• Alva 1 år

vårdbidrag/merkostnader adhd

Hej
    Jag är mamma till en flicka på 8 år med diagnos adhd som nyligen satts.
    Jag ska ansöka om vårdbidrag och det är en djungel, jag vet att det finns 100 sidor att läsa om men ska va så ärlig att säga att jag inte har den tiden.
    Min fråga är om någon vänlig själ skulle vija hjälpa mig med att maijla sin så man kan ha den som ett stöd/ex på hur jag ska lägga upp min.

Skulle också vara kul att komma i kontakt med andra i kristianstad/skåne omr

mvh linda

min maijl är oloflinda@hotmail.com 

• Svar på tråden vårdbidrag/merkostnader adhd
  • 060810

Någon frågade hur mkt 1/4 vb är och det är ca 1600 kr efter skatt.

• Garderoben
    sophiie skrev 2013-02-24 23:13:51 följande:
    Du behöver inte skriva en ansökan utan välja att gå till fk personligen och ha ett möte med en handläggare.
    Vet inte om någon har skrivit det innan (har bara läst sida 1) men....

Jag rekommenderar att ha det nerskrivet (även om man inte är bra på skrivandet i sig) ifall man senare behöver överklaga då det kan underlätta genom att man vet exakt vad som redan meddelats till FK.  
  • Garderoben
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-03-06 14:05:40 följande:
    Se till att ta med det! Dyslexi "måste" ju vara en guldgruva eg. Om man tänker att all läxläsning och all annan läsning tar längre tid för barnet och föräldern sitter med eller i alla fall befinner sig i närheten för att hjälpa till om det behövs så borde det ge många timma. 
    Så verkar det inte alltid vara, en vän med 3 barn med dyslexi fick 1/4 om jag minns rätt så det behöver absolut inte betyda att det "måste" vara en guldgruva. 

Sen så varierar det ju såklart, en del får och en del får inte trots samma funktionsnedsättning och i princip samma mängd merarbete. 
  • marienna

Det är inte Antal diagnoser man får VB för utan merarbetet de medför. Min dotter har 6 diagnoser och jag lovar det är ingen guldgruva vi gräver ur pga det. Har 1/2 VB och dubbla merkostnadsdelsar pga 2 mjölkproteinalleriker.

• sophiie

Marienna, det förstår jag/vi med, men varje diagnos betyder merarbete.
    ;)

• Loriyana

Jag beviljades vårdbidrag på 50%. Min dotter har OCD (tvångssyndrom, ODD (trotssyndrom) och emotionell störning med överdriven ängslighet. Hon är, milt sagt, rätt krävande! Jag är ensamstående och har varit tvungen att ge upp min karriär för att kunna ta hand om henne på bästa sätt. Jag måste ha ett arbete med regelbundna tider och dessutom klarar hon inte av långa dagar på förskolan. Mycket tid går också åt till BUP-besök.

• Sol30

Hej!

Har en son som fyller 8 i år och vi har fått adhd-diagnos för någon vecka sedan. 

Har läst tråden och insett att vi måste skicka in vb-ansökan så fort som möjligt! Från bup har vi fått minimal info om detta. Håller helt med er som skriver att det är psykiskt jobbigt att göra detta. Jag blir stressad bara över att tänka på allt. Och som andra också säger, man vet ju inte vad en "normal" 8-åring ska klara av. Tydligen mycket mer än vår son då bup även sa att han är väldigt omogen för sin ålder. Lillebror fyller 3, så där går det ju inte att jämföra så mycket.

Läkaren påpekade att medicin (Ritalin, vi ska börja med det snart) inte går under högkostnadsskydd, men man kan alltså få nån ersättning för medicin ändå?

nattis83, då får jättegärna beskriva mer hur du skrivit vb-ansökan. Pm:a mig gärna om du inte vill skriva här!         

• Sol30

Vad får ni för reaktioner från omgivningen? (Eller finns det en annan tråd där jag ska ta upp detta?).

Vi har blivit utskällda av en grannfamilj som inte vet något om hur jobbigt vi haft det i flera år. De anklagade oss för att vara totalt oansvarstagande och värdelösa föräldrar. Det var bara vår son som gjorde dumheter ute på gården och han var en fara för alla andra barn. Detta var innan vi fått diagnosen. Någon som varit med om detta? Hur hantera?  

• sophiie

Sol30, skriv ett brev hur er dag ser ut, vardagar och helger. Hur mycket tid du lägger ner och jämför hur andra barm i samma ålder har det. Så man ser skillnaden klart.
    Skickar du i denna månad kommer du få vb retroaktiv från april. Kompletteringar fr läkaren kan inkomma in senare.

Svar på tråden vårdbidrag/merkostnader adhd