• Alva 1 år

vårdbidrag/merkostnader adhd

Hej
    Jag är mamma till en flicka på 8 år med diagnos adhd som nyligen satts.
    Jag ska ansöka om vårdbidrag och det är en djungel, jag vet att det finns 100 sidor att läsa om men ska va så ärlig att säga att jag inte har den tiden.
    Min fråga är om någon vänlig själ skulle vija hjälpa mig med att maijla sin så man kan ha den som ett stöd/ex på hur jag ska lägga upp min.

Skulle också vara kul att komma i kontakt med andra i kristianstad/skåne omr

mvh linda

min maijl är oloflinda@hotmail.com 

• Svar på tråden vårdbidrag/merkostnader adhd
  • Little Ms Chatterbox
    sophiie skrev 2013-03-04 19:53:14 följande:
    Little ms;
    Om man inte jobbar heltid pga föräldraledighet kan detta påverka ens möjlighet att få vb?
    Måste tänka....

Alltså. Om man har barnet hemma låt säga från kl 14.00 till det lägger sig (somnar) kl 20.00 och under hela den tiden så passar man så att inte barnet sätter sig på sitt syskon, grillar hunden i brödrosten, river sönder läxböcker, skriker fula ord till grannarna och allt annat som de kan hitta på, då har man ansvar i 5 h om dagen, 35h i v., F-kassan räknar bort visst föräldraansvar utifrån barnets ålder. Om barnet lägger sig kl 20.00 men somnar kl 22.30 så har man ännu mer jobb med barnet. 
    Ju mer tid man kan motivera att man lägger ner på barnet, desto mer pengar ger det.  Iprincip tycker jag ju att man kan ju faktiskt hålla koll  på ett barn samtidigt som man byter blöja på ett annat så det borde ju betyda att man får ha F-penning samtidigt som man har VB. 
    Vad du gör med pengarna är din ensak, en del går ner i arbetstid, en del köper städhjälp, andra sparar hela summan och åker på semester för den.  

Viktigast med allt är att det är fruktansvärt jobbigt psykiskt att skriva en VB-ansökan, man måste skriva ner alla negativa, alla jobbiga och allt som man tror att man inte bryr sig om så mycket. Så är det för alla och om du kommer känna att det känns rent jävla pissigt, så är du inte ensam.
    Så har det varit för oss allihopa som har ansökt. Men, bara gör det. Ta med allt, var inte snäll eller tro att FK inte tror dig eller att föräldraansvaret är så stort som det du gör nu. Barnet har en diagnos, diagnosen bekräftar att det är ett merarbete och att man gör mer än vad andra gör. 

Se till att ansökan kommer in så fort det går, även om du inte har alla papper eller annan komplettering behövs. Man får retroaktivt från den månaden som ansökan kommer in så se till att få in den redan denna månaden.  
  • marienna

Skicka in ansökan om vårdbidrag först, blankett finns på FK sida. Där skriver du att ansökan kommer att kompletteras m bilagor och läkarintyg. Då får ni retroaktivt ifrån den månad ansökan kom in. Sen sätter du dig och skriver så mkt negativt du bara kan om er vardag. Hur diagnosen förändrar ert liv och påverkar familjen, gärna klockslag på ett dygn eller dylikt. Och ber om utförliga intyg ifrån läkaren som utrett. Ta med ev andra medicinska diagnoser ex allergier, sömnstörning etc. Och vad barnet behöver hjälp med av er jmf med andra jämnåriga. Och ta med om ngn av er jobbar mindre pga barnets problematik. Ta med reskostnader upp till frikortsbelopp, mediciner upp till 2100 kr om barnet använder det m.m som merkostnader.

• Alva 1 år

Jag pratade med en handläggare på fk i går och jag ska skriva ner i punktform Sen på ansökan ska jag skriva att jag vill ha ett personligt möte så man kan ta det muntligt. Ang att man går ner i arbetstid är kanon att tillägga men ta inte med det som om man förlorar pengar utan att man behöver tiden. Jag Har gått ner från 100 till 80 för att kunna få hem min dotter tidigare på em och få mer tid till allt.

• sophiie

Om barnet har fler diagnoser utöver adhd, i mitt fall språkstörning och dyslexi, kan detta göra så att chansen att få vb ökar?

• Alva 1 år

Det tror jag nog, då är det ju fler diagnoser Är det ngn som vet hur mycket 1/4 vb är ut efter skatt?

• Little Ms Chatterbox
    sophiie skrev 2013-03-05 22:29:03 följande:
    Om barnet har fler diagnoser utöver adhd, i mitt fall språkstörning och dyslexi, kan detta göra så att chansen att få vb ökar?
    Se till att ta med det! Dyslexi "måste" ju vara en guldgruva eg. Om man tänker att all läxläsning och all annan läsning tar längre tid för barnet och föräldern sitter med eller i alla fall befinner sig i närheten för att hjälpa till om det behövs så borde det ge många timma. 
    Låter som om jag vill få det till att man ska försöka klämma ut var endaste krona och verkligen rida barnets funktionshinder men det är inte så jag menar utan att man lever så mycket i den här situationen och man vet inget annat än att det är normalt.
    Men det är inte normalt när man får perspektiv på det. Man gör så mycket för barnen som ska göra att man ska underlätta för både sig själv och för barnet och få en någorlunda dräglig vardag. Det är inte curling att man lägger fram kläder till sin 10-åring utan för att man vet att en hel dag kan bli förstörd om barnet måste byta de kläder som hen nyss har tagit på sig och har några fläckar. För att allt ska flyta på så gör man massor av anpassningar som man inte tänker på och tillslut så står man där, dubbelarbetande och helt slut, då är VB en liten, mycket liten kompensation. 
    Så glöm inte alla småsaker som ni gör för barnet som man kanske inte alls har haft som mål som förälder att man hade tänkt att göra.  
  • nattis83

hej. jag har ett barn på 9 år som nyligen fått adhd diagnos. vi blev beviljade det näst högsta bidraget. dvs ca 7000 kr /mån innan skatt. vad vill du ha hjälp med ? mvh

• nattis83

3/4 blir ca 5000 kr efter skatt. men dom drar bara 20 % skatt på oss då jag ej har arbete, så 5600 kr efter skatt får vi ut per månad. 

• sophiie

Nattis83, näst högsta? Wow, måste få iväg vår ansökan.

Men som little ms skrev så är vardagen vår verklighet, vet inte hur en normal 13 åring är. Hur mycket de egentligen klara av själva, jag väcker, påminner, gör frukost, gör middag som han kan äta (dvs två olika snarlikande maträtter). Vissa kvällar vaknar jag runt 23 för att se att han verkligen sover.
    Det mest tidskrävande är när sonen och dottern på 3 år är hemma samtidigt, de bråkar konstant. Och sonen kan ge igen, på hans villkor ;(

Ska börja skriva lite under morgondagen !!
    Läsa igenom hans diagnoser för att påminna mig själv gällande detta, för mig är han bara han.. Inte en diagnos ;)

Svar på tråden vårdbidrag/merkostnader adhd