vatten och lite gödning ibland. Jag hoppas det ska gå bra. 
Svar på tråden Balkongodlare