• stickkontakt

Balkongodlare

Finns någon mer som har planer på balkongodling? Jag började lite lätt med örter förra året och i år tänkte jag utöka. Vi har en ganska stor balkong med sol från kl 11-12 fram till solnedgången, så det är som gjort att odla på. 

Tänkte fortsätta med örter, basilika, persilja, oregano och timjan. Så tänkte jag plantera tomater och kanske chili. Kan man ha vitlök i en stor kruka? Det blir ju inte så många lökar men bladen är ju också goda som krydda under sommaren.

Funderade också på en "jordgubbskasse". Någon som testat det, blir det bra? På samma sida hittade jag ett terassväxthus som jag tänkte köpa. som lite extra skydd för ömtåliga plantor.

Vad odlar ni på era balkonger?  

• Svar på tråden Balkongodlare
  • Klotjohan
    Idun skrev 2013-03-05 19:13:32 följande:
    Jag tänkte med odla på balkongen! Beställde fröer idag, blir små minitomater (100s of 1000s) , chili, smultron och gräslök.

Sen tänkte jag köpa lite örter med men det gör jag nog på plantagen eller blomsterlandet och planterar ut i en låda. Läste att det var svårt med örter och att det var bättre att köpa en redan uppdriven växt (timjan, basilika, rosmarin).

Ska så så fort jag fått mina fröer.
    Tycker dock det verkar svårt med alla temperaturer, jordsorter och näringsmedel o torv och grejer, en hel vetenskap. :) 
    Hundreds and thousands funkar bra som ampeltomat, den får hängande grenar med massor av små tomater. Har man ont om plats så är amplar hängande i taket jättebra att odla i. 
  • stickkontakt
    Klotjohan skrev 2013-03-21 23:42:25 följande:
    Hundreds and thousands funkar bra som ampeltomat, den får hängande grenar med massor av små tomater. Har man ont om plats så är amplar hängande i taket jättebra att odla i. 
    Blir den inte väldigt vindkänslig då? Jag tänker mig att det borde vara ganska lätt att bryta av tomattyngda hängande grenar.
  • stickkontakt

Någon annan som kommit igång ännu? Det är ju så jäkla kallt så det verkar dröja innan växterna kan bo på balkongen. Oregano, timjan och persilja har jag flyttat ut i ett litet balkongväxthus, och de verkar trivas där ute. Men de är ju fleråriga och ska tåla en övervintring också. Tomaterna har fått stå ute i växthuset när det varit någorlunda varmt men de är inne på nätterna och kalla dagar. Paprika/chili och basilika har varit inne hela tiden.

Det går ganska bra med odlingen i alla fall. Några av paprikasorterna (jag sådde 6 olika sorter) har blivit jättestora och har massor av fina blomknoppar. Tomaterna är också ganska stora och fina och har små små blomknoppar på väg. Plantorna stannade av lite i växten efter jag började ha dem ute, men det var nog lika bra för jag har inte mer plats inne nu.

I olika lådor på balkongen har jag sått ruccola, rädisa och satt vitlök. De ska ju också vara ganska härdiga så de får vara ute från start.

Det är roligt att odla!  

• Fatheya

Jag har nyss kommit igång med min odling. Men i år har jag köpt plantor istället för att odla från start. Gurka, paprika, tomat, penséer, lite örter och potatis har jag hemma hittills. Penséer är sonen tokig i och har snott de flesta till sitt rum. Jo, han har odlat apelsinplantor också som ska ut på balkongen till sommaren.

