• Labolina70

Dålig kundservice på RUSTA.

Jag måste bara höra med er andra om ni har någon erfarenhet av såna här ärenden?

Vi har precis kommit hem från en semesterresa och innan vi åkte köpte jag en ny resväska på RUSTA för 699:-

När vi hämtade ut väskan på Arlanda så såg jag att ett hjul saknades. Igår åkte jag till RUSTA för att reklamera den, men där fick jag kalla handen.

Det var INTE deras fel utan flygbolagets enligt kassören. Kassören menade att väskan har utsatts för vårdslös behandling av flygplatspersonalen. Jag menar att det är RUSTA som har tillverkat en dålig resväska som inte klarar den påfrestning som den utsatts för. Mina tre andra väskor som jag hade med har klarat sig utmärkt. De bör ha utsatts för samma behandling.

Jag fick alltså inte någon ny väska eller pengarna tillbaka. När jag kom hem skrev jag till RUSTAS kundservice och fick till svar att de kunde skicka nya hjul. Det hade ju varit bra om jag trodde att det skulle funka, men det är ett stort hål där hjulet har suttit så jag har svårt att tro att skruvarna kommer fästa.

Vem har rätt? Jag eller RUSTA?

Hur kan kassören på RUSTA veta hur väskan har hanterats? Jobbar hon även på flygplats och hanterar bagage och har således inblick i hur det fungerar? Varför gick inte alla väskor på hela flighten sönder? Om alla väskor har utsatts för samma behandling så bör ju alla ha gått sönder? Och varför pratade kassören till mig med babyröst?

Många frågor som kräver svar!

• Svar på tråden Dålig kundservice på RUSTA.
  • josen 1

När jag flög råkade min väska ut för samma sak. Jag reklamerade till flygbolaget och fick en ny, mycket bättre väska. Det brukar aldrig vara något problem. Testa det.

• Labolina70
    josen 1 skrev 2013-03-02 16:10:48 följande:
    När jag flög råkade min väska ut för samma sak. Jag reklamerade till flygbolaget och fick en ny, mycket bättre väska. Det brukar aldrig vara något problem. Testa det.
    OK, tack för tips!

Ska skriva till flygbolaget då så får vi se vad de säger. Hoppas de hjälper mig, även om jag faktiskt tycker att det är väskan som är dålig. Jag har full förståelse för att flyplatspersonalen inte kan hantera väskorna med "silkesvantar".

• älskarlivet81

Varför anmälde du inte skadan direkt på flygplatsen?

Labolina70 skrev 2013-03-02 16:20:32 följande:
    OK, tack för tips!

Ska skriva till flygbolaget då så får vi se vad de säger. Hoppas de hjälper mig, även om jag faktiskt tycker att det är väskan som är dålig. Jag har full förståelse för att flyplatspersonalen inte kan hantera väskorna med "silkesvantar".

• Ramborg

Jag tror också du hade haft större chans om du hade klagat hos flygbolaget direkt då du fick din väska på flygplatsen.

Om du får nej där nu, föreslår jag att du kollar upp din försäkring. Jag råkade ut för samma och fick en ny resväska, visserligen på jobbets reseförsäkring, men ändå.

42.
  • nean82

Upp till Rusta att bevisa att väskan blivit ovarsamt behandlad så ligg på där, men vänd dig även till flygplatsen.

• Labolina70
    älskarlivet81 skrev 2013-03-02 16:26:19 följande:
    Varför anmälde du inte skadan direkt på flygplatsen?
    Därför att vi hade rest i 11 timmar med våra två barn och var trötta. Vi ville bara åka hem! Dessutom trodde jag som sagt att det var Rustas sak att reklamera, inte flygbolagets. Jag hade ingen aning om att man skulle vända sig till flygbolaget.
  • Dang it
    Labolina70 skrev 2013-03-02 18:56:10 följande:
    Därför att vi hade rest i 11 timmar med våra två barn och var trötta. Vi ville bara åka hem! Dessutom trodde jag som sagt att det var Rustas sak att reklamera, inte flygbolagets. Jag hade ingen aning om att man skulle vända sig till flygbolaget.
    Det är flygplatsens personal som har hanterat väskan illa, de bär huvudansvaret. Dock förstår jag din tanke, jag hade nog tänkt likadant om jag inte visste annorlunda.
    Elias 080127 Tristan 100122 Kevin 110909 BF 130214
  • älskarlivet81

Då vet du det till nästa gång! Det är ju flygbolaget som troligen tagit sönder väskan så det är.där du har störst chans att få ersättning.

Labolina70 skrev 2013-03-02 18:56:10 följande:

• älskarlivet81

Antingen till flygbolagets disk eller till en reklamationsdisk.

plingelinge skrev 2013-03-02 19:12:35 följande:
    var vänder man sig någonstans på flygplatsen om något sånt händer?

• Labolina70

OK, då vet jag om det skulle hända igen. Satsar dock nog på en dyrare väska nästa gång som förhoppningsvis håller en högre kvalité.

Men en fråga till bara, hur vet ni att det är flygbolagets fel? Står det i någon konsumentlag eller liknande? 

• Labolina70
    Grande Rock skrev 2013-03-04 00:03:38 följande:
    Man får vad man betalar för. 
    Ja, det är min åsikt också. Jag har en resväska av "bättre märke" som jag haft i över 15 år. Den har alltid funkat felfritt! Dock hade Rustas resväska fått höga betyg i ett test. Det var därför jag köpte den. Och jag var ändå tveksam, men jag tänkte att händer det nåt så är det väl bara att reklamera den. Men så var det alltså inte.

700:- kronor i sjön, om nu inte flygbolaget ersätter förstås.
  • jassikan

Problemet är väl tyvärr att de kan skylla på varandra. Och du kan inte påvisa vem som gjort fel.
    Rusta kan hävda att den utsats för onödigt våld, vilket inte räknas som ursprungligt fel. Och flygbolaget/flygplatsen kan hävda att den var för klen.

Det kan ju även vara ett måndagsex. av väskan. Men å andra sidan kan den ha fastnat och dragits loss vid bagagehanteringen, de är ju dessvärre inte så försiktiga med väskorna.

Nu har jag ingen aning om hur väskan ser ut, men det känns som att allt som sticker ut från väskans kanter ligger i farosonen när tusentals väskor hanteras och far in i varandra med mera.

Tråkigt, men svårt att göra något.

Den kan möjligen inte gå på en ev. reseförsäkring?
    Jag fick ut från den en gång då en del av min väska gick sönder (en dragrem).

Svar på tråden Dålig kundservice på RUSTA.