• Alva 1 år

vårdbidrag/merkostnader adhd

Hej
    Jag är mamma till en flicka på 8 år med diagnos adhd som nyligen satts.
    Jag ska ansöka om vårdbidrag och det är en djungel, jag vet att det finns 100 sidor att läsa om men ska va så ärlig att säga att jag inte har den tiden.
    Min fråga är om någon vänlig själ skulle vija hjälpa mig med att maijla sin så man kan ha den som ett stöd/ex på hur jag ska lägga upp min.

Skulle också vara kul att komma i kontakt med andra i kristianstad/skåne omr

mvh linda

min maijl är oloflinda@hotmail.com 

• Svar på tråden vårdbidrag/merkostnader adhd
  • Little Ms Chatterbox
    sophiie skrev 2013-03-06 15:47:04 följande:
    Nattis83, näst högsta? Wow, måste få iväg vår ansökan.

Men som little ms skrev så är vardagen vår verklighet, vet inte hur en normal 13 åring är. Hur mycket de egentligen klara av själva, jag väcker, påminner, gör frukost, gör middag som han kan äta (dvs två olika snarlikande maträtter). Vissa kvällar vaknar jag runt 23 för att se att han verkligen sover.
    Det mest tidskrävande är när sonen och dottern på 3 år är hemma samtidigt, de bråkar konstant. Och sonen kan ge igen, på hans villkor ;(

Ska börja skriva lite under morgondagen !!
    Läsa igenom hans diagnoser för att påminna mig själv gällande detta, för mig är han bara han.. Inte en diagnos ;)
    Du måste ta upp allt det du skriver. En 13-åring ska klara av att gå upp, att fixa frukost. Att man går upp för att faktiskt kolla om han sover är också en sådan sak, klart att man vill titta till sina barn men det är för att man saknar dom , att de inte har sparkat av sig täcket och sånt. 
    Du måste även ta upp det med att man hela tiden måste vara närvarande med småsyskonen, att man aldrig kan lämna dom ensamma. Det kan funka någon gång då och då men man vet aldrig när nästa gång kommer som det inte funkar. 

Vi fick, med intyg från läkaren med Circadin med i merkostnadsdelen. Cirkadin ingår inte i högkostnaddsskyddet i mediciner så det är en ganska stor kostnad för att få sonen att sova bra. Circadin kostar 223 kr för 30 tabletter och sonen får 2 st varje kväll. 

Har din son sömnstörning? Har ni testat Circadin för det isf?

• sophiie

Little ms chatterbox, vi har inte hållit på medicinering så länge, sedan januari. Nu är han uppe på 54 mg concerta. Han har otroligt svårt att varva ner på kvällarna, han lägger sig runt 23-23.30. Inte varje kväll men 8 av 10.
    Får ta upp detta med bups sjuksköterska, vi ska dit nästa vecka. Vi kan flytta in där, bra att de har koll på hans värden.. Men men..
    Skickar man med utredningarna?

• Little Ms Chatterbox
    sophiie skrev 2013-03-06 16:59:29 följande:
    Little ms chatterbox, vi har inte hållit på medicinering så länge, sedan januari. Nu är han uppe på 54 mg concerta. Han har otroligt svårt att varva ner på kvällarna, han lägger sig runt 23-23.30. Inte varje kväll men 8 av 10.
    Får ta upp detta med bups sjuksköterska, vi ska dit nästa vecka. Vi kan flytta in där, bra att de har koll på hans värden.. Men men..
    Skickar man med utredningarna?
    Skicka med kopior på allt som BUP har gett her, funktionsbeskrivning och diagnoser. 

Circadin är tablettformen av Melatonin som är kroppens sömnhormon. Har han svårt att somna/sova så borde ni nog testa Circadin. Prata med läkaren nästa gång. Circadin är alltså ett hormon, inga starka sömntabletter eller så. Det är vanligt att de med NPF har låg eller inte någon melatonin alls. 
    Hur sov han innan ni började med Concertan?
  • Alva 1 år

Nattis 83 Kan jag skriva till dig mer personligt ngn stans? Eller om du skickar mig ett maijl på min adress ovan. Har lite frågor

• nattis83
    Alva 1 år skrev 2013-03-06 17:17:38 följande:
    Nattis 83 Kan jag skriva till dig mer personligt ngn stans? Eller om du skickar mig ett maijl på min adress ovan. Har lite frågor
    hej absolut. men tyvärr så kommer jag inte in på hotmail för tillfället .
  • nattis83
    Alva 1 år skrev 2013-03-06 20:00:20 följande:
    Finns det något annat sätt? Facebook?
    jag skrev till dig privat här på famliv.har du inte sett? skriv privat medelande till mig här :)
  • nattis83
    Alva 1 år skrev 2013-03-06 20:00:20 följande:
    Finns det något annat sätt? Facebook?
    skicka ditt medelande  med riktiga namn ( här på faml)så addar jag dig på fb.
Svar på tråden vårdbidrag/merkostnader adhd