• stickkontakt
    Fatheya skrev 2013-05-01 20:35:08 följande:
    Jag har nyss kommit igång med min odling. Men i år har jag köpt plantor istället för att odla från start. Gurka, paprika, tomat, penséer, lite örter och potatis har jag hemma hittills. Penséer är sonen tokig i och har snott de flesta till sitt rum. Jo, han har odlat apelsinplantor också som ska ut på balkongen till sommaren.
    Har du allt på balkongen? Potatis funderade jag på men jag kom fram till att jag vill prioritera platsen till något som man kan skörda kontinuerligt ifrån. Gurka hade ju varit trevligt men jag tror att min balkong är för blåsig för att den ska må bra där.
  • Fatheya
    stickkontakt skrev 2013-05-01 20:41:23 följande:
    Har du allt på balkongen? Potatis funderade jag på men jag kom fram till att jag vill prioritera platsen till något som man kan skörda kontinuerligt ifrån. Gurka hade ju varit trevligt men jag tror att min balkong är för blåsig för att den ska må bra där.
    Ja, det har jag eller just nu står allt inne, det är för kallt. När kan man ställa ut det i växthuset förresten?
    Jag älskar potatis så jag kan inte riktigt stå emot, det råkade bli 5 hinkar. Men det kommer nog bli lite mer innan det är klart, blev väldigt sugen på den där jordgubbskassen.
  • stickkontakt
    Fatheya skrev 2013-05-01 20:52:10 följande:
    Ja, det har jag eller just nu står allt inne, det är för kallt. När kan man ställa ut det i växthuset förresten?
    Jag älskar potatis så jag kan inte riktigt stå emot, det råkade bli 5 hinkar. Men det kommer nog bli lite mer innan det är klart, blev väldigt sugen på den där jordgubbskassen.
    Jag har som sagt timjan, oregano och persilja ute redan nu. Skulle det bli risk för frost en natt tar jag in dem. Tomater verkar tåla ganska mycket också, de har varit ute i växthuset i ca 5 grader och klarat det fint men tillväxten har bromsat in lite. Kom dock ihåg att växter som bara varit inne måste avhärdas innan de flyttar ut, annars kan de frysa ihjäl. Ställ dem ute lite längre tid för varje dag under ca en vecka.

Jag vågade aldrig beställa jordgubbskassen, ville se den och plantorna innan. Istället köpte jag 6 plantor på plantagen och de står i en balkonglåda nu. Enligt försäljaren gillar de inte kalla nätter, så de står ute på dagen och inne på natten än så länge. Jag hittade en sort som ger bär under lång tid, fungerar bra att ha i kruka och som dessutom har fina mörkrosa blommor. Jag hoppas det ska bli bra. 
  • Fatheya
    stickkontakt skrev 2013-05-01 20:59:58 följande:
    Jag har som sagt timjan, oregano och persilja ute redan nu. Skulle det bli risk för frost en natt tar jag in dem. Tomater verkar tåla ganska mycket också, de har varit ute i växthuset i ca 5 grader och klarat det fint men tillväxten har bromsat in lite. Kom dock ihåg att växter som bara varit inne måste avhärdas innan de flyttar ut, annars kan de frysa ihjäl. Ställ dem ute lite längre tid för varje dag under ca en vecka.

Jag vågade aldrig beställa jordgubbskassen, ville se den och plantorna innan. Istället köpte jag 6 plantor på plantagen och de står i en balkonglåda nu. Enligt försäljaren gillar de inte kalla nätter, så de står ute på dagen och inne på natten än så länge. Jag hittade en sort som ger bär under lång tid, fungerar bra att ha i kruka och som dessutom har fina mörkrosa blommor. Jag hoppas det ska bli bra. 
    Det ska tydligen bli minusgrader på fredag så jag får väl börja avhärda mina plantor efter det. Såg att de har bra priser på jorgubbsplantor på blomsterlandet nu så jag funderar på att köpa några och plantera i någon avlagd leksaksback så får sonen sköta om dem. Det skulle han tycka om.
  • kitkat

Totem, tiny tim. Mini paprika Morötter Potatis Kryddor Sockerärter Chili

• stickkontakt

Nu har det börjat komma blommor på mina paprikor! Även tomaterna är på gång att blomma. Kryddorna är stora och fina och nu kan jag skörda färska kryddor till maten. Det är extra gott med pesto när man odlat basilikan från frö.

Det kommer några knoppar på jordgubbarna också har jag sett. Någon som vet hur lång tid det tar från blomma till mogen jordgubbe? Jag antar att det beror på vädret men på ett ungefär. 

Svar på tråden Balkongodlare