• Anonym (maktlös)

Hjälp mig! Delat barnbidrag!

För att göra en historien kort. Jag separerade från mitt ex för 1½år sedan. Jag flyttade ut från våran gemensamma bostad. Han vägrade skriva på flyttanmälan på ett av barnen. På något konstigt vänster förlorade jag barnbidraget och han får hela. Han vägrar att skriva på delat barnbidrag. Vi har en dom på växelvist boende och vi har gemensam vårdnad. Hur kan det komma sig att han får hela barnbidraget utan min tillåtelse? Måste inte jag skriva på?Kan han ha förfalskat min underskrift? Har fk gjort fel?? Nu när vi precis har fått en dom i tingsrätten så då borde väl fk dela på barnbidraget fast han vägrar skriva på? Känner mig förtvivlad då han får 2250:-/mån och jag inte ett öre fast jag har lika mkt kostnader i barnomsorgsavg, kläder, mat, läkarvård, mediciner mm... 

• Svar på tråden Hjälp mig! Delat barnbidrag!
  • Brumma
    Anonym (maktlös) skrev 2013-03-01 21:31:16 följande:
    Jag håller med dig men ska man bara ta emot och emot hela tiden? Ska man inte försöka få rättvisa? Du vet inte hur det är att ha att göra med en som är svartsjuk och har kontrollbehov. Han gör allt för sitt eget ego inte barnens. Annars hade han delat på barnbidraget, lika jag så från första början men nu verkar fk gjort ngt helt galet. Exet är inte det minsta samarbetsvillig utan bara bitter... Hade givietvis hellre haft en bra och god kommunikation/relation till mitt ex men det går inte.... 

Det är lite lustigt dock - att när pappan inte delar på barnbidraget vid 50/50 boende är han svartsjuk och har kontrollbehov. Läser man däremot en tråd startad av en pappa som har barnen 50/50 och vill ha halva barnbidraget så är det "mammans rätt", och tydligen har det inget med att göra att mamman har ngt kontrollbehov eller helt enkelt inte vill dela med sig.. Jag längtar tills det blir uppdelat automatiskt vid 50/50 boende... En fråga - när du får barnbidraget - för det kommer du att få då du är mamman, kommer du då ge pappan hälften?
  • Anonym (maktlös)
    Anonym skrev 2013-03-01 12:38:31 följande:
    Om barnbidraget blivit pappans t.ex för att han har haft heltid så har han rätt att behålla det.
    han har aldrig någonsin haft dom på heltid utan det har varit 50/50 sen separationen + gemensam vårdnad
  • Anonym (maktlös)
    Brumma skrev 2013-03-01 21:59:01 följande:

Det är lite lustigt dock - att när pappan inte delar på barnbidraget vid 50/50 boende är han svartsjuk och har kontrollbehov. Läser man däremot en tråd startad av en pappa som har barnen 50/50 och vill ha halva barnbidraget så är det "mammans rätt", och tydligen har det inget med att göra att mamman har ngt kontrollbehov eller helt enkelt inte vill dela med sig.. Jag längtar tills det blir uppdelat automatiskt vid 50/50 boende... En fråga - när du får barnbidraget - för det kommer du att få då du är mamman, kommer du då ge pappan hälften?
    När jag har köpt det barnen behöver, cyklar, skridskor, skidor etc så kommer jag att dela på barnbidraget sen. Han har inte använt barnbidraget som det ska användas till. Jag har stått för ytterkläder (dubbla eftersom det är 2 barn) glasögon, barnomsorgsavg mm...
  • Anonym (maktlös)

Fick svar från fk och det visade sig att han har lämnat osanna uppgifter, om att barnen skulle vara boende hos honom på heltid. Nu blir det en utredning på det och ev blir han återbetalningsskyldig. 

• FrökenKanSjälv

Skönt att det ordnar sig!

Om det blir så att han blir återbetalningsskyldig så är det enbart hans ansvar. Låt honom inte lägga skulden på dig för upptäckten, utan svara bara att det inte är du som har ljugit för myndigheterna.

• hymafr

När det gäller barnbidraget och det faktum att så många klagar över en snedvriden fördelning av barnbidrag kontra utgifter för kläder, skor, försäkring, barnomsorg, etc  så borde det finnas möjlighet att ha en "God Man" där man kan visa upp sina kvitton och få ut pengarna.
    Visserligen skulle det kosta en del, men vad kostar inte alla bråk där föräldrarna träffas hos familjerätten - kanske det skulle kunna sparas in lite pengar där? Dessutom tror jag att många föräldrar skulle skämmas över att behöva ha en God Man och därför rätt snart skulle ta hand om det själva och lösa det så att båda parter blev nöjda. 

• vetvadjagvill
    040kille skrev 2013-03-01 21:13:30 följande:

Nu är det tio år sen vi fyllde i de papperna, men om jag minns rätt skriver man helt enkelt ner mottagaren och vilket kontonummer barnbidraget ska betalas till och där fanns då bara ett nummer att fylla i. Hur blanketten ser ut idag vet jag inte. Att det genom någon tingsrättsdom skulle gå att få ändrat i efterhand har jag aldrig hört talas om tidigare.
    det finns prejudikat om vem av föräldrarna, mamman eller pappan,   som har rätt att få barnbidraget.

Prejudikat   betyder att det är ett vägledande avgörande som man rättar sig efter.

• Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-03-02 15:10:34 följande:
    det finns prejudikat om vem av föräldrarna, mamman eller pappan,   som har rätt att få barnbidraget.

Prejudikat   betyder att det är ett vägledande avgörande som man rättar sig efter.

I januari 2014 förändras de.
  • vetvadjagvill
    Brumma skrev 2013-03-01 21:59:01 följande:

Denna pappa kanske är det.

vem säger att alla pappor  är det??  

NU får vi försöka se på just TS fall.. varför vill TS ha barnbidraget och varför är just ts ex svartsjuk och har kontrolbehov.

Uppenbarligen , om man läser vidare, så är det ts som står för glasögon (inte så billigt till barn) dubbla uppsättningar vinterutrustning och barnomsorg trots att exet har barnbidraget.

Även om inte just det säger att han är svartsjuk och har kontrollbehov så säger det mig i alla fall att barnbidraget verkar gå till fel person.

Om man läser andra trådar där mamman har barnbidraget så är det enligt lag just mammans rätt.. även om man i många fall kan tycka att det är fel om man läser hur utgifterna delas.. men man får ofta bara läsa en sida av myntet.

• vetvadjagvill
    hymafr skrev 2013-03-02 14:18:01 följande:
    När det gäller barnbidraget och det faktum att så många klagar över en snedvriden fördelning av barnbidrag kontra utgifter för kläder, skor, försäkring, barnomsorg, etc  så borde det finnas möjlighet att ha en "God Man" där man kan visa upp sina kvitton och få ut pengarna.
    Visserligen skulle det kosta en del, men vad kostar inte alla bråk där föräldrarna träffas hos familjerätten - kanske det skulle kunna sparas in lite pengar där? Dessutom tror jag att många föräldrar skulle skämmas över att behöva ha en God Man och därför rätt snart skulle ta hand om det själva och lösa det så att båda parter blev nöjda. 

Det finns nog alltför  många som vill ha god man för evigt eftersom man inte kan kommunicera. 

Svar på tråden Hjälp mig! Delat barnbidrag!