• Anonym (maktlös)

Hjälp mig! Delat barnbidrag!

För att göra en historien kort. Jag separerade från mitt ex för 1½år sedan. Jag flyttade ut från våran gemensamma bostad. Han vägrade skriva på flyttanmälan på ett av barnen. På något konstigt vänster förlorade jag barnbidraget och han får hela. Han vägrar att skriva på delat barnbidrag. Vi har en dom på växelvist boende och vi har gemensam vårdnad. Hur kan det komma sig att han får hela barnbidraget utan min tillåtelse? Måste inte jag skriva på?Kan han ha förfalskat min underskrift? Har fk gjort fel?? Nu när vi precis har fått en dom i tingsrätten så då borde väl fk dela på barnbidraget fast han vägrar skriva på? Känner mig förtvivlad då han får 2250:-/mån och jag inte ett öre fast jag har lika mkt kostnader i barnomsorgsavg, kläder, mat, läkarvård, mediciner mm... 

• Svar på tråden Hjälp mig! Delat barnbidrag!
  • Brumma

Anonym - inte om förhållandet ändrats till 50/50..
    Läs gärna på länken jag delade högre upp.
    Jag tycker det är konstigt, men så är det..

• Caroline 478

Nu skriver ju inte ts om att barnen bott heltid hos pappa- tvärtom att det finns dom om växelvist boende och att det är gemensam vårdnad.
    Om inget annat bestäms betalas det ut till modern- och ENDAST om båda är vårdnadshavare- SAMT att båda är överens om att dela eller skriva över bb på andra parten ska detta ske.
    Vårdnadshavare har som bekannt inte heller att göra med om barnet är skrivet hos ena eller andra parten. Det påverkar däremot såna saker som ex bostadsbidragets storlek.

Angående bb:
    enligt fk: 
    "Föräldrar som har gemensam rättslig vårdnad om sitt barn kan välja vem som ska få barnbidraget. Om ni inte väljer betalas pengarna ut till mamman. Är bägge föräldrarna av samma kön betalas det ut till den äldsta av föräldrarna.

Om ni som är föräldrar inte bor ihop, men har barnet hos er ungefär halva tiden var kan ni dela på barnbidraget. Ni måste ha gemensam rättslig vårdnad om barnet och vara överens om att ni ska dela på bidraget. Delat barnbidrag är 525 kronor per månad och barn."
    Jag skulle ringa ögonabums.

• 040kille

Lagen är under ändring. Det kommer att bli att barnbidraget ändras till att utbetalas till båda föräldrarna. Jag har varit med och spottat på stenen för att den ska bli blöt för jag har det exakt som trådskaparen med den fina extra knorren att fakturorna hamnar hos mig.

Om vi sen har nytta av detta vet jag inte. Sannolikt blir det att för barn födda efter en viss datum delas barnbidraget.

• Anonym
    040kille skrev 2013-03-01 12:56:39 följande:
    Lagen är under ändring. Det kommer att bli att barnbidraget ändras till att utbetalas till båda föräldrarna. Jag har varit med och spottat på stenen för att den ska bli blöt för jag har det exakt som trådskaparen med den fina extra knorren att fakturorna hamnar hos mig.

Om vi sen har nytta av detta vet jag inte. Sannolikt blir det att för barn födda efter en viss datum delas barnbidraget.
    Januari 2014 k
  • Anonym

Är det inte så att bb går automatiskt till den föräldern barnen är folkbokförda hos?

• Brumma

Anonym - nej, inte om de bor 50/50.
    Är de folkbokförda OCH bor mer hos pappan kan han begära barnbidraget, men det går inte automatiskt.
    Bor barnen 50/50 och är skrivna hos pappan får ändå mamman hela barnbidraget..

• 040kille
    Anonym skrev 2013-03-01 19:03:29 följande:
    Är det inte så att bb går automatiskt till den föräldern barnen är folkbokförda hos?

Nu är det tio år sen vi fyllde i de papperna, men om jag minns rätt skriver man helt enkelt ner mottagaren och vilket kontonummer barnbidraget ska betalas till och där fanns då bara ett nummer att fylla i. Hur blanketten ser ut idag vet jag inte. Att det genom någon tingsrättsdom skulle gå att få ändrat i efterhand har jag aldrig hört talas om tidigare.
  • Anonym (maktlös)

Har mailat fk för 2 dagar sen och på deras hemsida står det att dom ska återkomma inom 2 dagar. Ville ha mailsvar då jag har svårt att ta privata samtal arbetstid. Nu har det gått 2 dagar och dom lär väl knappast höra av sig i helgen. Jag kommer att försöka begära tillbaka hela barnbidraget om det är min rättighet. Exet har behållt barnbidraget i över ett årstid utan att ge mig ett nickel. Tro mig jag har försökt att få han att skriva på delat...

• 040kille

Det är just sånt som stör mig. Är man föräldrar ska man ha att göra med varandra resten av livet vare sig man vill eller inte. Att så frön som orsakar bråk är bara direkt dumt, och i slutänden tror jag nog det slår hårdast mot den som är orsaken till att man inte klarar av att dra jämnt.

• Anonym (maktlös)
    040kille skrev 2013-03-01 21:22:52 följande:
    Det är just sånt som stör mig. Är man föräldrar ska man ha att göra med varandra resten av livet vare sig man vill eller inte. Att så frön som orsakar bråk är bara direkt dumt, och i slutänden tror jag nog det slår hårdast mot den som är orsaken till att man inte klarar av att dra jämnt.
    Jag håller med dig men ska man bara ta emot och emot hela tiden?
    Ska man inte försöka få rättvisa? Du vet inte hur det är att ha att göra med en som är svartsjuk och har kontrollbehov. Han gör allt för sitt eget ego inte barnens. Annars hade han delat på barnbidraget, lika jag så från första början men nu verkar fk gjort ngt helt galet. Exet är inte det minsta samarbetsvillig utan bara bitter... Hade givietvis hellre haft en bra och god kommunikation/relation till mitt ex men det går inte.... 
Svar på tråden Hjälp mig! Delat barnbidrag!