• Anonym (maktlös)

Hjälp mig! Delat barnbidrag!

För att göra en historien kort. Jag separerade från mitt ex för 1½år sedan. Jag flyttade ut från våran gemensamma bostad. Han vägrade skriva på flyttanmälan på ett av barnen. På något konstigt vänster förlorade jag barnbidraget och han får hela. Han vägrar att skriva på delat barnbidrag. Vi har en dom på växelvist boende och vi har gemensam vårdnad. Hur kan det komma sig att han får hela barnbidraget utan min tillåtelse? Måste inte jag skriva på?Kan han ha förfalskat min underskrift? Har fk gjort fel?? Nu när vi precis har fått en dom i tingsrätten så då borde väl fk dela på barnbidraget fast han vägrar skriva på? Känner mig förtvivlad då han får 2250:-/mån och jag inte ett öre fast jag har lika mkt kostnader i barnomsorgsavg, kläder, mat, läkarvård, mediciner mm... 

• Svar på tråden Hjälp mig! Delat barnbidrag!
  • Anonym

Han hade alltså hela boendet tills du stämde och vann växelvis i domstolen?

• Baryk

Har du kontaktat FK och frågat hur det kommer sig att han plötsligt fick hela barnbidraget?

• Anonym (maktlös)

han stämde mig på ensam vårdnad först.. mkt pga bitterhet och svartsjuka. han har försökt svartmåla mig inför vänner och myndigheter men i tingsrätten trodde det inte på honom och jag fick det jag yrkade på. växelvist boende. det är det barnen mår bäst av eftersom dom inte vet annat. vi har haft så i 1½ år. 

• Anonym (maktlös)

jag tog kontakt med fk för att höra om det delade barnbidraget för han vägrar skriva på och dom säger att han måste skriva på för att den ska delas.. sa dom för ½ år sedan. nu har vi en dom på att barnen bor 50/50. Ska ringa till fk i morgon igen för jag måste få veta varför jag har blivit av med hela.. har inte hört någon annan bli det. hoppas på att få tillbaka det retroaktivt. det är barnen som kommer i kläm när han inte samarbeter men han vill bara sopa rent framför sin egen dörr :-a

• Anonym
    Anonym (maktlös) skrev 2013-02-26 23:05:08 följande:
    han stämde mig på ensam vårdnad först.. mkt pga bitterhet och svartsjuka. han har försökt svartmåla mig inför vänner och myndigheter men i tingsrätten trodde det inte på honom och jag fick det jag yrkade på. växelvist boende. det är det barnen mår bäst av eftersom dom inte vet annat. vi har haft så i 1½ år. 
    Varför skrev Fk över barnbidraget på honom?
  • FrökenKanSjälv

Det finns prejudikat från regeringsrätten på att mamman har första tjing på barnbidraget. FK ska inte kunna neka dig pga hur lagen skrevs på 40-talet. Det är bara om barnet bor större delen av tiden hos pappan som han kan få bb.

Du ska bara behöva fylla i blanketten att du vill ha halva (eller hela, det kan du som mamma kräva) och skicka in den. Om inte första handläggaren tror dig så kräv att få prata med chefen och hänvisa till domen från regeringsrätten.

• Brumma
    FrökenKanSjälv skrev 2013-02-27 19:22:08 följande:
    Det finns prejudikat från regeringsrätten på att mamman har första tjing på barnbidraget. FK ska inte kunna neka dig pga hur lagen skrevs på 40-talet. Det är bara om barnet bor större delen av tiden hos pappan som han kan få bb.

Du ska bara behöva fylla i blanketten att du vill ha halva (eller hela, det kan du som mamma kräva) och skicka in den. Om inte första handläggaren tror dig så kräv att få prata med chefen och hänvisa till domen från regeringsrätten.
    Jag gillar det inte - jag anser att bernbidraget skall delas vid växelvis boende, eller eventuellt efter behovsprövning, men här har du prejudikatet.
    https://lagen.nu/dom/ra/2005:79

Som mamma har du rätt till barnbidraget om barnen bor växelvis (50/50), oberoende var barnen är skrivna.
    Lätt könsdiskriminerande - men det är vad lägen säger..

