• stickkontakt

Balkongodlare

Finns någon mer som har planer på balkongodling? Jag började lite lätt med örter förra året och i år tänkte jag utöka. Vi har en ganska stor balkong med sol från kl 11-12 fram till solnedgången, så det är som gjort att odla på. 

Tänkte fortsätta med örter, basilika, persilja, oregano och timjan. Så tänkte jag plantera tomater och kanske chili. Kan man ha vitlök i en stor kruka? Det blir ju inte så många lökar men bladen är ju också goda som krydda under sommaren.

Funderade också på en "jordgubbskasse". Någon som testat det, blir det bra? På samma sida hittade jag ett terassväxthus som jag tänkte köpa. som lite extra skydd för ömtåliga plantor.

Vad odlar ni på era balkonger?  

• Svar på tråden Balkongodlare
  • Tummelisa01

Vad använder ni för gödsel? Man vill ju helst använda något "naturligt" eftersom tanken är att man ska äta det man odlar :) Har läst att man kan gödsla med nyklippt gräs, så jag funderar på att prova med det. 

• stickkontakt

Mina tomater har jag planterat i nästan enbart kogödsel på påse. Den är väl komposterad och blandad med torv så den ser ut som vanlig jord och luktar inte alls. Näringen i en kruka av det borde räcka över sommaren tror jag. Gräsklipp vet jag inte om det fungerar i krukor. I det fria är det maskar som bryter ner gräsklippet och därmed förbättrar jorden men det finns inte så mycket mask i krukor.

En annan sak man kan göra är nässelvatten. Klipp ner nässlor i en hink och häll på vatten. Låt stå i någon vecka, vattnet ska vara tefärgat. Sedan häller man av vatten och späder tio gånger och vattnar med. Man kan ha kvar samma nässlor med nytt vatten tills vattnet inte färgas mer. Detta har jag dock inte vågat prova, för det ska inte lukta så gott. Jag har dock hört folk som använder det till odling på balkong också.

Vill man göra det lite enklare kan man köpa en produkt som heter biobact. Den luktar inte heller gott, men den är i alla fall i en flaska. Man häller lite i vattnet man vattnar med ibland, det är bra gödning. 

• Idun

Jag planterade tomater och Chili, Blev 8 tomatplantor och 3 chili. vet inte hur jag ska få plats...
    Försöker vänja dem vid att stå ute just nu.
    Jag gödslar inte just nu, köpte en speciell balkongjord :) Men vi har Biobact hemma. 

• Aniiee

Jag vill så gärna odla på balkongen, men tyvärr så håller inte duvorna med..... hyresvärden vill inget göra åt det nu, för det blir snart stambyte. Men nästa år så! Dock har jag inga gröna fingrar direkt. Tänkte potatis och en rädisa, de kanske överlever... Jag har funderat på att ha lite örter i fönstret vid balkongen i år, någon som har ett tips på något lättskött? Det är sydvästligt läge, mer väster än söder.

Jag har inte en krukväxt hemma, de bara dör, kanske för att jag inte bryr mig tillräkligt. Nyttoplantor hoppas jag går bättre....

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • stickkontakt
    Aniiee skrev 2013-05-24 01:30:39 följande:
    Jag vill så gärna odla på balkongen, men tyvärr så håller inte duvorna med..... hyresvärden vill inget göra åt det nu, för det blir snart stambyte. Men nästa år så! Dock har jag inga gröna fingrar direkt. Tänkte potatis och en rädisa, de kanske överlever... Jag har funderat på att ha lite örter i fönstret vid balkongen i år, någon som har ett tips på något lättskött? Det är sydvästligt läge, mer väster än söder.

Jag har inte en krukväxt hemma, de bara dör, kanske för att jag inte bryr mig tillräkligt. Nyttoplantor hoppas jag går bättre....
    Vad gör duvorna då? 

Ett tips är att ha plantorna inne tills de växt till sig lite och sedan ställa ut dem när redan är ganska stora. Du kan också köpa plantor som redan är stora på en plantskola. Då borde duvorna göra mindre skada. Det kan kanske gå att sätta upp ett tält av nät kring plantorna också.

Vad gillar du för örter? Oregano och timjan är ganska lättskötta. De tål torka, de mår till och med bra av att torka ut mellan vattningarna. Jag skulle dock rekommendera att köpa plantor för de är lite mindre känsliga än om man drar upp från frö själv. Basilika är också ganska lätt tycker jag, men de är lite känsliga mot starkt solsken och de får inte torka ut. 
  • Aniiee
    stickkontakt skrev 2013-05-24 10:39:54 följande:
    Vad gör duvorna då? 

