• stickkontakt

Balkongodlare

Finns någon mer som har planer på balkongodling? Jag började lite lätt med örter förra året och i år tänkte jag utöka. Vi har en ganska stor balkong med sol från kl 11-12 fram till solnedgången, så det är som gjort att odla på. 

Tänkte fortsätta med örter, basilika, persilja, oregano och timjan. Så tänkte jag plantera tomater och kanske chili. Kan man ha vitlök i en stor kruka? Det blir ju inte så många lökar men bladen är ju också goda som krydda under sommaren.

Funderade också på en "jordgubbskasse". Någon som testat det, blir det bra? På samma sida hittade jag ett terassväxthus som jag tänkte köpa. som lite extra skydd för ömtåliga plantor.

Vad odlar ni på era balkonger?  

• Svar på tråden Balkongodlare
  • Tygtiiger

Kan tipsa om plocksallat - det växer som ogräs och är väldigt gott. Jag hade det i en låg, vid kruka i en hylla, de kräver inte mycket jord och fixar både sol och skugga (men behöver vattnas!!) så det är perfekta balkongväxter. Jag köpte en påse blandade salladsfrön och sådde en ny kruka när den första började komma upp. 

Aniee - basilika och gräslök är lätt att odla från frön, oregano har jag faktiskt fått att överleva vanliga köpeplantor, men man får jobba lite med dem. Om du har ett Plantagen nära dig så har de örter färdiguppdrivna som håller sig bra som krukväxter både inne och ute. (och köp finmaskigt hönsnät och en häftpistol och näta in balkongen! Inte jättesnyggt men otroligt mycket bättre än att ha duvor där! Så kan du sitta där och dricka kaffe och peka finger åt duvorna och skratta.)

Krupke, we've got problems of our own!
  • Idun

När kan man ställa ut tomaterna på balkongen? just nu plockar jag in dem på natten men det börjar bli jobbigt.

• stickkontakt
    Idun skrev 2013-05-25 12:34:15 följande:
    När kan man ställa ut tomaterna på balkongen? just nu plockar jag in dem på natten men det börjar bli jobbigt.
    Var bor du, hur kallt blir det på nätterna? Vilka tomatsorter har du, är det frilandstomater eller är de avsedda för växthus?
  • Loth

Tack för ditt svar stickkontakt, tar med mig gödsel från lotten och blandar ut med :)

• Harmagedon

Tomater trivs bäst om temperaturen inte går under 10 grader. Man kan låta dem stå ute de flesta nätter och plocka in dem om det kommer en extra kall.

• stickkontakt
    Harmagedon skrev 2013-05-25 13:30:40 följande:
    Tomater trivs bäst om temperaturen inte går under 10 grader. Man kan låta dem stå ute de flesta nätter och plocka in dem om det kommer en extra kall.
    Så har jag gjort med mina i över en månad nu, och det går fint. Vissa riktigt kalla och mulna dagar har de fått stanna inne hela dagen också. Mina tomater är doch sådana som ska tåla att odlas på friland. Andra sorter är mer känsliga om jag inte har fel.
  • Tummelisa01
    Idun skrev 2013-05-24 00:57:48 följande:
    Jag planterade tomater och Chili, Blev 8 tomatplantor och 3 chili. vet inte hur jag ska få plats...
    Försöker vänja dem vid att stå ute just nu.
    Jag gödslar inte just nu, köpte en speciell balkongjord :) Men vi har Biobact hemma. 
    Kul! Mitt tips är att ge bort några tomatplantor till vänner :) Det gjorde jag så nu har jag bara 3 kvar. Det kanske också är för mycket? Har ingen aning om hur mycket tomater det kommer på en planta.
  • Tummelisa01

Bra gödseltips jag har fått! Ska nog testa det där med hönsgödsel blandat i vatten. Nu är frågan, när ska man börja gödsla? 

• Tygtiiger
    Tummelisa01 skrev 2013-05-25 18:24:02 följande:
    Kul! Mitt tips är att ge bort några tomatplantor till vänner :) Det gjorde jag så nu har jag bara 3 kvar. Det kanske också är för mycket? Har ingen aning om hur mycket tomater det kommer på en planta.
    Det varierar med sorten. Mitt bästa tips för tomater är att vattna dem jättemycket, de sätter mycket frukt med massor av vatten, men gödsla försiktigt annars spricker lätt tomaterna.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • stickkontakt

Här kommer ett par skrytbilder på mina fina tomater och chilis:

Jag har för närvarande 14 tomatplantor, jag misstänker att jag kommer drunkna i tomat innan sommaren är slut Tungan ute
  • santana01

Oj va fina bilder! Mina tomatplantor är mini i jämförelse, tror jag har varit lite för hård mot dem och de har fått stå kallt... De växer, men långsamt.Obestämd Nåväl, jag är fortfarande nybörjare - man lär sig av sina misstag.

• Loth

Wow.. Gödslade mina jordgubbar i förrgår och idag har bäret blivit rött. Hoppas de hinner suga upp mycket näring nu och bli lika saftiga som stora!

• Aniiee
    Tygtiiger skrev 2013-05-25 08:42:32 följande:
    Kan tipsa om plocksallat - det växer som ogräs och är väldigt gott. Jag hade det i en låg, vid kruka i en hylla, de kräver inte mycket jord och fixar både sol och skugga (men behöver vattnas!!) så det är perfekta balkongväxter. Jag köpte en påse blandade salladsfrön och sådde en ny kruka när den första började komma upp. 

Aniee - basilika och gräslök är lätt att odla från frön, oregano har jag faktiskt fått att överleva vanliga köpeplantor, men man får jobba lite med dem. Om du har ett Plantagen nära dig så har de örter färdiguppdrivna som håller sig bra som krukväxter både inne och ute. (och köp finmaskigt hönsnät och en häftpistol och näta in balkongen! Inte jättesnyggt men otroligt mycket bättre än att ha duvor där! Så kan du sitta där och dricka kaffe och peka finger åt duvorna och skratta.)
    Ja, jag får köpa lite när jag får lön i Juni. 

Jag hade gärna nätat in balkongen, om den inte bestod av järn, aluminium och betong. Och om det hade gott att gå ut där överhuvudtaget. Jaja, de kommer i alla fall definitivt försvinna nu när det blir stambyte, balkongerna ska också renoveras...

Plocksallat, vilket bra tips. Det ska jag komma ihåg. 
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Tummelisa01

Fick höra för någon dag sedan att när man odlar jordgubbar i kruka så ska man plantera ut dem i backen under vintern för att sedan ta upp dem i  kruka igen till våren. Någon som hört det förrut?

Svar på tråden Balkongodlare