Sen kan du ju, om du vill visa på rättvisa, låta pappan behålla halva, eller att ni tar ett var (men då förlorar ni flerbarnstillägget).
  • Brumma
    Brumma skrev 2013-02-28 11:16:30 följande:
    Jag gillar det inte - jag anser att bernbidraget skall delas vid växelvis boende, eller eventuellt efter behovsprövning, men här har du prejudikatet.
    lagen.nu/dom/ra/2005:79

Som mamma har du rätt till barnbidraget om barnen bor växelvis (50/50), oberoende var barnen är skrivna.
    Lätt könsdiskriminerande - men det är vad lägen säger..

Sen kan du ju, om du vill visa på rättvisa, låta pappan behålla halva, eller att ni tar ett var (men då förlorar ni flerbarnstillägget).
    lagen - inte lägen.... Flört
  • Caroline 478

Det är ju möjligt att det ändrats men för min del- så när barnen föddes så betalades bb automatiskt ut till modern om man inte aktivt ändrade det hos fk. Detta ska göras av MODERN och ingen annan.
    Jag hade en dust med barnens far för 1 år sedan då han krävde halva bb för växelvist boende som vi nu har.

Den familjejuristen jag anlitade då för vårdnadstvist som det då handlade om- sa att det var min rättighet att säga nej och inte medge detta och då blev det inget av med den saken. Dvs om inte lagen ändrats senaste året- så har fk gjort fel- eller så har ditt ex förfalskat din namnteckning på något sätt.

Innan någon anklagar mig för att behålla hela bb så har det varit helt för barnens skull- eftersom halva bb för mig innebär hälften så mycket till dem då deras far inte under hela deras liv, köpt ett enda klädesplagg till barnen, eller annan utrustning, eller aktiviteter osv utan skulle gå rakt ner i hans egen ficka för bärs och tobak och krogbesök. 
    Om jag vore som du skulle jag ringa till fk idag och höra med dem vad (och NÄR) som gjort att utbetalningen nu ändrats. Det kan ju vara nån nisse hult, ny på jobbet osv, som blivit manipulerad av ditt ex.
    lycka till

• Anonym
    Caroline 478 skrev 2013-03-01 12:24:49 följande:

Det är ju möjligt att det ändrats men för min del- så när barnen föddes så betalades bb automatiskt ut till modern om man inte aktivt ändrade det hos fk. Detta ska göras av MODERN och ingen annan.
    Jag hade en dust med barnens far för 1 år sedan då han krävde halva bb för växelvist boende som vi nu har.

Den familjejuristen jag anlitade då för vårdnadstvist som det då handlade om- sa att det var min rättighet att säga nej och inte medge detta och då blev det inget av med den saken. Dvs om inte lagen ändrats senaste året- så har fk gjort fel- eller så har ditt ex förfalskat din namnteckning på något sätt.

Innan någon anklagar mig för att behålla hela bb så har det varit helt för barnens skull- eftersom halva bb för mig innebär hälften så mycket till dem då deras far inte under hela deras liv, köpt ett enda klädesplagg till barnen, eller annan utrustning, eller aktiviteter osv utan skulle gå rakt ner i hans egen ficka för bärs och tobak och krogbesök. 
    Om jag vore som du skulle jag ringa till fk idag och höra med dem vad (och NÄR) som gjort att utbetalningen nu ändrats. Det kan ju vara nån nisse hult, ny på jobbet osv, som blivit manipulerad av ditt ex.
    lycka till

Om barnbidraget blivit pappans t.ex för att han har haft heltid så har han rätt att behålla det.
Svar på tråden Hjälp mig! Delat barnbidrag!