• Alva 1 år

vårdbidrag/merkostnader adhd

Hej
    Jag är mamma till en flicka på 8 år med diagnos adhd som nyligen satts.
    Jag ska ansöka om vårdbidrag och det är en djungel, jag vet att det finns 100 sidor att läsa om men ska va så ärlig att säga att jag inte har den tiden.
    Min fråga är om någon vänlig själ skulle vija hjälpa mig med att maijla sin så man kan ha den som ett stöd/ex på hur jag ska lägga upp min.

Skulle också vara kul att komma i kontakt med andra i kristianstad/skåne omr

mvh linda

min maijl är oloflinda@hotmail.com 

• Svar på tråden vårdbidrag/merkostnader adhd
  • Sol30

sophiie: Tack för svar! Kan man bara anmäla först och sen skicka in all beskrivning?

• sophiie

Du måste skicka in en ansökan, där du beskriver hur er dag ser ut. Från morgon till natt, vardagar och helger. Begränsar barnet resten av familjen? Behövs det köpa in special mat? Extra kläder? Skriv ner allt!!
    Du skickar brevet tillsammans med ansökningsblanketten från fk. Ansökan vårdbidrag. Du kan om du vill endast fylla i fk ansökan och kryssa i rutan att du önskar ta det muntligen med en handläggare.

• sophiie

Ett tips, ge er läkare er ansökan. Så ser han/hon hur ni har det varje dag. Även om denna vet lite, så kan även de glömma :)

• sophiie

O fortsättning.
    Så kan läkaren skriva ett bra utlåtande gällande vb o

• sophiie

Alva hur går det? Fått iväg papprena?

Idag ringde fk mig för att boka in en telefonintervju. Förstår inte varför, de har ju fått alla papper :(

• marienna

De kompletterar alltid med en intervju, antingen på telefon eller personligt möte. Var väl förbered inför intervjun.

• sophiie

Roligt, har jag otur är lillebror vaken och då kommer jag inte kunna koncentrera mig. Samt att mottagningen här suger minst sagt. Har kvar en kopia av min ansökan och läkarens utlåtande. Så jag håller tummarna :)

• sophiie

Alva hur har det gått?
    Idag fick vi beslutet från fk. De godkände 1/4 vb tom 2016.
    Vet inte om jag ska överklaga och försöka få 1/2. Är ju nöjd att den blev godkänd öht.

• Alva 1 år

Hej Fick besked i fredags på ett 1/2 vb 😄👍 Men inget för merkostnader

• sophiie

Va bra! Tråkigt med omkostnaderna men ett halvt är bra! Själv har jag bestämt att överklaga. Tycker 1/4 är för lite med tanke på vad jag gör och hans ålder. En snart 14 årig ska kunna göra mycket på egen hand.

• Alva 1 år

Hej Från det att jag skickade in ansökan samt läkarvintyg tog det ca en månad

• sophiie

Skickade in ansökan slutet av mars, läkarintyget inkom ca 2 v senare till fk. Telefonintervjun början av maj, beslutet kom 2 v senare

• unforgettable

Tack. Någon som kan tips om ngn bra hjälpsida? Har köpt boken "vårdbidrag" men om någon vet någon sida?

• sophiie

De kom inte hem till oss. Hade en telefonintervju. Då de tog upp lite mer skolsituation mm. Upplevde intervju var positivt för oss ;)

Svar på tråden vårdbidrag/merkostnader adhd