• Alva 1 år

vårdbidrag/merkostnader adhd

Hej
    Jag är mamma till en flicka på 8 år med diagnos adhd som nyligen satts.
    Jag ska ansöka om vårdbidrag och det är en djungel, jag vet att det finns 100 sidor att läsa om men ska va så ärlig att säga att jag inte har den tiden.
    Min fråga är om någon vänlig själ skulle vija hjälpa mig med att maijla sin så man kan ha den som ett stöd/ex på hur jag ska lägga upp min.

Skulle också vara kul att komma i kontakt med andra i kristianstad/skåne omr

mvh linda

min maijl är oloflinda@hotmail.com 

• Svar på tråden vårdbidrag/merkostnader adhd
  • MrsKnapa

Intressant, om man har ett barn med adhd texharmanrätt till vårdbidrag!?
    Vad innebär det? Vad krävs, måste man visa att man inte kan jobba ex 100%?

• Alva 1 år

ja, jag har läst att många blir beviljade det
    med tanke på all extra tid barnet tar mm
    jag har gått ner från 100 % till 80% för att kunna vara hemma tidigare på em 

• sophiie

Hej.
    Vi ska söka men får aldrig tid att sätta oss ner och skriva.
    Några tips,
    boken vårdbidrag
    Skriv ner moment under dagen, tex tjugo påminnelser som tar 30 min gällande tex påklädning under morgonen.
    Notera allt som inte är "normalt".
    Även kostnader för påminnelse gällande någon aktivitet, tar både tid och pengar.

• sophiie

Du behöver inte skriva en ansökan utan välja att gå till fk personligen och ha ett möte med en handläggare.

• 060810

Låt det bli en uppsats! FK hinner nog läsa den ändå. ;) de har ju 3 mån på sig.
    Ju mer du kan få med desto bättre.

• Little Ms Chatterbox
    MrsKnapa skrev 2013-02-24 20:44:22 följande:
    Intressant, om man har ett barn med adhd texharmanrätt till vårdbidrag!?
    Vad innebär det? Vad krävs, måste man visa att man inte kan jobba ex 100%?
    Man kan få VB även om du jobbar 100%. Det är en statlig ersättning du får för merjobbet och merkostnaderna som man har kring barn med olika diagnoser. 
    Att man går ner i arbete kan faktiskt göra att man mister en del VB, för att då har inte barnet barnomsorg (om man inte har särskilda behov beviljat) så det kan i slutändan påverka bidragets storlek. 
    Men man har alltså rätt att jobba 100% och ändå få VB.
  • sophiie

Little ms;
    Om man inte jobbar heltid pga föräldraledighet kan detta påverka ens möjlighet att få vb?

Svar på tråden vårdbidrag/merkostnader adhd