Ett tips är att ha plantorna inne tills de växt till sig lite och sedan ställa ut dem när redan är ganska stora. Du kan också köpa plantor som redan är stora på en plantskola. Då borde duvorna göra mindre skada. Det kan kanske gå att sätta upp ett tält av nät kring plantorna också.

Vad gillar du för örter? Oregano och timjan är ganska lättskötta. De tål torka, de mår till och med bra av att torka ut mellan vattningarna. Jag skulle dock rekommendera att köpa plantor för de är lite mindre känsliga än om man drar upp från frö själv. Basilika är också ganska lätt tycker jag, men de är lite känsliga mot starkt solsken och de får inte torka ut. 
    Duvorna har okuperat balkongen totalt. Går inte att gå ut på balkongen. Envisa som fan är de. De fyra första åren jag bodde här fick jag iväg dem på sommaren, när jag använde balkongen, men så fort det blev för kallt för att använda den så kom de tillbaka. Jag tror att han som bodde här matade dom. De bygger bo och lägger ägg där ute också... Så trött på dem. Anmält till hyresvärden massor med gånger, men de och anticimex är inte överens om vem av dem man ska vända sig till. Ringer jag hyresvärden så säger de att jag ska ringa anticimex, ringer jag anticimex säger de att jag ska ringa hyresvärden och felanmäla, så ska de ringa anticimex.....

Oh, älskar timjan. Oregano också. Jag ska nog testa. Kan man köpa sånna där från mataffären och dela up? Har förstått att det egentligen är flera plantor. Eller borde jag hitta en plantskola? Vet inte var det finns en här i närheten... Tror du basilika skulle klara sig i ett norrfönster? 
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • stickkontakt
    Aniiee skrev 2013-05-24 14:47:29 följande:
    Duvorna har okuperat balkongen totalt. Går inte att gå ut på balkongen. Envisa som fan är de. De fyra första åren jag bodde här fick jag iväg dem på sommaren, när jag använde balkongen, men så fort det blev för kallt för att använda den så kom de tillbaka. Jag tror att han som bodde här matade dom. De bygger bo och lägger ägg där ute också... Så trött på dem. Anmält till hyresvärden massor med gånger, men de och anticimex är inte överens om vem av dem man ska vända sig till. Ringer jag hyresvärden så säger de att jag ska ringa anticimex, ringer jag anticimex säger de att jag ska ringa hyresvärden och felanmäla, så ska de ringa anticimex.....

Oh, älskar timjan. Oregano också. Jag ska nog testa. Kan man köpa sånna där från mataffären och dela up? Har förstått att det egentligen är flera plantor. Eller borde jag hitta en plantskola? Vet inte var det finns en här i närheten... Tror du basilika skulle klara sig i ett norrfönster? 
    Usch, jobbigt med duvorna. Man tycker ju att hyresvärden i alla fall skulle kunna hjälpa till att näta in balkongen eller nått.

Nej, de från mataffären är inte uppdrivna för att leva länge. Det kan gå, men det kräver en del jobb. Har du någon blomsteraffär i närheten? Blomsteraffären på mitt lilla förortstorg har i alla fall en del örter så det kan vara värt kolla. Jag är ingen expert på basilika (eller något annat i växtväg...) men mina verkar trivas bäst i ett fönster med mycket sol, fast stående en liten bit ifrån själva fönstret. Har de för direkt solljus blir bladen brända, men de vill ändå ha det ljust. Men fråga när du köper den, de kanske har något smart tips.
  • Harmagedon

Gödsel: köp en liten förpackning hönsgödsel. Brukar finnas från 2 kg. Blanda ner ca 2 msk/liter jord vid plantering. Alt 1 dl i 10 liter vatten och vattna med det ca 1 gång i veckan. Billigare än biobact och funkar minst lika bra på sommarblommor o grönsaker. Fin pelargonerna får biobact. Hönsgödsel är för starkt för dem.

• Loth

Måste man gödsla t ex jordgubbarna på balkongen? Blir de inte lika saftiga utan?
    Mina gubbar har som sagt redan börjat utveckla stora gröna bär, är det försent att smyga in lite gödsel eller annat nu?

• stickkontakt
    Loth skrev 2013-05-25 08:09:49 följande:
    Måste man gödsla t ex jordgubbarna på balkongen? Blir de inte lika saftiga utan?
    Mina gubbar har som sagt redan börjat utveckla stora gröna bär, är det försent att smyga in lite gödsel eller annat nu?
    Näringen i jorden tar ju slut efter ett tag, och då måste man tillföra ny näring. Annars kan de inte växa eller sätta så många bär. Gödselvattna antingen med biobact eller med hönsgödsel som Harmagedon skrev om någon gång i veckan så blir det nog fler bär.
Svar på tråden Balkongodlare